Aku Manusia Biasa...Ketakutan itu tetap Ada..

May 25, 2012

Assalamualaikum gengs...

Jumaat Kembali Lagi
Bertamu
Bertemu

Bagaimana Kamu semua gengs..
Sihat?..
Sedih?..
Terluka??..Melukakan??..
Kecewa??..Mengecewakan??
Diasing???..Terasing???..Mengasingkan??
Takut???...Ditakuti??...Menakutkan???...
Semua ini perasaan manusia biasa seperti kita kan gengs


Ini kesukaan ku geng
Melakukan ini menjadikan diri tenang
Menjadikan diri insaf
Satu terapi memuhasabahkan diri
Pasti sutau hari
Kita semua akan kesini
Jika kita Masih Hidup Kita yg Sedekahkan AL-FATIHAH
Jika kita telah mati disedekahkan pula kepada kita AL-FATIHAH...

TANAH PERKUBURAN...

Selalunya bila bercuti sewaktu anak2 bersekolah
Balik dari menghantar Yana dan Zati
Aku akan singgah di Perkuburan Kg Aku geng
Menziarahi Pusara Arwah Abg Chik dan arwah Ayah aku gengs
Selalunya jam 2 begini tiada siapa diperkuburan
Tidak dapat aku gambarkan duduk berseorangan disni geng
Terlalu Sunyi dan Sepi....Sebak
 Akhir bulan lepas aku bercuti 6 hari gengs
Dan seperti kebiasaan lepas menghantar Zati
Aku singgah di kawasan Kubur
Memang hanya aku berseorangan disitu
Ditemani ratusan nisan yg diam dan membisu
Duduk disisi Pusara Abg Chik hampir setengah jam
Tiada perasaan takut dihati gengs
Bukan berkata besar
Sampailah minggu lepas
Setelah mendengar cerita mak
Aku jadi takut pula
Abang penjaga KUBUR itu mmg aku cukup kenali geng
Orangnya baik.. berkata-kata hanya pada yg perlu sahaja
Dia mmg cukup pendiam
Cerita tentang kelibat yg kelihatan dikawasan kubur ni
Memang pernah aku dengar
Hanya bila mak aku tanyakan kepada dia
Dia mengaku pernah terlihat kelibat itu
Wallahualam...
Kata Abang tu lagi
Rezeki dia di kawasan perkuburan itu
Dia lebih takutkan ALLAH dari apa yg pernah dilihatnya di situ....

Entahlah gengs....
Urusan ROH hanya ALLAH yg mengetahui kan....


PEMBERITAHU:Benar Atau Palsu semuanya dari kelalaian aku sebagai manusia...Kerana sebaik-baik KEBENARAN adalah dari ALLAH yg MAHA MENGETAHUI....




25 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

Allah....kdg kala Allah SWT hanya menguji kita dgn kemunculan 'itu' kan...tetapi kiter tetap juga takut!MasyaAllah..

anitadiana said...

ita pernah takut dengan kawasan perkuburan..selepas ayah,abg meninggal ita tak takut sangat lah dengan kawasan perkuburan..sebaliknya bila lalu ita akan beri salam kepada semua ahli kubur,dan ckp suatu hari nanti ita pun akan kesini juga...

ratusiput said...

ye la geng.kalau kite pegi sbb mmg pk kan utk menziarah perasaan takut tu mmg takde geng.tp kalau kite pk dulu bab kelibat tu.mmg takut gak geng.tp dlm keadaan2 dunia skang ni...walaupun bukan kerana kelibat ke apa geng...better bwk teman geng.keselamatan tu.

Eye_nee said...

Mrs. Eady...
Sebelum mak bercerita ni sis..InsyaAllah tiada sedetik pun perasaan takut tu....yg penting tidak takburkan sis....

Eye_nee said...

anitadiana..
Tapi yg paling tiada rasa takut tu semenjak arwah anak buah akk tu tiada...dah berkali-kali rasanya akk pergi seorg diri...

Kakzakie said...

Jin dan syaitan memang ada disebut dlm al-quran dan telah tersimpul perjanjian juga yan gsyaitan itu akan sentiasa menggoda anak-cucu Adam selagi belum qiamat. Kitalah kena berhati-hati... perasaan takut tak boleh lari selagi kita punya hati dan perasaan...

Eye_nee said...

Ratu siput...
Last month masa akk pergi tu kan queen...balik en suami dari kerja akk cerita dekat dia..akk kepusara abg chik sorang2..marah dia queen...lain kali jgn pergi lagi sorang katanya..bukan takut hantu atau apa...tempat sunyi begitu..lebih takutkan org katanya...

