Bagai Sireh Pulang Ke Gagang...

February 02, 2012

As-Salam Gengs...

Seperi Chipsmore bloq aku ni kan gengs..

Kejap Ada..Kejap tiada

Bila DODOCHENG ugut nak parangkan aku...baru lah aku tulis sikit...

Sori gengs....


Sekadar bercerita tentang sahabat setahun lebih tua dari aku...

Sahabat Satu Kampung...Satu Sekolah....Teman permainan..Teng Teng dan Batu Serimban...Galah Panjang dan Police Enrty...Bergaduh ketawa dan menangis....

Dia dahulu bersekolah setakat darjah 6 sahaja....entah kenapa tidak diterus kan aku kurang pasti...

Kemudian dia keluar negeri....Ah beruntung nya dia kan...itulahkan gengs....biar pun kurang menyerlah dari segi akademik...Anugerah kecantikan yg luarbiasa itu merupakan satu bonus...

Keluar Negeri Melanjutkan pelajaran?..tanya ku pd seorg sahabat....

Tidak.....Sebagai Maid...Jawab sahabat ku.....

Nasib dia baik...Bermajikan kan seorg yg pentingkan ilmu....Dihantar belajar Bahas Inggeris diwaktu malam...dibiayai pembelajarannya sepenuhnya....

Dia pulang satu hari kekampung setelah hampir 3 thn di Luar Negara...

Semuanya Berubah...dia bukan lagi gadis kampung Polos yg cuma belajar setakat darjah 6...dia sudah bergaya..Baju berjenama...sepatu tinggi 5 inci...dia memandu BMW kini.......rambut sudah keperangan menyerlahkan lagi rupanya yg mmg ala2 mat salleh itu...Tuturnya juga sudah lain...dia tidak lagi bebahasa Melayu....Fluent Inggeris....Ah!!! hebatnya dia dimata ku saat itu...

Aku sendiri pernah terserempak dgn nya sewaktu membeli belah di sebuah Shopping Kompleks terkemuka di Ibukota....tidak lagi dia menyapa..biarpun jarak hanya sedepa....berbahasa Inggeris yg pekat dan fluent menanyakan sesuatu ttg barang yg ingin dibeli nya...memandang kearah aku tanpa sekelumit senyum dibibir....Oh tidak mengapa kata hati ku...mungkin dia tidak mengenali ku lagi setelah lama tidak bersua.....

Cerita Ibunya setiap kali bersua....ribuan ringgit dikirimkan setiap bulan kepadanya....ada sedikit riak dlm nada suaranya..."Buat apa belajar tinggi..hasilnya belum tentu semampu yg diberikan oleh anaknya yg hanya berkelulusan setakat darjah 6....

Pernah suatu ketika..barangkali 17 thn dahulu....Mak dijemput utk menghadiri pertunangan nya diBangsar....Bertunang dgn "Mat Saleh" bak kata mak.....Tak sabar rasanya nak dengar cerita mak bila pulang dari majlis tersebut.....Cerita Mak selepas pulang dari majlis tu..

"Mak tak jamah pun makanan disitu....sbb mak tgk..hanya ibunya dan beberapa org Malayu sahaja disitu...Makanan yg terhidang disediakan oleh Pelayan2 berbangsa Cina...Mak 'was2"..jd mak tak makan...Kemudian mak dipelawa melihat2 kedalam rumah Banglonya....Mak kata..ada BAR kecil didalm rumah tu....even sewaktu diluar pun ada dihidangkan juga "air" itu kepada tetamu yg rata2nya "Mat Saleh".."Cina Saleh" dan "India Saleh".....

Kemudian aku dengar dia tak jadi berkahwin dgn Mat Salleh tu....

Terputus terus cerita tentang dia...tidak tahu aku bagaimana bentuk kehidupannya selepas itu..

Kini... akhir 2011...aku lihat dia semula di Kampung....Barangkali bukan dia kata hati ku....mengapa lain benar....

Dan 2 minggu lepas...ku terlihat dia lagi...hanya bermotor EX5..wajah sudah benar2 berubah...kemana BMW...kemana pergi gaya mutu dan keunggulan itu....berselipar dan BerTshirt lusuh...Apakah sudah kembali menghuni Kampung semula..setelah Kecantikkan yg dibangga pudar mengikut putaran masa....



