Ayam Hutan berhijrah ke Kampung...

March 24, 2010

Pernah makan daging ayam hutan??..sedap tak?.sedappppp....Ayam hutan ni spesis burung...ayam hutan yg jantan menpunyai ukuran yg sedang-sedang saja dan panjang sekitar 78cm dan lebih cun dari ayam betinanyer yg mempunyai ukuran panjang sekitar 46cm jer...Ayam jantan hutan ni berwarna terang dan yg betinanyer berwarna coklat gelap..

Mcm2 mitos aku pernah dengar pasal ayam hutan ni..dulu2 org cakap kalau nak memburu ayam hutan ni ada pantang larangnyer...ada yang percaya ayam2 ini didampingi "penjaganye"..silap2 waktu tengah memburu si pemburu akan menerima padah..tertembak rakan sendiri....ada cerita lain pulak kelihatan awalnyer seperti ayam...bila dihampiri...sekali Khinzir daaa.....uish..harammmm...

La ni zaman dah berubah..Paper Berita Harian pon dah jadi kecik....Ayam Hutan pon dah pandai glemer kau..tak nak duk dlm hutan lagi dah..apa class duk hutan..org tak nampak...kene lah tunjukan diri yg menjadi pojaan ramai ni...Meh!! aku tunjuk..


Ni ha Ayam hutan yg dtg kat umah aku....Dia dtg sepasang.....la ni org umah dia tgh mengeram telur ...petang semalam balik keje aku pon snap gambar dia..kemain susah betul nak snap gambar dia..walaupon duk makan tido kat umah aku dia tetap tak jinak..mereka ni alert betul la..berhati-hati....aku gerak sikit jer pon dia tahu...mencelinap jer lari...

Gambar kat bawah ni anak bini dia....ibu ayam 2 ekor ni dah jd ayam kacukan...Ibu dia dah main serong ngan bapak Ayam Kg......Jadi mereka 2 ekor ni lebih besar dari ayam hutan yg ori...sekarang ni mereka 2 ekor ni dah ada anak.....anak2 dia ni hasil hubugan mereka dgn bapak ayam hutan...uih complecated betul dah ni....

Dan gambar yg 5 ekor bawah tu merupakan ayam hutan yg original...Mak dia dah berbaik semula dgn bapak ayan hutan tu..so menetas lah ini 5 ekor....



Ok tuk gambar bawah ni pulak ...yg atas tu the real ayam hutan..gambar yg bawah tu ayam jantan kg....ayam jantan kg ni lah bapak kepada dua ekor ayam yg dah jd ibu kat atas tu...korang paham ker apa aku citer ni......nmpk cam blur jer....nampak tak perbezaan mereka..ayam hutan lebih kecil dan mempunyai kaki berwarna kelabu sementara ayam kg. kaki berwarna kekuningan...


Tengah aku snap2 gambar ayam tu sempat jugak aku snap gambar kebun sayur mak aku....mak aku ni rajin bercucuk tanam..aku rajin jugak!!!..aku rajin buat baja..baja dari taik mata aku...hihi..
Tgk la ni mcam2 dia tanam...ada kacang bendi..dah sampai tua bendi ni..tak der org makan pon..sian mak...ada pucuk ubi..pucuk manis..serai..daun kunyit dan terung telunjuk....Mak selalu ckp kata aku...."kau ni tak tau nak berbakti pada tanah..semua bende nak kene beli.."...korang tau apa aku jawab.."Mak kan ada"..ada ke patut..hahaha...


15 geng komen :

~0~ said...

jgn salah sudah...kot tertukar antara ayam hutan ngan ayam jiran je...wakakkaka

Eye_nee said...

~0~...tertukar tak per..sengaja tukar kalu..perang la jawabnyer..hahahah....

maiyah said...

somboleh wat gulai lomak cili api sodap tuh hehe, gerenti liat dagingnya

Eye_nee said...

Maiyah:
Ingat balik nnt nak torai kejar ayam tu la..agak2 buleh dapat tak....

A.I said...

Kak, aku dedulu pon ada bela ayam gak. Ayam yg kaler2 tu. Smp dia beso jd putih balik. gomok! tp dah rasa cam bela kucing je gayanya sbb dia tak bercampor ngan ayam lain. dia duk dlm umah. nk berak, mmg dia pandai kuar jap. alamak, terindu pulak ngan dedek :(

Eye_nee said...

Ai:
Semenjak Akk penah terdudukkan anak ayam sampai keluar tali perut dia akk mls dah nak bela ayam..ni pon ayam ni dtg dr hutan mana tah Ai..
Korang ni bela binatang nama hampir sama jer ek...dedek..bebek..sok bela cipan sure cecek korang panggil..hihihi..

Dee said...

sedap eh daging ayam hutan..x pernah rasa..tp patutlah org sanggup masuk hutan utk berburu..

Solehah said...

owh..mcm sama ja ek ayam hutn ngan ayam kg..sama kaler la..hehe..kat kg aku dah habis kot ayam hutan masa aku lahir sebab mungkin habis kene makan..

Natasha said...

yang penting jgn jadi bapak ayam dah eyenee..hahaha




aku suka tag ko...so jawab tau jgn x jawab

Eye_nee said...

dee:
solehah:

mmg rupa lebih kurang jer..cuma ayam utan ni lebih kecik dari ayam kg..tp daging dia mmg sedapla..rasa ayam..hihihi..

Tash:
Bapak ayam kalu..kuar masuk lokap la jawabnyer..ko mmg..nnt la aku jwb tag ko yer..harap bersabar..ko kan ke wanita penyabar..kihkihkih...

Eye_nee said...
This comment has been removed by the author.
dotblogspotdotkom said...

ayam hutan nih kuat terbang.... sebab badan ayam nih solid dan kecik..... tenaga nye mmg kuat....

Eye_nee said...

Pak Chik:
Betul tu Pak chik...tak buleh jinak la ayam2 ni walaupon dah berbulan-bulan dok kat umah..

D.O.U.B.L.E...S said...

dulu aku pernah bela ayam katik hehehehehhe ...

Eye_nee said...

T apa ko letak nama dia T..tektek ker?..hahaha...