Yana...Mati Tak Semestinya Bila Kita Tua Sayang...

January 12, 2012

Salam gengs...

Akhir2 ini dia kerap menangis sendirian
Ada sekali tu Zati call aku di office gengs
"Mak..Yana menangis....lama tangisnya mak...dari bangun tidur tadi"...
Kenapa???
Dia asyik bertanyakan
"Zati...kalau adik dah besar..mak mesti dah tua kan....mak akan mati yer Zati"

Dan 2 hari lepas pun keaadan yg sama juga gengs

Aku sedang memasak utk makan malam kami sekeluarga
Zati dan Yana didalam bilik membuat kerja sekolah
Sambil Masak...sempat juga ku jenguk mereka didalam bilik
Dia menangis lagi
Lalu ku panggil Zati keluar dari bilik
Kenapa?
Soalan yg sama ditanyakan kepada Zati
"Zati...Mak sekarang ni dah tua ker....kalau dah tua mak akan mati kan...bila mak akan mati Zati?...

Jd malamnya sebelum tidur masa berbaring bersamanya

"Yana...dengar mak cakap ni...Semua orang akan mati Dik...Mak,Ayah,Kakak,Zati dan Adik juga akan Mati......Mati tak kira umur...Tgk Abang Chik...dia lebih muda dari mak tapi dah meninggal...Tak mahu menangis2 lagi mcm ni"...

"Tapi adik tak mahu mak Mati"....

"Tak Boleh....satu hari nnt mak akan mati...semua akan mati"....

"Kenapa kena Mati Mak"????....

Bagaimana harus aku terangkan kepada kanak-kanak yg berusia 8 tahun gengs.....dan...

Jawapan yg kuberikan masih tak mampu menidakkan tangisannya...





PEMBERITAHU:dariNYA kita datang......

33 geng komen :

Pok Amai-Amai said...

Aduhai...bergenang airmata bace entri nie...

Eye_nee said...

fara...
begitu terbatas jawapan yg mampu akk berikan kepada dia....dia cuba memahami dan seketika nnt bertanyakan semula...

gedek! said...

T_T

:: Mrs.Eady :: said...

:(

eMMe said...

Sedih, nape yana tiba2 tanye camtu kak? jenuh nak diterangkan...tapi saya ni jenis touching kak, mata saya tetibe rasa panas, apakah?

Eye_nee said...

gedek...
Bukan Semua Soalan kanak2 MUDAH dijawab...

Eye_nee said...

Mrs. Eady...
Sedey...

Eye_nee said...

eMMe..
Tah lah sis...akk pun tak tahu...brgkali Yana sering lihat kakak akk masih menangis setiap kali membacakan Yassin tuk Bangchik....dan mungkin dia terfikir kalaulah dia pula kehilangan akk..

Hanis Azla said...

saya sebak membacanya kak.. dpt rasakan ketakutan yana utk kehilangan ibunya.. semoga Allah panjangkan usia akak hendaknya.. memang susah untuk terangkan perkara yang memang kita sedia maklum kepada anak2 yang masih belum memahaminya.. semoga yana akan cepat2 faham tentang perkara itu.. semoga kita semua mendapat umur yang berkat..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Sejak seminggu yg lalu asiklah dia menanyakan kpd akk.."Mak..Mak dah tua ker belum...lambat lagi tak mak akan tua"....itulah doa kita kan sis...Semoga Allah pjgkan umur kita sehingga mampu melihat anak2 dewasa...

MaryaYusof said...

Salam dear,
Susah jgk ye klau ade kes mcm ni... budak2 akal mereka masih terlalu singkat utk menerima sesuatu yg pahit .... ntahlah ye, soalan kanak2 ni kdgkla tak tercapai dek akal kite... ermmm...

Eye_nee said...

Mraya Yusof...
Waalaikumsalam sis...
Betul tu sis...terlalu sukar kdg2 bila ditanyakan begini...Jawapan yg diberikan dia tidak memahami...kepala angguk bagaikan faham...kemudian berulang menanyakan semula....

