Jeragat...Kulit Melecuh....Dia tetap teruskan...

February 08, 2012

Salam Gengs....

Aku kembali semula...

Seperti ada yg menampar-nampar pipi ku...Pedih terasa..Pijar Menjalar....
Sampai Hati Ko Dodocheng...

Tiada apa pun yg nak aku tuliskan

Cumanya Semalam Aku kesuatu tempat...

Tempat yg biasa kita kunjungi juga gengs...

Lokasi yg berlainan...

Namanya hampir sama sahaja diseluruh negeri kita...

PASAR MALAM

Ku Lihat dia
Lengan Kiri Dan Kanan
Penuh Kesan Lecuhan
Ada yg sudah mengering
Ada Yg masih kemerahan..Pedih
Kasihan..

Ku renung dia lagi
Jeragat menghiasi pipi
Cantik dia kata hati ku
Raut Wajah Nya Satu waktu dahulu
Waktu Saham Masih Laku
Waktu Dara belum terusik
Waktu Jejaka kerap Berbisik
Minta Ibu Datang Merisik
Mahukan Dia Menjadi Teman
Hidup Bersama Sepanjang Zaman

Panas membahang kini tempatnya
Biar Berpayung terasa hangatnya
Hujan Membadai Kepanasan tetap sama
Kawah Minyak Mengelegak bagai Lahar
Satu persatu cermat dimasukkannya
Tetap Ada letupan sekali sekala
Percikan Panas itu terbang Melata
Sebutir dua menyinggah jua kelengannya

Aku tidak mengenalinya
Sekadar Melihat Semangat Wanita sepertinya
Dan...
Aku yang masih kerap Merungut
Gaji Hanya Seciput
Lupa..
Duduk dalam Aircond berkerusi lembut
Cukup Bulan ada imbuhan
Bagimana dia...
Jika Tidak Bekerja
Jika Demam Melanda
Ampunkan Kerapuhan Syukurku Ya-Allah

Yer Kak...Nak Berapa
Tanya Nya...

4 ringgit kata ku
Sos lebih yer.....

Yg Nipis Ke Bulat Kak
Soal nya..

Campur lah.....

Yg nipis rangup
Yg bulat lemak memecah tekak......



PEMBERITAHU:Demi menambah rezeki..atau mmg barangkali itu punca rezeki....

32 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

huhuhu..demi rezeki halal..

Serunai said...

asalkan halal..

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Meneruskan sebuah kehidupan....

Eye_nee said...

Serunai..
Terimakasih dtg singgah dan tinggal kan komen..

Halal...itu yg lebih utama...

rATu kEBaYA said...

payahkan kak cari rezeki ni... syukurlah kita pada kerje yang ada sekrang..

Eye_nee said...

Kebaya..
Payah yg kita rasa..ada lg yg lebih payah mendapatkannya kan kebaya...semoga kita akan terus mensyukuri dgn apa yg kita nikmati....

wahida said...

pandainya akak bermadah...

Eye_nee said...

wahida..
sebuah cerita dlm bentuk yg mudah utk diluahkan...

Sis..Berjalan sakan yer...Update yer...nnt akk singgah lagi..baca...baca dan baca lagi...

Rinna said...

Dalam keadaan cam na pun.. rezeki perlu dicari untuk mencari sesuap nasi..

Eye_nee said...

Rinna..
Betul tu sis..Akk suka perhatikan INSAN..nak2 tempat awam begitu....buat kita rasa jauh benar beruntung dan selesanya kehidupan kita....

ieda said...

asalkan halal kak .. janji kita usaha utk cari rejeki ituu huhuh

Eye_nee said...

ieda...
Yg penting halal kan sis...sukar mana sekali pun ada perut yg perlu dialas..

dwaty said...

salam jejak SINI... BW DARI BLOG WAHIDA....

Deru Ombak said...

Assalamualaikum eye nee..