Eye_nee said...

kakzakie..
Betulkan kak....Tapi saya cukup kagum dgn penjaga kubur tu...dia bercerita pun sbb mak saya bertanyakan...dah dua kali katanya ternampak sewaktu dia tgh membersihkan kaw. kubur tu....."KELIBAT" yg sama katanya...dia hanya buat tidak tahu...

Rinna said...

Mungkin certain org yg nampak cam kita nie susah nak tgk ngan mata kasar ..Walahualam.. Apa2 itu semua urusan Allah..

Eye_nee said...

Rinna..
betul juga tu Rinna..bak kata mak saya..ingat semudah itu ker nak melihat "kelibat" ni...Penjaga kubur tu di uji Allah agaknya kan sis...kalau dia mmg jenis yg kepochi tersibar lah seluruh kg kan...

Dee said...

sis..u serupa mcm my niece I-Shah, bila dia off day tiap2 hari rabu..dia akan ke kuburan..membersihkan semua kubur2 saudara terapat..atuk, nenek, pakcik, makcik..smpi penjaga kubur yg tua dah kenal dia...cuma baru ni penjaga kubur baru..muda..minta dia jgn datang berseorangan..bahaya katanya..tak taulah kalau takut org buat jahat kan..

Alfatihah pd yang telah pergi..

Eye_nee said...

Dee..
Tu lah yg en suami akk pesan sis...bukan takut hantu katanya..takut org...kawasan sunyi kan...

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

macam2 cara iblis nak menyesatkan manusia nih..... moga ALLAH melindungi kita semua.... dari setan yang durjana

shameel Iskandar said...

kemunculan kelibat tertentu mungkin sekadar ujian dari Allah.

Tak sabar nj balik kg nak ziarah kubur ayah. Dah 2 bulan ayah sy bersemadi di sana

Eye_nee said...

Pkacik Dot..
Tulah pakchik...sehingga sedang nazak pun akan diganggunya...

Eye_nee said...

shameel..
Betul kata cikgu...sekadar menguji umatnya kan...saya mohon tidak agar tidak bertemu Kelibat itu..Saya tak kuat...

Semoga Allah tempatkan Almarhum ayahanda kamu bersama para solehin...

AL-FATIHAH...

eMMe said...

Sis, sihat?
saya tak penah gi Kawasan Perkuburan sesowang, selalu ditemani... kalo saya menziarahi mereka yg pergi terdahului dari kita, pasti hati ini akak sebak, automatik, air mata mengalir, paling saya sebak, bile ziarah kubur arwah mak metua saya...

Al-Fatihah...

atuk said...

Assalamualaikum Eye

Al Fatihah untuk mereka

Marya Yusof said...

As salam Sis,

Sihat ke?? Al-Fatihah buat arwah abg Chik & arwah ayah...

Teringat terus pd cerita tanah kubur... destinasi kita seterusnya... Kubur adalah tmpt yg paling tenang sekali kan sis... Hanya pokok, burung serta haiwan yg lain shj yg boleh mendgr yg ghaib2 tu...

Rezeki abg kubur tu dpt tgk makhluk ALLAH yg satu tu... Rasanya dia pun xmau terserempak dgn kita :))

Nnt sis sudi baca entry marya yg ni ye ttg lukisan korea tu :)
>>>>>>>>http://my-mindofmine.blogspot.com/2012/05/haruman-ramadhan.html

Papa Mifz said...

alfatihah untuk arwah...semoga roh mereka dicucuri rahmat...amin..

ieda said...

paling takut bila mengambarkan betapa sunyi nya kita didalam sana kak .. selalu berdoa agar ieda kuat utk hadapi kedatangan hari tersebut.. biarlah penuh ilmu agama didada .. huhuh

Gen2Merah said...

wallahualam lah kan.. Soal roh manusia yang berkeliaran sebab tak diterima bumi memang ada..

Kita sebagai manusia biasa ni tak perlu nak takut benda tu semua kerana mereka juga adalah hamba Allah swt yang lemah..

-gedek! said...

Masa sekolah dulu pernah duduk rumah sebelah kubur... dalam 10 - 12 tapak je...

Abu Luqman said...

kita hanya menumpang dibumi Allah , wajiblah kita bertaqwa kepadaNya

eja_faizah said...

Mlm td mlm first gw tdo slps tau citer tu.. X dpt nak lelap gak mata ni dibuatnyer..