Seorang Tua Di kaki 5......

July 29, 2011

Salam Pagi Jumaat gengs...

Hujan Turun membasahi bumi pagi ni kan gengs..Syukur Nikmat mu Ya-Allah...

Kalau Ikut kan hati...masih mahu menarik selimut..namun bila memikirkan..masih ada suami yg perlu kubantu utk mencari sesuap nasi bukan sahaja untuk kami suami isteri malahan 3 mulut Amanah Allah itu tergagah juga mengharung hujan menaiki motor ketempat kerja.

Berbaju hujan tapi tetap basah...apakah???..baju hujan Free dari Jabatan Suami...zahir seperti nampak sgt bagus kualitinya...tidak tahu dimana silap tukang tender...air meresap masuk kedalam baju...dingin...terpaksa ku alas kerusi di office dgn plastik hari ini...seluar kecil ku juga basah...ahaksss....

Menjadi org pertama sampai diopis...begitu lah setiap hari...kroni yg lain...kenderaan berbumbung..namunnnnn...ahhh bila bonus dan icrement nnt..jgn tarik muka masam...sendiri mahu pikir....Kerja juga satu ibadah kan gengs...berbloG?????....bila kerja sudah selesai.....


Kerana dingin dek kerana baju basah...aku mohon kebenaran boss utk menghirup Teh Tarik Panas di tingkat bawah opis....Boss izinkan..Tq Boss...



Sepinggan Mee+nasi Goreng dan Secawan Teh Tarik Panas....Ohhhh Sorgaaaa.....

Sedang Menikmati.....

Mata Melihat.....

Suapan Terhenti....

Hirupan Teh Tarik Tidak seenak tadi....

Hati Tersentuh.....

Dimana Anak-Anak.....

Tidak mampukah memberikan sesuap nasik....

Dia sepatutnya dirumah saat hujan begini....

Duduk Merehatkan diri...

Lebih 60 thn barangkali.......

Masih Lagi Memerah Keringat...

Mencari Sesuap Nasik...bagi dirinya seorg...atau ada isteri sebayanya dirumah...










Hati aku tersentuh...

Lelahnya kerap...dia akan bersandar didinding seketika...sebelum memulakan semula..

Si Pejalan Kaki 5..simpati lah sikit....tolonglah berjalan melalui luar kawasan tempat yg telah di mop nya...

Ada Setengah pinggan mee yg tidak ku sentuh bersama separuh tinggalan Teh tarik yg pahit utk ku telan..



PEMBERITAHU:Sayangi lah Ayah dan Mak kita...sepertimana mereka menyayangi kita sewaktu kita kecil dahulu.

40 geng komen :

ieda said...

sangat tak suka bila ternampak warga emas bekerja......hati rasa sedih sangat.

bujal X said...

kesian pakcik.

Mommy Fara said...

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul....walau pahit utk ditelan tetapi rezeki haruslah dihabiskan sebagai tanda kesyukuran.

ratusiput said...

mmg kesian kan geng bila tgk org tua sebaya mak ayah kite masih lg bekerja utk mencari duit.serta merta terbayang muka mak ayah kite mcm mane la kalau mereka yg camtu...selagi terdaya kite anak2 kalau boleh jgnla biarkan mak ayah kite bekerja lg dlm usia2 yg camni...

Pepel BoNda AmaNi said...

tiap kali tengok orang2 tua...yang sebaya mak2 kita..pasti ingatan akan teringat dekat mama....xsanggup rasanya nak tengok mama keja..cukuplah pengorbanan mama membesarkan kami dulu...lepas arwah bapak meninggal...

Eye_nee said...

ieda...
kan sis...bila nmpk jer...yg terlintas kat kepala kita..makpak kita...

Eye_nee said...

bujal x...
pakchik tu dah bongkok badan dia bujal...sayu jer tgk....

Eye_nee said...

mommy fara...
maaf keatas rezeki itu sis...serius seperti ada duri ditekak..tambah td bila akk tgk ada 2 lelaki melayu muda offer kuih dekat dia...mereka pon memandang pakchik tu dgn satu pandangan sama seprti akk......

Eye_nee said...

ratusiput...
aduhai tak dapat nak bygkan Queen...betul tu Queen...selagi terdaya kita bantulah ikut kemampuan kita...

Eye_nee said...

Pepel...
Mmg wajah mak dan ayah yg akan muncul otomatik bila kita nmpk warga2 emas yg memerah keringat ni...

