KURANG AJAR!!!!!!!!.....

January 09, 2012

Salam gengs...

dah sembilan hari kita ditahun baru 2012 kan gengs

Syukur masih diberikan ruang utk bernafas sehingga jam ini...

Nak bercerita satu hal ni gengs...

namun yg utamanya aku melepasi situasi tiu dengan begitu sabar sekali...

Berjaya keluar dari kepompong panas baran aku..

Aku ke ECONSAVE Sg. Buloh petang semalam...mencari pembalut bukuIzzati dan Trackbottom Yana...

Pelanggan ramai seperti biasalah disini geng...abis ambil barang tu Zati requst nak beli potato wedges dan fries...

Kemudian beratur lah nak membayar...4 org dihadapan aku dgn barang belain yg boleh tahan lah jugak byknya...bila tinggal seorg lagi dihadapan aku..budak cashier tu pon kata...tak der duit kecik nak pulangkan baki...customer depan aku ni pon ckp lah...bagi duit seringgit2 pon tak apa...masa tu muka budak cashier tu pon dah semacam...macam moody pon ada...asik2 tgk jam..aku rasa mungkin dah time dia nak kuar makan...fine lah...

Bila tiba giliran aku...tiba2 dia sound...beratur kat sebelah...dgn tak der panggilan kat aku...makchik ker...kakak ker...nenek ker..boleh tak beratur kat kauter lain...terus ckp kat aku beratur sebelah...aku tanyalah kenapa...tak der duit kecik nak pulangkan baki...aku ckp lah..akk dah berdiri kat sini dekat 1/2 jam tak kan nak beratur kat kaunter yg mmg dah ada 5-6 pelanggan setiap kaunter tu....

Terus tinggi suara kat aku gengs..."Beratur jer lah...apa masalahnya"....

Ya-Allah...mmg betul kurang ajar...aku lihat muka dia.. lebih kurang dlm 20 an jer umur dia gengs..akau diam jer gengs...sampaikan customer yg depan aku tu pulak yg kata kurang ajar betul budak ni...dan customer dibelakang aku pulak berkata..."kau tak kena buku dan ruas"...dan kemudian kami sama2 beratur ke kauter sebelah

Malas aku nak bising2 kat situ..ikutkan hati mg mahu aku besarkan hal itu...tp entah lah masing2 ada masalah kan...mungkin dia tension...cumanya cara dia menyuruh aku ke kauter yg lain itu tidak kena...


PEMBERITAHU:Cermin diri hiasi peribadi..budi bahasa jiwa bangsa...

36 geng komen :

Kakcik Seroja said...

Betul - dia belum bertemu buku dengan ruas.

nORmAL said...

biasa la to kak budak budak sekarang... mcm dah lama hidup jew.. kadang2 kita terpaksa sound juga kalau tak dia buat lagi..

Rinna said...

Kalau saya pun hot.. tak boleh ke cakap baik2..ker.. hormat laa customer kan.. ish..sabo je laa dgn perangai budak2 skrg nie kan..

Eye_nee said...

Kakchik...
Saya bediam sbb saya ada anak2 yg ikut bersama...sbb saya takut bila saya marahkan cashier tu..ayat2 yg saya gunakan tak sedap didengar...jd yg terbaik saya fikirkan DIAM...

Eye_nee said...

normal..
tp jika kejadian semalam tu 6 thn yg dulu....akk pasti kaunter itu akn jd riuh rendah...syukur akk tidak melakukannya semalam...

Eye_nee said...

rinna...
itu yg sebenarnya sis....cara dia tu...kalau ckp baik2...mcm minta maaf dulu ker..kata mmg dah tak der duit kecil disini..kita pun faham...

Ros said...

Salam Eye_nee,

Kalau ya pun ada masaalah,tak kan sampai hilang budi bahasa dah kut....Boleh hilang ka masaalah kita,kalau kita dok cakap dan tengking kat orang macam tu....?memang kurang ajar lah budak tu....

Kakzakie Purvit said...

Mlas nak layan budak berperangai macam itu ye Eye_nee...

Aini said...

geramnye dengar... kalau sy terus pergi jumpe manager dia.. kasi ajar skit budak yg kurg ajar tu

Izwa Kamaruddin said...

aduhaiii......

Unknown said...

tu jenis cashier xde adab....

hurm...elok report je kak...

eMMe said...

Econsave Sg Buloh ekkk..nnt saya gi sane bawak rotan, babap buntut dia, hahaha...

ratusiput said...

uishh mmg kong ajo tu geng.kalau ratu mmg kena se dassss tu...sabar geng...

Hanis Azla said...

kdg2 bila kita tak melenting, mereka tak mendapat pengajarannya.. tp kita pula tak mahu asyik melenting.. tp tentu akak dapat rasakan kepuasannya juga kerana mampu bersabar.. tahniah kak.. semoga cashier tu tidak mengulangi perbuatan biadap itu lagi hendaknya..

Eye_nee said...

