Aku Ingin Ingatkan....DIA TIDAK BERSALAH...

March 23, 2011

Salam gengs..

Mood aku hari ini macam2 gengs....sangap tah berapa puluh kali...

Kepala aku asik la memikirkan satu Hal

Family Matters... bila pangkal telah kusut tiada penghujung yg akan terlerai..

Buat kamu...kamu..kamu dan kamu yg ada darah dari seorang Adam dan Hawa yang mengalir memasuki tubuh arwah datuk & nenek .. maka sampai mati pon pertalian itu tetap ujud andai kau samak 7 lautan air tanah sekali pon tak akan hilang darah itu dari badan kita....Kuatnya perhubungan kita kan..

Dimana silap..tak pernah jumpa jawapan...ianya kini seolah kita ini bukan lahir dari Adam dan Hawa yg sama..

Lebih Parahnya mengapa BONDA aku yg dituduh punca segala..


Dia Bonda Ku
Wanita mulia Tiada Bandingan
Namun Seringkali Disalah Tafsirkan
Dia Dituduh Punca Segala Permasaalahan

Kamu Pangkat Anak-Anak Nya
Seringkali kamu lupa
Siapa yg merawat kudis luka
Kini dia Kau Lupa
Sewaktu Kau mahu Kawin Dia kau Jumpa
Berjumpa Disatu Majlis Dia Tak Kau Sapa
Anak Saudara Jenis apa agaknya kau Ya

Yang Seorang Ini Pula
Sulung dari Ibusaudara Kedua
Tiba-tiba tidak Menyapa
Ada Apa Sebenarnya Didalam Minda
Harta Pusaka Itu Sah Milik Ayahnda Kami Semua
Bukan Direbut Dimiliki Secara Tipu Durjana

Sepupu yang satu ini Pula
Saat Menjadi Raja Sehari disuatu Masa
Kamu Pesankan Kepada pembawa Berita
Jangan Kelurga Kami Diundang Bersama
Wahai Sepupu Lelaki Kurang Bahasa
Cantik Sungguh Budi Bicara
Berkata Seolah Tiada akal diperguna
Kepada Si Pembawa Berita
Sila Khabarkan Semula
Kami pun tidak sudi kemajlisnya

Wahai Ibu Saudara
Pernah dulu Kau Ku Tegur Sapa
Aku Tak Pernah Mahu Bersengketa
Biar Pun Dgn Bonda Ku Kau Palingkan Muka
Tapi Kini
Walau pun Aku Tidak pernah membenci
Hati Terasa Sakit Sekali
Bonda Ku sebegitu diperlaku
Tiada Anak2mu menyapanya biar pun berselisih bahu
Kenapa aku tidak boleh begitu kepada mu
Berjumpa dgn mu disuatu acara
Mulut ku Kelu tiada menyapa
Apatah lagi bertanya Khabar Berita
Maaf....Aku tidak berupaya
Bonda Ku adalah Segala
Biar apa pon anggapan kalian terhadapnya
Hakikatnya dia bukanlah Punca


Pada semua sepupu sepapat yang berkenaan...

Pusaka itu Milik Pak Wo
Mak Wo Tidak Pernah Tamak Haloba
Seperti Yang Kamu Semua Sangka
Pasti satu hari nanti akan tiba masa
Segala Kebenaran akan terbongkar jua.......

25 geng komen :

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

bila harta yang menjadi kepentingan semua manusia....ikatan persaudaraan bukan lagi menjadi kepentingan....kita manusia yang selalu menjadi tempat mengadu akhirny di tindas dan difitnah.... sesungguhnya berat tuk kita menerima..tapi e2 satu dugaan yang hebat tuk kita kan...

Eye_nee said...

Pepel..
Sedih tgk mak akk Pepel...mereka Lupa semua jasanya...malah dituduh difitnah pula..ttp juga dia berkata.."mereka ibusaudara krg...sepupu krg...jgn sbb mak korang bermusuh dgn mereka"...
Ini lah mak akk Pepel...

Mak!!!! please la..org dah buat mcm2 kat mak pon mak boleh ckp cam tu..

Hanis Azla said...

bab harta pusaka ni, selalu saja jadi isu perbalahan.. harap2 perkara ini dapat diselesaikan sebaiknya.. simpati buat bonda akak juga yg menjadi mangsa keadaan..

bujal X said...

harta boleh bawak celaka.

sabar ya kak~~

Eye_nee said...

Hanis..
Betul Hanis...selalu sgt terjd...putus saudara..berbalah sentiasa...i wish i can be like mak...always be patient...redha dan terima semua fitnah dan tuduhan...

Eye_nee said...

bujal X..
Tiada harta pusaka susah ada harta pusaka ponnn susah jugak...hrmmmm...

