Aku TerLanggar Pantang....Sori yer Pantang..Tak Sengaja..

March 10, 2011

Salam semua gengs....

kau degil kan!!!!...Baper Kali mak ckp..baper kali mak bagi tau....Kau mmg degil kan..

Aku kene marah geng...dah tua2 pon kene marah ngan mak aku jugak..sadissss....

Macam mana ni mak...muka aku dah pucat...

Lantak kau la situ...rasa kan lah...org kalau tak dengar ckp org tua ni..Tulahan..Aduhai bagai kene panah petir tp sipi-sipi nak kena.. jawapan yg mak aku bagi..

Mak berlalu meninggalkan aku...aik betul sampai hati mak buat aku mcm ni....

Setengah jam mak datang balik..Nah amik tungku ni letak kat perut tu..pakai stoking...ikat bengkung tu cepat...Lepas tu selimutkan badan tu....Ni la gara-gara aku mandi air sejuk pukul 6 petang saat mak aku tak der kat rumah geng...Aku puas pikirkan sampai la sekarang ni apa relevennya aku mandi air sejuk sampaikan badan aku tak berhenti menggigil..pandangan jd berbalam-balam dan aku rasa cam kesejukan yg amat seolah aku dikutub utara geng...

Ni la bahananya gengs kalau dalam masa berpantang lepas bersalin dibuat main-main...merana badan...Petua-petua org tua2 dulu ni kene ambil kira juga gengs......mcm tak boleh mkn sayur2 tertentu nnt sejuk...tak boleh mkn ikan itu nnt gatal....tak boleh tidur bantal rendah masa dlm pantang nnt angin naik kekepala...kene pakai stoking takut masuk angin...jgn makan nasik panas..takut bibir anak megelupas....Jgn tidur saat matahari nak naik..nnt muka sembab...

Masa aku berpantangkan si Kakak dan Zati...aku kemain akur lg ckp mak aku geng...semua bende2 tu aku follow jer....

Tp masa aku berpantangkan si Yana...byk benda yg mak aku pantangkan aku langgar...rasa mcm tak boleh tahan sgt...Dah la bersalinkan Yana lagi 3 hari nak Raya Aidilfitri...ramai org dtg rumah beraya...mak pulak masak itu ini...mana boleh hari2 kene makan ikan merah masak lada hitam + sayur sawi rebus...boleh meroyan aku......

Ada satu kali tu geng...aku bantai makan lemang ngan air coke...ni pon mak aku tak tau...mak sibuk hantar tetamu ke depan...aku sibuk duk makan kat belakang...nasib baik tak jd aper2...Ampun mak...

Belum Lagi air rebusan akar kayu yg aku curahkan kesinki separuh cawan....nasib baik lah masa nak minum air kunyit hidup yg mak parut setengah cawan 3 pagi berturut-turut terpaksa jugak aku telan...sbb mak dok tunggu aku kat sebelah...

Tapi la ni aku tgk byk ibu2 muda yg dah tak berpantang lagi...siap boleh pi shopping2 bagai...walaupon cuma baru tiga minggu bersalin...namun semua ni terpulang lah pada individukan...tepuk dada tanya selera masing2...

27 geng komen :

✿ etiey erywan ✿ said...

betul.. kadang heran dnegan mereka yang berjalan bagai rak wlpn baru bru seminggu berpantang. hmm pokoknya bergantung kpd individu

budak ice said...

lemang dgn air coke???? hahahaha...kelassss gituu kak eye_nee :P

MIZZ SUE (ASAMGARAMGULA) said...

TU LA..SU PERHATIKAN KAKAK2 KAT RUMAH SU XDE PANTANG DAH

Cik Pah said...

saya waktu pantang cik meen 21 hari dah berjalan sampai penang..tido kat feringgi... makan kat padang kota.,,waktu tu hari raya..ikut kakak pais jalan kat sana raya ketiga.mengucap panjang nenek saya waktu saya call dia dari sana..hahahaha

Eye_nee said...

etiey...
Dulu akk rasa heran jugak T..tp la ni biaq pi kat depa la..ketegaq sgt...mana yg tak terkena tu ok la..dah terkena mcm akk..tobat rasanya..

Eye_nee said...

Budak Ice..
Ko jgn nak gelak yer budak Ice....ko besok2 nnt ni kalau dlm pantang cam ner agak nyer yer...Ice tak boleh sentuh tau..ko jgn nak coba-coba yer...hahahaha...baru kou tauuuu nnt...

Eye_nee said...

Sue...
Sue nnt kena pantang betul2 tau..jgn main2 nnt body & aligmnent lari..siapa nak jawab...hahaha.

Eye_nee said...

