Jatuh Berderai Airmatanya.....

March 22, 2012

Assalamualaikum Ya-Gengs...

Lama sgt tak menulis..lama benar tak bercerita...

Adapun penyakit misteri malas yg melanda menyerang semula...nak menipu kata banyak sgt kerja takut masuk neraka...berterus terang lebih baikkan gengs...

Bercakap tentang menipu ni gengs...punyalah zaman kini..anak2 sudah tidak lagi takut utk menipu mak ayah.zaman aku dulupun sudah ada bab tipu menipu makayah ni..cuma tidak menular dan membesar seperti zaman kini..

Apa salah Mak..dimana silap anak..apa kepincangan keluarga....semuanya kini bagai kan sejenis Virus yg jika tidak dikawal penularannya akan lebih serius lagi...

Bukan sahaja kepada anak2ku...nukilan ini buat semua anak-anak....luahan hati ini bagaikan luahan hati seluruh ibu yg punya anak seuisia itu....


Anak..
Jatuh Berderai Mutiara itu dari Pipinya
Tatkala kau hilang diculik Insan Durjana
Rupanya pembohongan kau reka cipta
Inginkan bersama teman lelaki kau rupanya

Anak...
Mentah sangat usia mu
Terlalu Mudah engkau akan tertipu
Jangan sampai hilang mahkota kesucianmu
Sesalan kelak tiada gunanya buat mu

Anak....
Nanah dan hanyir dosa bagi mu bagai haruman kasturi
Kudis dan kuping penipuan membusuk memakan diri
Saat diri menghitung satu persatu gelodak rindu
Andai tidak kau kawal tuntutan nafsu
Kau bakal tercampak kedalam kancah zina
Menambahkan zuriat tidak berbin dan binti yg sempurna

Anak....
Lahir kamu kedunia bagai kain putih
Tidak akan ada dosa sehingga kau bertatih
kemudiannya kami..ibubapa mu akan bertasbih
Mohon Allah hindari kan mu dari musibbah
Inginkan kesejahteraan mu penuh barakah
Inginkan kecemerlangan mu tiada noktah
Mahukan kejayaan mu melimpah ruah

Anak...
Apa salah kami
Dimana kepincangan kami
Apa sebenarnya yg kamu ingini
Banggakah menconteng arang kemuka kami
Beginikah cara membalas segala budi
Kami tidak minta satu sen pun wang kami dikembali
Cukuplah sekadar kalian mengerti
Bahawa kalian lah lambang kemegahan kami
Kalianlah wira dan wirawati
Kalianlah para soleh dan solehah hati
Menjadi pendoa makbul membantu kami bila mati

Anak....
Sejahat mana pun kamu
Seburuk manapun kelakuan mu
Masih ada ruang memaafkan mu dikalbu
Bertaubatlah dan kembali ke jalan lurus
Supaya nanti hidupmu akan terurus
Sebelum helaian kain putih dan kapur barus
Menjadi pakaian terakhirmu kealam tiada pupus....



PEMBERITAHU:KAKAK..ZATI dan YANA...ketegasan mak kerana ketakutan inilah penyebabnya....

39 geng komen :

Pepel BoNda AmaNi said...

menakutkan membesarkan anak2 di zaman yang serba canggih nie....berapa berharga airmata si ibu...sia2 rasanya ibu menangis di atas lakonan anak sendiri...anak..hargailah ibu walaupun ibu bukan yang terbaik...tapi ibu yang mengandong...ibu yang melahirkan....semoga anak2 kita terpelihara akhlaknya...amin...

:: Mrs.Eady :: said...

hurm...memalukan,melukankan hati mak ayah je..

Hanis Azla said...

naik bulu roma saya membacanya kak.. sebagaimana seramnya saya takutkan perkara2 sebegitu menimpa kita.. semoga anak2 kita sentiasa di lindungi dan tahu diri apa yg terbaik buat mereka..

Kakzakie said...

Dulu pernah org tua-tua berkata
menjaga sekandang kerbau lebih mudah katanya
dari menjaga seorang anak dara
kini mutiara kata bagaikan benar belaka
moga kita diberikan kekuatan olehnya
menajaga 3 anak dara yg kita ada
apapun iman perlu dipupuk pada mereka
kasih dan sayang pun perlu juga
agar tiada rahsia sesama keluarga

Eye_nee said...

Pepel..
Dari hari kehari bila mereka dewasa..hati akk semakin kecut dan takut...bukan tidak percaya dgn didikan kita..byk faktor membawa mereka terjerumus kedlm sifat kehinaan dan kemusnahan...

Eye_nee said...

Mrs Eady...
Moga tidak terjadi kepada kita kan sis...Allah lindungi lah anak2 kami...

