Cinta lelaki Karaoke

April 24, 2014

As-Salam gengs
Hujan semakin kerap turun kini kan gengs
Alhamdulillah..Allah mendengar...Mendengar dan tidak mensia-siakan doa yg kita pohon
Semoga Rahmat dan Hidayah Allah sentiasa buat kamu semua gengs..

Bila Seorang nenek berbicara soal hati dan cinta seorang lelaki
Salah ker???...
Tidak ada salahnya
Tidak ada cela dan cacatnya
Cinta itu hak semua makhluk
Yang Berakal atau tidak berakal ada hak buat mereka tentang hati, perasaan dan cinta
Cumaaaaaaaaa.........

Sebagai Pengajaran dan iktibar buat kita gengs
Kehidupan kita pagi ini saat ini waktu ini kita sedia ada ketahui
Selapas ini..sejam nanti...sehari nanti setahun nanti
Tidak mampu akal menjawabnya kan...

Makchik ni berkunjung kerumah mak aku sabtu lepas gengs
Dia baik ..ringan tulang...Usia dia dah lebih 50 tahun..
Kalau ada majlis kenduri kendara di Kampung dia lah yg paling awal sampai dan paling akhir pulang kerumah
Murah rezekinya dikurniakan lebih dari 9 anak kalau tak silap aku...Suami dia sudah meninggal lebih 3 thn dulu kalau tak silap aku..
Anak dah besar-besar..dia dah pun bercucu..Alhamdulillah...

Ceritanya pada mak aku sewaktu kunjungannya
Dia dilamun cinta katanya...
Ada seorang lelaki sukakan dia...
Kata dia...lelaki tu terima dia apa adanya dia
Kelakar pulak aku dengar ayat2 dia bercerita dgn mak aku gengs
"Walaupun saya ni tak der gigi...dia tetap suka pada saya kak "
Aku senyum2 jer mendengarnya...
Kemudian mak aku tanyakan
Suami org ker??
Tidak..dia duda kak..
Alhamdulillah..jawab mak...jgn ambil suami org
Mak tanyakan lagi..dimana jumpa dia
Di Karaoke Kak...Mak dan aku berpandangan
Dah 2 3 kali pergi karaoke tgk dia duduk sorang2
Saya yg dulu pergi tegur dia

Terus mak terkedu..
Lepas tu terus mak tanya
Kenal kat Karaoke??..bukan dekat Masjid ke surau ker??...
Dah tua2 mcm tu buat apa duk karaoke
Fikir lah baik2 "A" kata mak
Kamu pun bukan muda
Carilah yg betul2 boleh bimbing kamu
Hidup usia2 kita ni
Tembilang dan penggali bagaikan berselisih hampir setiap hari dgn kita

Nasihat Mak dia mcm tak ambil peduli
Makin rancak dia bercerita tentang lagu yg selalu dinyanyikan oleh kekasih hatinya tu
Aku pun jadi macam tak selesa duduk disitu
Perlahan-lahan aku minta diri masuk kedalam rumah
Tak tahu apa lagi yg diceritakannya pada mak

Selepas dia pulang aku tanyakan pada mak
Apa lagi yg diceritakannya mak
Ntah lah mak kata
Malas mak nak dengar
Terus mak tipu dia
Mak cakap..Mak nak pergi beli baju Yenki
Mak pun nak karaoke jugak
Aku tanyakan kenapa mak ckp mcm tu
Ya lah..mak ckp..mak nasihat tak mau dengar
Bila mak jawab mcm tu pandai pulak dia cakp
"Baik punya perli ni Kak"
Aduhai tergelak-gelak aku dgr mak cerita
Dah tu aku pulak tanya pada mak
"Betul ker mak nak beli baju Yenki ni???...
Engkauuuuu dah Gila!!!!!!!...
hahahah..mak mak...


PEMBERITAHU:Cukuplah jika diwaktu muda Allah tidak tarik nyawa kita saat kita terlalai berhibur..Jika sewaktu usia sudah dipenghujung begini Allah masih panjangkan umur kita utk kita tebus kelalaian dahulu namun masih tetap mahu berhibur dan waktu itu Allah cabut nyawa kita...Allahuakbar!!!!!



11 geng komen :

idzwa kamaruddin said...

Karok satu kali makkkkk!!! :)

Kakzakie said...

Betul juga nasihat Mak Eye_nee. Sama-sama dah berusia rasa rugi kalau hidup yg entah bila lamanya pergi begitu dgn sia-sia. Boleh aje menikah tapi tinggalkanlah yg sudah-sudah tu.

Moga makcik itu sedar dan menimbang nasihat mak Eye_nee..

Eye_nee said...

Idzwa..
Alompak ago go..hahaha..ambik ko mak ckp akk gila...hahaha

Eye_nee said...

kakzakie..
Itulah kak....Jika mahukan teman..carilah yg boleh membimbing kita kan kak..bercerita sesuatu yg dah tak padan dgn umur lagi..saya pulak rasa malu masa dia bercerita tu..Mak apa lagi...siap mengomel-ngomel.."Cerita Pakwe2 dgn aku huh!!"...

Kesuma Angsana said...

hahaha bab yg last tu KA pun nk tergelak, tapi betul apa, orng kalau dh x mkn nasaihat ni, kita yenkikan aje... !

Eye_nee said...

KA..
Kita YENKI kan ajer dah mcm iklan GLO lah pulak...hahaha..

Dee said...

adoi..speechless tau kak tp yelah patutnya makin kita berusia makin kita ke arah kebaikan..kita doakan agar dia berubahlah kan kak..kelakar pun ye gak..

Eye_nee said...

DEE..
Tu lah..tp hiburan ni kan sifatnya melalaikan...namun tidak pula kita ni dilarang berhibur...namun bila sudah berusia beitu..hiburan itu sepatutnya bersesuaian dan lebihkan amalan...

Ati Masrif said...

assalam,

kesian pula pada dia ye..
mungkin sunyi tapi salah pilihan

semoga makcik tu dpt hidayah dan berubah

Nor Azimah said...

tak tau nak komen apa..
cuma..Alhamdulillah antara ramai insan, Allah pilih kita untuk berada di jalannya.

JunAina said...

Kat kampung2 di tanah kelahiran Aina banyak kedai2 makan ada sediakan karaoke ni yg dok menyanyi ramaiiii org tua2 yg septutnya dok di masjid berbanding org muda.