Kasihnya Tidak Bertepi...

July 22, 2011

Salam gengs Semua...

Masih lagi aku mahu bercerita tentang Along...


"SAMPAI HATI KO TAK ZIARAH ALONG"

Ayat ini masih jelas terngiang di telinga aku sehingga hari ini gengs.Belum lagi perkataan2 yg buruk dan kesat yg lain aku hamburkan saat dia sakit dulu.Apa akan terjadi pada aku gengs..sekiranyanya saat Along dibedah dia pergi buat selamanya...Beban kesalahan akan ku pikul sepanjang hayat aku gengs.dan pastinya aku akan hidup bercerminkan bangkai ku yg busuk setiap hari.

Allah Maha besarkan gengs..diberikan barakah umur kepada Along supaya aku tidak perlu menaggung rasa bersalah itu.

Selepas Along pulih...dia tidak sekali pon pernah menyentuh perihal perlakuan kami adik beradik terhadapnya.Tidak sekali pun.Tidak pernah sama sekali.Kami dilayannya seperti biasa.

Sebenarnya Along ada mengambil insuran nyawa dgn Takaful, cuma saat dia sakit , dia terlupa segalanya.Selang beberapa bulan selepas sembuh dari penyakitnya Along menunaikan umrah bersama Mak dengan duit claim insuran tersebut.

Masih aku teringat, satu malam saat aku melihat mak mengemaskan beg pakaian untuk di bawa ke Mekah nnt, mak ada beritahu aku...Along nak beli kereta....Aku katakan kepada Mak..buat apa Along nak beli kereta..lesen kereta pon dia tak der....Mak cakap bukan untuk dia...Dia nak beli kereta untuk KAU......aku terkendu geng...kereta untuk Aku????...kenapa pulak Mak??...Along kau cakap....tak payah lah ko susah-susah duduk melangut kat tepi padang bola..kalau laki ko main bola bila habis waktu kerja...Mencurah airmata aku gengs.

Dulu masa Along sakit macam-macam aku buat kat dia Mak...Mak diam gengs,,,sekejap lepas tu Mak bersuara...Memang Mak tak mahu cakap apa2 masa tu..korang dah besar dah boleh berfikir..Along kan sakit masa tu..kalau dia sihat perlakuannya bukan begitu kan...Kamu adik beradik sedikit pon tak der rasa sabar..sampaikan mak berdoa pada Allah jika beginilah sikap korang..Mak redha jika Along pergi dulu dari Mak.....siapa nak jaga Along kalau mak dah tak der nanti.

Ya-Allah..semunya masih segar dalam ingatan aku gengs sehingga ke hari ini...Terkadang bila petang hari..Along aku ni suka menyapu sampah bila dah nak masuk magrib tu gengs..Selalu aku intai dia dari Jendela rumah aku...melihatkan dia yg sudah pulih bukan itu yg terpandang oleh ku gengs..Bila melihat dia..aku asik terbayangkan perlakuan biadap aku semasa dia sakit.

Masa berada di Depan Kaabah...aku minta kesihatan yg baik...Kesihatan yg baik juga buat Mak ..anak2 buah ku dan ADIK-ADIK ku..Kurniakan kehidupan berumahtangga yg bahagia buat ADIK-ADIK ku.....itu doa Along gengs.....dia tidak pernah melupakan AKU..si BONGSU tidak berguna ni gengs....

Kami jemput Along dan Mak pulang dari Mekah menggunakan kereta MyV yg dibelikan untuk kegunaan aku.Kini kereta itu anak buah aku yg pakai pula.Insuran bulanan 100% Along yg bayar.Terimakasih Long.

Dan sehingga hari ini...dia masih juga membelikan Blouse2 untuk aku ke Office.Masih teringat tuk membelikan tudung buat aku...masih mahu memberikan duit belanja buat anak ku di Arau..