Eye_nee said...

hanis azla...
Tugas kita wajib sebaik munkin kita lakukan sis...yg selebihnya perlaksanaan itu atas pemikiran mereka sendiri...Moga Allah lindungi kita sis...takut sgttt...tambah bila melibatkan anak2 perempuan ni...

Eye_nee said...

Kakzakie...
benar kata kata kak...
mengongkong mereka juga ada buruknya terlalu membebaskan mereka juga kurang bijak rasanya....semua kena seimbang kan kak...Iman itu pelindung.....Takwa itu disanjung....ibadah jgn terpesong...yg paling penting kan kak RAHSIA....kongsikan lah bersama ibubapa...

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

dolu bila balik lewat malam.... akan dapat "pangkat sarjan." berbitat bontot... lepas tu kene kuarantin....

lepas tu tobat tak buat lagi.....

jangan kata nak lari ikut orang...... bila jmpa orang tak kenal.... pakcik cepat2 larikan diri ...

budak2 sekarang nih.... ada aje idea jahatnye.. ntah le...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum sahabatku..

Org dulu pernah berkata.. Menage lembu sekandang lebih mudah Dari menjaga anak dara seorang..

Remaja sekarang sgt berani sahabat. Kerana itulah ibu bapa kita dulu2 sgt keras dgn anak2 tentang kebebasan bergaul.

Salahkah ibu mengandung? Hurmm

Eye_nee said...

pakchik dot...
mana silap agak2nya yer pakchik..sbb bg anak minum susu lembu ker??..tu perangai tak boleh nak dikawal...

Pok Amai-Amai said...

Ms sy remaja dulu, sy selalu singkat akal. Tak pk masa depan. Tapi percayalah, utk buat sesuatu yg tak masuk akal smpi menipu sesuatu yg bsr pd mak ayah....sy msh berfikiran waras dan jauh ms itu. W'pun hati ini kuat hendak memberontak tp sy kena akui yg sy masih selesa di bwh ketiak mrk (pd ms itu).

Eye_nee said...

deru Ombak...

Waalaikumusalam ya-sahabat..

bagaikan tidak dapat mencari jawapan yg tepat..bila bertegas seperti yg pernah kita alami dahulu mereka bertindak lebih berani dgn lari dri rumah...berlembut pula mereka bagaikan mengambil kesempatan...

Saya selalu ckp dgn anak2...kasihan kan mak...ayah nenek dan seluruh ahli keluarga yg sayngkan kamu..berfikir beribu kali sebelum membuat sesuatu...

Eye_nee said...

Fara..
Tipulah kalau kita mengatakan jiwa remaja kita tidak pernah memberontak...frasa remaja adalah tempoh yg paling sukar utk diri mengawal nafsu dan ghairah jiwa...bg yg berjaya utk tidak tunduk kepada tuntutan serakah itu merekalah antara golongan yg tidak akan hidup dlm kekesalan dan jenis yg sentiasa bersyukur bila peralihan frasa remaja itu berginjak ke alam dewasa.

Ati Masrif said...

salam nee,

kita pun baru o9 semula lepas 20hari A/L..hik3

sakit misteri apa tu tak mau share?

kita ni pun terfikir juga..kalau2
terlebih tegas ke dgn anak2
taku juga jadi spt kes tu :(

Hantu Kak Limah said...

wa amat terkezut jugak dgn berita penipuan penculikan itu..dasat....sgt berani menanggung risiko....tp wa lag tertarik ngn bahas2 puitis lu nih,buat wa lapar darah tetibe...huhuhuu......

Abu Luqman said...

salam..kita perlu banyak berdoa kepa allah semoga..mendapat anak yang soleh

ieda said...

setuju kak
meremang bulu roma saya kak
x tahu dan x reti dah nak cakap ape
bila baca kes2 macam nie di berita
sanngup menipun konon nak cari ketenangan ..
bukan ke ko lahir dlm dunia ini dlm keadaan tenang ke ?? ada ke masa ko lahir tuu perang dgn komunis .. haaa
sanggup kan buat hati ibu terguris !!!!!
saya pun duk bahas ngan kawan2 takut dlm diri sbb saya juga ada anak dara ...

Eye_nee said...

Ati Masrif..

Penyakit misteri MALAS T oiii..heheh..

bagai menarik rambut dlm tepung...

Cik Ina Do Do Cheng said...

cam nak baling ngan kerusi kan budak tu.gara-gara budak tu berpuluh kali aku call yuyi suruh balik cepat malam tadi, takut dia kena culik. bayangkan tu dia dah tua bangka pun aku sibukkan. cian dia sampai tak senang dia nak keja.

Eye_nee said...

