OnCe UpoN A TimE...........FoBiA.....

January 15, 2010

.............MASAK................
Aku mmg tak suka masak....aku tak pandai masak.........naper aku tak pandai masak??...tp aku suka tgk citer masak2.....aku suka layan Asian Food channel....aku suka tgk cook like a chef...aku suka tgk chef Wan masak.....aku suka google resepi masakan...tp aku tak suka masak......pelik ker aku......weird sgt ke.....

Ada citer sedeh sebalik sumer ni.......buat kan aku fobia tuk masak....biasanyer sebelum aku duk umah sendiri ni...mak dan kak ngah aku yg akan masak.......nak kata aku tak masak langsung tu TIPU lah kan...setakat tuk mkn aku anak beranak kira lepas lah...cuma aku takut nak masak for the whole family aku....

Dulu masa aku sekolah...aku rasa dlm form 4 la.....bila tiba time bulan puasa...mak aku akan buka gerai jual kuih muih depan umah aku.....satu hari tu kak ngah aku tak der...mak pulak sibuk kat gerai...jd aku cuba2 lah masak.......aku ingat lg...aku buat sambal ikan ngan tumis sayur bayam.....

Tup2 masa berbuka tu....arwah ayah aku CAMPAK kan keluar pintu... bayam yg aku masak tu...dia ckp sayur bayam tu tawar.....tp hari tu lauk yg aku mkn... masin......sbb campur ngan air mata aku.....

Stat ari tu aku mmg tak masak kat umah...sekarang ni aku dah duk berasing nagn mak...so aku kene masak sendiri.....aku berani sbb aku rasa tak der yg berani nak campakkan lauk aku....tak kan anak2 aku nak campaklkan lauk tu pulak...berani korang.....kalau tak mak cmpakkan korang keluar pintu...try lah......

So for the very first time ....aku tunjukan lah lauk aku masak mlm td...jgn kutuk yer.....



SAMBAL DAGING...
KAILAN GORENG IKAN MASIN....
SAMBAL IKAN SEPAT RONGGENG(Aku terpikir la cam ner buleh dpt nama ikan sepat ronggeng ni....aku agak2 dulu masa muda2 dia suka beronggeng kut).....
IKAN PUYU PEKASAM.......

4 geng komen :

google said...

alahaiii...

tapi sesekali kene macam tu... baru le berani nak mencuba... proses pembelajaran....

Eye_nee said...

Sedey ooo pakchik....tak pasal2 kene campak keluar lauk tu.....tp tak per la....pengalaman mendewasakan......

A.I said...

alahai...sampai kene campak? :( sentap wei.

tp laok yg akak masak tu nampak cam sedap je..ala, kompom skang ni kau dah pro kan kak? :)

Eye_nee said...

Ai si kakak Ayoi:
Nmpk ok rasa ko kut.....tp mlm td abis la nasik akk masak 2 pot tu...kira cam ok la kan...