Bersangka Baik itu Memang Baik

February 29, 2016

As-Salam Gengs

Semoga Rahmat Allah sentiasa buat kamu semua gengs


Perhati dan Paham
Supaya jangan buat org lain salah paham tentang kamu

Aku ke mesyuarat PIBG dua minggu lepas geng
Jalankan tanggungjawab sebagai ibubapa
Bagi sokongan buat anak yg masih bersekolah

Biaslah datang pagi kene daftar dulu
Meja pendaftaran disusun mengikut darjah
Dari Darjah 1 hingga darjah 6
Darjah 6 duhujung sekali
Aku beratur untuk tulis nama kehadiran
Kerana dihadapan aku ada seorg ibu sedang mengisi nama dalam buku kehadiran

Datang seorng ibu lain pula
terus bertanya pada guru dimeja darjah 6
Mana nak tulis nama
heiii hello kawan
Aku ni sedang beratur tunggu giliran
Tak kan tak nampak kut

Boleh ke aku katakan
Oh brgkali dia nak cepat
Bersangka baik
Bersangka baik
Tapi apa situasinya dia perlu tergesa gesa
Sampai kau tidak lihat
Tiada Adab...full stop

Semalam satu lagi kejadian yg sama

Aku beli ikan dan sayuran di kedai warga Acheh depan rumah aku
Ikan aku sedang ditimbang di kaunter pembayaran tu
Datang satu remaja perempuan
Nak tanya katanya
Ada tak jual plastic aiskrim malaysia
Terpaksa pulak aku beranjak ketepi sebab dia mencelah depan aku
Bila budak cashier tu kata ada
Mintak beli 2 bungkus katanya
Kenapa ada orng macam ni yer
Tak nampak aku sedang nak bayar ker
Bersangka baik apa pulak aku nak fikir kali ni

Tak payah ada alasan untuk bersangka baik

Tapi yg ini memang kurang ajar


PEMBERITAHU:Ajar diri supaya kalau tidak boleh menyenangkan orang lain jangan menyusahkan mereka




28 geng komen :

Kakzakie Purvit said...

Hal-hal begini sebenarnya lahir dari dlm diri sendiri Eye_nee
Susah nak kawal cuma kita yg kena banyak bersabar.

Itu yg org kata jgn sebab kita org lain dpt dosa
(Dia buat salah, menyebabkan kita jadi marah)

Eye_nee said...

Kakzakie...

Sukar saya nak terima org mcm ni....tak kan tak pernah pergi bank...bayar bill....nak order pizza...KFC...semua kene tunggu giliran....boleh ker masuk KFC..potong q org lain...nak tumpang tanya ada tak jual ayam goreng 2 ketul...

Nor Azimah Ali said...

Betul la tu, tak beradab.

makchaq said...

Memang ada orang yang suka potong2 Q ni...kat toilet pun ada..
Buat muka selamba pulak tu... memang buat orang geram...
Makchaq ada kala teguq jugak bila kita dok berbaris lama tiba2 mai nak masuk depan.. kalau betul2 emergency ok la..

Izwa Kamaruddin said...

huhuuu..kadang-kala boleh bersangka baik tapi tak kene mase susah nak bersangka baik kan kak

Eye_nee said...

Nor Azimah..
Kannn geng..bukanlah nak kata benda remeh pun tak crita kat sini..tp tu lah dia kenyataan...beradab budaya kita...

Eye_nee said...

makchaq..
Kalau emergency pun atleast ckp lah kan makchaq.."kak maaf yer saya nak cepat"..tak kan saya kejam sgt tak bg dia bayar dulu...ini tak duk selit2 depan kita sampai kita pulak kene ketepi...tu yg tak kena...

Eye_nee said...

Idzwa..
SAmpai budak cashier tu pulak yg ckp..maaf lah kak dia dah dtg depan...hrmmm...

cahayahidupku.blogspot.my said...