PEMBERITAHU:Cepat benar rasanya masa berlalu....menukar merubah sesuatu....

40 geng komen :

Hanis Azla said...

masa berlalu, waktu merubah manusia.. dari susah menjadi senang, dari comot menjadi cantik, dari baik menjadi jelik.. tpi bila kita lupa diri.. nikmat hidup mungkin akan sedikit di tarik.. minta dijauhkan..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Ada Kebenarannya kata-kata kamu ni sis...Semoga dia mendapat kesedaran yg secukupnya..Tidak pernah akan kekal suatu benda pun didunia ini...Berpada-pada mengejar mewah dunia...

rATu kEBaYA said...

tulah kak.. tak pernah nak fikir kesan akan datang... terus je nak meninggi diri... Kesannya akhirnya dia yang termalu sendiri.. harap lepas ni dia sedarlah...

harap janganlan terjadi macam ni kat diri kita kan kak..

Eye_nee said...

ratu Kebaya...
kalau dahulu dia memalingkan muka..kini dia menundukkan pula bila bersua...akk masih mahu hidup bagai pepatah.. bersusah-susah dahulu bukan sebaliknya...

Hantu Kak Limah said...

perghh....idup die lg tragik dr mak jemah.....tapi compom ,die bukan sedare mak jemah kan....kui...kui...kui.......
pasal mak jemah x pandai cakap omputih...huhuhuuhuuuhu........
masa...memangg misteri....

Kakzakie said...

Memang ada yg belajar tak tinggi mana tapi menjulang kejayaan tapi mestilah berlandaskan garisan Allah insya-Allah boleh berjaya...

Tapi kalau langgar garisan terlarang pasti kecundang akhirnya.

Pok Amai-Amai said...

Alamak! Hidup ibarat putaran roda. Dari bawah, tiba-tiba dijulang pula ke atas. Setinggi langit ke-7. Wah!!! Dan tiba-tiba dilanyak ke bawah semula.

Aduh!

So Shy Lady said...

lagi? apa jadi pd dia, kak? hmmm... smoga hidup kita sntiasa d landsn yg btul biarlah t.kaya pon.

psst..akk, sy pun t.byk brgn bjnama. yg ada pon bli time sale giler. pkai pon jrng2 siap balut lg haha ;D

Deru Ombak said...

Salam...
Dada langit tidak selalunya cerah..
Zaman kegemilangan Akan berakhir juga jika mudah lupa.

eMMe said...

jgn sombong jgn lupa diri, lupa asal usul, kelak memakan diri, syukur la kita dilahirkan dalam kesederhanaan..

qamarguyz said...

salam ziarah..
suka citer ni, pengalaman yg menjadi santapan..sebagai peringatan..
syukran atas perkongsian!
hikmahnya semua orang tahu, tak perlu lagi sy nak memberitahu..huhu

Eye_nee said...

Limah hantu..
Sekadar satu cerita peringatan Limah...mcm ko dulu lah...dari jd org kemudian jd hantu...dari cerita tablet ke citer mak Jemah pulak...

Eye_nee said...

kakzakie..
Saya cuma ambil sedikit sahaja dari perlakuannya..sekadar buat peringatan utk saya sebenarnya kakzakie...ada anak2 gadis yg perlu saya didik sebaik mungkin dirumah...

Rinna said...

Mungkin usia telah menginsafkan dia.. dan dia kembali ke pangkal jalan..

Eye_nee said...

Fara...
Begitu kan sis..putaran kehidupan....begini bermulanya dan begitu pengakhirannya...Nasib saya , kamu pula bagaimana nnt kan..Saya tidak mahu jd begitu..biarlah kesederhaan ini Allah jd kan milik kekal abadi buat saya...

Eye_nee said...

Shy..
Tak tahu lah akk sis...tp sering kelihatan dia di Kg kebelakangan ini...dipasar malam juga akk pernah terserempak...

Eye_nee said...

Deru Ombak...
Betul tu...mudah2an dia kembali semula ke kg dapat menginsafi diri....

Eye_nee said...

eMMe..
Bnyak cerita byk kejadian didepan mata..yg baik jadikan ikutan yg buruk buat sempadan meneruskan perjalanan...

Eye_nee said...