Satu kelebihannya, tiada siapa yang mengarah, memerintah, kadangkala dimarah sebab buat salah.

Ada diantara mereka yang berniaga pasar malam lebih lumayan dari mereka yang makan gaji.. Percaya tak?

eMMe said...

suke gi pasar malam..tgk gelagat pelbagai ragam manusia... Insaf...

ckLah @xiiinam said...

Macam-macam boleh ditengok di pasar malam ya... :D

ainnoraini said...

Demi mencari rezeki...kita sepatutnya bersyukurkan dgn apa yg kita ada... Sama la jugak kalau tempat2 mcm tu suka tengok macam2 ragam manusia...

jedi said...

demi sesuap nasi...

So Shy Lady said...

puitis nya n sungguh bmakna..
kena slalu pndang org yg lbih rndah @ kurang dr kita agar t.mudah lupa dri, kan kak

Cik Ina Do Do Cheng said...

geng aku salute ngan akak tu, beranilah dia goreng keropok lekor, aku serander selagi parut kena minyak tu tak hilang dari tangan yuyi tak akan aku goreng keropok lekor.

bahasa ko puitis sangat , geng aku teka je, betul ke akak tu goreng keropok lekor ?

shameel Iskandar said...

Demi menambah rezeki..atau mmg barangkali itu punca rezeki. saya tertarik dgn ayat ni.

Dulu, saya dan beberapa org rakan pernah bercadang nak menambah rezeki dgn bernioreng pisang secara kecil-kecilan. Tapi apabila memikirkan di kawasan berhampiran ada seorg makcik yg menjual goreng pisang sebagai satu2nya punca rezeki, lalu kami batalkan hajat kami.

Amat zalim, disebabkan semata-mata ingin menambah rezeki kita bertindak merampas rezeki org lain.

Eye_nee said...

dwaty...
terimakasih singgah sis dan tinggalkan komen disini..

Eye_nee said...

Deru Ombak..
Waalaikumsalam sahabat..

Benar..kerja nya hanya dia yg menjadi boss dan kuli..

Lebih imbuhannya pun saya yakin benar...namun jika tidak beringat utk menyimpan...apa imbuhan jika musibah dan kesakitan juga hari tua yg menghampiri setiap bulan..

Eye_nee said...

eMMe..
mereka juga memerhatikan kita...hehe..

Eye_nee said...

ckLah..
Macam-macam adaaaaa.....

Eye_nee said...

ainnoraini..
demi perut yg perlu beralas setiap hari...kita juga sedang diperhati..

Eye_nee said...

jedi..
benar bro..demi suapan butiran nasi setiap hari..

Eye_nee said...

Shy Lady..
Mereka itu mencari rezeki yg halal sama juga seperti kita...Cuma cara yg berlainan...perlukan kudrat yg sedikit lebih...

Eye_nee said...

Dodocheng...
Betul lah tu...ko ngan aku kan boleh membaca pikiran sesama sendiri...Kasihan pulak melihat dia..padahal bukan lah kali pertama aku beli keropok lekor..brgkali aku kena beratur sedikit masa tu..jd aku perhatikan lah dia...melihat kesan lecuhan di lengan kiri dan kanan...Ah pedihhhhnya kan...mungkin bg dia..Alah bisa tegal biasa dah Na...

Eye_nee said...

Shameel..
Rezeki merupakan ketentuan Allah shameel..namun tidakan kamu tidak meneruskan niat berniaga itu adalah satu tindakan yg sgt bijak...membantu bukan sahaja dlm bentuk material kan..dgn tidak mneruskan niat kamu itu kamu dah pun memberikan bantuan yg cukup besar buat makchik tu...Alhamdulillah...

anitadiana said...

syukur alhamdulilah..rezeki Allah beri..

ratusiput said...

dan kdg kala terasa betapa tabahnya wanita itu kan.ntah kita mampu jd seperti itu ataupun sebaliknya...