Dari Sebuah Desa Berbekal Kitab Tua

February 21, 2013

Assalamualaikum gengs
En. Baba Cik Nyonya
Semoga gengs dalam RahmatNYA
kann sekali kuar pantun dua kerat
Korang mampu....

Dan Aku..
Juga Kamu
Dengarkan...


Dari Sebuah Desa
Dibekalkan Kitab Tua
Agar dia tidak lupa
Ingat sentiasa pada pencipta

Setibanya dikotaraya
Kota batu penuh dusta
Dia lupa kitab Tua
Ditemani habuk dibawah meja

Dari sebuah desa
Kini Kitab Tua tiada
Dia mulai Alpa
Hidup berpoya-poya

Dari sebuah desa
Dia kini gadis kota
Kitab Tua Ibu Tua
Menanti perubahan tiba
Hampa...

Dan dari sebuah desa
Khabar kematian penuh hiba
Si Pembekal Kitab Tua
Kembali Pada Pencipta

Dia yang dulu dari desa
Tidak lagi mengenal akar pemula
Berwarna rambut hijab terbuka
Dimana salah apa kah punca

Kini diri dimamah usia
Dia kembali kedesa
Tanpa riak senyum dimuka
Hari-hari dilalui penuh duka

Dan cerita dari sebuah desa
Kisah kemusnahan sebuah mahkota
Kini diri penuh kudis tumbuh melata
Kafarah atas segala dosa



PEMBERITAHU:tiada berkaitan dgn yg hidup mahupun yg sudah tidak lagi hidup...sekadar nukilan 3 minit yg ku fikirkan...







20 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

layan!~

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
layannn diri.....hahahah..

Hanis Azla said...

waktu baca tajuk terus terdengar2 suara dahlan zainudin.. he..he.. sebuah nukilan yang indah kak.. semoga jadi peringatan utk org2 yg alpa..

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Hehehe..Dahlan zainudin suara lemak2 merdu gitukan...Yg kurik itu kendi yg indah itu bahasa kan sis...tiada yg lebih bagus disini dari gaya penulisan kamu sis....

Dee said...

mendalam..

Marya Yusof said...

As salam my dear si,

Wow! Your words like a sword! Sharp yet meaningful! Kitab tua tu adalah kalam Allah yang ditinggalkan sunyi sepi...Kesian si pemilik kitab... Jgn kita gitu kak, jom sama2lah kita ye... insya'Allah...

Eye_nee said...

Dee..
Sedalam itulah sebuah kehidupan berlaku dipersekitaran kita kan sis...

Eye_nee said...

Marya Yusuf..
Waalakumsalam sis..
Dimana juga rezeki dicari..Kitab tua itu jgn dilupa...tidak dibuka hari ini bukalah esok...buat kita kembali mengingati Kitab itu adalah panduan kehidupan didunia utk berasa lebih selesa dikehidupan yg kekal abadi nnt...InsyaAllah...

Kakzakie said...

Jadikan sebagai renungan kerana tidak mustahil ianya ada terjadi pada dunia hari ini.

Eye_nee said...

kakzakie...
Betul kak...semoga sama-sama kita saling mengingati...

atuk said...

Assalamualaikum Eye

Eye ni seni juga orangnya yer...

Eye_nee said...

ATUK
Waalaikumsalam TUK..
Budak sekolah aliran sastera dulu TUK...hehehehe...boleh lah tuk sikit-sikit...

Cho Zila said...

berbakat jadi penulisni.. akak nak tulis blog yang ada gambarpun payah nak keluar ideanyer..

Eye_nee said...

Cho Zila...
Tiada apa yg terbaik disini Cho...sekadar sebuah nukilan biasa-biasa sahaja...

ieda immi said...

wah kak !
terbaik lah kak ! ;)

NM03 said...

tapi mcm ada makna tersirat...

wahida said...

indahnya bahasa...saya mmg tak mampu nak karang secantik bahasa kakak...

Eye_nee said...

ieda immi..
Pujian kamu sgt tinggi...tidak selayaknya akk terima..apa pun TerimaKasih...

Eye_nee said...

NM03..
Tersirat makna tersurat sebuah kehidupan....


Eye_nee said...

wahida...
akk tak mampu pula pi makan2 kat kedai sehebat kamu kunjungi sis...hehehehe....Tq..Bahasa itu jiwa Bangsa kann...