Ros...
Waalaikumsalam...tak tahu pulak nak terangkan bagaimana..saya mcm terkedu semalam...selalunya saya akan membantah cara begitu..kemudiannya bila cashier tu tinggikan suara..Si kecil saya.Yana pdg muka saya...dia bagai menanti reaksi saya...saya pasti kalau saya balas semula kata2 cashier tu pasti suara saya akan jd lebih tinggi...jd saya ambil sikap DIAM kan diri dan berlalu ke kaunter sebelah..

Eye_nee said...

kakzakie...
terbyg2 saya wajah dia yg lebih kurang seusia anak saya yg sulung...kasihan ibubapa dia kerana dlm hati saya semalam...mak bapak ko tak ajar kau cara berckp dgn org yg lebih tua ker...kalau lah saya keluarkan ayat itu semlm....Allah berikan saya kesabaran...

Eye_nee said...

Cik Sama Nama...
anak akk si Zati pun kata begitu juga sis...mengapa mak tak mahu ckp dgn manager dia...tak mungkin dia akan terselamat seperti semalam...kalau dia masih mengulangi perbuatan itu lagi...

Eye_nee said...

Mrs Eady..
Satu ribu satu macam perangai manusia...

Eye_nee said...

jedi...
kalau dah sampai customer didepan dan belakang akk yg berkata begitu mmg betul biadap la budak tu...malas lah nak pjg2kan bro...

Eye_nee said...

emme..
amboi garangya dia...hehe..

Eye_nee said...

ratu siput..
faktor umur bragkali queen...kalau dulu2 queen...hrmmm....

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Serba salah pulak kan sis..kalau kita tak tegur nnt yg lain pulak akan kena..cumanya semalam akk fikir akk dah buat pilihan yg betul dgn berdiam diri...diam diri tak bermakna kita menyokong cuma tak mahu suasana jd keruh dan menyusahkan pula pelanggan yg lain...

Rt-qaH said...

tQaH pun pernah kena dgn cashier kurang hajar yg kerja kat kedai mesra kat masjid jamek.mmg hilang mood tqah pagi thu nak g kerja.

edane said...

kak setuju! budi bahsa budaya kita tapi makin ramai org yang tak reti berbudi zaman skrg nih... heheh

awok, jom jenguk sini

promosi pembukaan!

http://www.etiey.com/2012/01/babykids-stuff-promosi-lowest-price.html

faraherda.razalan said...

Ish! Dia nsb bek sbb Eyenee adalah Eyenee dan bukan saya. Klu saya.....haishh!

Cik Ina Do Do Cheng said...

sama komen ngan Fara, serius kalau anak aku yuyi dia akan panggil boss budak tu. dulu aku memang tak paham kenapa dia buat cam tu, setiap kali jumpa pekerja kurang ajar cam tu. hari tu dia explain baru aku paham, dia kata, dia buat cam tu bukan bermaksud dia sombong, cuma nak ajar supaya manusia cam tu lebih menghargai manusia lain, sebab semua orang ada masalah dan penat .

Ati Masrif said...

memang banyak sabar betui ko nee
kalau den ..terus pi jumpa manager
dia...maaf ler....huhu

duniaanita74.blogspot.com said...

kurang ajar betul tu..bagi kan aje..geram pulak ita dengar..

Eye_nee said...

Rt-qaH...
tQah sama kita yer...tak per lah.. bila dia melakukan sesuatu yg kurang betul satu hari dia juga akan diperlakukan demikian

Eye_nee said...

etiey...
tidak pandai menghormati sedangkan rezeki yg dia dapat hasil dari insan2 seperti kita yg melabur di pasaraya tu....

Eye_nee said...

Pok Amai-Amai..
Nasib menyebelahi dia lah beb..tp bukan selalu kan...mungkin tahap kesabaran akk baru ditambah gig nya hari tu...

Eye_nee said...

dodocheng..
yuyi sama dgn kakak aku yg kedua tu dodocheng......tu lah Zati ckp kat aku masa tu..."kalau makngah kan mak...confirm dia tak akan berganjak dari situ"..silap2 budak tu kena report dkat manager dia"...

Eye_nee said...

Ati Masrif..
tah lah T..selalunya aku akan membalas balik tp ari tu kira cam aku just membebel-bebel kemudian tu pergi ke kaunter sebelah....

Eye_nee said...

anitadiana..
semua pun kawan2 ckp cam ko ni Ta...tp nasib dia kira untunglah kan..jika pun tak keluar dari mulut aku dia ttp kena dgn customer didepan dan belakang aku...

kurus said...

inilah dia anak muda zaman skrg ..
kalau saya , saya cakap je , x boleh ke cakap baik2 .. huhuhu
tapi tulah adakalanya saya macam akak , malas nak amik port , cuma kalau dah melampau , sound jugakk ekekek ;)

So Shy Lady (SSL) said...

isyh bdk2 zmn skrng... mmng dh t.heran dh kak! apa2 pun ibu bapa lh yg btggungjwb semai nilai2 murni pd ank2. risau jugak sy hrp2 ank2 sy t. biadab n tahu hormat org lain.