Alahaiiiiii Makchik...

February 24, 2012

As-Salam gengs...

Petang sedikit baru menulis....

Usai Solat Zohor di surau awam dioffice ku yg tersergam Indah..Gaya..Mutu Keunggulan...

Surau office aku????..

Nun disudut parking kereta..Basement lagiiii...ditempat berwuduk itu juga lah cleaner2 persekitaran office aku membasuh mop dan segala bagai kelengkapan mencuci...hebat sungguh....

Bukan tempat jadi ukuran....Nawaitu ketika menuruti kewajiban tututan itu jadi keutamaan kan geng..

Bercerita tentang surau aku ni gengs...adalah dalam dua bulan lepas...waktu aku tgh solat zohor...tetiba dlm rakaat kedua....ada bau kurang enak sgt gengs...makin lama makin busuk...makin busuk...aduhai terganggu dah solat ni...

Selesai memberi salam dan berdoa cepat2 aku lipat telekung...bau masih lagi kuat....mana datangnya bau cam ni...lama dah tak bau..bau yg begini..tetiba rindu pulak....ada kaaaa......

Aku keluar dari surau..mmg dah tak boleh tahan....

Nun jauh disudut tempat kasut....ada sepasang kasut getah milik makchik cleaner yg menunaikan solat bersama....

Tak mengapalah makchik...makchik tak berniat pun nak buat kami semua rasa tak selesakan...



PEMBERITAHU
:Macam mana aku nak beritahu makchik tu suruh dia pakai stokin lain kali geng....

36 geng komen :

Hanis Azla said...

pernah ada pengalaman sebegini kak.. tp kita nak menegur sesuatu untuk kebaikan dia rasa serba salah sangat sebab takut dgn penerimaan dia.. tp bila tak menegur rasa kesian pula sebab mungkin dia sendiri tidak perasan.. sudahnya saya tahan hidung saja.. klulah ahli keluarga atau kawan2 rapatnya boleh menegur, tentu bagus kan..

Pok Amai-Amai said...

Adoi....susah gak tu. Ape kate tegur je tp bek2. Ish....dr org terseksa dgn aroma pekung tu kan? Err...

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Betul sis...tak tahu ayat yg mcm mana nak keluarkan...tambah2 bila lihat wajah tua dia tu..tahannnn jer lah...

Eye_nee said...

Fara...
rasa cam nak tegur...tp bila tgk dia letakkan kasut dia tu jauhhh dari yg lain..rasa mcm dia dah tau...aduhaiii lah makchik....

Rinna said...

Mmg bab bau kaki ini mmg sensitip sama gak ler..bau badan.. tapi tu ler.. takut nanti menyinggung perasan plak kan.. so demi nak jadi hati kena laa pendamkan aje..

Eye_nee said...

Rinna...
tp mcm ku pendam sebuah duka jer sis...serba salah lah pulak nak bagitahu...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum sahabat,,
OMG mau menangis berjurai-jurai air mata bila ada kaki2 yang berpeluh begini...sebab nak tegur mmg tak sampai hati..nak tutup hidung takut empunya badan terasa..
Aduh!!! Hehe..

eMMe said...

aa'ah kak, kalo ari2 gitu, tak kusyuk solat kita kan kak, camner ekk..hurm..belikan stokin la utk makcik tu, maybe dia tak mampu, huhuhu... tapi kak, mmg takde tempat solat lain ekk..kalo solat kat tempat lain, jauh lagi kot kan...
sabar...je la sis,

pst: lewat tol entry baru ni heheh..mujur saya de lagi kat opis, selamat hujung minggu sis!

kakcik said...

Bila kena macam tu, sah-sah lah solat jadi tak kusyuk...

ratusiput said...

boleh geng...geng tulis note...kmdn letak kat atas kasut dia masa dia ngah solat ke apa jd dia taktau sape yg tulis.utk mengelakkan kejadian yg tak di ingini...tkut kalau ckp depan2 nanti dia terasa hati...

ieda said...

betul cakap kak cik .. timbul pula macam2 perkataan , kalau bukan dari kita org lain .. dah jatuh dosa .. tapi kalau ieda mgkin utk pertama kali lepas tuu kita akan lali dgn bau2an itu ..
kalau lah dia ada sedara mara leh tegur kan senang ..

ditempat saya ada kes lebih kurang sama kak .. tapi bukan kasut dia .. tapi bau badan dia sbb dia bertudung labuh , rambut panjang ,selalu dia basahkan rambut .. bila buka , ya tuhann menusuk hidung .. punn menggangu solat2 kami .. tapi lama kelamaan bau tu ilang , mgkin ada teman2 yg btahu atau dia sedar sendiri .. sbb saya juga pernah berdoa dan berharap agar dia sedar akan perkara ituu ..
alhamdulillah mgkin allah dah makbulkan doa saya ;)

Ruby Mahabbah Fillah said...

erm... x suka keadaan yg mcm nie..

tp kita x blh mengelak..

moga suatu hri nnt makcik 2 tersedar sndr..:)

Aini said...

susah jugak tu...takut ade yg terkecik hati pulak kan...

