Sikap Kami Adalah Hasil Didikan Mu....

August 28, 2014


 
As-Salam gengs
Semoga Rahmat Allah sentiasa mengiringi kehiduapan kamu semua gengs


Ya-Allah
Aku pohon 
Andai satu hari nanti kau akan ambil ibu ku
Mati kan lah dia dalam keadaan yg Husnul Khatimah
 Tiap kali usai solat itu yg akan kupohon  terakhir doaku





2 Minggu lepas mak aku dimasukan kehospital geng
Jantung...
Kali pertama pengalaman mak di tahan di wad hospital
Mak kurang selesa
Ketiadaan mak hampir seminggu dirumah lain benar terasa geng
rumah nampak sayu dan lesu...suasana sekeliling bagai hambar dan tidak bermaya
Ya-Allah bagaimana nanti jika satu hari Kau ambil mak dari kami
Sukarnya membayangkan situasi itu....

Aku..Kak Ngah dan anak sulung ku bergilir2 menjaga mak dihospital
Alhamdulillah...Izinkan kami Ya-Allah utuk terus begini
Untuk terus tahu apa itu sebuah tanggungjawab terhadap mak
Untuk terus tahu apa itu erti masih memiliki dan mempunyai
Untuk terus tidak menyesali sebuah kehilangan nanti
Untuk terus menghargai berbaki sisa yg tidak seberapa ini
Berbakti dan terus berbakti terhadap dia
Biar nanti jika sekiranya dia tiada lagi disisi kami
Perginya dengan sebuah senyuman penuh kepuasan
melihat dia masih punya sebuah nilai tertinggi dihati kami
Izinkan Ya-Allah

Doa kami yang satu
Panjangkan lah umurnya Ya-Allah
Berikan kesihatan yg baik untuknya

Dan bila mak kembali kerumah saat ini
Anak2 ku pula bergilir-gilir menemaninya tidur diwaktu malam
Seminggu ini Izzati setiap malam akan tidur bersama-sama mak aku gengs
Pukul 6 pagi dia pulang kerumah aku utk bersiap kesekolah pula
Terimakasih Zati
Tolong jagakan nenek diwaktu malam....

Dan diwakatu siang hari
Si Kakak pula akan memastikan mak aku
Makan ubatnya ikut waktu..
Terimakasih Kakak...
 

Aku pohon Ya-Allah
Jika satu saat nanti aku tidak berdaya
Pintaku...doa ku
Agar anak2 ku pula akan melakukan yg terbaik pula untuk ku..
Aku yakin..putaran kebaikan yg mereka lihat
Akan terus menjadi kesinambungan yang baik2 juga nanti...
InsyaAllah...



PEMBERITAHU:Terngiang2 ditelinga ku "Mak ingatkan mak akan terlantar keseorangan di hospital"
InsyaAllah mak...kami akan usahakan itu tidak akan berlaku...


 

24 geng komen :

Nor Azimah said...

sebak ingat arwah mak.

beruntungnya kak eye-nee masih diberi kesempatan untuk berbakti pada mak.

eMMe said...

sedih kak, bila citer pasal mak ni.. saat mak terlantar sakit, anak2 la yg menjenguk kan kak, sapa lagi nak diharapkan... tiba2 rasa panas keliling mata ni kak... kesian bila tgk mak kita makin hari dimakan masa dan usia.. moga mak mak kita pergi dlm ke adaan yg Husnul Khatimah...
Kak, tak tau camner perasaan kite kalo mak Tiada, pastinya tanggungjwb sayang besar selepas itu.. kuatkah saya pada saat itu nnt?

Eye_nee said...

Nor Azimah..
Doa kamu masih mampu membantu mak disana kan geng..Teruskan berdoa..tidak pernah putus sbenarnya hubungan mak dan kamu

ALhamdulillah.....akk masih ada dia geng...syggg mak...

Eye_nee said...

eMMe...
Ntah lah sis..kita pohon dan berdoalah pada ALlah kan sis..semoga disaat mak masih ada ni..mohon kita diberikan kesabaran dan ditetapkan diri kita ini agar dapat menjaga mak sepenuhnya..Tp kita cuma mampu merancang kan sis..tiba2 kita pula pergi mendahului ibu kita...Hidup mati semuanya rahsia ALLAH kan...

Daddy Ziyyad said...

saya doakan mak akak diberikan kesihatan terbaik...dipermudahkan urusan rawatan...kitalah yg kena jaga ibubapa kita, sebagaimana mereka dah jaga kita masa kita kecil dulu..

Rinna said...

Moga mak cepat sihat yer..

Hanis Azla said...

