Tragedi Airmata Sebuah Buku Tulis....

February 19, 2013

Assalamualaikum gengs
Semoga Kalian Sentiasa didalam rahmatNYA


Dalam masih bertelekung menunggu Isyak
Puteri Bongsu bercerita sesuatu
Dia selalu menangis mak
Kasihan adik tengok dia
Buku tulis dia tiada
Kalau nak tulis minta kertas pada kawan-kawan

Mengapa?????...

Entah lah...
Adik tanya sampai bila nak menangis
Dia kata sampai cukup bulan.
Adik tak boleh nak berikan dia buku
Buku adik pun dah habis digunakan

Kenapa cukup Bulan????
Barangkali itu jawapan yg didapati dari ibu ayahnya

Esok bila kesekolah cuba tanya kan pd kawan tu
Dia tiada duit ke nak beli buku tulis
Kalau dia kata tiada
Mak akan beri adik duit lebih
Tolong belikan kawan tu buku tulis

Tidak boleh ku dengar bila seorg kanak2 berusia sekecil itu
Menangis hanya kerana tiada buku tulis
Susah sangat kah keluarganya???
Ibu Ayahnya mengapa tidak prihatin
Berapa sangat harga sebuah buku tulis
Kesekolah bersama airmata..
Sadis...
Pilu.....


PEMBERITAHU:Teringat kata-kata mak.."Mak sanggup berhutang asal kamu semua cukup buku nak belajar".....





19 geng komen :

faraherda.razalan said...

Aduhai...sian anak tu. Cerita ni boleh jdk iktibar gak. Di antara usaha dgn syukur.

=(

:: Mrs.Eady :: said...

alahaiii...kak sedih nyer :(

kasihibu said...

Kesian si kecil harap ada yg sudi membantu anak yang ingin belajar tu

Eye_nee said...

faraherda razalan..
Semoga ada keceriaan diwajahnya atas sedikit pemberian akk buat nya esok hari....

mama leen said...

aduh sedihnya.. meleleh airmata ni

Eye_nee said...

Mrs. eady..
tu lah sis..bila mlm td Yana cerita terus teringat-ingatkan dia..mcm manalah dia hari ni...mesti menangis lagi kan...sbb bulan belum cukup masa lagi kan...esok akk bg Yana duit buat belikan kawan tu buku....

Eye_nee said...

kasihibu..
InsyaAllah akk akan berikan duit lebih esok pd anak akk....

Eye_nee said...

mama leen..
Tq sis singgah sini yer...Akk pun mlm td mcm termenunglah sekejap..pg td celik mata pukul 530 pagi terus teringatkan dia...mcm manalah hari ni dia disekolah kan..tp ada jugak rasa pelik dihati...buku tulis tu berapalah sgt kan...mcm tak percaya masih ada insan yg sesusah itu....terus rasa insaf dgn lebihan rezeki yg Allah beri ka ni...patut dikongsikan...

Kakzakie said...

Eye_nee... airmata kakak luruh terus baca N3 ini. Kakak terbayang ketika kakak masa kecik dulu - memang tak mampu usah kata tak prihatin. Cuma bapak kakak dulu kalau buku dia utamakan hatta kami ke sekolah berbaju lusuh dan kasut buruk.

Ahh.... tak terbayang kakak. Kalau ada peluang menghulur buatlah Eye_nee.

Hanis Azla said...

sedihnya kak.. rasa syahdu sangat.. terbayang jika anak kita sendiri yang ditempat budak itu.. Semoga Allah memberi keluasan rezeki kpd keluarga budak itu..

Eye_nee said...

Kakzakie..
komen akk ni pulak buat airmata saya bergenang..kak saya masa sekolah dulu pun susah sgt...cerita Yana sebenarnya buat kan saya ingat diri saya....pernah juga menangis sbb pensil sudah tidak boleh dipegang lagi sudah terlalu pendek..balik rumah mak masukkan dlam buluh buat sambung...

InsyaAllah kak..esok pagi waktu hantar Yana ke sekolah saya akan titipkan duit lebih buat dia beli buku tulis tu...

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Akk terus tanya pada Yana..pensil pemadam dia ada tak..Apa pun pensil pemadam tu boleh suruh Yana berikan dia punya dahulu...yg penting buku tulis tu kan sis..Tak per..Esok misi membeli buku akn berlaku...InsyaAllah...

makcik tempe said...

Terima kasih sahabat kerana bertanya khabar.Aku sihat seadanya

kadang kala aku boleh jadi marah bila mendengar cerita sebegini. Tetiba je aku terus teringat kisah hidup aku dahulu kala. Allah SWT sentiasa beri yang terbaek pada hambanya, kenapa boleh jadi macam tu sahabat?terima kasih , kerana kau sudi bantu budak tu .Hanya Allah SWT saje yang dapat membalas kebaikkan hati sahabat.

Eye_nee said...

makcik tempe...
rezeki yg aku hulurkan pd dia pagi ni adalah rezeki dia dodocheng...sekadar membantu yg terdaya oleh ku...semoga hari ini dia tidak lagi menangis hanya kerana sebuah buku tulis berharga 1 ringgit...

## Aku tau ko kuat geng...aku tak tahu kenapa akan ber4 itu..hanya agakan aku ko sedih memikirkannya...sekadar berkongsikan kesedihan bersama....buat kawan rasa tenang sedikit...sayang kooo....

makcik tempe said...

semoga hari ini dia tidak lagi menangis hanya kerana sebuah buku tulis berharga 1 ringgit...

Ayat ini pelajaran baru buat aku.Terima kasih sahabat.

Hantu Kak Limah said...

Tetibe gua terpandang buku tulis anak gua buat conteng2 ...dlm x sedar..ramai lg memerlukan buku tulis itu....komen gua agak bertacing sedikit.......hukhukhuk...gua batuk...

Cik Puan Rara said...

hmmm kenapa ya.pada sy buku tulis bukan lah mahal sgt.hmmm

salam kenal. =)

Eye_nee said...

Limah Hantu...
Agak berDACING ahaksss jugak bila gua baca komentar lu ni hantu...umpama melihat hantu yg tak cukup darah....idup bukan senang walaupun utk 1 ringgit hantu...

Eye_nee said...

Cik Puan Rara..
Tu lah sis...bg kita kan...bg mereka...tp semalam anak akk dah berikan sedikit imbuhan yg akk titipkan utknya...dah ada buku tulis dan dia tidak lagi menangis..Alhamdulillah...