Very The Sempoi Jer Geng...

August 26, 2010

Salam Geng Blog...
Salam Geng Senyap...
Semoga Kalian Sentiasa Dalam RahmatNya...


Petang Semalam Seperti rutin yang selalu aku buat...balik jer keje tukar baju...mesti kerumah Mak..mesti nak tgk mak...dan yg lebih utamanya nak skodeng lauk mak.....kalau lauk marveles aku balik umah aku semula...datang semula kerumah mak dgn pinggan mangkuk kosong..bawa balik mangkuk berisi kerumah aku....

Skodeng lauk mak semalam tak berkenan pulak hati aku..mak masak sambal tumis cili api kerang...Lemak Cili api ikan tengiri + bendi...kat umah aku kauh-kuah ni tak laku...Mr HaB tak gemar..Minang la katakan sambal2 tu satu kemestian kat umah aku..

So Petang semalam kene lah aku masak juga..aduhai...apa nak masak ni..buntu dah otak aku...Jom je la tgk apa yg aku masak...Yang Pasti very the sempoi-sempoi la geng...non ado kurma..rendang bagai...



Rebus Bendi...Bendi ni dari kebun sayur mak aku...Pas tu aku buat sambal tokok..
Goreng Sayur Kobis + sambal Ikan Gerut2...




Sambal telur 2 Biji...Belah jd 4 biji....Cengcaru Goreng + Cicah Air Asam
Tembikai Yellow + Kuey Teaw...Abg Aku Goreng




Tengok tu geng Kesian Mr Ha'B aku makan seorg diri jer....Macam sebatang kara upanya...ada anak kat umah nenek berbuka..even si Yana pon kat umah nenek...aku off pulak puasa...tu yg makan seorg tu...dah mcam dagang pak malau dah duk seorg...Nasib la apa yg aku masak tu feberet dia...selera la nmpknyer biarpon makan seorg.....

Nota Ckit: Ni bang nak ckp ni...dah masak kan feberet awak ni..cuba la uluq-uluq ckit...kata penjawat awam dapat 500....kita kan geng..partner..soulmate bagai...

21 geng komen :

mizz sue said...

hihi...mintak wit raye ke anty..hihi

sueanne said...

ikan gerut2 tue mcm mana kak?
hahaha.. lawaklak nama ikan tue..

amoboih abg lan.. makn tak pndg kamera lgsg.. mesti marvelousss tuee...

Eye_nee said...

Mis Su..
Hihi...Unty nak jugak...Unty nak jugak...

Cik Su...
Tah la..mak yg ckp.. hahaha..kang kita pi sbelah jap kat Care4..pi survey...

D.O.U.B.L.E...S said...

simpel2 tu la yang sedap kak...suka aku ikan cencaru goreng cicah air asam tu memang kesukaan ku..

Eye_nee said...

City..
Ada yg suka T ada tak..selera lain2..tp akk cam ni jer dah ok dah T...

eMMe said...

Sis, sambal tokok tu ape?
cenne wat dia? bak mai resepi...
cam menarik je tgk tu...

normie said...

off pose ke kak.. same r kite..hihi.. kemain seleranye abg lan tu.. tu sambal tokok sedap tu.. nak wat jgk r.. hehe..

Eye_nee said...

eMMe...
Very the simple u..
Cili Merah 1 Btg
Cili Api 5-6 Btg
Limau Nipis
Ikan Bilis
Bwg Merah Kecil...Gram+gula ckit

Selalunya akk buat ikan bilis tu goreng dulu..Cili Merah+cili api tu akk layukan kat dlm rice cooker masa nasik nak kering tu...

Tumbuk semua bahan...perah air asam..baru letakkan ikan bilis...tumbuk ikan bilis tak bg hancur...masih rangup gitu...dah siap..

Eye_nee said...

Nor...
off 6 hari..ri ni dah stat balik dah...Selera kene ngan tekak Minang Abg Lan la tu..hehehe..

kak ina mail said...

aku nak cencaru goreng cicah air asam.tipu ye, kata tak pandai masak.okey je tu.bende celur cicah ngan sambal belacan .sodapnya.yang simple tu lagi menjilat jari.dah kemas rumah untuk raya ke?

Eye_nee said...

Sempoi2 cam ni kalau tak pandai Na...mau kene pelempang sejuta kali ni Na....

Aku cam tak der mood la thn ni Na..dg kakk aku yg asik menagis jer tingatkan arwah Bang CHik...sodih pilu Na...

Solehah said...

hehe..banyak betul masakan tu..terliur pulak..

dotblogspotdotkom said...

gomen bagi 500... peniaga plak pakat hentam naik kan herge barang..... kira punya kira.... dah lebih dari 500.... ntah le wey...

macam ntah pe2....

Eye_nee said...

Solehah..
Ala kadar jer Sis...

pak Chik..
pi mai pi mai tang tu jugak pak chik..nak buat cam ner kan..bg 5000 sedap jugak..hehe...

rATu kEBaYA said...

seronokkan umah mak dekat.. b

Eye_nee said...

Kebaya Ratu..
+ - lebih kurang 10 langkah jer dari umah kerumah mak...+ - 6 langkah jer kerumah kakak..mmg sorga kau dudk dekat ni....malas masak masuk umah mak...malas masak suh anak pi mkn umah kakak....hihihi...

Rinna said...

Wahh sedapnya..tgk lauk pauk tuh..walaupun sempoi tuh yang sodap.. lebih2 lagik kalau ada sambal2 nie.. :)

maiyah said...

salam.. sudi kiranya terima kad raya dr sy.. makasih

Eye_nee said...

Rinna...
Tq Rinna dtg singgah pertama kali siap tinggalkan komen gitew....En HaB tu org Minang tu yg wajib sambal hari2 tu...hihi..

maiyah...
Ya Salam Maiyah...kecil tapak tgn nyiru saya tdahkan..tq maiyah...

Dee said...

sis..x temankan hubby mkn ke? baru leh dpt sket dr portion 500 tuh..hehehe..

Eye_nee said...

Dee..
Gua teman Dee..cuam nak suapkan dia malu cipan...hahahahaha..