"Habis Sabar...Janda pun Janda lah"...

July 16, 2012

Assalamualaikum gengs

Ijab dan kabul
telah termetrai
Persetujuan
Kesepakatan
Berjanji
 kemudian
Terlerai
Tiada lagi Persetujuan
Lerai Kesepakatan
Janji Mungkar

Apa ni
Apa dah jadi
Semasa Bersama
Tidak menghargai
Hal yang remeh tak ambil peduli
Lama sudah dihati terbit rasa benci
Nyah kau dari sini
Janda Bagi diri terbaik kini
Biar org mengata tekad bulat dihati
Halal yg Allah murkai
Cuma sudah berakhir ikhtiar kini
Kesabaran menipis hari demi hari

Anak bergelut situasi
Ditelan Ayah Mati
Diluah ibu pergi
Di wajah kecerian tiada lagi
Terpampang hanya derita emosi

Ada kebenaran dalam kata-kata
Memilih Pasangan itu guna akal bijaksana
Jangan hanya bersandarkan Cinta
Tak Akan kemana-mana
Namun Jika Pilihan sudah yg terbaik
Jodoh pula telah pendek
Berpisahlah dengan cara yg paling baik
Bukan bermusuhan maki dan herdik
 Kerana Akad nikah yg pernah terjadi
Menjadi Saksi diri telah berjanji
Jika telah mengabaikan isteri
Ada pengaduan yg sahih terbukti
Maka berhak dia menuntut
Apa selayaknya dia patut
Demi meneruskan hidup
Agar tidak terus suami menanggung dosa
Memakan hasil isteri bertahun lama



PEMBERITAHU:.Buat kamu..apa saja keputusan kamu..kami terima..kerana hampir 12 tahun ini hanya kamu 100% yg menjadi ketua keluarga biarpun punya suami yg sihat mental dan fizikal....





33 geng komen :

Kakzakie said...

12 tahun bukan masa yg pendik utk menilai. Kalau itu yg terbaik biarlah dia buat keputusan itu. Tapi kesian pada anak-anak...

Eye_nee said...

kakzakie...
menangis dia di bahu mak saya kak...mak kata "MakLang terima apa juga keputusan kerana kamu yg menangung beban"...Kasihan adik sepupu saya....

eMMe said...

Kalo dah sepakat gitu... redha je la kan kak... moga tabah la dgn ujian Allah swt... kene kuat la dugaan yg mendatang.. hidup tetap kene diteruskan.. daripada sakit n derita menanggung di bebanan sendiri...

Eye_nee said...

eMMe..
yer lah kan...susah nak kata...dia yg menanggung....kita tidak galakkan dia bercerai..tp lebih baik dgn begitu kan.. sbb dia sudah tidak lg redha hasil pencariannya pd suami...

Dee said...

berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..kalau kita di tempat dia mungkin kita juga mengambil keputusan yang sama..moga itu yg terbaik buat dia..moga dia dapat mencapai kebahagiaan suatu hari nanti..tapi hari2 yg mendatang adalah satu cabaran dan hadapilah dengan tenang..

rATu kEBaYA said...

harap dia kuat untuk menempuh dugaan ni kak.. setiap orang menerima nasib yang berbeza..

Eye_nee said...

Dee..
Dia mmg cukup tabah DEE..gelak tawa dia selama ini ada airmata dibelakangnya..kalau lihat dia..tiada siapa sangka begitu sekali beban yg dipikulnya...

Eye_nee said...

kebaya...
Betul sis...bukan mudah melaksanakan tanggungjawab..dan tidak susah juga asal tahu bertanggungjawab...

faraherda. razalan said...

Bagi sy, baik bercerai klu meneruskan perkahwinan tu bt menambah dosa. Klu bkn dr pihak kite, mgkn pihak yg satu lagi kan? Walau cerai tu perkara yg dibenci.

Hrp Allah permudahkan setiap urusan beliau...

Eye_nee said...

fara..
Entah lah sis...semuanya terserah pd adik sepupu tu..kalau sudah ditakdirkan jodoh sampai disini..dia telah pun berfikir dgn panjang...dan telah cukup memberikan peluang..

Papa Mifz said...

hmmm...sayang juga kalau dah 12 tahun baru mahligai roboh kan...harap jumpa penyelesaian agar tidak bercerai...amin...

