Serius....CANTEKK & KEMAS...

March 17, 2011

Salam Gengs semua...

Ada tak sesiapa yg tak pandai tulis dan membaca Jawi...Angkat tangan....

Apasal senyum-senyum sampai merah muka geng..malu ek..dah tua-tua pon tak pandai tulis dan baca Jawi...

Aku ni Membaca Jawi Boleh geng..menulis tu kureng la...kalau bab2 nak menulis Jawi ni..kalau Yana tanya...aku suh Ayah dia jer ajar kan....Tak mustahil 2 thn akan datang Yana pulak yg ajar aku nak menulis in Jawi..Aduhai akan kene Impak Maksima muka aku ni nnt...Pernah aku baca dalm Paper..Seorg Lelaki berbangsa China Di Kedah tak silap aku..boleh menulis Tulisan Khat Jawi...


Si Yana ni gengs..tunjukan kat aku dia dapat bintang2 dari Ustazah dia..sbb menulis dgn cantik dan kemas homework Tulisan Jawi dia...

Aku pon ckp mmg kemas..Korang tgk cam ner gengs...Kemas tak tulisan dia????

Yana..Murid Darjah Satu yg baru 3 bulan sekolah punya tulisan Jawi...Jauh lebih baik dari tulisan aku gengs...








37 geng komen :

MIZZ SUE (ASAMGARAMGULA) said...

cantik sgt ni anty!!
alhamdulillah su still boleh baca n tulis jawi..hihi..

nORmAL said...

cantik kak.. kalah saya ...
saya bace leh la tapi to pon tak bape lancar hehhe... dan nak menulis to lagi la memang hancus kak.. memang tak bape pandai menulis jawi nie..

SYANI said...

Seriusly.. kemas gile dia tulis..

rATu kEBaYA said...

cantik gak..

terus terang kak saya membaca memang boleh.. tapi menulis jawi ni dari sekolah menengah lagi saya memang hancur... tak pandai nak sambung2 hurup tu..

Hanis Azla said...

mmg kemas sgt kak.. rasanya lg cantik dari tulisan jawi saya skrg.. he..he.. saya ni membaca dan menulis jawi alhamdulillah boleh.. tp skrg ni rasanya anak2 kita lg terer kan kak..

Eye_nee said...

Mizz Sue..
Sure kembang dia kalau Untie tunjukan N3 ni kat dia..hehehe

Eye_nee said...

Normal...
Nnt balik suh dia tgk N3 ni..pasti nampak dia senyum lebar...

Eye_nee said...

Syani...
Mak dia nak ckp.."Tgk la anak siapa"..tp terpaksa dibatalkan sbb mak dia pon tak pandai sgt tulis Jawi..hehehe...

Eye_nee said...

Kebaya...
Compare dgn Akk yg dah 40an ni dgn dia yg baru 7 thn...konsider cantik gak kan writing dia....

Eye_nee said...

Hanis..
kemas Ye Nis...hihi..mak dia pulak yg tersenyum2 simpul...org puji anak dia...

eMMe said...

aa'ah...Yana nye tulisan jawi kemas, nak puji anak kak Eye Nee, jgn kan bintang, bulan pun nak bagi kat Yana, hahahhaa~

Eye_nee said...

eMMe..
Mak Yana pulak yg terlebih senyum niii...hahahahahahaha

Hantu Kak Limah said...

hehehehhe...seb baik aku tak terbakar tadi...huhuhuhu..aku hantu yg baik...hahahhahhaha.....
bace jawi aku lancar time x der baris atas bawah...huhuhuhu...
tulis jawi pun aku lancar bile takder baris atas bawah...(jwapan sebenar:kalo bace Quran ...aku fail....merangkak mcm budak 6 bulan..)

Cik Ina minat Do do Cheng said...

yaya cantiklah tulisan jawi.pandai.geng cam tulisan jawi aku lah.alah geng apa nak heran aku pandai tulis jawi dah sekolah menengah aku sekolah arab.hari-hari tulis jawi.

cuba ko sekolah arab, pandai gak.geng janji pandai baca jawi sudah.

geng ko takut ye rupanya ngan bini usop lempoyang. aku ingat ko tak takut.