Roy..
Seorg sahabat yg terpesong jauh sebenarnya dari landasan dan rona kehidupan seorg muslim dahulunya...akk hairan sebenarnya bagaimana WANG boleh membeli keimanan dan keyakinan seorg ibu sehingga mengiakan perbuatan salah laku anaknya...Sebagai pengajaran buat akk dan kita semua...tiada niat mengaibkan dia...

Eye_nee said...

Rinna..
Jika begitu..syukur Allah membuka jalan semasa hayat masih dibadan...

bedpet said...

rupa paras tak bawak ke mana. itulah pentingnya ilmu penuh di dada :)

Ruby Mahabbah Fillah said...

kita tiada bezanya disisiNya :)

syukran ya ats perkongsian nie..

bg penghayatan yang mendlm :)

Papa Mifz said...

bukti Allah nak tarik rezeki tuh bila2 jer kan...

kakcik said...

Roda kehidupan tak pernah berhenti berputar...

Eye_nee said...

bedpet...
Timakasih singgah dan follow sis..

Betul kata kamu sis..membanggakan berlebihan sesuatu yg hanya bersifat sementara tiada keuntungannya kan..lebih baik menambah ilmu didada manfaatnya sehingga kita mati jika ilmu itu turut kita kongsikan bersama semasa hayat kita...

Eye_nee said...

Ruby Mahabbah Fillah...
Betul tu sis..sama sahaja kita disisiNya..yg membezakan cuma amalan yg kita bawa nnt bila berjumpa dgn Nya...

Tq sis..kamu sudi singgah...follow dan tinggalkan komen disini...

Eye_nee said...

Papa Mifz...
Bila kita hitung 20 thn tu mmg lama..dan pejam celik dlm masa 20 thn itu segalanya masih boleh akk lihat apa yg berlaku terhadapnya...Allah Maha Segalanya...

Eye_nee said...

Kak Chik..
Betul Kakchik...bukan selamanya akan berada diatas...boleh jatuh kebawah bila-bila masa kan...

shameel Iskandar said...

Nikmat kesenangan adalah ujian dari Alah utk menguji setakat mana darjah dan tahap keimanan kita.

Dan Allah itu perancang dan perlaksana yang Maha Sempurna. Segalanya boleh berubah sekelip mata dgn sekadar ungkapan Kun Fayakun.

dotblogspotdotkom said...

masa susah kita sentiasa keluh kesah...... masa senang.. kita enggan bersedekah(bersyukur)......

tu la manusia......

Eye_nee said...

Shamel..
Wamakaru..wamakarallah...

Kita merancang Allah jua merancang..namun perancangan Nya lebih baik....

Eye_nee said...

Pakchik dot..
Betul kan pakchik...lupa mensyukuri nikmat yg diberi..ditarik semula dah kebingungan...

ieda said...

uish kak ketara benar kisah dia dari awal dan akhir kan kak .. sedih lak saya bila baca ..
allah nak menduga hati dan diri kita x lama kann x perlu menunggu begitu lama .. dan akhirnyaaaaaaaaa huhuh

Cik Ina Do Do Cheng said...

segelintir manusia cam tu dah kaya mudah lupa diri, kebanyakan yang dulu miskin bila kaya cam tu lah jadinya, orang tak pernah senang, dia lupa hidup ni umpama roda boleh di atas dan dibawah bila -bila je. semoga dia insaf.selamat bercuti geng : )

So Shy Lady said...

kak, harganya dlm rm15 je hehe....

Ati Masrif said...

sebab itulah pelajaran dan ilmu
sgt penting dari situ datangnya budi
pekerti yg elok dan kekal ..kesian
juga pada minah tu..minta dijauhkan
dari anak2 kita semua

Ros said...

Salam Eye,

Macam tu lah kitaran hidup kita ni kan Eye.....Adakalanya kita kat atas dan ada kalanya kita akan kat bawah...bergantunglah macam mana cara kehidupan yang kita pilih....

Cik Ina Do Do Cheng said...

jeng jeng berdushum deshum , pang pang , bila nak update .

WuMing said...

Begitu laaa...jangan lupa diri masa berada di atas...

Eh..eh.. mana WuMing punya diri... lupa pulak... he..he..he.

ratusiput said...

mungkin karma telah menghukum dia geng.kita doakan yg bebaik utk dia geng mudah mudahan dia kembali ke pangkal jalan.