Madu..Di Madu...BerMadu..Dimana Kemanisannya..

March 30, 2011

Salam Gengs....

Adakah Hari ini hari yg mengembira kan kamu.....lihat senyuman kamu aku tahu kamu hepi sokmo..

Atau barangkali kamu rasa sedih hari ini.....dapat berita suami main kayu tiga.....suami bercinta semula dgn kekasih lama atau kamu diberitahu bahawa kamu sudah pun dimadukan...

Pada gengs lelaki yg ada lebih dari satu isteri....ADIL gengs kerana KEADILAN itu syarat wajib...selain kemampuan..jgn napsu napsi semata gengs....

Pada gengs perempuan yg dicurangi..yg di khianati...yg dimaduni....nasihat aku....ikut lah apa jua cara kamu...asalkan tidak membodohkan dan mendungukan diri kamu...

Dua hari lepas dapat panggilan dari BF aku gengs...Ada berita gembira katanya nak khabarkan pada ku...Aku baru balik dari Buat Umrah Nee....excited aku dengar..Syukur.. dapat kau jejakkan kaki keTanah Haram tu yer M...

M Kawan aku ni Bermadu gengs..dia isteri yg tua...teringat aku lagi saat M mengetahui bahawa kekasih hati ada perempuan lain diwaktu 2 minggu lagi majlis perkahwinan mereka akan berlangsung...Tak sanggup aku lihat kesedihan kawan aku ni gengs...dia serba salah..nak dibatalkan perkahwinan tu saudara mara kad jemputan semua telah diedarkan....Namun yg buat aku rasa sangat sakit hati ni gengs..bila M menelefon perempuan tu suruh putuskan hubungan mereka..biar ku namakan dia R...R boleh menjawab....aku peduli apa ko nak kawen...kami saling suka saling cinta...M tak putus asa gengs...Dia telefon pula Mak si R dgn harapan akan ada sesuatu yg positif....namun jawapannya hampa gengs....ingat lagi M beritahu aku apa jawapan ibu M..Dah dia suka kan anak makchik...makchik nak buat macam mana....Ya Allah..kenapalah ada insan insan yg sejenis ini menghancurkan kehidupan insan yg sejenis juga...

Perkahwinan tetap diteruskan gengs...aku hadiri perkahwinan M..melihat riak wajah nya diMaljis itu hati aku sedih gengs....dia sepatutnya gembira..namun senyumnya seolah dipaksa..tawanya tawar tak bergula...cerianya seolah lakonan semata-mata...

Selang setahun perkahwinan M..aku dikejutkan dgn berita perkahwinan suami M dgn R....Biarlah Nee..Aku Redha....Aku relakan dgn ikhlas dia berkahwin lagi...aku tak mahu dia bergelumang dosa....

Allah itu maha mengetahui kan gengs...Maha segala-galanya.....M dan R sehingga kini masih bermadu..Usia perkahwian mereka pon lebih 20 thn kini....namun seringkali M mendengar keluhan suami menceritakan ttg R....kata suami M...R tidak setanding M dari semua segi...Masak..Makan pakai tidak terurus seperti M...BFF aku ni gengs sorg perempuan yg baik...dia hanya berdiam tanpa memulangkan paku buah keras batu pada suaminya...Syabas M..ko mmg tabah dan penyabar...aku percaya pasti ada ganjaran Allah untuk itu ..

Kata M lagi...semasa di Tanah Haram itu lah Allah tunjukan kebenaran dan wajah sebenar R...kuat cemburu dan sentiasa inginkan hanya dia sahaja yg perlu didampingi oleh suami..M kata dia byk beralah..kata M..Aku pergi untuk beribadat dan mohon di panjangkan Jodohnya dan suaminya...R pula seringkali bertengkar dan bermasam muka dgn suami disana...Namun begitu biarpon jarang dapat beribadat bersama suami Allah tetap berikan dia peluang untuk bersama-sama..Kata M saat dapat bersama tu..suami Peluk dan ucapkan kata sayang tak terhingga pada M...sedih aku dengar gengs....

Buat Ko M...aku mungkin tidak akan jadi setabah dan segagah kau dalam menghadapi situasi begini...Aku cuma doakan yg terbaik untuk kau..

Buat R...kau telah pon diberikan peluang oleh M untuk berkongsi suaminya...cubalah menghargai dan memahami segala pengorbanan yg M berikan....

M...Aku yakin dan percaya Allah itu Maha Adil Maha Pengasih dan Maha Penyayang..dan akan sentiasa mendengar doa hambanya yg tabah dan ikhlas seperti kau...