Semakin parah adap org kita skrg ni aini..
Kok budak2 iyo lah kan..
Ini amak olah gadang..
Indak juo tahu beradap..

Hanis Azla said...

As-salam kak eye-nee,

Selalu rasa sakit hati dengan orang yang tak tahu menjaga adab.. Puas pujuk hati agar terus bersangka baik.. walau cuba menahan mulut dari mengeluarkan kata-kata, tapi selalu tak dapat tahan dari buat muka.. sebabnya nak juga orang yang tak beradab tu tahu yang kita sedang tak puas hati dengannya.. sabar itu indah.. tapi masih selalu gagal untuk bersabar..

cahayahidupku.blogspot.my said...

Hello gengs..

Den ado menge "tag" waang supiek ancak..
cubo dibuek entri 5 perkaro yg paling di bonci"
Den raso byk bonar yg ko bonci kan..

Takat 5 tu ko petik jari jer kan gengs..
gi sekodeng blog aku ye gengs ~__^

Eye_nee said...

Yati Isa..
Itu lah T..tabik garam dihati awak...tapakso awak mengensot katapi..inyor muko indak ado raso basalah dor...ingek den tunguo kayu kek tapi cashier tu kor...

Undai apo di tag an den T eii...aden bloq pun la payah nak mengupdate..wa ang suruh pulo buek macam2...kok jadi tukun n3 tu nnt...jgn nyalah an den ndak...

Eye_nee said...

Hanis Azla..

mula2 nak ckp MINTAK MAAF pada kamu yer sis
Td akk masuk rumah kamu...cuba nak baca N3 kamu...namun kerana VERTIGO ni pembacaan jd terbatas...tk dpat nak habiskan membaca N3 kamu td..
melompat2 akk baca...jd akk tidak titipkan komen...maaf sis...


Gagal bersabar dgn kerenah yg tak beradab begitu...rasa2 ringan mulut nak keluarkan sesuatu..tapi bila keadaan kita menahan geram begitu...takut nnt yg dikeluarkan tidak manis kedengaran...

Rinna said...

Biasa gak kena gini..jenis tak nyabar laa plak.. cam buat2 tak nampak plakkan.. cam dia je yang nak cepat.

wahida said...

pernah kena kat saya beberapa kali, tapi jenis saya, saya sound je...sambil hadiahkan senyuman sinis 'paling manis' untuk dia...hahaha...

duniaanita74.blogspot.com said...

salam..terbaik..kekadang geram ada org mcm ne...sabarrrrrrrr..aje lah..

Unknown said...

Eyenee geng.. asalkan tgh que kat tol pun ada org cross inikan tunggu ikan tgh timbang.. haha.. jom pindah nuzilen nak tak?

Tengkubutang said...

setuju

kakrose said...

kita yang selalu bersangka baik yg terkena.ky selalunya menegor mereka yg tidak q bila membayar di kaunter..

Ana Jingga said...

salam ukhwah eye nee , cantik nama..singgah pertama kali ke sini, ada ketikanya untuk bersangka baik itu payah,namun kita teruskan mendidik hati dan minda kan, in shaa allah :)

jom masak! said...

Salam,

My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

Thanks :)

uncle gedek said...

Wah! Profile baru gambar jari heavy metal tu…!

\m/

Kamsiah yusoff said...

kadang2 perangai org mcm ni membuatkan kita hot..seolah kita tak wujud bg mereka..susah nak bersangka baik..:)

Anonymous said...

Salam singgah & salam jumaat, maaf lama x jenguk N x terkejar nak baca n3 yg lain, susah juga macam ni kan... kita je nk bersangka baik tp orng len hampeh

LadyBird said...

Selalu jumpe org mcm tu.. Huuhu.. Mmg xtahu adap rasanya.. Smg Allah beri kesabaran..

Adam said...

Baiklah, saya pun nak bersangka baik.
Mudah2ah baik.

Dari: http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

Adam said...

Lamanya tak tulis

Adam said...

Lamanya tak tulis