Malam Tadi.....

March 13, 2012

Assalamualaikum ya-gengs...

Malam tadi tengok TV
Perihal Tauke Lembu yg kena dakwa
Menyeleweng dan salah guna kuasa
Itu pertuduhan keatasnya
Tapi dia kata dia tak bersalah
Tak mahu mengaku kalah
Mohon untuk dibicarakan lah

malam tadi.....
Tengok lagi Berita TV
Pembacanya pula berkata
Ini ikut skrip pasti dan nyata
Beginilah rasmi pembangkang katanya
Salah sendiri tak nampak pula
Salah orang lain bukan main mengata

malam tadi...
Aku tengok lagi Berita
Dalam hati aku berkata
Kalau bukan pembangkang yg mendakwa
Entah bila tahun kes akan terbongkar pula
Ratusan ribu melayang macam tu aja
Yg dia bertambah kaya mengumpul harta
Lembu ntah kemana kondominium pula yg dikumpulnya
Hai lah manusia

malam tadi..
Dalam berita TV juga
Ditemuramah pula seorang gadis
Lihat muka bukan main manis
Tapi kata-katanya pahit bak peria
Suruh lepaskan jawatan Pemimpin Tua
Buat apa jadi ketua
Kalau menantu pun menyeleweng juga

Malam tadi....
Berita TV kulihat lagi
Pembongkaran yg terbongkar cuba diselindungi
Salahkan org lain yg tak sama parti
Pot pet pot pet itu ini
Tiga suku berita duk mengumpat bangsa sendiri
Alihkan perhatian orang pada cerita lain yg lebih sensasi
Supaya Cerita lembu tamat bagai tradisi
Seperti puluhan Kes Berprofail tinggi
Ada kambing Hitam sanggup nyawa diperjudi


Manusia dan lembu
Adakah sifat kini punya persamaan
Berotak tiada berakal
Berakal tidak tahu menggunakan


Aku bukan ahli politik
Ahli Politik Bukan aku
Sekadar hendak menjentik
Menjentik hendak tau masak atau mentah sesuatu.....


PEMBERITAHU:Lembu tak berakal sbb itu makan rumput...ada manusia yg berakal tetap juga makan rasuah....siapa yg sebenarnya tak berakal ni??..Lembu ke Manusia....

40 geng komen :

dRag0nfLy said...

sehebat-hebat manusia nih... tetap juga memerlukan binatang...

kalu tak caya... ce tengok anak kecik.... ramai bak bapak yang dok bagi minum susu lembu......

tapi masih lagi dok kata lembu tu bodoh.... ntah le

Eye_nee said...

nagaterbang...
bodohnya lembu sbb tak berakal pakchik...bodoh manusia yg mencontohi lembu tak berakal tu mana silapnya???...

So Shy Lady (SSL) said...

tauke lmbu tuu ore klate ...huhu malu


tang mn akk tulis lmbu tu bodoh, sy t.jumpa pon...


btul, lmbu t.b akal

Cik Ina Do Do Cheng said...

sabar je geng ngan perempuan yg menyuruh bine tauke lembu tu letak jawatan. dia pun sama dulu , masa ada power. kelakarkan geng nengok gelagat ahli politik sekarang. zaman dulu ahli politik buat kerja ikhlas sebab masa tu tak de duit, sekarang semua kejar duit geng. dorang ingat duit boleh bawak masuk kubut kot : (

ieda said...

hebat kata2 akak
sgt2 bermakna
dalam maksudnya
kalau lembu x tahulah mengerti atau tidak , tapi manusia sama jugee
adakalanya mengalahkan lembu pemikirannya huhuh

adat @ sengaja mengikut adat ??

Dearie Pearls said...

aloha kak..

mcm2 kisahnya..

cian lembu jadi mangsa..

ok ar.. sekurang-kurangnya jadi sebutan juga..

popular sikit..

Gen2Merah said...

ya, malam tadi dan malam2 sebelumnya muak dengar berita2 yang macam2 dan banyak fakta yang kadang2 tidak tepat dan menyebelahi sebelah pihak ja... hihii

:: Mrs.Eady :: said...

ni mesti berita yg bnyk iklan tu..hikhikhikkk..

eMMe said...

tu la pasal sis, tding jari satu, jari lain terpalit kat diri sendiri gak... politik2 ni kalo dilayan wat kite confuse kan, huhuhuh...

Pok Amai-Amai said...

Sbb manusia berakal la mrk pilih utk menolak akal, memilih nafsu. Lembu tak de kaal. So, tak de choice. Duduk diam2 ragut rumput lebih baik...

=p

Hanis Azla said...

klu lembu yg baca ni tentu dia tak faham akak sedang cerita pasal apa.. tp klu manusia yg membacanya juga tak faham, tak tahulah nak cakap apa.. bukan ttg org itu org ni.. tp ttg apa yg salah dan apa yg betul skrg ni..

Eye_nee said...

shy lady...
Ore klate ko..ore ganu kite ko...ambo tok kisah....semer ore buak saloh khe....tp hok dia ni..pertuduhe bherak...banyok benar makhe pitihnyo....

Akk tulis sendiri..bila baca balik tak pahammmm...ko ampun kan jer lah yer shy...

