Satu Cerita Dahulu...Satu Cerita Sekarang..

January 28, 2011

salam gengsss semua...

Geng nampak ceria hari ni....nak bertunang yer weekend ni...Congrate geng..
Geng nampak muram jer...ATM kad hilang...cepat call bank geng kasi pause semua benda...
Geng nampak risau jer....org tersayang sakit...Sabar yer geng....dugaan Allah
Geng nampak Tenang......Tau lah nak pi mengundi gengs...Bijak2 la memilih yer gengs....

Lama tak menulis kan gengs...ada yg dah fed-up menanti...eh maap kan aku..eh maap kan aku..sori gengs aku kene virus lagi...malas betul la nak menulis kebelakangan ni...tak tau la kenapa...mood cam ke laut jer....

Tak der apa sebenarnya aku nak citer gengs...cuma teringat anak sulung aku semalam request new hphone kat aku...dah 4 thn pakai katanya...asik terjatuh dan very the slow sekarang ni...
anak2 sekarang yer gengs...petik saja dapat...petik saja dapat...semudah ABC merequest sesuatu...

Teringat aku zaman dulu gengs...hidup masa kecik amat perit...ayah keje kampung jer...mak sama tolong ayah cari sayur-sayuran utk mak menjaja dikaki lima deretan kedai DiBatu 5 Jalan Ipoh,KL masa aku kecik2 dulu...

Dari subuh pagi membawalah ke Maghrib mak mencari bahan2 sayuran tuk dijual....pernah satu ketika masa aku darjah 3 ...Kat sekolah ada buat pameran Jualan Susu dutch Lady tak silap aku....masa tu mereka buat promotion dgn perisa baru.. dorang lounch perisa Strawbery.....masing2 gengs sekolah aku dah heboh nak cuba perisa strawbery tu...waktu tu nak kene beli 3 kotak sekali...dalam 2 henggit lebih la gengs tuk 3 kotak....2 henggit tu pon aku rasa akan jd beban pada mak aku gengs...betapa besarnya nilai 2 henggit thn 1978 gengs....Mlm tu masa nak mintak kat mak...aku lihat mak dari tingkap kayu umah aku...mak tgh membersihkan sayur keladi....ayah tgh mengikat serai.....masih ada kangkung disisi mak yg belum siap diikat lagi...hati aku berbelah bagi gengs...macamana nak mintak kat Mak duit walaupun kedengaran nya cuma 2 henggit...sedangkan belanja aku setiap hari cuma 30 sen waktu itu gengs...kalau terkdg mak siapkan bekal makanan tuk kesekolah maknanya 30 sen tu pon tak der la nak diberikan kepada aku gengs...mcm tu susah nya hidup aku gengs....

Akhirnya malam tu aku tidur dlm tagisan...satu nya kerana aku tahu mak tak der duit nak bg kat aku...keduanya pasti gengs sekolah esok akan gembira dgn susu strawbery dutch lady...aku..mesti duk menyorok dlam tandas...takut nnt mesti gengs tanya naper tak beli susu tu....tp..aku bukan jenis suka lari dari kenyataan gengs...aku tetap kesekolah tanpa duit 2 henggit....namun...itulah kawan sejati kan gengs....dia BFF aku sampai sekarang...dia bg aku satu kotak susu tu....Ya Allah...sememangnya Kau yg maha mengasihani....dan Maha mendengar...Kau telah mendegar rintihan aku Ya Allah...Kau telah permudahkan segalanya tuk aku....Syukur Ya Allah

Buat kakak...mmg mak mampu saat ini utk tukar hpone kakak....mak tahu mcam mana rasanya bila kita inginkan sesuatu...mak tak mahu anak2 mak rasa macam mana yg mak rasa jika tak dapat apa yg dihajati...tp mak juga mahu kakak tahu...bukan semua benda yg kita mahu akan kita perolehi.....kesusahan masa kecil mengajar mak betapa beertinya setiap sen yg mak dapat...mak tak mahu kakak...Zati ataupon Yana dgn sewenang-wenangnya mengingini sesuatu tanpa tahu apa kepayahan dan kesusahan disebalik Rinngit yg ingin kalian belanjakan...

