Apa Khabar Mu Disana..Lama Sudah Tak Berjumpa

January 10, 2014

As-Salam Gengsss

Alhamdulillah....Semoga Kita tidak lupa sujud kepadaNYA yer gengs...


Ambik korang...kemunculan pertama dithn 2014...Ramlah Ram punya tajuk terkeluar...
Korang sihat gengs???..
Macam mana 2014 korang...hepi..not hepi...so so..or redah jer apa yg ada nanti....

Aku Pulak...

 2014
Anak2 dah bersekolah di minggu kedua
Mak2 mcam kita subuh pagi dah mula bangun buat kerja
Siapkan anak itu ini berserabut satu kepala
Hantar anak kesekolah kita pun bertolak ketempat kerja

2014
Barangan banyak naik
Rasanya lepas solat isyak nak tutup semua suis2 eletrik
Rasa nak selang seli gi kerja naik motor hari ni ..esok naik gerek
Astro pulak call suruh tambah pakage...mencanak darah aku naik
Sebelum kena maki pandai pulak ko ckp tak apa kalau tak ambik

2014
Semua benda kena berkira..bukan kedekut tapi itulah hakikatnya
Beli setengah barangan tak pikir lagi yg ada jenama
Asal boleh pakai itu jerlah yg kena guna
Kata mereka ukur baju di badan sendiri
Ini baju pun siap dah sambung dengan kain guni
Silap2 kain batik lama buat maxi
Punyalah nak  berjimat suruhan Pak Menteri...
Pak Pak Menteri Berakal tp tak guna dengan teliti...

2014
Tahun mendisiplinkan diri
Mengisi keperluan dahulu bukan nafsu nafsi
Bersiap sedia menabung walau sedikit ini mesti
Entah apa yg bakal diumumkan..Barangkali ada kenaikan lagi
Dulu janji itu ini...Sebelum dapat memang lah begini
Dah betul dapat...Apa perlu peduli
Nak tak nak...marhaein kena juga beri
Tidak Kalu...Tak suka pergi lain negeri
Ha Ha Ha..Hi Hi Hi....Marhaein jugak yg gigit jari
Termasuk lah aku sekali....

2014
Baru sangat...hari ini baru 10 hari
Tolak campur bahagi ada 355 hari lagi
Hadap jer dengan redha hati
Kerana Janji ALLAH pada kita pasti
Asal sahaja ada usaha dan tidak duduk berdiam diri
InsyaAllah semuanya akan tabah kita hadapi




PEMBERITAHU: Duit yang semakin kecil nilai .... gaji yg juga sangat lambat besarnya...









26 geng komen :

atuk said...

Assalamualaikum Eye

kita anggap kenaikan harga barang itu satu bala
In Shaa Allah
kita akan lebih bertakwa dan akan memilih pemimpin yg bertakwa juga

Eye_nee said...

ATUK..
Waalaikumusalam..

InsyaAllah...semoga dimasa akan datang kita tidak lagi membuat pilihan yg salah...

Kakzakie said...

Beginilah janji 'mereke' Eye_nee. Dah dpt tempat dan kedudukan semua janji palsu sebenarnya. Nak salahkan siapa? Kena tunggu 5 tahun lagi nampak gayanya...

Macam kata atuk cari pemimpin yg bertaqwa..

Eye_nee said...

Kakzakie..
Kata "mereka"...Kami Prihatin...kata "mereka" kami janji tak kan naikan..tup tap..."Rakyat terlampau manja..semua nak kan subsidi"..."Rakyat perlu berjimat".."Rakyat perlu berusaha"...

"MEREKA"?????

Nor Azimah said...

hmmm, no komen lah, nanti bertambah penyakit hati......

Eye_nee said...

Nor azimah....
hati tetap berpenyakit...bezanya byk atau sedikit....

:: Mrs.Eady :: said...

uhh...terkena pada diri sudah nyer kini berhati-hati dalam mengeluarkan dari poket sendiri!

semua nak mahal..mane negri mana negara aku nak pegi nie?

hehe..haha..hihi..