Eye_nee said...

dodocheng...
mereka semua ada kepentingan dan agenda tersendiri dodocheng...kini semua mahu ada power...kalau boleh mereka2 tu nak transform jd POWER RANGERS..boleh takluk negeri..ikut suka hati...mcm mana kita..siapa nak peduli kalau politikus ini jd semakin rakus membaham apa yg sempat untuk mengisi perut sendiri dan kaum kerabat menjadi mampat...

Eye_nee said...

ieda..

Suara2 seperti kita
siapa akan dengar bila kita hanya terpekik seorg sis....bg akk tak kira ko kerajaan ker pembangkang ker...adil lah dalam melaksanakan hukum dan bicara...jgn sogokkan kami dgn berita yg dacingnyer menyenget tak sama tara....

Eye_nee said...

Pearl..
kalau bukan kerana lembu yg dipelihara belum tentu namanya disebut sekarang ni...hehehehe...

Eye_nee said...

Cikgu Gen2 Merah...
bila pertuduhan dibacakan tentu pula wajib ada kata2 pembelaan kan cikgu..barulah adil...

Eye_nee said...

Mrs eady..
Iklan susu Lembu...Aiskrim gambar Lembu dan pendek kata lembu lah sana sini...

Eye_nee said...

eMMe..
Mereka tak pernah ambil peduli tetang jari jemari sis..pd mereka perkara remeh walhal itulah cermin yg menunjukan siapa kita siapa dia yg kita tunjuk...

ratusiput said...

sbb tu ratu sgt2 jarang dh tgk berita skang ni geng...kalau ade berita hot je baru duduk diam dpn tv..

Eye_nee said...

Fara..
Untungnya tak berakal sperti lembu..taunya makan rumput..mati pun tak kena soal...sbb tiada pilihan...Yg telah diberikan pilihan ni...ghairah sgt memilih sampai akal yg diberikan pun ada nilai gadaian...

Eye_nee said...

hanis azla...
...kesalahan didunia ada timbangcara menghukumnya...bukan kuasa dan status kamu menjadi tiket utk sesuka melakukan...Jika pandai mencanangkan ketelusan..kejujuran dan kesaksamaan...Adili setiap pertuduhan dgn rata timbang beratnya..bukan cari alasan cuba menutup apa yg dah nyata dgn mengaitkan cerita yg hampir sama tp nilai selewengnya jauhhhh berbeza...

Eye_nee said...

ratu siput...
Sbb nak tgk berita ttg DIRANG tu...tengok2 cerita lembu kuar dulu..tu yg tengok terus...

Kakzakie said...

Semakin 'ramai' jadi 'lembu' walau punya otak tapi tak berakal. Lembu yg dah tentu binatang mudah sikit - sembelih jadi daging; tapi yg dipaksa jadi'lembu' semakin menjadi-jadi dan mahu org ramai ikut sepertinya itu yg menyakitkan hati...

Eye_nee said...

Kakzakie...
semakin ramai yg mahu dan rela berfikir seperti lembu...mahukan modal berlindung disebalik nama lembu....kalau lembu2 itu pandai berkata-kata..pasti dicacinya manusia...betul lah kata lembu.. perumpamaan yg manusia beri...LEMBU YG EMPUNYA SUSU...SAPI PULA DAPAT NAMA....

Dee said...

manusia dgn duit..hmm...susah nak ckplah..

aRoL said...

jual lembu memang boleh jadi kaya, tapi kalau dapat duit sebelum jual lembu lagilah kayanya..macam-macam akal manusia..

Pepel BoNda AmaNi said...

daging lembu maktok buat masak hitam pun sodap.....

Hanis Azla said...

off topic kejap kak.. kak, tak perlu nak malu.. takde hal klu belum beli lagi pun.. kita still geng.. he..he.. no worries kak..

Gen2Merah said...

salam pg Jumaat

Ros said...

Salam Eye_nee,

Kebanyakkannya manusia la ni banyak yang nak jadi binatang...depa ada akai tapi depa tak mau pakai...tu yang macam2 dok jadi tu kan Eye.......

ct rahani said...

salam kenal kak.. sy follow yer..

sy pun x amik port pasal kes lembu tuh.. politik semata2.. huhu..

MaryaYusof said...

As salam eye nee,

Kes lembu? Alamak kena check ni...

Tq tau! :)

Papa Mifz said...

harap mereka yg bersalah dihukum la...

wahida said...

no komen...ekekek...

amacam, jawapan ala2 retis tak? hehe...

WuMing said...

Skarang berita di TV ni ada yang kena..ada yang terkena...

Semua dah di beli...

Cik Rose Cute said...

hahaha....sokong ayat last tue.....

shameel Iskandar said...

hahaha, si pengembala lembu tu dah letak jawatan. seluurh rakyat Malaysia perlu bertrima kasih kpd Rafizi yg mendedahkan isu ini.

Link kat bawah ni pun best jugak ttg cerita si pengembala lembu tu.

http://www.jiwa-hamba.blogspot.com/2011/11/shahrizat-jalil-ibu-susuan-satu.html

Deru Ombak said...

Salam Eye..

Harap baik2 saja.. :)

Cik Ina Do Do Cheng said...

apa khabar geng?

geng lamanya tak update sibuk ke ?

Mak Wardah said...

Dalam maknya, Ikhlas tegurannya, Jujur kata-katanya, hanya tuan punya pelaku harus bezakan, nak jadi manusia @ lembu