Along aku nak kau tahu..amarah aku saat ko sakit bukan kerana aku membenci kau...sedikit pun tidak ada ..Demi Allah...Kita Adik beradik Long...aku tetap sayangkan kau...cuma sikap kau saat itu membuatkan aku hilang sabar....

Ya-Allah Ku Pohon kepada mu..Pelihara lah Along Aku..berikan kesihatan Yang Baik kepadanya..Ya Allah....aku tidak mampu berjanji akan dapat menjadi adik yg berbakti kepada Along..kerana kekurangan aku sebagai makhluk mu..Cuma INSYAALLAH....aku akan cuba sebaik mungkin menjaga Along sehingga akhir hayat dia nnt...bantu lah Hamba mu ini Ya-Allah.
Amin Ya Rabbal Alaminnn.....

ALONG AMPUN KAN LAH AKU

PEMBERITAHU:Andai satu saat nnt mak tiada..Kakak beritahu lah dekat MakLong mak mohon ampun dari dia.Mak tidak mampu nak katakan kepada maklong.mak tak terdaya.

30 geng komen :

Izwa Kamaruddin said...

sedih.................. :(

uncle gedek said...

;(

Pepel BoNda AmaNi said...

besar kan pengorbanan orang yang di gelar anak sulong....macam mana skali pun dan apa jua yang berlaku..air di cincang xkan putus...adik beradik..sampai mati...
kak nak nangesh...huhuhuhu sedey hoke...dan2 teringat kat arwah along aku kak...demi allah..xda dalam sesaat pun aku lupakan arwah kakak aku tue kak...

kurus said...

adoii kak .. x sanggup nak baca lama2 ... nie penyesalan akak jgn lah dikenang layie kak .. setiap org pasti ada buat kesalahan .. harap2 kesilapan akak nie x menghantui akak

Dearie Pearls said...

Dear Kak,
Ini kisah lama kak. Janganlah biar penyesalan ni menghantui hidup kak. For me, better kak minta maaf dengan along selagi kita punya waktu. kita tak tahu apa yang akan berlaku esok lusa. Kalau kak tak minta maaf, selamanya kak akan dikuasai oleh perasaan nie. Dan sehingga itulah rasa bersalah sentiasa bersarang.

Bila dah mengungkapkan kata maaf pastinya selepas itu kak akan rasa lebih tenang dan damai. Takde rasa beban sangat. Biarkan along tau yang kak tak berniat untuk berkelakuan dan bertindak seperti itu dahulu.

Ada masa berdua dengan along, amik kesempatan minta maaf. then, evrytin will be ok and clear.

*maaf kak, walaupun komen tak sepanjang n3 kak tapi mengalahkan komen yg lain. ini hanya pendapat dan cadangan. love ya!

sekadar satu coretan said...

sedih n sayu jer...
yg dah lepas biarkan berlalu..cume kite doakan agar rohnye berada dalam keadaan tenang disane...

Cik Ina Do Do Cheng said...

geng aku ni tak pandai tulis bermadah-madah ni, aku rasa lebih baik ko pegi jumpa dia, luahkan segala apa yang dalam hatiko. Insyallah lepas tu semua settle. Jangan jadi cam aku tak sempat nak buat apa-apa, nampak tu tak kat situ aku jadi contoh diri aku sendiri, demi kebaikan kawan cam ko geng.

Hantu Kak Limah said...

nape aku rase cite ni makin sedey.......weh..emosi tahap melampau ni....abih segelen airmate aku kua.......

Unknown said...

air yg di cincang x kan putus...

Eyra Rizal Touch said...

ADE LAGI BEBERAPA DATE AND TEMPAT KOSONG UTK RAMADAN PROMO MAKEUP CLASS DI SHAH ALAM!! SESUAI UTK SESIAPA YANG NAK MELARAM TIME RAYA NANTI! BELAJAR TEKNIK2 MAKEUP YANG SIMPLE , TAPI GLAM TIME RAYA NANTI!
HARGA BIASA: RM150-RM200
SKRG HANYA RM95 SHJ!!!
time: 10:30-3:30pm
WEEKDAYS: 2/8, 4/8,9/8,11/8,16/8,18/8,23/8,25​/8
WEEKENDS: 30/7,31/7,13/8,14/8,20/8,21/8
SMS TO 016-2128740

shameel Iskandar said...

jujur, kisah ini benar2 menyentuh kalbu. Jujur, juga sy sendir tidak mampu menjadi abg yg sebegini baik kpd adik2 sya.