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Kena sgt berhati-hati sis...tidak kalu soru sapedek tergelincir dari landasan nnt...

Wak Gelas said...

salam cik kak eye_nee tuu., salam tahun baru jugakks., esok dh cuti maulidurRasul yee.,ehHHee

Kesuma Angsana said...

plg pening bila memikirkan semua naik di 2014 ni n maaflah lama x menjgk, leps baik sakit mood berblog turut jatuh merundum lah ! !

Dee said...

mmg pening memikirkan belanjawan tahun ni..tapi yakin insyaallah ada rezeki buat kita semua..

shameel Iskandar said...

Tapi syukurlah sebab PM dah umumkan harga kangkung turun dgn ini kuasa beli rakyat akan meningkat. hehehe.. Mungkin org2 atasan anggap org bawahan ni mcm arnab jer mkn kangkung.

Eye_nee said...

Wak gelas...
Waalaikumsalam wak...SElamat menyambut Hari Maulidur Rasul yer wak..semoga kita menjadi manusia yg hampir kepada nya dgn memperbanyakkan berselawat keatasnya...

Eye_nee said...

KA..
Tak apa..yg penting KA dah semakin pulih kan...Jaga kesihatan KA....

Eye_nee said...

DEE...
Betul sis...mahu atau tidak bukan pilihan kita kan...hadap jer...kena lebih berusaha..

Eye_nee said...

Shameel Iskandar...
Hahahahahaha....Tiba2 kangkung jd glamer...dah glamer cam ni confirm kangkung akan demanding....

Hanis Azla said...

As-salam kak eye..

coretan terasa lucu namun cukup2 bernas.. segala benda naik perlu juga digalas.. cakap banyak pun hati sendiri yang akan panas.. selamat menyambut tahun barang naik dua ribu empat belas..

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

baru tak baru... dah setengah bulan berlalu.....

masih lagi tercari-cari ape yg dicari.... huhuhuhu

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Waalaikumsalam sis..

Amboi bernada seirama ritma dihujung2 ayat nampak..


Eye_nee said...

pakchik dot..
cari cari nanti nanti
semua pun belum pasti
satu saja ikhtiar kini
kankung lah setiap hari
Kangkung disana kangkung disini
tak cukup nanti
dalam parit cari....

Jumpe dah pakchik???..huhu...

lieyalatif said...

setuju sgt2 lieya kat entry akak ni kak...tang jimat tu mmg yeak pun...rata2 semua dah naik harga...aduh...mmg kene pandai2 susun perbelanjaan agar berhemah.... in sya Allah kak, rezeki anak2 pasti ada kan....

ape yg pasti, lepas solat jgn sesekali lupe doa agar dimurahkan rezeki kan kak....moga2 Allah perkenan doa kite....amin

Eye_nee said...

lieya..
Kena selalu berdoa..yg penting Usaha..kalau duk diam jer mmg tak makan lah kan...Allah tidak akan sekali2 menidakkan rezeki kita kan...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Betul tu..2014 ni segala nyer naik kat ops saya ni karipap cinonet jer dah 70 sebiji...kalo 50 hinggit tu macam air jek...

Eye_nee said...

(lizz)..
Yer la sis....berjimat lah mana yg patut kan...

JunAina said...

Mana2 pun harga barang naik, bandar ke kampung kan harga minyak, gula , tepung tetap sama...alhamdulillah kita masih sihat untuk berkerja mencari rezeki, insyaallah Allah s.w.t permudahkan hidup kita. Bersangka baik dengan Allah...

Depa kata depa bela depa kata depa bertanggungjawab pada rakyat tp kalau depa tak buat depa tanggung di akhirat kelak.

Eye_nee said...

JunAina...
Semoga ALlah berikan kita barokah utk kesihatan yg baik...merungut saja tanpa usaha mmg akan parah lah jdnya kan...

"Depa" kata depa dah try the best nak tolong kita...nak di ia kan mcm tidak nak di tidak kan mmg ia pun mcm tak tolong...