Baca Boleh...Percaya....Terpulang lah....

March 11, 2011

Salam Semua gengs dialam maya ini...

Bertemu sekali lagi di hari Jumaat nan indah dan permai ini...adapon kehadiran aku tengah hari ini adalah kerana membawa perkhabaran yg indah juga ceritanya...uih dah mcm dialoq lembing awang pulang kedayang aku rasa....

Sejauh mana korang sanggup dan percayakan seorg yg dipanggil sahabat gengs...

Tolong mereka sedaya mungkin bila mereka kesusahan
Sanggup berkorban duit ringgit demi membantu mereka
Bercerita tanpa ragu segala rahsia diri
Sentiasa ada disisi mereka saat kamu diperlukan
Sentiasa memberikan nasihat dan pandangan yg positif terhadap masalahnya
Sanggup berkongsi Tawa dan Tangisnya
Sentiasa Mahukan yang terbaik buat mereka
Tidak akan mengungkit segala pertologan yang telah kamu berikan
Tidak pernah ada rasa curiga difikiran tentang dia
Akan merasai bahawa dia tidak akan pernah mengkhianati persahabatan kamu

Fikir dua kali gengs...

Kita mmg perlu ada sahabat untuk kita kongsikan masalah kita...tp bukan semua perkara harus kita luahkan...harus kita ceritakan...harus kita bongkarkan....

Perhubungan Insani ini punya pasang dan surut...tetap perlu ada rasa sedikit batasan kepercayaan supaya bila terjadi sesuatu yg tak diingini...kita masih punya ruang untuk menyelamatkan diri dan tidak terus-terusan menyalahkan diri atas kepercayaan yg 100% telah kita berikan kepada dia...

Dikhuatiri...selepas badai membantai..taufan melandai..gempa bumi 6.3 skala rikta mengegar...kuar ayat-ayat yg rasa bernanah telinga mendengarnya..

Kalau la aku tau perangai dia macam ni...dah tentu aku tak akan ceritakan segalanya..
Aku menyesal tolong dia..aku ingatkan dia baik...rupanya dia tikam aku dari belakang
Sampai hati dia buat aku macam ni...aku sangkakan dia baik..
Harapkan pagar....pagar dah lari dulu
Sampai Sekarang ni duit aku dia belum bayar lagi...aku pon nak pakai duit juga ni...
Tak sangka aku...dia sanggup jaja rahsia aku sana sini...

Aku teringat pesan seorang Sahabat...Jika 100% kau beri kepercayaan..tak mustahil kau akan terima 100% kepedihan....Jika 70% kau berikan kepercayaan...masih ada baki 5% untuk merawat kesedihan...

25% lagi mintak kat tuan sadiq sigaraga....masih sempat dia bergurau dgn aku....dia MBFF..namun aku berikan dia 95% kepercayaan...Alhamdulillah sehingga saat ini aku belum lagi gunakan 5% ruang kesedihan itu terhadap dia.....

28 geng komen :

Cik Ina minat Do do Cheng said...

betul tu apa yang ko cakap.susah nak cari sahabat yg betul-betul baik. Ada pun cuma aku je(kwang kwang, matilah aku puji diri sendiri)geng ko geng aku kan.tak payah ko nak percaya kawan sangat.percaya 10% udah.

rATu kEBaYA said...

kak.. sy ni mmg takder kawan baik pun.. musuh ramailah.. tu pun bukan saya yang cari diorang yang datang...

herm... pernah ingat kat seorang kawan ni.. sy tanya.. kenapa aku ajak ko keluar susah sangt, tapi bila ko keluar dgn tut tu boleh je..
di jawab ~ aku keluar dengan dia macam2 aku leh dapat tau~

erk.. dia berkawan semata2 untuk kesenangan je.. tu dalam hati saya.. lepas tu sikit2 sy kurangkan berkawan dengan dia...

dahlah panjang ni.. baik buat n3 saya.. hahahahaha

Cik Pah said...

saya ada 3 jenis kawan..satu kawan opis.. yg boleh cerita biasa biasa.. satu kawan sekolah.. ini boleh cerita pasal family.. satu lagi kawan waktu u .. ini mmg saya cerita abis.takde tapis tapis.. .. harap persahabatan kami kekal selamanya.

Eye_nee said...

Ina My geng..
Kawan Itu perlu kan Na..cuma mencari sahabat yg benar2 jujur dan ikhlas tu yg sukar

Eye_nee said...

Kebaya..
Tu kawan mmg patut kena AFundi Out tu kebaya...mengikis pulak ko yer...kuar dgn kita...kita pulak yg kena payungkan dia...mana boleh tahan itu macam...

