Ceritera Awal Pagi Tadi....

April 28, 2011

As-Salam Gengs Semua...

KEBARANGKALIAN........

Ayah!!!..nak beli kasut sekolah baru...Kasut sekolah adek dah koyak...

Nanti Ayah Beli yer...

Ayah!!!..pensil kakak dah pendek...nak beli pensil baru..

Kalau Ayah dapat duit hari ni..Ayah belikan yer..

Bang...mesin basuh dah rosak..

Nnt Abang Usahakan yer..

Bang..Duit umah sewa dua bulan dah tertunggak...

Amik duit ni..Bayar sebulan dulu yer...

Bang..Ikan..sayur dah abis..

Tengah hari nnt Abg belikan nasik bungkus....Petang nnt baru beli Ikan sayur...



Anak-anak....mereka tidak mengerti apa-apa....
Isteri...biar pon mengerti...mereka tiada pilihan....

Suami...

Anak-anak ku...
Ayah tidak mahu kamu tahu betapa susahnya utk mendpatkan setiap sen
Ayah tidak mahu kamu tahu betapa ayah juga telah berusaha bersungguh-sungguh untuk setiap sen itu..namun belum ada rezeki pagi ini...

Isteri Ku...
Maaf kan aku...sepatutnya aku beri kan dikau kesenanagan....namun aku tidak mampu..
Maaf kan aku...kau terpaksa hidup dalam kesusahan bersama ku...



Berada di Hentian Duta seawal pukul 5 ...pagi td...memerhatikan seorg geng kurang upaya..BUTA..mengandar Bakul2 Rotan....keluar mencari rezeki barangkali.....Barhasilkah hari ini???...adakah kasut sekolah baru..pensil baru...terbelikah ikan dan sayur petang nnt...Semoga Allah permudahkan rezeki nya....

Aku??????...Bersyukur atas rezeki mu ini Ya Allah...Aku tidak Kaya...Hidupku Hanya Bersederhana....





PEMBERITAHU: Susah Senang Tetap Ingin Bersama Mu....Selamanya...

42 geng komen :

bujal X said...

insaf ~~

nORmAL said...

salam selamat pagi kak : Sedihnya cerita ini alhamdulillah sesusah mana pon saya masih cukup makan lagi kepada mereka yang bersusah menumpuh hidup semoga ada rahmat yang akan tiba akhirnya ...

Encik MamaT said...

T_T geng... harap mereka mengerti.... sekurang2nya mereka itu tidak meminta2... mereka berusaha.... :) rezeki yang barakah...

gedek! said...

Entry bagos...

Untok para suami... teros berusaha..!

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

anty doakan su & bakalsuami yang boleh hidup sampai ke syurga yer anty..

Jieda said...

Semalam anak pompuan saya berkata,''mama..nanti beli kaler lagi ye,kaler balqis dan pendek''

anak lelaki pula,''mama..kalau mama dah gaji beli basikal baru ye,kawan-kawan semua ada basikal''

hmm..nampaknya kena tunaikan.kesian pula.

Rinna said...

Terinsaf bila membaca kisah Eyenee.. kita fikir kita susah ada lagik org yang lebih susah..dari kita.. jadi bersyukur laa apa yg telah dikurniakan pada kita..

ozzy said...

Assalam..

sentiasa bersyukur dengan apa yg Allah kurniakan.

aiman rashidd said...

macam dalam drama :) HAHAHA

have a nice day !

eMMe said...

betul la tu sis, kalo dia sedih, saya pun sedih, same2 sedih, kalo dia gumbira saya pun gumbira, same2 gumbira, InsyaAllah....susah senang bersama...

Eye_nee said...

Bujal..
Insaf menginsafi...

Eye_nee said...

Normal..
ia nya hanya bayangan emosi akk bila melihat seorg OKU pagi tadi...

Eye_nee said...

Mamat..
Itu yg sebenarnya Mat..mereka masih mampu keluar mencari rezeki biar pon Fizikal tidak sempurna kita...

Eye_nee said...

Gedek..
Sekadar terfikir barangkali begitu kehidupan dia...

Eye_nee said...

Mizz Sue..
itu mmg impian setiap pasangan..Semoga anak Untie ni juga beroleh kebahgian besama dan kekal selamanya...

Eye_nee said...

Jieda..
Anak2 kan..mereka tidak mengerti...jika keinginan mereka wajar dan mampu kita tunaikan..tiada salah....

Eye_nee said...

Rinna...
Semoga kita saling membantu insan2 OKU ni...

Eye_nee said...

Ozzy..
W'Salam...
Begitu lah hendaknya...mensyukuri tiap zarah rezeki yg Allah berikan...

Eye_nee said...

aiman rashid...
Hidup mmg sebuah drama dear..yg membezakan....DiTV ianya lakonan...Yg dilihat dipersekitaran..Adalah REALITI...

Have a very greatfull day to u today and always....

Eye_nee said...

eMMe..
Andai mati itu memisahkan...maka di situ lah nnt terhenti janji susah dan senang bersama..

Hantu Kak Limah said...

tetibe aku rase insaf...
moge dipanjangkan rase keinsafan ini untuk aku...
aku semakin lupa....huhuhuhu...

