Mak Dah Ampun Kan Dosa Kau..

June 03, 2014

As-Salam gengs
Semoga sama-sama kita mencari dimana kurangnya diri
Selagi ada masa dan masih punya nyawa
Sama-sama kita baiki..InsyAllah..

Apa mukadimmah yg paling sesuai utntuk ku mulakan
Apa ayat yg paling molek utk ku taipkan
Barangkali ini sudah sebaik mungkin..buat kamu "N"...

Sampai hati kau biarkan mak duduk menumpang di wakaf dalam kawasan Masjid
Sampai hati kau biarkan mak sewa bilik tepi kilang China yg cuma berdindingkan zink
Sampai hati kau yer....Sampai nye hati kau...

Wakaf dimasjid sering banjir
Mak kau kata..dia akan susun kerusi plastik 4 bijik
Letakkan toto diatasnya...paksa mata utk dilelapkan
Kau....nyenyak tidur dirumah
Sampainya hati kau....

Bilik RM150 tepi kilang China
Didnding dan atap dari Zink
Mak kau kata..panasnya..bilik air kongsi dengan pekerja kilang
Ada ko fikir keselamatan mak kau
Kejamnya nye kau yer...Kejammmnya kau

Tak sangka kami semua
Tergamak ko buat mak kau sampai begitu sekali
Aku sangka Cerita begini hanya dlam drama TV
Tak sangka ada dalam kehidupan realiti

Sampai hati kau..
Masa mak kau tinggal dengan kau sekali
Kau catu makan minumnya
Kau buatkan 2 teko air
Milo dan Teh O...
Selagi anak2 kau tak minum
Selagi itu mak kau tak boleh minum
Tunggu air yg mana tidak habis
Itu lah yg boleh dipilih
Anak jenis apa kau ni

Masa dia nak keluar dari rumah kau
Sedikit tidak kau halang dia
Dia sudah tua dan tidak berdaya
Kau masih lalu sendawa kekenyangan
Kau masih lagi mampu lena diulit intan

Adik lelaki yg duduk serumah dengan kau pun kau buat hamba
Kau paksa tidur dalam stor berbantalkan guni bawang
Kakak jenis apa kau ni....kejamnya dikau
Kau halang dia bertemu mak kau
Kau hanya benarkan dia makan sayur tanpa ikan

Biarpun mak kau kini dah hidup selesa
Adik kau dan isterinya belikan rumah buat dia
Cuma satu aku nak kata
Selagi kau masih punya nyawa
Sujud lah dikaki dia pohon keampunannya
Supaya sesal kau masih ada guna

Terngiang diteliga ku
Aku sendiri mendengarnya

"Biar apa pun azab dibuat oleh "N" pada "Mak U"......
"Mak U" dan ampun kan dia...ampun kan semua dosa dia...kesalahan dia....Mak U halalkan tiap titisan air susu yg dihirupnya..kalau Mak U mati...dia tak der dosa dengan Mak U lagi.."

Ya-Allah...dia telah kau ciptakan sebagai seorang perempuan...dia telah kau izinkan menjadi seorang ibu...telah dirasainya sakit ketika melahirkan, sehingga Kau janjikan Syahid buatnya jika dia mati sewaktu melahirkan...telah Kau uji dia dengan tingkah laku zuriatnya...Dan Maha suci Mu Ya-Allah...kau ciptakankan perempuan ini dengan kesabaran dan keredhaan yg paling tinggi darjatnya dan telah kau beriakan ia sebuah sifat yg sangat terpuji iaitu sebuah KEAMPUNAN....



PEMBERITAHU:Tiap kali teringat wajahnya..susuk tubuhnya yg semakin kurus..aku sayu....







25 geng komen :

idzwa kamaruddin said...

Ya Allah...masih ada lagi manusia sebegini?

Ya Allah..dugaan apa yang Kau berikan pada Mak U?

Ya Allah..Kau ringakanlah beban mak u itu..Kau lindungilah dia dimana saja dia berada..

Ya Allah..titipkan lah sedikit peringatan Kau pada anak mak u itu sebagai pengajaran..

Irfa said...

sebak
ni kisah betul kan?
moga 'kau' diberi petunjuk

Eye_nee said...

idzwa..

Tkasih atas doa kamu
Akk tuliskan N3 ni bersama airmata sis...



Eye_nee said...

irfa

Sebuah kisah hanya yg pernah mendengar dan melihatnya sendiri mampu menulis sis...

Betul cara kamu ni sis..doakan yg terbaik buat sipelaku agar tidak dia menyesal nnt...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tanda akhir zaman itu semakin ketara sekarang ni kan Nee.. masih tergamak seorang anak berbuat demikian terhadap ibu yg melahirkan nya.. Kau tak jumpa ke si N ni Nee..
Aku baca pun sebak Nee.. mengundang habuk di mata..

Ya Allah berilah pertunjuk kepada anaknya Si N ini.. semoga masih kesempatan memohon ampunan kepada ibunya.. Amin

Eye_nee said...

