Tak Pernah Puas

June 16, 2011


Salam gengs semua..

Gengs..pernah tak korang rasa

Petang2 macam ni kat opis..tekak cam tetiba nak makan ubi rebus cicah sambal tumis..

Tak Pon Goreng Cempedak Panas-panas...

Tak Pon..cokodok ikan bilis..garing2..ikan bilis kasi lebih....cicah sambal sardin...

Saja jer tanya...aku bukan nak citer pasal makan pon...

Nak Citer pasal anak-anak ni..

Pernah tak anak-anak korang tanya soalan yg kdg memang korang malassss sgt nak jawab...pendek kata dalam hati korang...tah apa2 soalan la yg ditanya ni kan..

Tapi itulah dunia kanak2 gengs

Mereka hanya mampu berfikir dalam lingkungan dunia yg mereka miliki setakat umur meraka..betul kata org Jauh berjalan luas pandangan...jauh merantau tinggi ilmu...panjang umur bnyak pengalaman....

Yana ni gengs lately ni suka sgt menanyakan aku itu dan ini...pantang jer dia dekat kat aku..abis bender ditanyanya...kdg tu pertayaan dia aku jawab macam tak real..bila dia dengar jawapan aku yg agak2 cam tak relevan tu pandai pulak dia gelak-gelakkan aku gengs...pas tu ckp.. mak ni dulu sekolah ker tidak....Aik Yana..nnt mak lari masuk batu kep..baru ko tau..tapi tak bagus pulakbg jawapan yg tidak2 kan..sbb kanak2 ni apa yg ibubapa kata..itu lah Hitam dan Putihnya...

selalu sgt Yana bagi aku soalan ttg benda2 yg dilihat disekelilingnya...dan sgt la spontannya..dan jawapan aku pon selalunya spontanla geng..mana yg tak betul tu dia akan kata ...tak betul la jawapan mak ni...

Mak Kenapa ada pokok
Nak bagi redup sikit

Mak naper ada nenek
Sbb nak bagi datuk isteri

Mak kenapa ayam dua kaki
sbb nak bezakan dgn lembu

Mak kenapa ada taik telinga
nak bagi org korek kemudian cium

Mak kenapa ada tanah
Sbb boleh tanam orang mati

Mak kenapa ada motor
sbb senang mak & ayah nak pegi keje
Mak kenapa ada pensil warna
sbb nak bagi lukisan Yana cantik

Mak kenapa ada ayah
Sbb tu ada Yana

Mak Kenapa mkn pakai Tangan kanan
Sbb tangan kiri malu..dia kan selalu basuh taik

Mak Kenapa nenek tanam jagung
Sbb nenek tak kerja kat opis

Mak kenapa adik kecik
Sbb belum besar lagi

Mak Kenapa ada bilik
Supaya bila pakai baju org tak nampak

Ni antaranya gengs..byk lagi dia tanya..aku dah lupa..

Tp satu ni buat aku taching..

Mak Kenapa ada Mak
Sbb nak sayang Yana

Terus Peluk aku gengs...agaknya dia pikir ni la jawapan aku yg paling tepat agaknya...

Yana...Mak sayang kan Yana

Kakak dan Zati...Mak sayang korang juga...jgn balik nnt..siap ckp kat mak..Mak ni asik-asik Yana jer...





PEMBERITAHU:.Sayangi anak2 sama rata kan gengs..jgn yg ini dilebihkan...yg itu dikurangkan...cuma anak2 juga perlu tahu...yg kecil perlu lebih perhatian kerana mereka tidak boleh berfikir secara dewasa....

30 geng komen :

ratusiput said...

tetibe sebak lak dada bace statement yg last tu geng.rase mcm tak cukup masa je kite nk curah semua utk anak2 kan..

bujal X said...

anak saya belum pandai tanya lagi~so buatmasa ni saya selamat~he~~

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

doakan su dapat anak yang comel2 macam anak2 antie yer

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

doakan su dapat anak yang comel2 macam anak2 antie yer

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

doakan su dapat anak yang comel2 macam anak2 antie yer

rATu kEBaYA said...

kak setiap soalan dan jawapan tu mula² buat saya gelak tak hengat...

tapi bila yang soalan akhir tu.. memang tacing lah.. huhuhuh... tepat sunguh jawapan tu kak... emosi ni.. oklah kak nak tipon mak saya jap.. sop.. sop.. sop..

Pepel BoNda AmaNi said...

jawapan last tue buatkan ai nak cepat2 amani pandai cakap....huhuhuhuhuhuhhu...touching sangat...

NM02 said...

soklan dan jawapan taik telinga tu menariksss...

Cik Ina Do do Cheng said...

geng satu hari berapa soalan si yana ni tanya?. budak-budak sekarang tak terbuat kita nak menjawab soalan dia. cerdek. geng akau nak tergelak baca jawapan ko. korek telinga dan cium cam aku je. cam bestkan cium tahi telinga. syyy ko janagn cakap ngan orag lain malu ahhhh.

ieda Harun said...

anak² mmg menghiburkan ...setiap waktu ada saja persoalan..merapu tah hape² pun ade hehehe...kehidupan yg sgt manis untuk kita kenan satu hari nanti :)

Eye_nee said...

Sori geng lain aku jwb komen DODOCHENG dulu yer..


Sama kita Na...aku pon cium jugak taik telinga lepas koreng...

Syhhhhhh..kita berdua jer tau ni...biar pecah perut jgn pecah rahsia kita ni Na...

ozzy said...

Assalam..

Itulah sikap budak2 suka bertanya itu dan ini.
Setuju..anak2 patut dilayan sama rata tetapi mmg ramai yg suka pilih2.. mungkin ia perasaan semulajadi

♥MAMASYAZA♥ said...

time sejuk2 kat ofis, mesti ingat nak makan cucoq pisang panas, fuhhh sedappp

nORmAL said...

hhuhuuhu rindu dengan mak saya huhu

gedek! said...

macam kaunter pertanyaan daaa...

Cik Pah said...

saya masih menunggu anak anak saya bercakap .. sabar menanti

ieda said...

sebak kejap ... mcm2 hal anak2 skrg kan kak .. pelik pun ada dgn soklan2 mereka .. insyaallahhh kita akan bagi yg terbaik dan ieda pun adakalanya termacam membeza2kan .. kdg2 tu x perasan huhuh

Eye_nee said...

Ratu Siput..
Anak2 ni queen pengubat murung kita...

Eye_nee said...

bujal X..
be prepared...

Eye_nee said...

Puan Sue..
InsyaAllah...semuga termakbul segala keinginan..

Eye_nee said...

Ratu kebaya..
tu la kan...macamana kita syg anak....cam tu mak syg kat kita...

Eye_nee said...

Pepel..
Takut tak terlayan ko nnt...

Eye_nee said...

NMo2..
Pernah buat ker Noksss...

Eye_nee said...

ieda harun...
teringat telatah mereka buat kita senyum sepanjang hari...

Eye_nee said...

ozzy...
mungkin kita tidak mneyedari yg kita tleh terlebih dan terkurang...

Eye_nee said...

mamasyaza...
cucuq pisang + kelapa sikit...sedapppppp...

Eye_nee said...

normal...
selalu-selalu jenguk dorang tau....

Eye_nee said...

gedek...
cam tau2 mak dia dulu keje customer serbis...

Eye_nee said...

Cik Pah..
Sabar dan tunngu hasil ratusan soalan menerjah nnt yer...

Eye_nee said...

ieda..
yg terbaik kita selalu ingin beri kepada mereka sehingga terkdg terlupa perhatian kita tak sama rata...