12 geng komen :

Encik MamaT said...

btul tu.. memberi kemewahan ibarat memberi senjata.. jika disalahguna pasti merana...

ajar dengan kesusahan takpa.. biar bersederhana... supaya mereka tahu betapa jerihnya bekerja utk membantu keluarga...

Cik Ina Do Do Cheng said...

Membaca kisah ko, seperti mengingat kisah lama aku. Ko punya belanja up sikit, aku 20sen. Beli mamee yang kecik tu 5 sen.

Bila masuk part anak, kita tak sampai hati nak bagi dia susah cam kita.Cuma kita nak bagi dia tahu, cam mana susahnya kita nak mendapatkan sesuatu, waima sebatang pensel.

Ko tahu , aku pakai pensel sampai naik kontot. Budak sekarang beli pensel 1 kotak sekali.

Eye_nee said...

mamat..

Itu sebanrnya akk nak beritahu mat..biar anak2 tahu bukan semudah itu mendapatkan apa yg dihajati...

Eye_nee said...

Ina My geng..
ye kan Na...aku 30 sen tu pon dah cukup bagus rasanya masa tu...

Pensil aku pon kontot jugak Na...nak mintak kat mak tak mampu rasanya nak bersuara....bukan takutkan mak..cuma tak sanggup tgk mak memikirkan dimana nak carik duit 10 sen tuk beli sebtg pensil....

matahati-aishahazhar said...

kak..

bila citer zaman cari sayur, bersih sayu, ikat sayur dan jual sayur.. teringat saya masa zaman sy sekolah dulu kak..

walaupun lahir tahun 80 an.. tetap merasa.. pergh jerihnya nak mencari seringit untuk sehari.. kadang2 dapat kadang2 kene tipu dgn pemborong..

bila ingat ya ALLAh bersyukurnya aku dengan rezeki yang kau beri sekarang... sedey ni kak.. menitis airmata

harap anak2 akak memahami apa yang akak maksudkan..

Eye_nee said...

Kebaya..
Akk sayu masa tulis N3 ni kebaya..rasa nya mcm semalam akk lihat kepenatan dimuka mak sewaktu membersihkan sayur keladi tu...Akk tak mahu mak susah lg...tak mahu tgk keperitan dia lgi...biar mak abiskan sisa idup dia dgn kesenangan..

Akk cuma mahu anak2 faham betapa bernilainya setiap sen yg mereka minta....

nORmAL said...

saya pun sedih penah jugak merasa huhuh..

eMMe said...

susah kan dulu2 nak cari duit...saya dpt rasakan hidup mase zaman kanak2, ala kak eye Nee...hidup kite tak jauh beza nye...budak2 skrg untung..minta ape dpt je, senang...tak rase susah pun...huhuhu...

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

bdk2 sekarang nih... apa yg depa tau... tunjuk je....

perit jerih kita langsung depa tak mo ambik tau...

bila ditegur.. kata mereka.. zaman dah berubah.... ntah le...

dolu siap bawak bekal... sekarang .. malu plak dah

sekolah rendah je merasa duit belanja... 20 sen sehari.. sekolah menengah langsung tak de duit belanja.....

Pepel BoNda AmaNi said...

hmmmmmm..susahkan kehidupan dulu2..eida lagi la kak..mama besarkan eida..sorang2 sebab bapak eida meninggal masa umur eida 3tahun....mama membesarkan kami 3beradik dengan hasil jual kueh..sedey sangat..tapi alhamdullilah...semua anak2 mama berjaya terharu sangat...

Cik Pah said...

anak saya masih belum pandai nak minta apa apa lagi..tapi tak bermaksud saya rajin membeli untuk diorang..


skang nih mmg saya training tak de beli mainan untuk diorang.. boleh dikira ngan jari lah mainan kat umah nih.. tapi buku mmg bersepah..

uncle gedek said...

Betol orang tua kata... 'marah tanda sayang' ... betol?