Mak...Kami Semua Redha...

October 01, 2010

Salam Gengs Seluruh Alam...

Hampir 100 hari pemergian Bang Chik..AKu dikejutkan lagi geng...kali ni aku kehilangan Mak Mertua aku pulak....perginya pada subuh pagi hari Rabu 29/09/2010....Mak Meninggal sakit tua..92 tahun umurnya...hampir setahun mak sakit...dan sudah enam bulan ni mak terlantar...Mak pergilah Mak...Kami semua Redha...Semoga Mak tenang Disisi Nya...derita mak sudah berakhir kini...

Namun aku bersyukur dapat menziarahi Mak dua hari sebelum mak menghembuskan nafasnya yang terakhir...Mak nampak lemah...namun masih terdaya mengangkat tangan mak untuk bersalaman dgn aku dan En. HaB....

Dua Tahun Aku duduk dgn Mak Mertua Aku selepas aku kawen...Tak pernah aku ada masalah dgn dia....Teguran nya aku anggap sebagai satu nasihat..aku tak pernah ambil hati....tak dapatlah nak merasa rendang daging minang Power mak lagi.....Hanya Doa Dari Kami untuk mak....



Tak Henti2 org datang menzirahi mak buat kali terakhir...Mak sewaktu sihatnya dulu seorang yang warak...Mak mengajar budak2 mengaji....Mak ditugaskan memandikan Jenazah di Kg Sg. Penchala ni...

Sewaktu diangkat untuk dimandikan dan selepas dimandikan...Anak2 cucu2 yang memangku Jenazah mak sewaktu mandi....Alhamdulillah...


Saat jenazah disembahyangkan...Abg Mokhtar anak mak yg keempat mengimamkan solat Jenazah...5-6 org anak lelaki mak berpeluang menyembahyang kan jenazah mak..

Van Jenazah Telah siap Sedia menanti untuk membawa mak pergi ketanah perkuburan..tempat tidur sementara kita sebelum dibangkitkan semula untuk diaadili di Padang Masyar nnt...Waktu sesingkat ini tidak kami lepaska untuk mengucup jenazah mak buat kali terakir...aku cium mak lama-lamaaaaa....aku tak dapat kucup Bang Chik dulu....aku tak mahu terkilan lagi...

Jenazah Mak diangkat masuk kedalam Van Jenazah untuk dikebumikan sebelum Zohor....Aku berdiri diluar rumah memerhatikan van yg bergerak semakin jauh dan hilang dari pandangan...sayu rasa hati...sebak rasa dada...Mak sudah terputus semua perhubugan mak didunia ini....hanya Doa anak yang soleh...amalan2 yang baik yg telah mak buat sewaktu didunia ini menjadi bekalan untuk mak...kami akan sentiasa mendoakan semoga mak ditempatkan dikalangan Insan2 yang beriman.....


Ya Allah Ya Tuhan Ku
Telah tiba saat dan detiknya
Telah sampai Waktu dan ketikanya
Telah DiKau Perjanjikan Dengan Hak
Bila Tiba Hari Itu
Tidak akan cepat atau lambat walau sesaat
Pasti Kau Ambil Semula
Telah Termetri Sumpah
Telah Terpahat Kata
Telah Dimasyurkan Seluruh Alam
Mati Itu Kepastian...Pergi itu Kemestian...Pulang itu Kesahihan

Ya Allah Ya Tuhan Ku
Dan Dari Mu Kami Datang Kepada Mu Kami Pulang


Al-Fatihah
Hajjah Munah Binti Lutan
10-01-1918 - 29-09-2010

21 geng komen :

mizz sue said...

aL-fATIHAH....TERINGAT ARWAH EMBAH...EMMM...**menangis

Eye_nee said...

mizz sue..
suatu hari nnt kita pasti menyusul mereka..Al-fatihah juga buat arwah Embah su dari untie yer...

eMMe said...

Sis, Takziah dari mE, moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mak mertua Sis...kite same2 takde mak mertua, tapi mak mertua mE 'pergi' muda, 54 tahun usia dia waktu tu...sedih, tapi mE redha...

FyZa said...

salam takziah utk akak dan sekeluarga..moga arwah dtmptkan dkalangan org2 b'iman..insyaAllah..

Eye_nee said...

eMMe..
Tq Sis...Ibu mertua juga seperti Ibu kita kan...Semoga Allah tempatkan mereka ditempat yg paling indah di Firdausi Jannah...

FyZa..
Tq Sis..aminnn...begitu lah hendaknya...

Jieda said...

Salam..takziah buat Eye_nee sekeluarga.Semoga roh arwah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.Amin.

Eye_nee said...

Jieda...
Timakasih jieda...Aminnn..

Rinna said...

Salam EyeNee,

Al-Fatihah..Takziah..utk Eye-nee sekeluarga. Moga roh ibu ditempatkan bersama2 org2 yang beriman dan beramal soleh..Amin

Cik Pah said...

alfatihah.. dan takziah buat awak dan keluarga

Dee said...

takziah sis..Al-Fatihah utk arwah mak mertua sis..moga rohnya dicucuri rahmat..amin..

NoRMie said...

al-fatihah..

semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yang beriman dan beramal soleh.. amin..

jedi said...

Al fatihah...semoga mak tenang di sana...

kak ina mail said...

Maaf eye, aku tak tahu, mak eye nee meninggal dunia.salam takziah, semoga roh mak eye ditempat dikalangan orang yang beriman.ko tahukan kat tempat kerja aku tak boleh pergi blog ko, kena blocked, ni pun aku pergi rumah anak aku, pakai laptop dia, kat rumah aku tak de komputer.jangan bersedeh ye beb.harap tabah.muahh aku sayang ko.

mizz sue said...

http://suhaidasupalio.blogspot.com/2010/10/blogger-yang-best.html

dotblogspotdotkom said...

takziah utk kamu sekeluarga.....

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

al-fatihah...n takziah tuk ko sekeluarga kak...maaf la..aku baru sempat nak melawat umah ko..so baru la ku taw tentang kehilangan MIL ko tue kak...

Eye_nee said...

Buat Semua Gengs Yg Ucapkan Takziah Buat Aku Disini..Tq So Much....hebat Dugaan Mu Kali ni Ya Allah..Namun aku redha dan aku perchaya bahawa Allah menduga setakat yg termampu oleh insan didunia...hari Ketiga Pemergian Ibu Mertua Ku..Aku Kehilangan Nenek saudara Pula...Al-fatihah Buat Almarhummah nenek Rapah di Bangi..Semoga Allah mencurui Rahmat Keatas roh mu...

eja_faizah said...

al-fatihah buat arwah.. takziah buat k'ga abg lan.. dpt th pun mlm hr ke3 arwah meninggal..

Abu Luqman said...

al-afatihah buat arwah..

kedua ibu bapa saya telah lama meninggal

Eye_nee said...

Mek tam...
Tu la pasal...ajal maut tak siapa menduga...kdg terlupa juga nak bagitau...

Abu Luqman..
Salam Takziah juga buat kamu yer..dan Al-Fatihah buat kedua org tua...

A.I said...

Salam Takziah kak.. (-_-)

Semoga rohnya aman di sana..amin..

Al~Fatihah