33 geng komen :

Cik Pah said...

insyaallah ..dapatlah dia payung emas nnt yer kak..

bujal X said...

manis yang pahit~~

Hanis Azla said...

semoga teman akak itu berbahagia di dunia dan di akhirat nnt..

✿ etiey erywan ✿ said...

PAYUNG EMAS YANG AKAN BUAT JIWA SAKIT

Cik Ina minat Do do Cheng said...

geng aku tak sebaik dia, sebab aku tak nak payung emas, tapi kalau laki aku nak perempuan lain, dia boleh pergi ngan syarat jangan simpan aku. keji kan hati aku geng.aku tak percayalah manusia biasa boleh berlaku adil.lain lah nabi Muhammad SAW memang sah suci bersih dan adil.

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

emm..takut...

Encik MamaT said...

alahai.. kalau tak tabah jenuh.... mcm2 leh jadiii

ratusiput said...

fuuhhh ratu lom semulia itu la nk bg suami kawin lain...mulia betul hati kawan eyenee tu ye.mudah mudahan dia mndapat sejuta hikmah di atas sgala pengorbanannya...

eMMe said...

insaf baca entry ni sis..kalo kite di tempat kak M tu cam ner sis? dpt kah kite jadi spt kak M, sampai salam dan doa buat kak M ye Sis...

Dearie Pearls said...

tabahnya kak M tue..
memang sangat baik kakak M tue.
harap2 Kak R tu akan berubah.

*sesal tak sudah buat si suami.

Mmmm...

Mi'ing Oon said...

cerita bagus,, bisa sebagai pelajar buat kita semua....

Hantu Kak Limah said...

emmmmm....agak complicated di situ...x sesenang menyanyikan lagu enjet...enjet...semut...sape sakit ...naik...atas.........

al-lavendari said...

salam.

rasanya memang tiada wanita yang rela dimadukan.

namun begitu, saya pohon jangan sampai merpersoal dan mempertikaikan keharusannnya, kerana ia ada kait-mengait dengan akidah.

ieda said...

manis x ada , yg pastinya pahit .. huhuh
ada sesiapa yg suke dimadukan ker ?? huhuhu memang dah ketentuan ilahi tapi kalau boleh dijauhkan lah huhu

Eye_nee said...

Pah..
Pasti Ada ganjaran tuk setiap keikhlasan kan Pah...

Eye_nee said...

Bujal...
Pahit Lebih banyak dari Manis...

Eye_nee said...

Hanis..
Itu yg selalu akk pohonkan buat dia...

Eye_nee said...

Ina My Geng..
lain org lain cara fikir kan Na..

Eye_nee said...

Sue..
Takut boleh jgn takut sgt...yg kita terlampau takut tu la selalu terjadi...

Eye_nee said...

Mamat..
Betul tu Mat...awal2 dulu pun geng akk ni meracau jugak la dia...

Eye_nee said...

Ratu Seepuut..
Betul queen...Dia mmg cukup tabah..

Eye_nee said...

eMMe..
tak boleh nak jawab la sis...InsyaAllah nnt akk kirimkan salam sis kalau akk call dia...

Eye_nee said...

Pearls..
Cukup tabah dan sabar...

Eye_nee said...

Mi'ing Oon..
Kisah jd tauladan harus kita kongsikan...

Eye_nee said...

limah Hantu...
Susah lagu enjit2 semut susah lagi lagu."Aku tak mahu jikalau aku dimadu..pulangkan saja kerumah org tua ku"..hehe...

Eye_nee said...

Tuan Al-Lavendari...
Syarat wajib dalam poligami itu harus diambil berat agar Akidah tidak dipersoalkan...betul tak Tuan..

Eye_nee said...

ieda..
manis ttp ada namun nisbah nya cukup sedikit barangkali kalau dibandingkan dgn kepahitan...

eynda said...

Sedihnyer baca kisah ni...M memang seorang yg tabah!

gedek! said...

Ada kawan lelaki yang mengamalkan poligami pernah bagitau saya...

"pahit lagi banyak dari manis..."

Eye_nee said...

eynda..
M mmg tabah eynda..

Eye_nee said...

Gedek..
Byk kali dgr benda yg sama...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

lelaki bila bab kawen ikut sunnah...tapi hal lain sebaliknya...berat tuk kita memandang masalah dia..tapi tuk orang yang mengalami masalah nie...ya allah terlalu hebat dugaan yang dia kena hadapi kan kak..takut...huhuhuhuhu

Hantu Kak Limah said...

saje nk cakap..bile nak hup date ni...huhuhuhuhu....