Pondok Buruk Mak...

December 22, 2010

Salam Gengs Semuaaaaa....
Apa khabar Hari ni Gengs......
Sihat??...Alhamdulillah
Demam??...Pi Klinik gengs
Nak Bersalin Dah??...tarik nafas lepas.. tarik ...lepas..push sekuat hati yer...
Dengki??...Tak baik gengs.....kena buang sikap ni
Cemburu??.....Jangan Buta gengs...Padah nnt...pe2 hal selidik dulu...
Frust??...Cuba Bawak menonggeng Gengs...Boleh lega cikit kut...
Takut??....Gengs ada pinjam kat Along ker...Pandai2 lah cari jalan yer gengs...
Tak Der Duit???....Ini Kes tak dapek den nak nolong ni


Ok gengs kita stori tajuk ek...mak aku ni...cukup suka duk kat kebun sayur dia gengs..
Tenang dan damai...itu kata nya....
Biasalah kan gengs...bila kat kebun sayur mesti ada pondok kan..buat lepak2..
Dah Nama Pondok...Tak kan lah secantik Banglo...Sure Buruk..
Pondok Buruk...zahir nya.....Indah sgt bagi aku sbbbbbb.....



Ni La Mak Aku gengs...tgh lepak2 kat pondok buruk dia...separuh hari dia...dia habiskan disini gengs......aktiviti mak sejak 6 bulan dulu gengs...Sejak hilang Bang Chik...Mak lebih suka menyendiri disini....hrmmmmm

Dia siap bawa dapur...kuali..pinggan mangkuk sekali gengs...padahal bukan jauh pon umah dari kebun ni...siap masak bagai dia kat sini...Jgn sampai org ingat mak terpinggir pulak...Jgnnnn...jgnnn buat tuduhan yer org2 kampung....aku ganyang nnt...Mak aku adalah segala-galanya bagi aku...

Tu dia Kak Long aku tu gengs yg baru lepas abis menukang rak dapur tu...Mak aku siap goreng Mee Kuning lagi buat minum petang kat pondok berlatar belakangkan pokok jagung dan ubi kayu...Rasa cam petani jaya sgttt dah ni...

Yang En. HaB aku ni pon gengs..siap suruh aku bawa nasik lemak yg mak aku masak kat umah tuk makan kat pondok buruk kebun mak aku...

Merebus Jagung hasil tanaman mak aku kat pondok tu gengs....petang2 pon bila aku balik keje..tukar jer baju mmg aku akan ke Pondok mak ni la gengs....macam2 la yg akan mak aku masak kat situ gengs...Goreng Cempedak la...goreng pisang la...buat Pecal la...bila kalau aku tak ke pondok tu abg aku akan panggil..."Wei!! Nee..Mak panggil La..minum petang..."...Timakasih Mak...Sayang Makkk...

23 geng komen :

siti faridah harun (nama penuh tu) said...

hwa ~ cedapnyer jagung tu,, huhu ~ yg pnting ,, jgn kita abaikan ibunda kita,, btul x,, tp tenang la kat pndok, betul2,, atok sy suka duduk kat pndok dye,, hehe lg2 kat tengah bendang

LaYar_LaRa said...

bestnya......sya tgk pic ni sgt teruja......rasa cam nak lalui sume tuh...:)

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Pondok mak ko tu aku anggap cam mahligai kalau aku dapat. Alangkah sukanya aku ngan suasana cam tu. Dapat pulak bersantai-santai ngan jagung rebus kat situ. bahagia je...Macam ni lah bagus, dengar cakap nak update.

Eye_nee said...

Siti faridah Harun (Kene Taip Nama penuh Ni)...

betul Tu sis..Mak Kita adalah segala-galanya bg kita kan....selagi ada hayat dia selagi tu la kita kene bahagiakan dia...mmg sedap sis mkn jagung ptg2 hari pulak tu...terbaek dari ldg gitu...

Eye_nee said...

LaYar_LaRa...
Mmg seronok Sis...tu sbb akk masih duk lg ngan mak di Kg..biar pon ada rumah kat bandar...Aku Budak Kg...hehe..

Eye_nee said...

Peminat Tegar DoDoCheng...
Santai Jgn Tak Santai Fren...Kene jagung rebus panas2 pulak..kdg mak buat cekodok bwg..makn time ari ujan pulak tu pergh..

Ye..ye..aku dgr ckp ko...aku update la ni....

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

mak....nak jagung barang setongkol dua mak...eh tetiba panggil mak kan..ala mak datin mak ku juga..kita kan datin's club rock.. :P

Encik MamaT said...

memang best jika orang yang tahu menghargai... hehe... damai je rasa.... berbudi kepada tanah.. dapat hasilnya.. best...

Eye_nee said...

Datin Ungu...
Datin Rock bebe...hehehe...tu yg gua suka tu datin pepel mak lu mak gua...boleh pinjam gelang mak lu...hehehehe..gua sukeee....

Eye_nee said...

mamat..
Damai Permai disini Mat...berbudi pd tanah hasilnya percuma..mak berbudi pula pada kwan2 dia kat situ...semua merasa sikit sorang hasil dari apa yg mak tanam...Mak mmg terbaik...

Cik Pah said...

sejuk dan tenang duduk kat pondok petang petang kan..

seronok pulak kalau dapat makan ramai ramai kat sane..

eMMe said...

kak eye nee, dowang tak marah ke
wat pondok mewah ni (mane de buruk la sis...hehehe) kat kebun biasa wat dangau kecik je, siap2 bwk bekal dah, ni siap bwk dapur lagi...kelasssss....syok la lepak pondok....petang2 duduk2 angin sepo2, fuhhh...sahdu sis....

A.I said...

huiii..kalau camtu punye gaya pondok, aku pon suka kak. tenang je rasa.

Eye_nee said...

Cik Pah..
Ayah Pah pon suka tanam menanam ni kan Pah...mai Pah kita makan reramai kat sini...

Eye_nee said...

eMMe..
Tak dak sapa nak marah aihhh...mmg Me..kalau sabtu ahad lg sorga...dari tgh hari mak masak kat situ membawa lah sampai ke minum petang...

Eye_nee said...

Ai..
Msti Mak Biah pon suka kan Ai..kirim Salam..Assalamuaalaikum kat Mak Biah tau...

Hanis Azla said...

bestnya ada pondok & kebun macam ni.. kita yg takde tanah ni dapat tengok ajelah..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Tq Sis dtg tinggalkan komen...best sis kat sini...sian dia tak der tanah...jom dtg umah akk..kita lepak kat pondok mak ni...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

bestnya..

kalaulah dapat duduk kampung. tenang aje rasanya. pulak tu kalau dapat bercucuk tanam, lagi seronok.

Eye_nee said...

a.z.r.i.n.a.03.07...
Mari lah singgah Na...

rATu kEBaYA said...

kak dulu masa mak aku sihat pun dia macam mak akak jugak.. kekebun je kejenya.. tapi masak tetap kat rumahlah.. tak larat nak angkat tong gas kesana.... tapi berbudi pada tanah ni kak memang berhasilkan..

Eye_nee said...

Kebaya...
Tu la Kebaya mak dah sampai umuq lebih 70 ni pon masih cergas...dorang rajin berkebun2 ni..kuar peluh katanya...akk ko ni non ado la kebaya....layan citer industani mere sanam je keje nyer...

LadyBird said...

sedapnye jagung tu kak..
yg paling xleh nak cube sekali cili tu..
takut..