:: Mrs.Eady :: said...

Semoga Allah melapangkan dada,fikiran beliau..

ieda said...

aduhh sedihnyaa kak
terasa di hati saya dengan kata2 akk nie .. diam2 ku pendam walau pahit ku telan ..

semoga allah terus memberikan saya dan kamu kekuatan .. oh emooo sudah .. sebaik boleh menyembunyikannya demi kebahagiaan anak2 .. ok kan kak huhuhuhuh

Eye_nee said...

Papa Mifz..
Brgkali sudah 12 thn berfikir..Inilah jln yg paling baik...Berkali-kali diberikan peluang...sekali tidak pernah digunakan sebaik mungkin...

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Brgkali hati tgh marah..so keputusan yg diambil tidak berfikir secara waras...

Eye_nee said...

ieda..
trkdg dlm diam kita korban kan segalanya..kita tanggung semua derita demi sebuah kebahgiaan..sebenarnya kita sering meminggirkan kebahagiaan kita demi anak2...tersepit dlm situasi yg amat sukar utk diatasi..Apa saja yg kamu alami..kamu jgn lupa ALLAH sentiasa disisi...Sayanggg kamuuuu.....

atuk said...

Assalamualaikum Eye

moga Allah permudahkan mereka


Selamat Menyambut Ramadhan

ratu siput said...

moga tersembunyi sejuta hikmah disebaliknya geng...

anitadiana said...

tak pa lah mungkin dia dah nekat dengan keputusan dan merasa tu yg terbaik..kita sokong aje segala keputusanya..di samping bagi semangat untuk terus kehadapan...jangan menoleh ke belakang dah...mula-mula agak susah lama kelamaan..akan tabah ok..kak ita sokong kalu itu jalan yg terbaikkkkkkkkkkkkkk

Eye_nee said...

ATUK..
Waalaikumsalam TUK..

Semoga Allah memberikan mereka jalan penyelesaian yg terbaik...

Eye_nee said...

ratu siput..
Itulah yg tidak kita ketahui kan...mungkin musibbah yg besar begini membuatkan si suami berfikir dan berubah juga brgkali boleh melembutkan hati isteri utk memberikan peluang...who knows...

Eye_nee said...

anitadiana..
Brgkali lah Ta..sbb lama dah menaggung..cumanya..jgn anak mereka nnt yg memndam rasa pulak..

Hanis Azla said...

bila perpisahan jalan terbaik, biarlah ianya menjadi penamatnya.. agar derita yg bertahun tidak terus berpanjangan..

Eye_nee said...

Hanis Azla..
betul sis...semoga dgn memilih mengakhiri sebuah perhubungan akan menamatkan pula sebuah derita..

atty's said...

smoga dia dpt membuat kputusan dgn sbaik mungkin..hrp beliau tabah..smoga allah permudahkan jalan untuknya.amin

Eye_nee said...

atty's...
Betul tu T...tenangkan fikiran...berfikir semula dgn logik dan ambillah juga apa2 pun keputusan yg dirasakan terbaik...

al-lavendari said...

setiap sesuatu ada hikmahnya .. cuma kita yang tidak tahu. mengadu, mohon petunjuk dan berserah sebenar-sebenar berserah kepadaNya.

wahida said...

eeeiiii, geramnya dpt suami mcm ni...adoi la hai...


semoga dia cekal dan tabah menghadapi dugaan yg berat ini...

Eye_nee said...

al-lavendari..
ya Tuan...hikmah yg tidak kita ketahui..semoga Allah berikan petunjuk utk mengambil keputusan yg betul..

Eye_nee said...

ieda..
Ni lah kalau hukum di abaikan sis..ambil anak dara org buat isteri tak sabar2..bila dah dapat...isteri pulak yg kena tanggung makan pakai bagai...hisssss.....

chichi said...

hadoiiiii...susah nak cakap..kalau dah takdir nak buat mcm mana..semoga dia tabahh...

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

ingat pantun orang lama...

dari cempedak biar lah nangka...
kerana nangka panjang tangkalnye..
dari budak biar lah janda...
kerana janda panjang akalnye....

anyway... buat le sesuatu itu dengan akal... bukan nafsu.....

Kakzakie said...

Eye_nee kakak datang nak mengucapkan selamat menyambut ramadhan al-mubaraq. Maaf dari kakak ye