NM02 said...

saya tak suker org buli tukang cuci.

ILA HonEyBuNNy said...

sedihhhnya...

akak..ila pun sedih bila tgk dekat uia makcik2 cleaner dah tua2....cian la tgk...

kadang2 xsampai hati tau...sob3...ne ternmpk entry neh.teringat makcik2 cleaner d uia....tua2 jugak diorg..hurm..

Kakzakie said...

Kalau jumpa org begini mudah utk kita menghulur daripada memberi kepada tangan yg menghulur-hulur tangan kerana dipergunakan....

Hanis Azla said...

syahdu melihatnya.. bergenang airmata.. kelu jadinya..

gedek! said...

nak minom kena mintak kebenaran boss dulu, eh?

mesti boss garang ni...

Eye_nee said...

NM02..
Betul Noksss..nak2 yg dah usia ni..mau akk tempelak org tu...

Eye_nee said...

Ila Honey Bunny..
ooo yer ker..sian kan...bak buat cam ner Ila..demi sesuap nasik sis...

Eye_nee said...

Kakzakie..
Hulurkan tangan ringan kan beban...

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Tu la sis...tu yg tak tertelan baki mee goreng tu..padahal selalu nmpak pakchik ni..cuma situasinya berbeza pagi ni..akk tgh menikmati makanan..beliau pula sedang mengemop kat depan kedai tu...sadisss...

Eye_nee said...

Gedek...
Dah lambat sgt tadi pakchik...tu yg minta kebenaran...selalu tu idakkkk...Boss Garang?????...makchik yg garang buat boss...hahaha...

rATu kEBaYA said...

tak gamak kak bila tgk abah saya dalam keadaan macam tu. tgk abah saya sapu sampah kat rumah pun cepat2 saya amik penyapu tu.

Rinna said...

Rasa kesiannkan tgk org2 yg dah tua masih lagik bekerja.. Terpikir gak mana pergi anak2 atau keluarga.. Entahlaa susah nak agak..

ieda said...

sedih bila kenangakan dan bila kita pandang .. selalu berdoa agar mak dan ayah kita x akan dibiarkan bekerja demi sesuap nasi utk dirinya diwaktu usia2 senja ini ..

insyaallah selagi terdaya , kita akan jaga dan sayangi mereka sehingga mereka menutupkan mata :)

adan said...

bayangkan perasaan cleaner lantai yg baru di mop di pijak pejalan kaki..

Cik Ina Do do Cheng said...

geng ko ni buat aku sedihlah, teringat plak pada arwah mak.

ko marah ke dapat nota beracun aku tulis dalam envelop hkl tu.nasib baik ko paham aku gurau.mana entry pasal bag tu?

Hantu Kak Limah said...

biar aku cekik orng yg lalu lalang kt situ.......kalo npk org mop tu,jgn ler lalu...ishh..geram nih....lg2 yg buat keje tu org tua..baye mak apak kite...respek le skit.........huhuhu...

ozzy said...

Assalam..

Kadangkala itulah yg bermain difikiran apakah nasib kita suatu hari nanti akan menjadi spt itu?

LiFe KaMi said...

selamat menunaikan ibadah puasa,
semoga ibadah puasa pada kali ini lebih baik dari sebelumnya,
Kejarlah pahala yang berlipat kali ganda yang telah dijanjikan oleh Allah SWT..:)

eMMe said...

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikulnya...

Papa Mifz said...

kesian kan dah umur mcm tuh patut duk rehat kat umah...

Eye_nee said...

Kebaya...
Demi kelangsungan hidup...

Eye_nee said...

Rinna..
Macam mana lah bulan puasa ni nnt...mesti dia keletihan...

Eye_nee said...

ieda..
betul Ieda..selagi terdaya...selagi tu kita jaga mereka...InsyaAllah...

Eye_nee said...

adan...
mcm mereka tak der mata kan...

Eye_nee said...

Dodocheng...
hakikat kehidupan Na..

Nota ko tu akan ku simpan..buat kenang-kenangan...

Eye_nee said...

Limah hantu..
takut la pulak aku ni antu kalau kau marah cam ni...

gigi taring palsu dah asah bg tajam belum...

Eye_nee said...

ozzy..
terpikir juga begitu...

Eye_nee said...

Life Kami..
Akk pon nak ucapkan selamat Berpuasa..

Eye_nee said...

eMme..
Betul sis..hrmmmm...

Eye_nee said...

Papa Mifz...
Itu yg sepatutnya kan...