Ada Orang Lihat Kulit...Ada Orang Lihat Isinya

February 27, 2013

Assalamualaikum gengs
Diharapkan hari korang hari ini bersama senyuman
Jika bukan ketawa cukup lah sekadar senyum kambing
Jika tidak pun cukuplah sekadar berpura tersenyum untuk kesejahteraan bersama
Atau setidak-tidaknya bermuka manis menutup kesedihan dari pandangan orang lain
Tak pun cukup lah sekadar berdiam diri daripada bersuara tetapi bernada kasar
Dan jika semuanya tidak berlaku cukuplah hanya tangan yg berkata bukan selipar yg kena muka

Panjang mukadimah aku hari ni gengs...

Apa defeinisi orang pada kamu gengs
Pada aku
Orang ni sejenis makhluk ciptaan Allah
Bukan Manusia buat walaupun pada asasnya
Ia dilakukan oleh dua orang manusia
Dari setitis air.....
Pergh macam saintis aku menulis
Kenyataannya...Non adooo
Sekolah pun sampai SPM..Fullstoppp....
Dan kerana kejadian manusia ini azalinya adalah tidak sempurna
Maka jangan terlalu menjadikan alasan ketidaksempurnaan itu
Menutup kelemahan berulang kali
Tanpa ada rasa menjadikan ketidaksempurnaan itu
Perlu dibaiki hari ke hari


Berbalik pada Tajuk
Dari pemahaman aku
Pemahaman kamu aku tidak tahu gengs
Ada orang lihat kulit sahaja
Itu sebab ada geng tulis cerita lain
Sesetengah orang ni komen benda lain
Komen benda lain tak per lagi
Ada pula siap tulis komen
"berapa harga tu"
"Kat mana tempat tu"
 Padahal dah terang-terang ditulis
Harga ini RM ini
Tempat  ni dekat sini dlam N3 tu
Siap ada LINK lagi untuk menceritakan kejadian yg berlaku sebelumnya


Bagi aku lah
Kalau ada gengs  tulis N3 baru
Baca lah dulu Isinya
Baca kesemuanya...bukan lompat katak gengs
Kemudian baru kamu tulis komentarnya
Penat tau  gengs tulis N3 baru
Perah otak...cari bahan...masuk kan gambar
Apalah salahnya ambil masa sedikit
Membaca apa yg mereka tuliskan
Kemudian tinggalkan jejak kamu
Jejak yg kamu memang betul fahami apa yg dituliskan nya
Biar pun cuma sebaris ayat yg sempat kamu titipkan
Dia pasti gembira.....

Kalau ada masa aku baca N3 gengs yg suka menulis panjang
Bila tiada masa aku baca separuh kemudian aku baca separuhnya lagi sehingga habis
Baru aku tinggalkan jejak
Jika tidak ada masa lansung
Aku sekadar berlalu
Tanpa jejak
Dan terus kata dlam hati
"I.m sori gengs"....



PEMBERITAHU: Bukan meriak namun bila DIA suka....sebenarnya sedikit sgt yg kuberikan....dan bila seorg geng mampu tersenyum...besar sgt pegertiannya pada ku....

37 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

i love u akak :)

Eye_nee said...

Mrs. Eady...
Luv u 2 3 4 5.....

Kakzakie said...

Sebaiknya kalau tak baca habis jgn komen. Kalau dah baca barulah tahu apa yg perlu dikomen.

Eye_nee said...

Kakzakie..
betul kak...sgt2 betul...

Kakcik Nur said...

kakcik biasa terima pertanyaan di ruang komen terhadap benda yang telah kakcik tulis dengan nyata... :)

Eye_nee said...

Kakcik Nur..
Nak buat mcm mana kan kak..kena juga berterimakasih kat mereka yg sudi masuk umah kita..tp tulah...kita ckp benda lain dia komen lain..dah mcm citer pak mat tempe P.Ramlee daaaa...

faraherda.razalan said...

Sape yg mkn cili, die yg terasa pdeas kan? Sy tergigit cili api kampung ni kak. Huuu~

Heee~ Seloroh je.

mama leen said...

dah baca tapi senyum ja.. :)

Eye_nee said...

Fara..
Akk ckp orang lain ni bukan orang kamu...hehehehehe...

Kamu yg kerap kesini...Terimakasih...

Eye_nee said...

mama leen..
senyum kamu sudah cukup bagus sebagai komen sis...

Hanis Azla said...

seronok bila dapat buat orang rasa gembira kan kak.. begitu juga dengan komen dari orang lain untuk kita.. ada yang buatkan kita tersenyum2 membacanya.. ada yang buat kita berkerut dahi.. eh, dia ni baca ke tidak entry kita he.. he..

ieda immi said...

setuju akak !
tapi kalau saya x kesah punn kak .. sbb tahu kadang2 rasa bersalah bila dah singgah x letak jejak .. sedangkan nak baca entry [panjang sangat ekek ;)

Rinna said...

Hehehe pernah terkena gini.. Dah dicerita lagi tanya..sabo kan aje laa.

NM02 said...

setuju ngan hanis azla!

makchaq said...

