Yakin Memang Bukan Salah Aku..Tidak Kira Lah Siapa Kamu..Aku Akan Jawab...

February 21, 2012

Salam Gengs....

Bukan Nak menambah berangin hati yg dah memang sedia ada penuh dgn keanginan dengan cerita Jantan Keparat tu...tambah pulak bila salah faham di ofis terjadi semalam..lagilah hati aku berangin...

Bukan sekali dua dipersalahkan...Banyak kali....Berkali-kali..

Kemudiannya...

Oh..Bukan Salah kamu
Oh..Bukan kamu yg buat
Oh..Yang Sebenarnya dia terlupa...

Bosannya dengan ayat2 mcm tu..

Semalam...Melenting-lentinglah suara aku di Office...bukan nak tunjuk besar kepala..aku cuma Kerani Biasa berkelulusan sekadar SPM jer disini...tapi bila meletakkan logik akal pada sebuah kebenaran yg aku perlu perjelaskan pada kamu2 yg lebih senior dari aku bagai kan mengajar kanak2 yg baru baru berusia 5 thn mengenal ABC bagi aku mmg tak masuk akal....

Aku ni sekadar PENERIMA ARAHAN bukan PEMBERI ARAHAN....jika arahan yg diberikan oleh sipemberi arahan tidak tahu bagaimana menjawab persoalan si tukang tanya..bagaimana aku Si Penerima Arahan dapat menjawab..dan bilamana situkang tanya menekan aku menanyakan kenapa ada pertukaran pada harga bertulis tangan oleh aku...bagaimana selayaknya jawapan yang harus aku berikan sedangkan SiPemberi Arahan sewenang-wenangnya mengatakan tidak tahu kerana bukan tulisan tangannya disitu..walhal kebenarannya adalah setiap pertukaran harga haruslah daripada si Pemberi Arahan dan aku sebagai tukang terima Arahan menukarnya setelah mendapat arahan dari situkang Arah....

Ahhhh...Sulitnya menjadi seorg PENERIMA ARAHAN....

Seperti selalulah...Bila suara Si PENERIMA ARAHAN sudah sedikit TINGGI...barulah mula mencari kebenaran situasi....dan memang terbukti...arahan menukar diberikan oleh PEMBERI ARAHAN kapada aku...

Kemudian dtg si Tukang Tanya menunjukan bukti....

Buat apa nak tunjuk bukti sedangkan pendapat aku tadi kau pandang sepi...cara kau menanya seperti kesalahan itu kau terlalu YAKIN aku yg membuatnya....aku yg mengubah harganya...

"Ah..Malas lah saya nak tengok".....pendek saja jawab aku....


PEMBERITAHU:Prinsip aku....Membuktikan Kebenaran Dengan Sedikit Kekerasan Tidak Mengapa dari duduk membisu membiarkan diri menerima tuduhan kerana sedar diri hanya kakitangan bawahan.Aku juga punya SUARA....jangan menafikannya...

36 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

Oh hoo....sabar je la..

Pok Amai-Amai said...

Ooopss! Emosi pagi hari. Tak apa. Sy fhm. Sy pun pnh kena gak kat sini. Lagi le keje dgn cayanunalip tuh kan....aishh...mls nak cite.

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Sbb bersabar tulah dah 10 thn kat sini sis....

Eye_nee said...

PAA...
Selalu sgttt point kan dekat saya...sekurang-kurangnya kan sis..ckp lah "saya chek dulu ttg hal ini..atau nnt saya tanya pd si polan dan sipolan"..dan lebih sadisnya..SiTUKANG PEMBERI ARAHAN terus ckp TAK TAHU...walhal Original Copy of PO yg difaxkan kepada Supplier adalah bertandatangan oleh dia..boleh tak saya panggil dia "BANGANG"..sbb saya betul2 "BENGANG" ni....

So Shy Lady said...

panggil bengong pun ssuai jugak kak!

klau bukan salah kita, wajarlah kita bsuara. apa2 pun kbnarn pasti dtg kan.

Eye_nee said...

SSL...
BENGONG...Molek jugok tu..janghe suko ati nok tuduh2 ore...ingak ambo ni patung budha hok tebaring bisu tuuu...khe ambo dah kecek klate ni...hehehehe...

kakcik said...

Ya...kita juga punya suara, jadi ianya perlu digunakan dengan sewajarnya. :)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum sahabat..

Begitulah resam " lepas tangan" di pejabat. Kene melenting dulu ye, baru setel.. Hurmm..

Eye_nee said...

kakchik..
Kan sis..mudah sgt meyakinkan sebuah kesalahan walhal perincian belum suku bahagian dipergunakan...

Eye_nee said...

Deru ombak..
Waalaikumussalam Sahabat..

Begitulah lumrahnya sahabat...mahu saja saya tanya kan "Signature" siapakah ini kepada siPEMBERI ARAHAN...yg awal2nya terus kata TAK TAHU..

Hantu Kak Limah said...

ye...ye...jgn tengok....malas lg baguss...huhuhuhuhu.....bile keadaan memakse...kui.kui..kui....

Pepel BoNda AmaNi said...

ku xakan bersuara..walau diri mu kekurangan...oppsss aku ternyanyi lak kak..tapi sekadar nak menghiburkan ko jerk kan...dah terhibur lum?? kekeke :P

Cik Ina Do Do Cheng said...

orang yang berkelulusan SPM dan bijak pandai(penting tu geng bijak pandai-kah kah) cam kita ni suka dorang nak hentam sesuka hati. last last nanti dorang yang salah.yang taunya tersengih-sengih je. cakap orang yang berkelusan spm cam kita ni susah nak diterima pakai ye dak, pakai pun masa dorang dah tak de altenative lain:(

cinta03 said...

biasa la..hampir semua SIPEMBERI ARAHAN nie mcm tue perangai..menyakitkan hati..suka lepas tangan cam tue..dah terang terangagn kat surat bawah sain, sain dia...bongok!!!