Eye_nee said...

Limah Hantu...
Otak ko kan semakin mengecut Limah...tu yg ko semakin lupa..terus dtg kesini tuk refresh otak ko yer espesheli kat bahagian keinsafan tu....

ieda said...

yes .. apa pun terjadi selagi kita ada jodoh dan masih kuat bersamanya , kita akan tetap bersamanya .. kerana dlm apa jua keadaan semua adalah dengan kehendak yg esa .. dia lebih mengetahui dari kita hambanya yg lemah ini ..

kaya atau miskin hanya boleh dinilai oleh dia yg maha kuasa .. kerana tiada manusia dlm dunia ini kaya dan miskin sebenarnya ..

yg penting kita kena bersyukur atas segala apa yg telah allah kurniakan walau sekecil mana .. kerana syukur itu lambang kekayaan org2 beriman :)

adehhh ... :))

Cik Ina minat Do do Cheng said...

eye nee ko nak terus hidup bersama aku ke. aku ni sederhana dan available je untuk orang perempuan je.idaklah aku nak kaya kaya ni.janji cukup makan pakai udah.esok hidup lagi , kalau dipanjangkan umur oleh Allah SWT.

etiey.com© said...

asam garam kehidupan, bergelar ayah, bergelar suami bergelar ibu, bergelar anak bergelar kehidupan!

Hanis Azla said...

kak... serius saya sebak membacanya.. bila kita rasa kita susah.. ada org lain yg lebih susah.. nasib setiap org tak sama kan..entry ni buat saya rasa lebih bersyukur dgn apa yg saya ada.. tq kak..

Dee said...

kita manjang x cukupkan kak..orang lain lagi susah..syukur dan insaf..

Eye_nee said...

Ieda..
Betul tu Ieda...biar bersama..walau susah atau senang..

mensyukuri rezeki yg Allah beri kepada kita...bila melihatkan insan OKU ni pagi td...saya sayu...saya duduk didlm kereta..dia mengadar bebanan mencari rezeki menaiki kenderaan awam...

Eye_nee said...

Dodocheng..
Kaya ker miskin ker sumer geng aku Na..No pilih pilih...

Eye_nee said...

etiey..
Betul sis...asam garam kehidupan sebelum pulang ketempat asal...

Eye_nee said...

Hanis..
terkdg kita Alpa kan sis...sehinggalah kita saksikan ketidakupayaan insan ini...kemudian kita terpikir...betapa kita jarang sgt mensyukuri nikmat Nya...dan jarang sedar ada insan diluar sana yg jauh lebih daif kehidupannya dari kita...

Eye_nee said...

Dee..
Betul Dee..ada saja yg kurang..walhal kita akur dan tahu ada yg kurang beruntung dari kita...Semoga Allah berikan kita keinsafan...

HonEyBuNNy said...

sob3....T_T

diriku jua insan sederhana n simple....

cuma bersyukur dgn apa yg ada....

sob3...

rATu kEBaYA said...

saya pun bersederhana jugak kak.. tapi kekadang terlebih emosi jerk.. Alhamdullilah dengan kehidupan sekarang

ratusiput said...

mmg ptt bersyukur kan geng cuma masalahnye hidup utang keliling pggang.kdg2 stress sebab gaji sme habis ke hutang.taktau mcm mane nk settle means taktau mane satu nk mula bila dh byk cabang.ekonomi skang pun makin teruk.cuma hrp smenya akan settle secara smooth n cik kitol ble balik cpt2...pastu takpela idup tak kaya pun takde janji suami dpn mata.semua bahagia.

So Shy Lady said...

ye, susah snang bsama. BSYUKUR sangat2 dgn apa yg ada, kan. Susah sikit pun tak pe asalkn hdup kt skluarga bahagia.

Saya pun tgh usaha didik anak2 supaya lbih bjimat. Spnjang 4 bulan ptama ni alhamdulillah msing2 dah bjaya kumpul rm50+ sorang ;D

Eye_nee said...

Honey..
Bersederhana itu lebih baik kan sis...

Eye_nee said...

Kebaya ratu..
Baik begitukan sis..tp napsu kita ni kan Kebaya..paling susah tuk dikawal..sykur atas rezekinya..

Eye_nee said...

Queen Siput...
Betul la geng kan...expenses lebih besar nisbahnya berbanding gaji kita...kalau tak berhutang tiada brgkan..cuma jgn terlalu ikut hati..bab2 hutang piutang ni..

Eye_nee said...

shy lady..
Bagus Shy...ajar anak2 menabung...sykur dgn rezeki yg Allah beri..dapat kita hidup besederhana tanpa perlu meminta-minta kan Shy..

dotblogspotdotkom said...

tu la pasai nye.... apa yg depa tau... mintak aje...

zaman pakcik dolu.... jangan kata nak mintak.... tgk barang pun dah kene sergah.... alahaiii...

budak ice said...

waaahh..kalo post kt fesbuk ni sy loike pat puloh kaLi! caya la kak eye_nee..berkesannn di hati ouhh ~ :')