Makchaq klu baca guna gadjet kecik memang jarang komen.. Susah nak menaip sebab jari besaq, suka kalau guna desktop ja, lap toppun tak minat..

wahida said...

tu lah kadang tu pelik padahal dah terang2 saya tulis harga kat situ, lagi dia tanya berapa harga tu kak?


huwaaaaaaaa....

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Itu penyebab nya sis...hepi bila tgk ada kwn2 dtg komen cerita kita...sepertinya kalau cerita sedih meraka turut sama mahu berkongsi kesedihan itu dan bila kita tulis cerita hepi atau kelakar..komen meraka walaupun sekadar...HAHAHAHA...mampu buat kita tersenyum...

Eye_nee said...

ieda immi..
Tak per sis...kalau pjg sgt dan kita tiada masa..tak perlu tinggalkan jejak akk rasa..daripada kita nak jaga hati dan tetap tinggalkan jejak namun jejak kita tempang...lagi penulis rasa mcm.."Kompom dia ni tak baca apa yg aku tulis ni"...

Eye_nee said...

Rinna...
hehehe...sabar jer lah...TQ kan saja..mereka sudah sudi singgah...

Eye_nee said...

NM02..
Setuju jugak dgn kamu...

Eye_nee said...

makchaq..
tak per makchaq...ikut mana yg selesa pada kita lah kan....

Eye_nee said...

wahida...
Tak tercapai akal kita...mengapa kan????....

Marya Yusof said...

As salam sis,

Aiyooo... kena check balik ni ada yg Marya salah komen ke? ngeee~~

:))

Have a good day sis! :))

Eye_nee said...

Marya Yusof...
Waalaikumsalam sis..
heheheh...hah hah tak tau..baik check semula...bukan sgt berat pun kes yg akk tuliskan...ni benda2 kecik jer...kesalahan yg pasti dimaafkan..sekadar berilah sedikit rasa prihatin terhadap N3 yg geng tuliskan...

Cho Zila said...

ada gak gitu kita dah letak kot dalam entry der gak bertanya.. kita lak kena check eh aku tak letakker?? oooo rupanya...
takper lah macam2 bperangai manusiani...

ainnoraini said...

pernah jugak ada org komen kat mana tempat ni...pada hal dah terangkan...huhuhu...

tapi tak pe mungkin kadang2 tak perasan kann..

Eye_nee said...

Cho Zila..
Yer kan Cho...tak per lah bukan salah besar sgt pon kan..

Eye_nee said...

ainnoraini...
Terasa mcm nak balas komen ..."Dah diberitahu terang2 dlm perenggan ke 2"..hehehe..tp..manusia kan tak terperasan kdg tu...

Mak Wardah said...

Lama tak jengah....nanti akan selalu bertandang bila kelapangan

anitadiana said...

salam..lama tak singgah sini....rugi tak baca samapai abis...ayat power wo..he..he..setuju sesangat...

ozzy said...

Assalam..

Saya juga pernah alami dan mungkin sbb mrk malas nak baca penulisan kita yg panjang berjela..biasalah takkan kita nak paksa org baca kan?.
Entry yg saya masih ingat adalah kisah ayah saya yg sakit sewaktu berada dihospital, cerita belum habis dah ada yg tulis arwah padahal ayah saya pada masa tu masih hidup (skrg dah arwah) ..nampak sgt dia x baca habis hehe
kalau rajin blh jengok baca di sini entry lama -> http://ozzy2u.blogspot.com/2010/06/50.html

ozzy said...

Oh ya..saya nak bagi cadangan sikit@komen berkenaan format yg puan Eye_nee gunakan..mungkin blh cuba ubah format supaya lebih mudah di baca dan mungkin format yg digunakan skrg nampak sikit 'berterabur'..mana tau kut ada perubahan kan?..just cadangan saja jgn marah arr

Eye_nee said...

Mak Wardah..
Terima Kasih Singgah yer...

Eye_nee said...

anitadiana...
Waalaikumsalam...nak singgah selalu pun bukan akk selalu tulis N3 baru sis..hehe...anyway..tq lah sbb masih sudi singgah..

Eye_nee said...

ozzy..
Kalau ada kelapangan saya akan baca N3 tu..

TQ atas teguran sahabat...kalau flashback N3 lama...dulu saya suka menulis berperenggan mcm saudara...kemudian tukar bentuk begini...InsyaAllah..mmg rasa nak tukar Layout juga ni..dan dah rasa lama sgt guna format ni....

shameel Iskandar said...

Setiap entry pastinya mengandungi info yg tersendiri, tapi amat malang bila si pembaca tak habis baca atau baca sepintas lalu, lantas dia meninggalkan komen. Padahal jawapan utk segala pertanyaannya itu sudahpun dinyatakan dlm entry.

Pembaca perlu sekali,membaca entry dari awal hingga akhir.

Malah dlm sesentagah kes mcm entry atau artikel agama pembaca wajib membaca sampai habis dan meninggalkan komen jika ada kemusykilan.

Eye_nee said...

shameel Iskandar...
Betul..namun jika tidak pasti atau tiada masa nak membaca tak perlu tingglkan apa2 komen..tu yg terkdg N3 dah 2-3 hari rakan2 tulis baru mampu nak tuliskan komen..heheh..