Limah Hantu..
Agak2 lah Limah...darah semakin kurang ni... lembu yg tokeh dia beli kondo tu pun dah kena Lukimia mcm mana nak supply darah dia bg kat ko..kahkahkah..

Jaga anak2 kita Limah....mereka sgt mudah terpengaruh nak2 pulak yg mengAyat dari spisis hantu bukan org...hahahaha....YA AMPUNNNNNN LIMAH...

Eye_nee said...

Abu Luqman..

Betul..Doa mak ayah itu merupakan ubat segala penyakit.

Eye_nee said...

ieda..
Punyalah hancur hati mak ayah dia kan..sepjg itulah mereka tak tidur tak makan mengenangkan anak..tup tup...anak menipu..mmg jatuh kedalam lah air mata...

Eye_nee said...

Dodocheng..
Bertuah punya anak kan dodocheng...menghancurkan hati mak...Culik sana sini la ni mmg buat hati aku tak tenteram jer dodocheng...selagi tak tgk muka ZATI dan YANA dirumah lepas balik sekolah..si KAKAK jauh tu aku tawakal saja lah...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

sedang cuba mendidik anak ..diharap berjaya .insya allah

Eye_nee said...

BABY..
InsyaAllah.. semoga didikan kamu adalah yg terbaik buat mereka..

Tq sis..singgah.. tingalkan jejak dan follow sekali....

wahida said...

mmg sedih baca berita akhir2 ni...tergamak anak2 buat kat mak bapak mcm tu...nak ikut boyfriend rupanya...

semoga anak2 kita terpelihara akhlaknya...amin...

shameel Iskandar said...

elok benar kalau org spt Siti Nurfatihah dan Nornabila baca entry ni. Cinta sejati konon sampai lari meninggalkan rumah. umur baru 15 tahun dah nak mengatal..

Bahagian Siasatan Seksual, Penderaan dan Kanak-Kanak (D11) Bukit Aman mendedahkan sebanyak 597 orang remaja perempuan melarikan diri dari rumah adalah krn mengikut kekasih. Terbarunya Siti Nur Fatihah dan Nornabila.

http://www.bicaradariaku.com/2011/02/1383-kanak-kanak-dan-remaja-gagal.html

Kazman / Sue said...

salam kenal dari kami sekeluarga...

itulah cabaran dan dugaan untuk mendidik anak2x zaman sekarang kan...

Eye_nee said...

Kazman / Sue
Salam Ukhuwah...

Cabaran yg semakin hari semakin hebat kini dlm mendidik mereka..semoga Allah permudahkan kita dlm memberikan pendidikan yg sebaik mungkin buat mereka..InsyaAllah..

Mak Wardah said...

Sama2lah Eye-nee, sayapun takut bila anak2 saya semakin renaja. Mohon pada Allah sentiasa dilindungi...

MaryaYusof said...

As salam eyenee,

Ni mesti pasal kes anak dara lari ikut bf die tukan... Yg kata nak tenangkan jiwa tu... Nauzubillah, mintak dijauhkan.. saya pun ada anak...
Semenjak jd mak org ni jadi lebih sensitip bila melibatkan isu mcm ni...

Kamu tanya ttg petua, kamu lebih hebat menulis dear... Puisi yg menggetarkan jiwa :)

Papa Mifz said...

ibu mano la tak kecewa kan kalo dah ditipu sampai mcm tuh..satu malaysia tau...budak2 skrg terlalu ikutkan perasaan sgt...mcm dah tak kenal erti takut..

atuk said...

Assalamualaikum Eye

mohon doa selalu..agar keluarga kita tak semacam itu

Dee said...

kasihanilah ibu bapa sebelum melakukan kerja2 bodoh mcm tu..moga2 anak2 kita tidak mcm tu lah sis eyenee..amin..

Liza Abu Bakar said...

kalau mak ayahnya tak sayang, dah tentu dibiarkannya anaknya hilang. tak perlu nak repot polis. entah apalah yg si anak fikirkan

So Shy Lady (SSL) said...

sy pon dlm kbingungan bila ank dara kecik sy dh pndai ckap bohong. jenuh duk pikir mn ksilapn diri. slidik punya slidik - pngaruh kwn


zmn ni kita t.bleh leka.

eMMe said...

takot gak kak..walaupun saya lom punye anak, bile tgk anak org lain, mmg mencabarnye dunia membesarkan mereka... moga anak2 kite tidak begitu... kite doa yg terbaik utk mereka ye kak... doa saya utk Kakak, Zati dan Yana juga...Amin....

anitadiana said...

betul tu..bebudak sekarang ne telampau berani..ita pun takut juga....harap tidak ke situ juga...