Encik MamaT said...

kemas geng.. sama la geng.. baca reti.. nak tulis tu bukan ape.. takot silap.. heehhe...

Cik Pah said...

mmg cantik ..teratur..mmg kemas..

Eye_nee said...

Limah Hantu...
hehehehe..takut ko rentung yer..bukan ke hantu tak reti takut..ko bukan terbang bergentayangan ke Limah..mcmana pulak ko boleh merangkak masa mengaji...hahahahahahah..

Eye_nee said...

Ina my geng...
Ko sekolah arab Na..no wonder ko boleh tulis baca Jawi...Aku baca no hal Na..Tulis..agak2 lembab gitu..

Dah aku ni kan bini muda usop lempoyang @ madu ko....mesti la aku takut ngan Otai...

Eye_nee said...

Mamat...
Sama la geng..nak menulis tu berkali-kali tanya ngan en asben..cam ni yer..cam ni yer..nak tanya kali ke100 muka en asben dah semacam jer..

Eye_nee said...

Cik Pah...
hari ni sure balik kang tunjukkan dekat Yana N3 ni...mesti nampak senyuman dgn gigi yg dah rongak tu...

Nobita Sensei said...

dulu belajar jawi lama. sekarang jawi baru macam lain sikit.

Eye_nee said...

Nobita...
lama Nobita tak singgah...doremon tak bagi ker....heheh

Jawi lama VS Jawi Baru...adakah kita akan ketinggalan jika tiada langkah mendalami Tulisan Al-Quran Nur Karim Ini...hmmmm...

✿ etiey erywan ✿ said...

a'a... betul lah. santik dan kemas. saya nak kata pandai snagt tak lah. tpi boleh cuma tulisan tak bape cantik. macam kena cakar ayam tulis jawi!

dotblogspotdotkom said...

emm boleh dia tolong pakcik buat kejesekolah.... sekali masuk kelas arab daa....

Dee said...

cantiknya sis..lagi lawa dari dee..dee leh jugak baca jawi..tp merangkak2 gak kdg2..dh lama x praktis..lupa2..hehehe..

erienz said...

salam perkenalan...mmg cantik tulisan adik ni...dulu mmg pandai dlm tulisan & baca jawi ,skrang ni dah lama tinggalkan, merangkak2 baca...huhuhu

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

pehhhhhhhhhhhh nangis aku tengok datin....meratap tengok..makan dalam taw...cayalah sama yana...gud gurl...

anyway thanks datin...coz sentiasa bagi aku sokongan moral...i know u a great prenz...

gedek! said...

Cuba tanya lelaki berbangsa china kat kedah tu...

Dia dah masok jawi, ke belom?

bujal X said...

tapi zaman sekarang da banyak budak tak reti jawi~haih~~

Eye_nee said...

etiey...
Masih Boleh baca dan boleh tulis tu ah kira bagus dah T....

PakChik..
Kelas Bahasa Arab???...sgt bagus ni Pakchik...

Dee..
Tq Untie Dee..(on bhalf of Yana)..

Erienz...
Tq singgah sini sis...lama sikit lagi tinggalkan mahu mengensot kalau nak baca...hehe..

Pepel..
Ni bila tiba time dia sungguh2 Pepel...cuba bila time dia malas..

En. Gedek..
Rasanya belum....sbb dia takut kudung....

Bujal X...
Kamu Budak Pandai Jawi tak???

bobhandburry said...

Salam singgah,

Pandai adik kita menulis..
nice blog juga.. keep it up

Zu
http://www.zuwairiaiman.com

Mimie said...

salam singgah :-)
saya pun sama..masa sekolah boleh baca dan tulis sekali..sekarang boleh baca tulis agak slow .huhu

cantik tulisan jawinya

Rinna said...

Wahh cantik laa tulisan dia..

Mi'ing Oon said...

begitu saya melihat posting yang ini,, saya ingat waktu saya masih belajar dulu di sekolah... ingat masa-masa di sekolah..

Eye_nee said...

Rinna..
Boleh la Na..nak kene pantau juga ni..

Eye_nee said...

Mi'ing Oon..
Apa kamu kini masih bisa menulis Jawi?...

Dearie Pearls said...

walaupun gua tak faham tapi gua nampak memang kemas...
caya ar Yana....