:::Talak:::

February 09, 2010

Ayat nya sgt ringkas natijahnya.......musnah seluruh kehidupan......Aku terkedu mlm td mendengar cerita seorg kawan....biar ku namakan dia Man Dan Women sahaja...demi menjaga sensitiviti kawan ni.....Couple yg mmg aku lihat serasi...cukup romantis...rupanya telah berpisah hampir satu setengah thn yg lalu....yg lebih sadisnya....bukan sedikit Talaq diberi....terkeluar 3 sekali....

Perasaan amarah yg mengundang bala pada diri...syaitan bertepuk sorak gembira...terlerainya ikatan yg terbina sekian lama..perceraian yg meruntun jiwa...Biar pon diberitahu kejadian berlaku dlm keadaan marah yg tidak dpat dikawal dan hanya didengar samar2 oleh isteri....setelah mereka merujuk kepejabat agama...Talak jatuh keatas W....kesedihan dtg setelah terlafaznya Talak tersebut.......Berpelukan mereka suami isteri......Penyesalan yg tiada apa ertinya lagi....

Ada kah dlm quran dan hadis......Perkahwinana CINA BUTA...aku sendiri tak pasti...bercerita lg kawan ku ini...setelah dirujuk di Pejabat Agama...tiada Istilah cina buta....dan jika perancangan ingin merujuk semula menggunakan pendekatan ini maka berdosa lah jawabnya...jika si isteri berkahwin lagi kemudian bercerai dgn kemahuan suami yg baru..ataupon jika kematian suami kedua ini......tanpa ada agenda maka bekas suami boleh menikahi semula bekas isteri....Ini apa yg dikatakan oleh kawan ku mlm tadi...

Oleh itu..wahai lelaki yg bergelar boyfren...bakal suami...dan suami....seandainya berlaku pergaduhan yg tidak boleh kau kawal situasinya......beredarlah sebentar dari situasi itu....tenangkan fikiran.......muasabah diri.......beristifar........

Dan untuk insan2 yg sejenis dgn ku...bakal isteri...isteri...jgnlah dicabar keegoan suami mu..melainkan jika kamu sememang nya sering didera mental dan fizikal......ini lain cerita.......dan jika ianya cuma pertengkaran yg meremehkan...isu yg tidak konkrit...akhirnya mendapat TALAK...ini harus kita elakkan....endingnya...kita sendiri yg harus menaggung akibatnya.....Wallahualam......Fikir-fikirkan...

9 geng komen :

Natasha said...

ikut kata binasa..ikut hati mati... nilah jadinya kan. ish lelaki bila marah ntah mana dorg letak otak dorg kan...

Eye_nee said...

Natasha:
W ada silapnya....M juga terburu2...endingnya kedua2nya terkedu...Masih Mencintai masih menyayangi....namun hukum tak merestui tuk kembali bersama...kecuali dgn syarat yg harus dipatuhi....

blueCITY® said...

salam eye nee

cina buta?
sedara pernah kawin cina buta ni?
tapi,
akhirnya berakhir dgn cerai juga

lelaki yg baik adalah
yg mampu kawal kemarahannya?

semoga kamu dapat suami yang baik
amin

Eye_nee said...

Blue....
mendapat suami yg baik impian setiap wanita berkahwin....

namun kdgkala impian tak seindah dgn apa yg kita impikan....

Syukur sehingga saat ini masih lagi bersama melayari kebahagiaan rumahtangga.....

Blue????

Solehah said...

btl ka...perkataan ringkas yg bawa kesan besar..tq ingatkan..

Eye_nee said...

Solehah:

Saling ingat mengingati.....kan berpesan-pesan sesama insan amalan mulia.....

blueCITY® said...

aku putus tanpa talak



lalalalla

dotblogspotdotkom said...

btl tu.. TALAK.. perkara yg HALAL tp dimurkai ALLAH.... kalu tanpa sebab la.....

ntah la... org la nih ambik mudah je seme tu....

Eye_nee said...

Blue:
Unik dan penuh misteri tu...kihkihkih

Pak Chik:
Ntah la Pak chik...akal diberikan percuma tapi masih ada insan yg tidak mampu menggunakannya...