Aku...Kau...Mereka..Kita Semua.....MANUSIA

January 16, 2012

Salam Gengs....

Manusia..Pelbagai
Manusia..Begitu Begini
Manusia..Sukar Dimengerti
Manusia...Pelik

Aku...Manusia
Nilai tentang aku bukan aku yang tentukan
Aku boleh saja mengatakan aku ini

Manusia yg Baik
Manusia yg memahami
Manusia yg sangat sempoi
Manusia yg tidak banyak kerenah

Namun....dimata orang lain..Barangkali

Aku ini cuma

Manusia yg tidak baik
Manusia yg mementingkan diri sendiri
Manusia yg tidak pandai menghargai manusia yg lain
Manusia yg tidak tahu mensyukuri manusia yg lain

FITRAHNYA...

Aku Manusia

Dilahirkan Tidak Sempurna
Ada Akal terkadang cuai mengunakannya
Mampu Berfikir dan ternyata berfikir tidak teliti
Ada Amarah yg tidak terkawal
Ada tindakan luar batasan
Ada kata-kata tanpa pengawalan sebutan
Ada tulisan menyentuh hati dan perasaan
Ada tindakan tidak seiring dengan perlakuan
Ada perkongsian yg terabai
Ada Ilmu yg sedikit sukar buat penambahan
Ada fikiran yg serong pada sebuah ikatan
Ada amanah yg tidak terdidik cemerlang
Ada tanggungjawab yg terabai
Ada perasaan membenci sesama insani



Aku dan Kamu

Sama kah kita??????


PEMBERITAHU:Sering kecundang mengawal emosi....MAAF....

29 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

tiada sesiapa yg sempurna..kecuali Dia Yang Maha Esa..

Eye_nee said...

Mrs Eady..
Benar...

Hanis Azla said...

kak, kita mungkin tidak serupa.. tp fitrah manusia kita itu sama..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Benar sis...Fitrah itu harus kita sedari kini agar dapat kita baiki..

anitadiana said...

benar..tak siapa yg sempurna..banyak kelemahanya...

ratusiput said...

btul geng yg plg penting skang...kite kena baik dulu dimata keluarga2 tercinta...org lain tu biarlah mereka..

Ati Masrif said...

yelah..dah nama manusiakan..
tapi sentiasa cba perbaiki diri
terutama pada suami,anak2 dan keluarga :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

sebab tu geng aku tak suka nak kena faham atau dengar masalah orang, cam tu gak aku tak suka nak cite masalah aku pada org lain.kehidupan kita yang dah berkeluarga lebih pada keluarga kita,kalau nak fikir orang lain tu memang tak de lah nampaknya, tapi bila ada org yang nak cari masalah ngan kita memanglah kita marah sangat.

noor said...

manusia mmg sentiasa tidak puas..

ieda said...

payah utk terima hakikat kita manusia nie banyak kelemahan dia kak
kalau kita berjaya , ada pula dugaan lain yg sentiasa ada
allah maha kaya , dia x pernah bagi kita berpuas hati , malah dia sentiasa nak kita sedar , dia maha kaya dan kita manusia hanyalah hamba dan hidup punn hanya sementara ..
supaya kita sentiasa ingat utk tidak mendabik dada .. ;(

Eye_nee said...

anitadiana...
Betulkan sis....ketidaksempurnaan buat kita sering lalai dan lupa yg kita melakukan kesalahan hampir setiap hari....

Eye_nee said...

ratusiput...
betul queen...jgn hanya pandai nak ambil hati org lain sedangkan hati insan sedarah sedaging dgn kita terabai...

Eye_nee said...

Ati Masrif..
Betul tu sis..perbaiki kelemahan dan minta diampunkan setiap hari kan sis...byk khilaf dan salah kita lakukan sehari-hari...

Eye_nee said...

dodocheng...
masalah kita sendiri pun dah bertimbun...

Eye_nee said...

noor...
kan sis...berusaha memuaskan hati sendiri tu tak per sis..jgn buat org lain tak puas hti dgn kita sudah...

Eye_nee said...

ieda..
begitulah kehidupan sis..sentiasa ada cabaran...diduga itu dan ini....

Rinna said...

Kita sentiasa di duga oleh Allahkan..sama ada kita ini boleh hadapinya ada tau tidak laa..

@xiiinam said...

Yang penting, kedudukan kita di sisiNya, yang Maha Menimbang dan Maha Adil..

:D

Gen2Merah said...

yaa, harap kita menjadi manusia yang baik2 untuk semua manusia... (",)

WuMing said...

Pandangan orang adalah merupakan cermin pada diri sendiri..

Tapi bergantung pada orang yang pandang pula..

Ada orang yang hanya mencari kesalahan kita saja... tak kurang juga yang penuh dengan hasrat dengki

Eye_nee said...

rinna...
dugaan Allah buat kita lebih dekat kepadNYA kan sis...

Eye_nee said...

@xiiinam...
Itu yg paling utama dari keutamaan yg lain...

Eye_nee said...

Gen2Merah...
Itulah harapan kita..menjadi seorg yg boleh diharapkan oleh org lain...

Eye_nee said...

WuMing...
Betul tu bro...kata2 org lain merupakan cermin diri..namun kene berhati-hati menimbang semula apa yg diperkatakan...

ainnoraini said...

manusia ni semuanya tak sempurna...tapi yg penting ada usaha mahu memperbaiki diri...

MaryaYusof said...

Ya, saya pun seperti kamu, hanyalah manusia biasa... Jom baiki diri menjadi lebih baik ;)))

shameel Iskandar said...

Yang penting kita baik di mata Tuhan. Mmg kita tidak sempurna tapi kita merangkak dan bertatih ke arah yg terbaik

ozzy said...

kita semua sama..tiada yg sempurna

Dee said...

betul tu sis..nobody's perfect..