Eye_nee said...

Pah..
Kawan 1 ...citer biasa
kawan 2...luar biasa
kawan 3....habis dari biasa...

Hati2 yer Pah...esok lusa kita tak tau lagi...

eMMe said...

kak, thx tau kasi komen kat umah saya tadi
mmg la kak, kalo dah kene skali, takkan percaya dia lagi
dgr boleh percaya jgn....

Encik MamaT said...

bahaya oo.. kena plak jenis muka talam tu.. rasa mcm nak lempang ja biladah terkena.. haha...

gedek! said...

Never bagi 100%.

Setuju dengan dodoceng... 10% dah le...

♥MAMASYAZA♥ said...

saya ni pun jenis yg tak ramai kwn. bleh dibilang ngan jari. kengkwn yg boleh sy percaya jauh2 lak tu, sowang kat putrajaya n sowang lg kat butterworth, masing2 sibuk kje. yg kat ofis pun ada sowang aje, cukup le tak boleh byk2 nanti caca marba hidup

dotblogspotdotkom said...

jangan marah kat org ...kalau depa tak pulangkan duit kita... tp salahkan kat diri sendiri kerana BAGI DEPA PINJAM...

jangan marahkan kat orang yang kutip duit dari kita... tapi salahkan DIRI SENDIRI kerana meminjam duit orang....

so moral of da story.. semuanye pada diri...

bak kata orang... biar 'bergaduh' dahulu jangan nyesal kemudian...

seme tu pelajaran.. pelajaran kepada tuan belog.. pelajaran kepada kami yang membaca....

budak ice said...

btol tu kak eye_nee..kite mnusia byse ni dgn iman naik turunnya, tak layak BAGI or TERIMA 100% kpecyaan dlm pshbtn..so bhati2 lah :|

Hantu Kak Limah said...

bile aku membace dgn tenang...harus aku percaye cite ni...nada serius....huhuhuhu ko bagi aku owang yg buat onar ni,100% daging die aku buat BBQ...25% darah die aku nk buat stock mandi lulur aku...huhuhuhu...

Pencacai Alim said...

kawan ramai..sahabat tu ssh..

Eye_nee said...

eMMe..
Sabar ek sis...kita akan berjumpa dgn seribu satu perangai manusia dlm dunia ni...

Eye_nee said...

Mamat..
Mmg Mat..kena lebih berhati-hati lg dimasa akan dtg..

Eye_nee said...

En. Gedek..
Mmg Pakchik Gedek...10% tu pon dah cukup baik kita bg...

Eye_nee said...

Mamasyaza...
Kena Pilih dan lebih berhati-hati sekarang ni...

Eye_nee said...

PakChik hensem..
Dah berlaku tak bleh gostan semula pakchik...namun akan dtg kene lebih waspada...

Eye_nee said...

Budak Ice...
Lain kali kene pandai2 berkawan..awak tu mudah cair...jgn terpedaya ok...

Eye_nee said...

Limah Hantu..
Ko jgn sesuka hati je memangang daging org tu Limah..dibuatnya dia ada HIV...masuk paper pulak ko nnt..Hantu Pertama Dijakiti HIV Positip...hehehehe...

Eye_nee said...

Pencacai Alim..
Tq Bro singgah dan tinggalkan komen...Betul tu setuju ngan kamu...Kawan bagai kurap yg ada dkat keliling Pinggang..namun Sahabat tuk mengubati kurap itu tak tau la ada ke tidak....

So Shy Lady said...

haisyh... bhati2 dgn org yg nmpak baik sgt2

sbab mrk pjahat sbnarnye

dah kena T_T

Eye_nee said...

Shy..
MMg shy...kene berhati2 selalu memilih kwn ni..

bujal X said...

bini saya sorang je yang saya boleh anggap rakan karib~~yang lain cuma kawan je~~sebab susah nak cari kawan macamtu~~

Eye_nee said...

Bujal XX Ray..
Kalau Bujal Bini...Akk pulak Laki jer yg akk anggap kawan tp mesra nan sejati...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ye kak...sekurang2nya skrang aku sedar kak...manusia xsama...hati lain2...walau berat tuk menerima kenyataan tue .....tapi aku sedar..masih ada insan lain yang menyayangi aku...

Eye_nee said...

Pepel...
Allah sudah tunjukan Jalan yg lurus..so pandai2 la pilih dimasa yg akan dtg ok....hati dah tentu tak sama rambut pon la ni dah lain warna...hehehehe...Aku syg kamu..