Gua China..Lu Melayu..Apa Salah Gua Tolong Lu.

March 04, 2011

Salam Semua Gengs...

Tak Kisah Lah sama ada korang..
Geng Bas Sekolah..
Geng Mat Rempit..
Geng Pekerja Kontrak...
Geng Sarawakian...
Geng Sabahan...Apa Khabar Baaaa....
Geng Melayu..India...China....Semoga Korang berbahagia dimana jua korang berada waktu ini...

Berdirinya saya disini ....dah mcm pembukaan pertandingan bahas peringkat negeri pulak hah...

Ok geng..korang dah baca tajuk kan....sekarang korang baca stori dia pulak..

Kejadian ni thn 2009....aku balik dari hantar anak aku yg sulung tu ke sekolah Teknik di Setapak....dalam pukul 4 petang tak salah aku...hujan turun renyai2 masa ni....cam saspen jer bunyi crita aku...sabar..sabar...

En HaB yg drive masa ni..Kete MyV Kak Long aku...Aku Ikut MMR2...Selepas Menjalara...En. HaB tak sempat mengelak ada satu lubang besar kat lororng paling kanan...besar lubang tu sampai dah boleh ternak ikan Laga kat situ...Pommmm...amik ko...termasuk dah tayar kat dalam lubang tu..Pecah sudahhh tayar kete alaong aku...Ayok tak tau...Along marah....Along Marah...

En. HaB bg double signal..then drive perlahan-lahan sampailah ke depan satu Nursery Bunga..kalau siapa yg tahu ada satu kuil Tamil kat situ....Mula la En. HaB kuarkan Tools tuk proses ganti tayar tu...Jek dia pulak kecil ya amat..terkial2 En. HaB nak buka tayar pecah tu....
Ramai org lalu dan pandang..sampai kat kami...dorang drive slow..tp tak berhenti...pandang2 then blah...pandang then blah....aduhaiiii....

Tetiba...jeng..jeng..jeng....lalu satu kete Vios Putih....bercermin gelap..berhenti depan sikit dari kami....Pemandu dia pon kuar dari kereta..aku tgk seorg lelaki China awal 30han...berbaju T Putih...megeluarkan Jek dari boot kete dia....oooo..dlam hati aku ckp...kete dia pon pancit jugak...Tp dia tak ke tayar kete dia gengs...dia dtg kat Aku dan En. HaB....

HaB. Aku tanya..kete u pon pancit jugak ker...ooo tidak dia jawab....saya nak tolong awak....aku terkedu beb....so dia pon mula la tolong HaB aku tukar tayar tu...masa tu hujan dah tambah lebat...wife dia pulak turun tolong payungkan suami dia......aku ckp kat dia...tak payah la tolong..biar my HaB jer yg buka tayar tu...nnt baju u kotor aku ckp..dia kata...kotor boleh basuh...alahai....baiknya kamu...baiknya kamu...

Sudah jatuh kene lenggek stamroll pulak kami ni geng...tayar spare pulak tak der angin...korang bygkan lah...Yg buat kan aku rasa cukup terhutang budi tu...dia ckp tak per dia bawak tayar tu pegi Pam kat stesen minyak...Ya Allah.....Kau sahaja yg dapat membalas jasa geng China ku ini....

Tp lepas tu hujan bertambah lebat..suami aku bersalaman dgn dia....dan mengucapkan berbanyak terimakasih...dia pula suruh aku cepat masuk dlm kereta...tak baik kene hujan...nnt demam....itu katanya...

Aku tak tau dimana dia tinggal ...semua itu tak sempat aku nak tanya...cuma walau dimana pon dia berada...aku doakan yg terbaik buat dia...

Dia..Seorang Geng Ku Yang Berbangsa China....terimakasih Geng.....Jasa mu dikenang selamanya...

21 geng komen :

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Betul tu semua bangsa gengn kita, janji orang Malaysia.geng dah tak de entry pasal makan ke? atau tengah mendietkan diri.ko dah kurus jeles aku.

Hanis Azla said...

tak tahu nape mcm terharu pulak baca kisah ni.. confirm bukan citer sedih kan ni??? he..he.. itulah, org yg baik2 ni tak kira bangsa.. harap2 dia dpt hidayah utk masuk islam..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

kadang2 bangsa asing lebih berhati mulia dari bangsa kita sendiri kan kak..tapi xbermaksud bangsa kita semua xbaik...ada jugak baiknya...harap2 geng cina tue..mendapat balasan yang baik2 dari pertolongan dia...

gedek! said...

Kita anak Bangsa Malaysia..

ok?

