"SE REMBAN" yg dulu bukanlah yg Sekarang....

March 04, 2014


As-Salam Gengs
Semoga Rahmat Allah sentiasa buat kamu semua gengs

N3 nak kena tulis cepat2 ni gengs
Kerja kat opis minggu pertama setiap bulan ini
Boleh menyebabkan muka mencuka sedikit
Sedikit saja bukan mencuka sgt pun

Sabtu lepas aku ke Kraftangan Malaysia, Jln Conlay gengs
Ada expo batik
Aku pulak kebetulan cari kain dan baju batik
Tapi bukan itu yg aku nak ceritakan gengs


Ikhsan En Google

Dulu guna ni masa aku kecik2 dulu gengs
Nak main guna batu ni kena hati2 gengs
Silap2 terpacak kat kepala kawan
Nak2nya bila main batu 5..
Lambung yg 1 kena tinggi sikit sbb nak kaup lagi 4 dibawah kan gengs
Main BATU SEREMBAN..aku panggil BATU SEMBANG
Sebab main nak kena ada dua orang
Sambil main sambil SEMBANG




Ni lah yg aku belikan kat Yana masa kat expo batik tu
Bunjut Seremban ni dibuat dari batik
Masa beli ni aku ada rasa sedikit tak puas hati dgn peniaga tu
Letak harga kat situ RM3..Bukan aku nak berkira Apalah sgt RM4
Komplen banyak sgt..buatlah sendiri...berniaga walau 10sen harganya tetap kena telus..
Masa aku nak bayar dia kata RM4..aku tanya kenapa
Ambil satu RM4 ambil 3 RM10...
Abis tu aku tanya kenapa letak RM3 dibungkusan bukan RM4
dimana murahnya...Dia diam tak jawab....
1 RM4 3 RM10...baru betul kan...
Malas nak bertegang leher sbb RM3 RM4 aku terus jer bayar
Bagi satu kali senyum kat dia
Aku pun tak tau senyum jenis apa aku bagi
Senyum Sinis ker..senyum tawar ker...tp rasanya senyum membara...




Balik rumah habis kacang hijau keluar
Bukan satu bunjut keluar
Hampir semua bunjut...
kejap2 Yana datang mak jahitkan....mak jahitkan
Last2 aku ckp kat Yana
main jer Yana Sampai keluar semua kacang hijau tu
Petang nnt boleh mak masak bubur kacang
Sudahnya aku jahit semula 5 bunjut tu
Serupa dgn tidak jer bayar RM4



Sukalah tu dapat main Batu Seremban @ka Batu Sembang RM4 tapi kena mak
jahitkan semula....



PEMBERITAHU:Expo batik...Suka sgt kain2 batik lukis tangan....bila lihat harga..sepasang boleh lah...

21 geng komen :

Kakzakie said...

Tersilap letak sticker harga agaknya tu...

Bulan lepas anak dara kecik kakak ada kerja kemahiran menjahit batu seremban ini Eye_nee. Last bukan dia yg jahit tapi kakak yg buat. Kakak siap buat banyak-banyak (sunday kan sendiri) agih kat kawan-kawan dia yg tak ada. Perca pun rumah kakak banyak..

:: Mrs.Eady :: said...

Hehehee itu la mak..patut mak jahitkan aje beli kacang hijau boleh jugak buat bubur yg lebih nyer :) takpe la anggap sedekah je la rm4 tu :)

Eye_nee said...

Kakzakie..
Tu lah mula tu saya ingat salah letak harga juga..atau saya yg salah lihat harga..bila lihat yg lain pun RM3..dia ada jual keychain juga..RM3 juga..tu yg saya mushkil...Prasangka yg baik pun dah jd tak baik..haih..

Bagi satu set kak yg akk buat tu kak...hehehe...

Eye_nee said...

Mrs Eady..
Mak rabun nakkk..nak jahit semula bunjut tu..cer ko tgk jarum...yg paling besar mak guna nakssss....mcm nak jahit jala ikan jer jarum dia...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Hahaha ayat tak boleh bla ko kan Nee.. Biar keluar semua kacang hijau tu boleh buat bubur kihkihkih... golak bosar aku baco ayat tu...