Cik Pah said...

betul kata bujal..kengkadang harta yg tak seberapa pun boleh buat kacau bilau dalm keluarga..

yg penting akak tau akak dan family akak dipihak yg benar.. satu hari pasti akan mendapat pembalasan. insyaalah

Dearie Pearls said...

seakan harta itu melampaui nilai persaudaraan...

harta o harta...

sabar je ar kak..
pasrah dan ikut je ar cakap mak even hati terluka...

*terbuai menjiwai nukilan dalam bentuk puisi itu.. kasi panjang sikit pun xpe..
heeeee

Cik Ina minat Do do Cheng said...

menciklah manusia berbalah pasal harta.boleh bawak mati ke harta tu, sebab tu aku sanggup buang sedara belah ayah yang pandang pangkat dan harta.aku anak saudara yang yatim piatu tak de sesiapa ni, dorang pinggirkan, sebab miskin.aku tak kisah pun, aku dah cakap ngan dorang, nanti dorang mati aku timbus sekali ngan tanah kelapa sawit tu.

Tak payah nak kisah orang cam tu. Mak ko, kena jaga baik-baik, jangan sampai dia tertekan, orang dah tua ni banyak menyimpan perasaan.

Eye_nee said...

Pah..
Betul Pah...masa saja menentukan hari kebenaran itu akan tiba...

Eye_nee said...

Pearls...
Asalkan mak tidak diluka kan lagi..kami akn terus bersabar...

Eye_nee said...

Ina My geng..
mmg yg alin2 itu aku tidak peduli...kebahgian dan kecerian dan kesihatan mak aku paling penting Na...

dotblogspotdotkom said...

biasa la tu.... kalu bab rete bende nih.... dah tak nampak mende lain dah/....

sabo je le yee...

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

semoga kebenaran akan terbongkar!

Eye_nee said...

Pak Chik..
Dulu sedih jugak bila diperlakukan begini...sekarang ni dah lali dah dah tepu...

Eye_nee said...

Sue..
Tunggu dan lihat saja kebenaranyna nnt..

eMMe said...

sis~ mane nak dibendung nye sis, sabar la sis, kelak mereka tu semua akan cari kite balik, dah nyesal, baru nak minta maaf, moga Allah swt melindungi Sis sekeluarga....

ieda said...

susahnya nak huraikan masalah ini .. harap adik slow2 tangganinya ya .. insyaallah sure ada jalan penyelesaiannya ..

♥ Che NamNam ♥ said...

owhh manusia boleh membunuh hanya kerana harta,simpang jauh-jauh dari family mu..

Moga Allah permudahkan segala urusan dan memberi petunjuk untuk setiap permasalahan..amin

gedek! said...

Sabar....

Harta bukan boleh bawak mati pon....

Encik MamaT said...

kat mana2 saja selalu isu ni terjadi...

."mereka ibusaudara krg...sepupu krg...jgn sbb mak korang bermusuh dgn mereka" mak aku pun mcm ni... nak buat mcm mana... sabar je la.. tapi dalam hati dia tu memang tersimpan kepedihan.. mungkin dilema barangkali...

Hantu Kak Limah said...

kadang kala orang akan cakap..biar tak berharta dari menjadi musuh sesama saudara..tapi bile pikir masa depan keluarga...biar berharta jangan sampai anak2 merempat depan saudara....
bile menjadi lumrah dunia...manusia memang tak pernah puas apa yang ada dan sering menyalahkan sesiapa shja walaupun itu bukan hak mereka.....

ratusiput said...

em lumrah manusia la eyenee...bila nampak byg2 harta pun..sme lupa.tak kira adik badik ke apa ke...

rATu kEBaYA said...

harta ni.. adik beradik pun sangup berbunuhkan.. herm..

selalu pesan kat en. suami dgn diri sendiri.. cari je harta sendiri jangan harap harta mak bapak ni.. sebabkan tu boleh berpecah belah..

Eye_nee said...

eMMe...
Tq dear..Allah maha mengetahui segala...

ieda..
Masalah harta pusaka ni mmg rumit...mohon agar kesabaran kami tiada punya had..

Che NamNam...
tq Sis..semoga Allah kabulkan doa kami...

Gedek..
Omongan yg benar dari kamu...

Mamat..
Sesungguhnya ibu kita mmg berhati mulia kan Mat...

Limah Hantu...
Buat Pertama kali dlam sejarah perhantuan...aku terima pendapat kau tanpa was2 dan ragu2 Limah..Chaya Limah...

Siput Ratu..
Betul Ratu...berpecah bilah..hilang saudara punah ikatan..

Kebaya Ratu..
MMg perlu sekarang ni..kita cari harta sendiri2..tak perlu lagi bertelagah pasal pusaka turun temurun lagi...