Dearie Pearls said...

yooo babe..
kabar baik bah.
hahaha...

babe,
kalau dh seseorang tu baik, tak kira ar dia tu bangsa aper.. dan kalau seseorang tu dh jahat, bangsa aper pun jahat juga namanya. kahkah..

rATu kEBaYA said...

sy pun pernah jugak kak.. masa tu xcident motor... terlebih rempit lak... ada india suami isteri tolong saya... motor dah takder rupa motor dah.. dia suruh letakkan motor kat rumah dia sementara pergi clinic.. tapi semua barang sy yang tercicir termasuk gelang tanggan.. diorang kutip kumpul letak satu plastic..

sampai sekarang sy kenang diorang.. nasib ingat lagi rumah diorang kat mana...

✿ etiey erywan ✿ said...

kita kan 1malaysia

eMMe said...

jarang la nak jumpe Cina camtu sis...ade lagi ke zaman maju mcm nih?
kalo ade pun...nak duit...hhuuu..sume duit skrg nih....nasib sis amat baik masa tu....syukur kan....

dotblogspotdotkom said...

sesungguhnye ISLAM SESEORANG itu bukan dari agamanye sahaja... tetapi "ISLAM" dari segi cara kehidupan... mampukah ORANG ISLAM AGAMANYE membantu kita?....

MOGA ALLAH memudahkan kehidupan orang yang berbuat baik sesama makhluk....

Encik MamaT said...

fuhh... bagus tu.. ada sekali tu.. jumpa orang cina tu.. cakap telepon.. bg salam.. dok pelik la... rupanya dia muslim.. hehe

sueanne said...

sama gak ngn sue ari tue.. ada waja cina yg tolong berenti n tengok keadaaan orang yg sue langgar.. pastu ckp yg sue tak salah.. apa2 hal contact dia.. ari tue dh amik no dia, sekali dah terdelete.. aduhaii sedih lak no tue hilang.. huhu.. ngeeeee

kak ada tag kat blog sue tau.. hahaha ( macam duk jauh je kita berdua ni.. hahaha)

Eye_nee said...

Ina My Geng...
Aku geng semua kaum kat Dunia ni..kecuali Israeli...Mkan2..ha ah kan Na lama tak kuar crita...

Hanis...
Pertolongan yg akk mmg tak jangka...biar pon cerita biasa tp bg akk pertolongannya satu yg luar biasa dari biasa...merapu akk..hehe..

Eye_nee said...

Pepel...
Terkdg mmg begitu perasaan kita Pepel..Yg melihat akk hari tu pon dari bangsa ibundabapanda akk jugak...tp non ado satu pon yg benti...Semoga Geng china akk tu sentiasa bahagia...

En. Gedek..
Anak Bangsa 1 Malaysia...

Eye_nee said...

Mutiara...
Betul lu ckap ni baaa...gua setuju baaaa....

Kebaya...
Yg baik tetap terpahat dlam ingatan kan Kebaya...

Eye_nee said...

etiey....
Benar Sis...1 Malaysia..

eMMe...
Masih ada lg sis..cuma very rare sgtttt nak jumpa....this one...once in my 41 years of age...

Eye_nee said...

Pak Chik...
Pak Chik Betul...Tidak kira apa agama anutan mu..yg penting bagaimana ikhlas kamu mahu membantu...

Mamat...
Tp bila org dgr akk ckp Tamil dalam phone org tak endah pon....mesti dorang ingat ni Tamilnaidu mari punya...hahahaha..aku kan HITAMMM..

Sue...
China ker...Melayu Ker..India Ker..Kadazan..Bidayuh...ttp ada perasaan jugak kan...

Cik Pah said...

aiyak..manyak susah mau jumpa itu macam punya olang..

sekalang ahh..lamai mau tgk saje oh.. bukan mau tolong..

Eye_nee said...

Cik Pah...
Itu la Pah..saya jd helan...saya lasa saya manyak utang budi oo sama itu olang...lu penah jumpa ini macam punya olang mehhh...

Frodo Baggins said...

cik eye nee
sebenarnya, daku lah orang itu.

hahahahha


>>____<<


p/s: org berbudi kita berbahasa
semoga baik2 mereka :)

So Shy Lady said...

salam knal

sy folo ye!
mulia sungguh hati org tu, kan!

amalkn slalu ayat 1000 dinar insyaAllah akn dpt pertolongan dr Nya d saat kita bnr2 mmerlukn

eja_faizah said...

itulah lu.. sblm kejadian tu berlaku lu mmg anti china kan beb..?? skrg lu dah x blh nak anti dgn kaum drg lg sbb bg gw ape2 kaum pun ade ht n prasaan gak.. sumer manusia tu sm jer kan..?? hehehe.. lu jgn mrh eh beb.. gw sajer jer nak bg lu ingat ksh lalu.. hahahaha..