Anak aku beli kat pasar pagi stadium baru RM 1 satu Nee.... lagi senyum membara ko baca kan kan kan ... aku larikkkkk dulu sebelum Jebat terajang..

Daddy Ziyyad said...

hahahah..mesti geram sebab kena jahit semula kan...

congkak pun tradisional..dah lama tak main congkak....ada seorang kawan saya, lelaki...mmg hebat main batu seremban ni..hahaha

Rinna said...

Skrg nie batu seremban nie pun siap ada jual..

Dulu zaman skolah suka sgt laa main menda alah nie.. hahaha.. terimbau kembali zaman dolu2 kan

Eye_nee said...

Cahaya Hidup Ku..
Kan tetibe terus membara2 balik..kita nak tolong org melayu kita niaga...tp tu lah kan T..sewa tapak kat Kraf tu baper pulak kan...ko beli sehinggit!!!!!!...kalau tak ptg ahad merasalah keluaga aku mkn bubur kacang dari bunjut batu seremban..

Eye_nee said...

Daddy Ziyyad..
Tu lah nyer geng...gorammm hati den ni ha...tp tak per lah rezeki dia dpt sehinggit saya kan Doc...

sejak kuar citer jgn pdg blakang congkak...cam seriau lak nak main congkak..nnt nmpak nenek tua doc...

lieyalatif said...

erm bagus akak bahasakan peniaga tu...setuju sgt2 lieya ...dah tu ape guna nye bagi harga mcm tu..same jugak ...die jugak yg untung singgitkan...lagi berhangin bile kualiti plak tak bagus...baru jek main lempor2 dah tetetas jahitan....aduh peniaga skrang ni payah nak cari yg jujur kan....

Eye_nee said...

Rinna..
Sekarang semua boleh jd duit sis kan..dulu kita nak main batu seremban ni kutiplah batu2 kat tepi jalan..dah boleh main dah...

Eye_nee said...

lieyalatif..
Bukan nak berkira sis kan...masa akk tgh tengok2 tu dia tak ckp apa2 pun..bila akk ambil nak bayar baru ckp...1 4 henggit...3 for RM10...pricetag letak 3 henggit..hangit la akk kan...

wahida said...

eiiiii, bengong sgt peniaga tu tau...grrrrr...

tapi kelakar bila akak gelarkan batu sembang, sambil main sambil sembang...ekekek...

JunAina said...

Dok gosok2 suami ajak gi Kompleks Craft Jln Conly ada pameran kraf kebangsaan kan?

Eye_nee said...

wahida...
Tu lah sis kan..harap2 dia boleh tukar price tag tu jd RM4 la kan...kalau kena yg kita tak mau bsing sgt ni ok lah..kena yg mmg betul2 berkira...susah pulak dia..

Batu Sembang2...hahaha...

Eye_nee said...

Rider Sejati..
Ha ah sis..sampai 10 March ni...besar bukan main sis...ada khemah2 sementara diluar kawasan tu...hari saya pergi pun ada yg tak sempat nak jelajah...kebanyakkan batik yg dijual..

Hantu Kak Limah said...

Batu tujuh dalam kenangan..
Batu lima dalam genggaman..
Dalam kelas cikgu bg penangan..
Satu geng berjemur kt laman..

~gua antu seremban yg x duk seremban~

Kesuma Angsana said...

hehehe batu seremban ni ada 2 -3 set kat rumah KA Ni.. color2 kain dier tu yg cantik sgt tu.. Tapi own by Adik ler , x leh nak pinjam sebarang2 hehehe

Eye_nee said...

HKL..
Batu 5 gua terer
Batu 4 kacang sangat
Batu 2 jer gua takut derr
Iman terasa sikit bangat...

Pantun ni derr..
Bagi lu ingattt...
heheheh..

Eye_nee said...

KA..
Baru jer beli kan ari tu KA..la ni tah mana perginya...tu yg rasa mmg nak kena buat bubur jer kacang tu...gerammm sgtt dgn si Yana ni...

Irfa said...

lama x singgah sini
apa khabar?

itu permainan feveret tu
kutip batu jalan je ,xde guli ke hapa pun..

kawan saya bukak gerai jugak kat jln conlay tu
gerai no 141, dr kelantan