Cahaya HidupKu..
Lama dah aku tak jumpa T...ada lah bila time2 raya dtg umah aku..bila dah tau citer ni..rasa cam nak aku halau jer dia nnt kalau dtg...geram kan...tp tulah Allah menguji umatnya dgn pelbagai cara..kita ni pula jgn terlalu menyangkakan yg kita akan kekal baik boleh rawat dan jaga mak kita...cuma kita berdoa kan T....jgn kita tergolong dlm gologan anak2 begini...cerita ni sebenarnya buat kita kan T...supaya kita beringat..beringat dan beringat...

sarah said...

sekarang ni banyak anak2 yang tak kenang budi. buat mak macam tak dak nilai. tinggai kat spital, rumah orang tua dan sebagainya..

Eye_nee said...

sarah..

Yer lah sarah..byk betul cerita kita dgr dah kan...semua cerita tu buat pengajaran pada kita sis kan sebenarnya...mcm mana kita buat kat mak kita..Allah akn berikan kita merasa pula nnt dibuat oleh anak2 kita pula...jd kita sama2 berusaha supaya tak jd begitu...InsyaAllah...

Kakzakie said...

Allahurobbi... tergamaknya dia. Moga dia segera sedar atas apa yg dilakukan terhadap maknya itu..

Hidup ini sementara tak takut pada Allah ke?

Eye_nee said...

Kakzakie..

Saya tuliskan cerita ini buat kita semua kak..buat saya teruatamanya...saya masih ada mak..saya juga ada anak2 dan saya mak mereka..

Saya ckp pada anak2 saya cuba dgr Cerita NENEK U ni...supaya jd iktibar pada kamu..mak juga mendengar supaya jd iktibar pada mak..

Saya ceritakan supaya jd iktibar pada rakan maya semua....

Khairul Bariah said...

ish ada lagi ke manusia jenis ni? tak cium bau syurga dia buat mak sendiri camtu..bertaubatlah.

Eye_nee said...

KB....

Kita yg dgr ni takut kan sis...tergamaknya dia kan..dimasa Allah masih berikan nyawa ni...mohonlah ampun..

Semoga dia masih sempat mohon ampun dari mak dia...

Eye_nee said...

KB....

Kita yg dgr ni takut kan sis...tergamaknya dia kan..dimasa Allah masih berikan nyawa ni...mohonlah ampun..

Semoga dia masih sempat mohon ampun dari mak dia...

Rinna said...

Ikss.. anak sapa laa yg tak mengenang budi tuh.. sanggup buat gitu kat ibunya sendiri..

Eye_nee said...

Rinna..

Tu lah sis kan...dlm kehidupan realiti kita ketahui cerita sitanggang yg disangka dongeng...

Semoga dia dpt sujud dikaki ibunya semasa ada hayat ibunya lagi..

Hanis Azla said...

As-salam kak eye-nee..

ALLAHUAKBAR.. sebaknya.. sampainya hati dia.. wp masih belum menjadi anak yang terbaik untuk emak, namun selalu berazam untuk jadi yang terbaik.. cerita ini bagi pengajaran besar untuk saya.. tq kak.. semoga hati kita sebersih hati mak u.. semoga anaknya ada peluang untuk sujud di kaki ibunya.. insyaALLAH..

Eye_nee said...

Hanis Azla..

Waalaikumussalam...
itu keazaman kita kan sis...berazam kiranya masih ada hayat mak..kita nak jaga dia sebaik mungkin sampai dia pergi...Minta ALlah tetapkan hati kita...tetapkan perilaku dan tingkah kita supaya berbakti pada mak..

Jgn sesal kemudian kan sis..masih Allah berikan nyawa ni..mohon lah ampun..biarpun mak tu dah ampun kan dosa dia...

LydSunshine said...

Adakah sakit bersalin yang dia rasa tak memberi keinsafan langsung utk dia lebih hargai mak dia?

lieyalatif said...

ya Allah kak...menitis air mata lieya kak...ni betul2 terjadi ke...lieya pun cam akak ingat dlm drama tv jek ade...tak sangka realiti live pun ade mcm nieh....ya Allah moga Allah tunjukkan dan beri hidayah pada dia..... selagi nyawa ibunye ada, pohon laa ampun maaf sujud dan cium kakitnye....lieya plak yg takut terbayang laknat yg bakal die terima.....

Eye_nee said...

LydSunshine..

Entahlah sis..sepatutnya akan terasa kan..tidak ada ibu kita tidak lahir kita kedunia...

Tak tahu apa ada dlm fikiran dia..harap2 dia akan berubah

Eye_nee said...

lieya..

Seperti yg akk dgr dgn telinga akk..seprti yg akk lihat dia dgn mata akk...tidak ada tokok tambah buat penyedap cerita..malah ada yg lebih teruk dia diperlakukan...hingga akk tak sanggup nak tulis disini...

Nor Azimah said...

sedihnya, saya segera terkenang arwah mak saya...

semoga N diberi petunjuk..

IDAZS said...

Ya allah.. sedihnya baca..

sampainya hati dia.. semoga N diberi petunjuk..

Eye_nee said...

Nor Azimah..
Semoga terus N diberikan hidayah selagi Mak U masih hidup...

Eye_nee said...

IDAZS..

Seperti yg diceritakan Mak U...tidak ada apa yg akk tambah disini..itulah kebenarannya...

Kita sama2 ambil iktibar yer sis..semoga kita harapan kita doa kita agar tidak kita tergolong dlm anak yg seperti ini..