NM02 said...

sumpah aku terharu!!!

Eye_nee said...

Mrs Eady..
:(...

Eye_nee said...

Gedek..
Tiada yg lebih baik dari Along...

Eye_nee said...

Pepel..
Semoga Along ko tenang disana..dan semoga Along akk disini sihat walafiat...

Eye_nee said...

ieda..
kerana kekesalan yg tak terhingga itu akk gagahkan juga menulis ttg nya...akk lega...

Eye_nee said...

Pearls..
Tq sis...advise kamu mmg cukup berharga..Akk akan usahakan tuk itu..give me sometimes...akk tak mampu lagi buat masa ini...

Eye_nee said...

ainoraini...
Along Akk masih HIDUP sis...tak salahkan kamu..N3 ni mungkin terlalu panjang...

Hanis Azla said...

sedihnya kak.. rasanya klu akak boleh minta maaf sendiri pada along, tentunya rasa bersalah itu tidak terus menghantui diri akak.. walau apapun saya doakan yg terbaik utk hubungan akak adik beradik..

Eye_nee said...

Dodocheng..
Tq geng...hubungan kami adik beradik mmg sempoi geng....mungkin disbb kan tidak mengucapkan kata maaf itu buat pikiran aku tak tenang..InsyaAllah aku akan beritahu Along suatu hari nnt..namun aku tahu geng..Along mmg dah lama maafkan Aku...

Eye_nee said...

Limah Hantu...
Biasa la Limah..hantu pun ada hati kan...deria sedey ko melebihi deria kejam aku rasa..

Eye_nee said...

Papa Mifz...
Betul bro...Sampai Mati Pon akan tetap begitu...

Eye_nee said...

Eyra Rizal..
Biar pon kedatagan kamu tidak sesuai dikotak komen ini..saya tetap meghargai kunjugan kamu..semoga kamu lebih sensitif lagi utk mempromosikan Iklan kamu kemudian hari...

Eye_nee said...

shameel iskandar..
Sejujur-jujurnya Along mmg kakak terbaik buat kami....

Eye_nee said...

NM02...
Jangan jadi seperti gua Noksss..sesalannya beban yg amat berat utk ditanggung.

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Akk rasa lega sikit sejak N3 ni akk tulis..biarpun pd awalnya akk bimbang dihantui pandagan yg negetiv dari sahabat maya..namun segalanya terpesong dari yg akk jangka..InsyaAllah akk akn beritahu Along...kerana Along Bukan hanya seorg kakak yg baik dia juga INSAN yg cukup memahami dan mudah memaafi..

Teringat akk kata nya

"Kalau Adik Beradik Aku..tidak mengapa..biar habis mcm mana sekali pon Harta Ku"

eMMe said...

Saya pun Along, belum tentu leh Jadi Along Kak Eye Nee, moga saya boleh contohi Along Kak Eye Nee...semoga Kak Long kak Eye Nee sentiasa dilindungi Allah swt.

Eye_nee said...

eMMe..
Semoga akk tidak akan terlambat utk mengenang segala jasanya dan berubah menjadi insan yg lebih menghormatinya dimasa akan dtg...

qellissa said...

Sedihnya baca, i dengan along i pun x berapa nak ngam...bila baca cerita u ni rasa sebak pulak..baiknya along u tu..

Eye_nee said...

Qellissa...
jdikan crita akk ni satu iktibar sis..bukan semua org akan bernasib baik seperti akk...Andai kata saat itu Along pergi selamanya.............................................