Tengah Hari Di Pondok

April 28, 2014


As-Salam Gengs
Semoga Rahmat Allah Sentiasa buat kamu semua gengs...

 Weekend korang mcm mana gengs
 Aku tak kemana-mana pun
Cuma duduk2 dirumah
Rileks2 dan masak2 lauk lebih sikit
Kemudiannya makan2 dipondok sebelah rumah aku tu

Ahli lembaga pengarah kat rumah aku ni gengs kan.kebanyakkannya tidak mengemari masakan bersantan
makanya lauk2 yg jenis berkuah-kuah bersantan ni mmg jarang lah aku masak.Dalam setahun tu adalah 4 5 kali yg bersantan lain hanya dari jenis yg sup-sup sahaja.

Semalam aku masak stim limau ikan siakap- Peberet tuan CEO
Ikan grut2 berlado tu - Tuan CEO punya peberet jugak
Kentang Ikan bilis berlado tu - Cik Izzati punya kegemaran..aku masak2 hari2 pun dia ok jugak, telan jugak
Taugeh kasar + Udang + Fishball tu...Cik Paling kecik punya kesukaan
Ayam goreng kunyit tu - Kakak punya kesukaan

MAK PUNYA????....

Mak selalu dahulukan yg lain...
Nak masak apa2..mesti fikirkan
Apa yg anak2 suka makan
tak per mak tak kisah boleh jer makan semua lauk tu









Kita makan kat pondok lah hari ni kata CEO..
Sikecik mengiakan pula
Makanya tgh hari semalam
Dipondoklah kami makan tengah hari..
Berangin-angin keliling
Sedar tak sedar 3 xi menambah
Sampai Yana tanya
"Mak ada lagi ke nasi dalam periuk??"..
Aik!!!Macam perli jer Yana..
Mak baru tambah 3 x jer tau..belum 4 x pun...


 



PEMBERITAHU:AKU BUDAK KAMPUNG.Masih mahu masih sayang dan masih akan terus tinggal dipersekitaran kawasan Kampung.




 

19 geng komen :

Rai Ourkizuna said...

bestnya dapat makan dalam pondok mcm ni.. sepoi sepoi bahasa angin kan.. mmg tak sedar menambah berapa kali.. hehe

JunAina said...


Teringat zaman kecik2 dulu masak2 dan berkelah kat luar rumah. Sekarang duduk rumah bertingkat2 nak berkelah kat mano?

Kakzakie said...

Kalau rumah kakak ada pergola/pondok macam ini pun agaknya akan buat macam Eye-nee. Bestlah kakak tengok:)

makcik tempe said...

Geng nak makan kat pondok.Sedapnya ikan tuuuuu.Aku pun suka kampung geng.

Eye_nee said...

Rai..
Betul Rai..tambah sikit nasik lauk pulak berlebih dlm pinggan...tambah lauk pulak nasik pulak tak berbaki kena tambah nasik lagi...hahah..yg ianya mmg nak tambah nasik 2 3 kali...

Eye_nee said...

JunAina..
Hadap jer mkn kat beranda rumah tu RS...hehe..

Eye_nee said...

Kakzakie...
tu lah kak..sedap jer mkn kat luar ni..rasa mcm zaman kecik2 dulu...saya suka duk Kampung kak..

Eye_nee said...

dodocheng..
Meh lah geng dtg umah buruk aku ni geng..leh mkn kat pondok aku ni..pas tu kita main masak2 sesama..pas tu kita makan sesama..meriah tuuuu geng...

Rinna said...

Seronoknya tgk uols makan kat pondok2 gitu.. angin sepoi2 yer.. :)
Tgk siakap stim pun sedap..

Eye_nee said...

Rinna..
resepi versi campak2 kekdahnya tu Rinna...tp sebab mkn kat pondok dgn angin sepoi sempoi..menambah nasik 2-3 kali uu..

idzwa kamaruddin said...

ya allah kak...terasa rasa kebahagiaan di entry nie..

semoga akak sekeluarga sentiasa dibawah lindunganNYA dan semoga terus berbahagia selalu kak..

ohhh...nangis tgk lauk tu!hehehe..nak jugakkk..

Eye_nee said...

idzwa..
Tkasih utk kamu yg selalu mendoakan sesuatu yg baik buat akk dan family..

Jom lah dtg umah sis..akk masak tak pandai..kalau lauk2 jenis mcm ni ko boleh telan..tak der hal lah nak masak kan...hehehe...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya Aini.. aku pun suka mkn kat pondok tapi bila balik umah mak aku kat kuang lah.. 3 x bertambah ok lagi tu nee .;)

Eye_nee said...

Cahaya HidupKu..
3 x nak masuk 4 kali nmpk sgt tak mengikut Sunnah..berhenti makn sebelum kenyang...heheh..Dah tua2 ni T...mkn dah tak boleh mcm dulu2 kan T..kolestrol mencanak naik nnt...

Nor Azimah said...

bestnya dapat buat pondok camtu, bestnya kawasan rumah luas kan, dapat wat macam2, tengok akak sekuarga makan kat pondok camtu pun saya pun dapat rasa kenikmatannya.

Eye_nee said...

Nor Azimah...
Ada sikit kawasan kat tepi rumah..tu yg buat tu...sesekali mkn tgh hari kat situ..sesekali sekala minum kopi waktu mlm dgn en CEO disitu sambil borak2 kosong...

Hanis Azla said...

As-salam kak eye-nee..

Wah.. bestnya makan kat pondok.. lauk pauknya pun sangat mengancam.. memang patutlah makan pun bertambah2..

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Waalaikumsalam

Yg mengancam tu buat diet terancam sis..hehehe...

Kesuma Angsana said...

mmg best kalau dapat makan ala2 kampung mcm ni.. & menu2 tu mmg terbaiklah !