As-salam kak eye-nee..

Sebak.. bagusnya bila akak dan anak2 dapat menjaga emak dengan cukup baik.. semoga emak akak akan terus diberikan kesihatan yang baik hendaknya insyaALLAH.. semoga kita semua dapat berbakti kepada insan yg paling byk jasanya kepada kita..

Eye_nee said...

DZ..
Tkasih DZ...bagi akk semua mak2 didunia ni kita kena hormatkan Doc...berbakti selagi ada hayat mereka...Org lain boleh buat..boleh jaga mak mereka dgn baik..Kenapa kita tidak kannn...

Eye_nee said...

Rinna..
Tkasih Rina..

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Waalaikumsalam Hanis..

Itu jer yg termampu kita buat lagi sis...bukan sebab kerana dia sudah tua maka hayatnya sudah singkat kan...kerana mati itu umur bukan ukuran...berbakti kita kepada EMAK kita kerana hayat kita yg masih bersisa lagi...dan kebetulan EMAK sakit pula..jd inilah masanya kita tunjukkan kesungguhan dan kasih sayang kita terhadap dia...

Org lain boleh jaga MAK mereka...mengapa kita tak boleh kan...

Kakzakie said...

Allah masih bagi peluang utk menjaganya. Beruntung kerana doanya masih dpt diperolehi lagi buat Eye-Nee dan keluarga..

Moga mak terus sembuh dan ceria.

Eye_nee said...

kakzakie..
Yer kak..Maish ada rezeki saya atas doa2nya...

Tkasih kak...anak2 saya masih menemani mak dirumah saat kami keluar bekerja...

Acik Erna said...

bertuah eye nee..berpeluang berbakti pada mak..

Eye_nee said...

Acik Erna..
Saya berdoa sgt Acik..Jgnlah nnt hati saya berpaling tidak ada kesabaran dan keikhlasan menjaga MAK esok, lusa...siapa tahu kan Acik..

lieyalatif said...

ya Allah kak...bertuah mak akak..semua anak2nye anak2 syurga... setia menemani di hospital dan dirumah...alhamdulillah...gembira hati mak akak...in sha Allah kak nanti bile tibe saat kite moga2 kite pun dilayan begitu oleh anak2....

mak akak mcm mane?harap semakin sihat.... kene soh rehat2 tu kak.... takut kan die tak biase dok diam mesti nak buat keje jugak ....lieya doa kan mak akan snetiasa sihat walafiat....

Mak Wardah said...

Salam. Moga ibu Eye nee cepat sembuh dan sihat seperti biasa. Allah permudahkan segala urusan keluarga akak.

Kakzakie said...

Harap mak terus sembuh dan berbahagia bersama kasih anak-anak dan cucu-cucu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Semoga cepat sembuh mak ko Aini.. teringat mak aku sakit Aini.. hospital sg buloh gak.. malam pertama aku yg jaga hospital.. lepas tu gilir dgn kakak2 aku yg lain.. masa nak keluar hospital tu.. mak suruh aku yg amik mak.. mak dgn aku rapat Aini.. apa jua mak akan cerita dgn aku.. aku tak tahu macam mana satu hari. aku akan kehilangannya... semoga emak kita diberikan umor yg panjang Dan kesihatan yg baik berterusan supaya dpt terus beribadah kepada Allah..

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

in sha ALLAH... moga ALLAH permudahkan urusan kita semua....

sesungguh ALLAH tu MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik untuk hamba-NYA....

hanya doa aje yg mampu kami bantu....

makchaq said...

Semoga mak aini dah semakin sihat.. memang sedih dan risau sangat bila orang yg paling kita sayang terlantar sakit..

kakyon said...

salam kenal Eye Nee
tetiba sebak pulak, teringat emak dikg..
semoga emak Eye nee cepat sembuh dan anak-anak kembali ceria..

JunAina said...

Sedih membaca...moga emak cepat sembuh.

Sebagai anak didikan dialah membentuk kita. Alhamdulillah anak2 ahu tanggungjawab.

Gee Lion said...

Ayah saya selalu kata, nanti dia dah benar2 tua dia akan ke rumah orang tua & takde orang akan jaga dia.. saya tak tahu apa yg membuatkan dia berkata sedemikian, tapi sebagai anak saya akan cuba muhasabah diri, mungkin ada perbuatan sy yg melukai hatinya.. ibu saya dah lama meninggal dunia, bertuah kak eye masih punya ibu di depan mata :')

Salam perkenalan..

idzwa kamaruddin said...

Allah kak..saya baru baca nie kak..

mcm mana keadaan mak skrg ni?harap terus sihat semula