Ucapan terimakasih tiada dikenakan GST

February 10, 2016



As-Salam Gengs

Semoga Rahmat Allah sentiasa mengiringi kehidupan kamu semua gengs.

Makin sendu makin sepi Blog aku ni kan gengs
Ntah masih ingat ker tidak korang kat aku
Malas sangat nak mencoretkan sesauatu disini

Cumanya bila ada sesautu yg sgt2 patut dielakkan dari berlaku
lantas membuatkan aku paksa jari jemari utk menekan keyboard dan coretkan sesuatu disini.

Semalam aku 4 beranak ke Book Store di TSB Sg. Buloh. misi mencari buku2 rujukan Yana sambil2 tu
nak mencari sandal utk Yana...Dari satu kedai ke satu kedai mencari, tak juga jumpa sandal Yana ni
Kaki Yana ni kurus sgt gengs, muat depan tepi melopong...muat tepi panjang lah pulak...akhirnya misi cari kasut...GAGAL...

Bila dah penat masuk dari satu kedai ke kedai yg lain ni...hati aku mula panas dah gengs...sampai ke kedai 2 terakhir ni lah satu insiden kalau  Zati tidak bertindak pantas boleh mengakibatkan kehilangan nyawa.

Waktu tengah pilih2 kasut Yana..ada satu pasangan ni bawa 2 anak kecil..Yg sulung brgkali usianya dlm setahun setengah ke 2 thn...Bila tak dpt cari kasut Yana..waktu kami nak keluar dari kedai kasut tu..Zati dah menjerit..terus terjun dari kaki lima kedai kasut bekejar  ketengah jalan...rupanya nak selamatkan ank pasangan tadi yg ayah dan mak dia tak perasan dah ketengah jalan...Yg lebih sadisnya hanya beberapa saat aku rasa dari sebuah Pajero..Ya Allah!!!! anak siapa tu..aku jerit...baru ayah mak dia perasan gengs...Zati dukung dan bawa budak tu pada mak ayah dia..

Zati tolong kamu Ikhlas wahai pasangan...Ni perihal nyawa anak kamu...

"Ucap Terimakasih pun tidak mak".....ni luahan Zati

Tak per lah Zati...Yg penting mak bangga apa yg Zati Buat...



PEMBERITAHU:Org berbudi kita berbahasa...berapa ramai yg masih mahu mengekalkannya kini...





17 geng komen :

Norhayati Mohd Isa said...

Dua perkataan tu pun susah nak diucapkan ye Aini..
Tu lah zaman sekarang..
Budi bahasa semankin jauh..
Semoga Zati yg diberikan keberkatan sebab berbuat kebaikan...

idzwa kamaruddin said...

Assalammualaikum kak..rindu nyer dgn akak!!!
Terima kasih sebab masih sudi singgah blog saye ;) kenapa akak menghilang...rindu~

coret la walaupun sikit..semoga akak sekeluarga sihat-sihat aje ;)
alhamdulillah akak ade anak-anak yang baik kak..semoga Allah SWT merahmati akak sekeluarga atas usaha murni zati dalam menyelamatkan anak org tu walaupun tiada terima kasih diucapkan..mungkin mereka dlm keadaan terkedu..sapa tahu kan..

Eye_nee said...

Norhayati Mohd Isa..

Tak per Lah T kan..
Aku banggakan Zati..
Cumanya aku sedikit terkilan.. itu aja..

Eye_nee said...

idzwa..

Waalaikumussalam sis...
masih disini..hanya coretan jd sepi...

Akk terlupa utk prasangka yg baik2 pd pasangan tu..
kerana ucapan terimakasih itu pd akk sgt spontan...
biarpun cuma sebesar zarah nisbah pertolongan..

Trimakasih kamu masih sudi bertandang...

Kakcik Nur said...

Kita cuba bersangka baik, mungkin makbapak tu tergamam kot...

Yang pasti, Zati telah bertindak pantas dan berani. Allah tak lepas dari melihat dan malaikat tak lupa untuk mencatat... :)

Eye_nee said...

Kakcik Nur

Yer kak..Trimakasih ingatkan saya perihal sangkaan yg baik itu...

Kerana Zati juga pertaruhkan keselamatannya sekali...jd saya terkilan...

Kakzakie Purvit said...

Kalau dikenakan GST lagilah tak tahu apa jadi budaya bangsa kita.

Nor Azimah said...

Betul mcm kak cik ckp tu, mak bapak dia tergamam kot, kita bersangka baik kan.

Nor Azimah said...

Kak, lama menyepi, rindu kat akk

Eye_nee said...

Nor Azimah..

Prasangka yg baik kan sis..tergamam sgt bila lihat anak dah beralri ke tengah jalan...

Lama juga rasanya kami berdiri disisi mereka....bila kami berlalu pun mereka tidak menoleh kearah kami...mereka hanya berbual sesama suami isteri..suami beritahu anak menyusup bawah wagon kasut tu tanpa disedari..

Apa2 pun yg penting anak mereka selamat...

Nor Azimah said...

Aduhai, camtu sekali, mana peginya budi bahasa bangsa melayu ni...

kakyon said...

mana perginya budi bahasa mereka. ucapan terimakasih sudah tak biasa di ucapkan lagi..

Eye_nee said...

kakyon..

Trimakasih kakyon sudi singgah lagi kat sini...

makin terpinggir ucapan itu kakyon...tak kisahlah yg penting saya tahu anak2 saya akan tetap lakukan benda yg sama...bila ada kejadian seperti ini berulang...bukan kerana pertolongan dia tidak dihargai...tetapi kerana naluri ingin menolong itu ada dlm jiwa nya...

lieyalatif said...

lame tgu akak update blog...rindu nak bace kisah akak....tgk ..mcm kisah ari ni....penuh pengajaran...pasal budi bahasa dan masa yg terleka....aduhhh sibuk sgt soping sampai lupe anak....tu bukan dlm mall tu...kalo dlm mall lagi lupa daratan kot kak.....mujur anak tu tak jadi mangsa hentaman kereta....itu pun payah nak ucap terima kasih...aduhh memalukan kaum melayu yg gah diperkatan kan budi bahasa baik ..... ape2 pun tahniah buat anak akak sebab cepat dan tangkas dgn tindakan die....takpelaaa...ucapan terima kasih takde, tapi pahala tu pasti.....

Eye_nee said...

lieya..

Tkasih beb..ko masih sudi singgah..

Zati..dia mmg suka kan kanak2..sgt2...akk...sikakak dan Yana kami mcm terkedu...tapi dia..spontan berlari ke arah ank itu...

Tak per la...yg pasti ank kecil tu selamat...

Rinna said...

Ishh..tak de civic minded betul.. 2 perkataan je pun.. nyawa dah dpt diselamatkan.. iks tak patut betul..Sabo je laa ngan org gini..

Janji Zati dah selamatkan anak dorang tuh.. Moga Allah membalasnyaa.. :)

Eye_nee said...

Rinna..

Ntah lah Rinna...tergamam sgt agaknya..
Yg penting tiada apa yg buruk berlaku.

Tkasih geng kamu masih sudi singgah.