Papa Mifz said...

budak2 nyer soalan kdg2 mmg susah hendak dijawab...huhu

jedi said...

pergh...susah jugak nak terangkan dan nak pahamkan...

dulu masa 10tahun aku tidak mengerti pasal kematian...langsung xsedih dgr berita orang mati...

Eye_nee said...

Papa Mifz..
Susah kan...

Eye_nee said...

jedi..
tu la bro...soalan dia tu mcm mmg tak ada jawapan nak diberikan ketika umur 8 thn ni...dia akn tahu sendiri kemudian...cumanya yg di faham kalau dah mati mmg tak akan dapat jumpa lagi...

anitadiana said...

alah sian nya...tak tahu lah nak terangkan kat anak-anak mcm ne?..sayang sangat kak mama dia...

ieda said...

sayu nye kak ..
saya sendiri kalau ingatkan mati takut kak huhuhu
manalahhh anak2 kecil nie nak paham kan akak .. ;(

Ros said...

Salam Eye_nee,

Tersentuh hati kak Ros...ya la, bila anak2 dok tanya soalan yang macam tu....

shameel Iskandar said...

Mati itu pasti.
Ia akan menghampiri walaupun kita menjauhi.

Gen2Merah said...

sedih plak nak baca... tenangkan lah dia.. mmg kanak2 salu berfikiran apa yang bermain d minda mereka

Gen2Merah said...

sedih plak nak baca... tenangkan lah dia.. mmg kanak2 salu berfikiran apa yang bermain d minda mereka

Hantu Kak Limah said...

pesal bile gua tengah brutal gile...bace entry lu .....hati gua jadi kolam ikan tasik banding lak....emo beb......

Cik Ina Do Do Cheng said...

comeinya , yana cam muka ko lah. cerdek lah dia ni.budak-budak tak tahu dia ingat bila tua je kita mati.geng aku minta ngan Allah SWT biar aku mati dulu , jangan anak-anak.

Eye_nee said...

anitadiana..
Tu lah sis kan..susahnya nak memberikan jawapan pd dia...

Eye_nee said...

ieda..
sampai sekarang sis...bila bangun jer tidur nampak akk..terus tanya lagi..mak hari ni mak dah tua ker??...

Eye_nee said...

Ros..
Anak2 kan kakros...bila menanyakan sesuatu yg mmg mereka masih mentah utk memahami...kita akan rasa sedih tambah2 lg soalan yg ditanyanya melibatkan sesuatu yg kita semua akan hadapi...

Eye_nee said...

Shameel...
Benar...dan kebenaran ini akan mengunjungi kita ..esok...lusa...atau mungkin hari ini...

Eye_nee said...

Gen2..
itulah Cikgu...itulah yg cuba akk lakukan...

Eye_nee said...

Kak Limah...
Sbb gua otai dari lu Antu...

Eye_nee said...

Dodocheng..
Tu lah geng...sbb tu lah bgn tido pepagi jer cari aku tanya aku dah tua ker belum...aku pun cam tu Na..doa aku biarlah anak2 aku pjg umur dan mohon pjgkan umur ku tuk melihat kejayaan mereka..dan mohon agar biarlah aku yg pergi dahulu dari mereka...

WuMing said...

Budak memang akan macam ni... Proses pembelajaran..

Dulu masa WuMing buat-buat mati atau cakap pasal mati.. Anak WuMing buat relax saja..

Tahun lepas, WuMing punya Nenek mwninggal... Dan anak WuMing tahu semua proses itu..
Dan skarang nenek WuMing tak balik-balik..

Bila WuMing sebut WuMing juga akan Mati... dia dah menangis...

Ini bererti dia dah faham...Apa itu Mati

Eye_nee said...

Wuming...
Kefahamannya tentang pergi dan tidak kembali itu buatkan dia sedih...yg tidak difahaminya kenapa MATI itu tidak membolehkan sesorg itu kembali semula....