Eye_nee said...

Limah Antu...
betullll...malas lg bagus...tak tgk pun aku dah tau antu..mmg bukan aku pun yg sain itu PO...sain gua laku kat report kad anak jer...

Eye_nee said...

Budak pepel..

Hanya ku pinta dari mu...
Jangan suka tuduh aku
Kelak nanti kamu..
Bengong tak menentuuuu...

gua cukup terhibur beb..sampai tercipta lirik sekali....

Eye_nee said...

Dodocheng my geng...
SPM jer beb..apalah sgt org pandang ckp kita kannn...betul ckp ko..dah tau salah tu sengih-sengih....ingat sekejap cam tu jer ker boleh sejuk ati aku yg ko tuduh2 awal tu...

Gen2Merah said...

sabar ya eye nee... mmg lumrah pekerja bawahan seperti kita.. bila ada arahan macam tu, asyik kita ja yang kena... serba salah rasanya... redha je la..

Eye_nee said...

cinta03..
kannn sisss....takder lah cam kita ni nak melenting tak tentu pasal..cuma carilah dulu kan..apehal pulak yg Clerk cabuk cam akk ni boleh tukar price sesuka hati...kat opis akk ni sis..PEMBERI ARAHAN tukar harga ni 2 org jer..Yg situkang tanya tu pun sengal jugak..dah tanya yg sorang tu kalau dia tak tau..tanya lah lg sorang tu pulak...ni tak..boleh ckp "Apasal u tukar harga??...tak ker kita angin...

Tq singgah dan tinggalkan komen sis...

Eye_nee said...

gen2Merah..
Sabar mmg boleh sabar cikgu..tiap kali kena tiap kali tu jugak berpihak yg benar pada akk....Tinggi mana pun pendidikan yg insan miliki kesilapan tetap datang mengujungi....

Hanis Azla said...

aduhai.. pernah kena dah tahu rasanya.. mmg rasa nak menjerit dibuatnya.. betullah kak, kita mmg berjawatan kecil, tp itu bukan bermakna mereka boleh menuduh kita tanpa usul periksa.. saya suka dgn jawapan akak tu.. tp bila saya yg kena, saya selalu tak mampu nak membalasnya sebegitu..

Hanis Azla said...

aduhai.. pernah kena dah tahu rasanya.. mmg rasa nak menjerit dibuatnya.. betullah kak, kita mmg berjawatan kecil, tp itu bukan bermakna mereka boleh menuduh kita tanpa usul periksa.. saya suka dgn jawapan akak tu.. tp bila saya yg kena, saya selalu tak mampu nak membalasnya sebegitu..

Eye_nee said...

Hanis..
Kekerapan diperlakukan mengajar kita mengatasinya sis...Biar pun terasa pahit tuduhan yg mereka lemparkan akhirnya membuktikan betapa manis nya kebenaran yg berpihak pada akk...

BERSUARA sis...DEMI DIRI SENDIRI....

dotblogspotdotkom said...

oo tu perkara biasa yg kerap berlaku pada pakcik..... depa yang salah bagi alamat.... lps tu kata pakcik tak hantar surat... hampeh...

Eye_nee said...

pakchik..
Hampeh tahap ukuran apa kalau cam tu pakchik...alah dorang apa der hal nak rasa bersalah pakchik...staff bawahan pakchik mmg lumrah akan selalu kena punya lah...

Rinna said...

Eii bila baca pun jadi geram.. elok gak laa sis tegak kan kebenaran gitu.. biar dia org tuh tak de laa nak pijak kepala kan..

ieda said...

betul tu kak
saya adakalanya duk melawan gak cakap boss .. bukan nak tunjuk pandai sbb sedar manusia semua akan buat silap .. soo BOSS pun kena akur dia x selalunya betul kan kan ;)

chear up kakak !! ;)

Ros said...

Salam Eye_ nee,

Betoi tu Eye...kalau kita diam sampai bila pun depa yang atas2 ni dok pijak kepala kita kan....apa salahnya... kita marah pun ada masanya dan ada pulak sebabnya kan Eye.......

Eye_nee said...

Rinna..
Yg buat geram sgt tu..dia boleh kata tak tahu bukan tulisan dia kat situ..padahal itu atas arahan dia...cubalah kata..tak per kita chek dulu ker...mungkin saya lupa saya ada suruh awak ker...ni tak cepat2 kata tak tahu..tak ker kita melenting sis....

Eye_nee said...

ieda..
Ego seorg BOSS sis...mana pernah nak ngaku salah dahulu..mengaku salah kemudian dgn muka malu tak mengapa brgkali..namun nak mengaku dahulu sgttt lah susahnya...

Eye_nee said...

Ros...
Itu yg sebenarnya sis...sama-sama cari jln penyelesaian bukan terus menuduh tanpa usul periksa...last2 mmg terang2 tandatangan dia ada kat situ..bila Supplier Fax kan semula Amended Copy...apa cerrr....

Cho Zila said...

sabo yerk.... duniani memang macam2...

Eye_nee said...

cho zila..
betul sis...semuanya buat kita lebih bersabarkan sis...

Gen2Merah said...

semoga hari ini lebih baik daripada semalam ye.. all the best

Papa Mifz said...

lumrah bekerja kan...kalo ado point jawab jer...tak perlu berdiam diri...

anitadiana said...

bersabar lah dah lumrah..keja kat mana-mana pun sama..mesti ada pelbagai kerenah....abaikan aje..sakit kepala nak pikirkannya...