Ros said...

Salam Eye_nee,

Tu la kan,bagitau satgi kecik hati pulak...

Aku Dan Teksi said...

Terus terang je cakap,tak salahkan.

wahida said...

alamak, ni mmg kes sensitif ni...bukan semua org boleh terima teguran nak2 pulak pasal personaliti diri...huhu...

MaryaYusof said...

Salam eye nee,

Masa sy baca ni tetiba terbau sama... Macam tak boleh nak terimakan...alahai... serba salah ni.. Tak ckp salah, klau ckp kang ade pulak yg sentap...huhuhuu... sabar jela...

:: Mrs.Eady :: said...

Oh hooo..benda yg sensitif mmg susah nak dikeluarkan dari tekak!

Gen2Merah said...

hehehee.. nak tegur salah, tak tegur pun serba salah.. kdg2 nak menasihati org tua ni yang payah sikit kan... kang nanti cepat terasa hati dan merajuk plak...

kalau saya biarkan je laa.. asalkan dia gembira dengan situasinya... kita yang muda2 ni kena sentiasa beringat2 kan..

Kakzakie said...

Bila org itu dah berstatus makcik memang serba-salah Eye_nee. Kesian dia tak sedar. Tapi kalau ada kawan rapat dia masih boleh tolong beritahu agaknya...

Hantu Kak Limah said...

seb baik bukan selipar jepun gua..lau tak ,mesti semue kat situ lari lintang pukang sambil pakai telekung.....huhuhu.....
gua letak ubat gegat byk2 kt selipar gua,pasal selalu kene gigit ngn lipas....ku..kui..kui...

atuk said...

Assalamualaikum Eye

berdoa banyak2
boleh buat sembahyang hajat seorang2

So Shy Lady said...

garu2 kpl gak neh...mcmn ye....ksian plak kan takut dia kcik hati plak. klau sy bgtau leklok pd teman rpat dia mungkin ;D

dotblogspotdotkom said...

hadiahkan 2 @ 3 pasanga stokin utk nye

ILA HonEyBuNNy said...

susau juga nak menegur org bab2 neh...takoot org terasa n sentitip kan sis...

betul la tu kata dotblog......hadiahkan stoking..ehheh

dwaty said...

kena tegur cara lembut dan baik... tapi tu ar... ayatnya tak tau cam mana... huhuhu

WuMing said...

Kadang-kadang susah juga... Kita tegur nanti orang kata kita sombong...
tak tegur...Tensionnnnnnn

Gen2Merah said...

Slm eye nee. Blm ada entri baru yr. Hrhe. Slmt pg. Hrp dpr belikan mcik tu stokin. Hehe

Ati Masrif said...

salam,

apakata letak saje nota
di kasutnya bila jumpa lagi
nak ckp sendiri ..takut kecik
hati pula kan :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

ko dah tegur ke belum, kalau tak bagi makcik kawasan tegur. geng cakap kias-kias ngan dia cam manarik rambut dalam tepung, tepung tak berselerak rambut tak putus. tu makcik kalau baya aku dah kena sergah.kui kui kui

shameel Iskandar said...

salam Eynee.
mmg sukar utk kita menegur atau memperbaiki kesalahan yg sebegini. lainlah kalau org yg terlibat tu kawan baik kita.

Papa Mifz said...

susah nih...hmm...xpo la redha jer la..hehe

Dearie Pearls said...

hi lu... hehehe...
cian kat makcik tu and cian gak kat insan2 yang tanpa sengaja terbau.. mmm..

*abang and adik lelaki gua selalu je kena teguran yang super duper dari kami. harhar..

ckLah @xiiinam said...

satu lagi....kadang kadang masuk surau, dah lah sempit, ada pula orang dok baring atau berkumpul...buka laptop atau guna hp. Selalunya di stesen bas...sambil dema tunggu bas.

Gen2Merah said...

selamat tengahari.. singgah lagi d entri yg sama... ehe

Pepel BoNda AmaNi said...

kadang2 bila terlalu memikirkan pasal orang tue..terus xreti nak tegur kan...