Pah...
Subhanallah ...ko biar betiq Pah...mcm adik angkat akk dtg beraya kat umah....mak akk ada masa tu..akk tanya kat dia..dah lepas pantang ker..dia ckp baru 14 hari..Mak akk direct sound..Lepas Maghrib ni pegi balik....akk tekedu..tak baik mak ckp cam tu..pas tu mak ckp...budak tu lg tak baik belum lepas ptg dah berjalan...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Mamang , aku heran orang sekarang ni, tak koyak apa, baru 2 hari bersalin dah jalan-jalan kat pasaraya. arwah mak aku, marah sangat kalau tak berpantang, minum hari-hari air rempah periuk, awal pagi lagi dah kena bangun bertungku bagai. makan pun bukan boleh makan berminyak , semua dibakar atau sangrai.ada kawan aku tu pelik, hari ni beranak esok dah makan KFC.

ieda said...

org bangsa lain ada tak pantang2 macam kita?musykil..

eMMe said...

sis eye Nee, masih ade yg berpegang pada pantang larang, tapi tak ramai yg amalkannye....leh dibilang dgn jari, tapi sis eye nee ade gak curi2 ekk...hahahah!!! kelakar....kalo tak jadi ape takpe, ni sampai gigil lah, sampai sakit2 la, hehehe....cenne la turn saya nant ekk...hhahaa..tunggu dan lihat je laa kan sis, hehehehe....

Hanis Azla said...

masa dalam pantang aje kita nak jaga badan kita betul2 kan.. tp itu pun susah kita nak ikut kan kak..

Kak, mak akak tu mcm mak saya juga.. sampai skrg ni klu ada yg tak kena pun masih kena marah lg yg mcm sipi2 nak kena petir.. tp lps tu mak datang balik betulkan apa yg tak betul tu.. sayang mak.. takde org lain nak layan kita sebaik itu kan kak..

♥MAMASYAZA♥ said...

wehhhh jgn langgar pantang, bab pantang ni mmg kena ikut, kalo idak, mudarat badan kita nanti. akak pun penah langgar pantang, sejuk satu badan dibuatnya, menggeletar, org tua2 kata silap haribulan boleh 'tarik', oooooo tak moooo takuttttt, jd pengajaran utk kita kalo langgar pantang...hehehehe

So Shy Lady said...

sakit bukan nk kna skrg eye-nee...
dgr lah nasihat ibu mu itu...

heheh mcm drama purba tak?
;D

Rinna said...

Srkg nie mmg laa badan masih kuat..boleh laa langgar pantang..esok2 bila badan dan tak kuat masa tuh laa menyesal..tak jaga badan masa muda.. :)

Eye_nee said...

Ina My geng...
Moden Na..mana mau pantang2 semua ni...

Eye_nee said...

ieda...
Ada juga rasanya...tp tak sehebat kita punya ptg kut..

Eye_nee said...

eMMe..
Ya Ampun makkk..tobat akk sis pasal bab mandi tu..tp itu makan tak boleh tahan....lemang 2 potong air coke 1/2 cawan....hahahaha..sib baik tak pengsan ker meroyan ker..puluttt tuuu...

Eye_nee said...

Hanis...
Mcm tu la mak kan sis..dia nak yg terbaik tuk anak pompuan dia...mak akk selalu ckp..Ye la..kalau tak dgr ckp...besok2 lari laki tu baru tau...ish mak ni....takotttttttt....

Eye_nee said...

mamasyaza..
Tapi tak boleh tahan la Mama...tgk lemang nagn air coke tu...tgh hari pulak masa tu...terus terlanggar Pantang...hahaha..tp sekali tu je la...pas tu tak brani lagi dah...

Eye_nee said...

So Shy Lady...
Oh Purba sgt bunyi nya Shy..hahaha..

Eye_nee said...

Rinna..
Mmg betul...tu yg mak selalu bising tu...sekarang ni tidak la...cuba ko dah tua sikit nnt...sana sakit...sini lenguh....

rATu kEBaYA said...

kak minum coke tu ok lagi.. ni bedal lemang tragis tu.. nasib baik ok..

masa saya dalam pantang.. abah sy bagi limau yang dalam peti ais tu.. sy tanya boleh ke bah.. takper sejuk sikit je.. hahahaha.. tau dek mak saya matiklah..

Eye_nee said...

Kebaya..
hahah...gilo akk ko ni masa tu...tak tahan dogaan sheaton...hahaha..abah sporting la...chaya la abah...tau dek mak ko Kebaya..dgn abah-abah ko sekali kena...hahaha

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

aku masa berpantang kan amani tue kak..mama dah macam cctv hoke...ada dimana2....hahahahaha clurstkan mama aku kak....namun ku pasrah...demi nak badan selim katanya kan..

Eye_nee said...

Pepel...
Akk pulak lepas kejadian mengigil tu mak dah mcam radar astro lagak dia...kalau akk kedapur jer...hah!! ko nak buat apa tuuu...mcm tau2 jer akk nak buat keje keji...tensi ok..

budak ice said...

ye ke kak eye_nee?? hehe asal lak xleh mkn ice?? bukan ke ice tu bleh kecutkan peranakan slps bsalin..ice kan sejuk..hik2..ke salah teori i buat sdiri ni?? hahaha..