Aku tidak bernafsu Tahun ini...

August 02, 2012

Assalamualaikum gengs..

Semoga kamu sentiasa dirahmati Allah S.W.T..

13 hari sudah kan gengs kita berpuasa
13 hari...cepatnya berlalu
17 hari lagi berakhir Ramadhan
Ya-Allah cepatnya putaran waktu

Iftar ku kali ini cukup sederhana gengs
Tidak satu hari pun selama 13 hari ini
Aku jejak kan kaki ke Bazar Ramadhan
Iftar ku hanya sekadar nasi dan lauk pauk yg ku masak
Dan sedkit kuih muih pemberian Mak..timakasih Mak
Tidak ada lagi timbunan lauk pauk diperdu pokok pisang
Keesokan harinya
Tidak ada lagi saki baki kuih buatan perniaga2 bazar Ramadhan
Yang jadi sajian utama ayam itik subuh berikutnya
Alhamdulillah.....

Terimakasih Nafsu kerana merelakan
Diri mu ku Penjarakan sepanjang 13 Ramadhan ini



PEMBERITAHU:Belum rezeki mu lagi keatas duit ku peniaga Bazar Ramadhan....InsyaAllah kalau aku benar2 berkeinginan aku akan kunjungi....

27 geng komen :

Rinna said...

Alhamdullillah gitu..tak de pembazirankan..

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

btl tu..... kita nih banyak sangat ikut kehendak( nafsu) bukan ikut keperluaan....

huhuhuh

:: Mrs.Eady :: said...

sama seperti saya kak...thn ini mmg kami nekad utk masak sendiri & simple dan mudah sahaja...

Eye_nee said...

Rinna..
Alhamdulillah sis..balik kerja masak simple2 jer buat Iftar..

Eye_nee said...

pakchik dot..
Tu lah pasal malas nak pergi...dlm kepala hanya nak beli satu jer..sampai di bazar..tak sedar pun telunjuk tunjuk itu dan ini...

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Syukur sis...Nafsu ni mcm lebih jahat dari Syaitan pulak...kalau membeli kemudian kita makan habis tak per...ni habis dalam tong sampah jer...

Kakzakie said...

Kakak terbalik dgn Eye_nee belum sekali pun kakak masak utk ifftar. Semuanya kakak beli. Tapi tetap tak membazir sebab kakak beli apa yg kakak nak makan je. Maklum tinggal satu anak di rumah. So beli satu bungkus setiap seorg. Kuih-kuih adalah beli tapi tetap habis. Kakak kan suka makan hihi...

Eye_nee said...

kakzakie...
Alhamdulillah begitu kak...membeli dan habis dimakan...tetap tidak membazir...saya tak pernah percayakan nafsu saya kak...kerana thn2 terdahulu juga jd membazir...

rATu kEBaYA said...

Alhamdulillah kak.. masih dapat bertahan lagi...

Tapi saya dalam bulan baru sekali je kot saya masak.. yang lelain saya tapau je dari restoran terdekat.. g bazar pun malas kak..

ckLah @xiiinam said...

Macam sama saja kita ni. CkLah pun macam tu...

Eye_nee said...

Kebaya..
mcm ko yg bekerja dgn berbdan dua ni mesti letih kan balik nak masak..kalau membeli habis dimakan tak per Kebaya...

Eye_nee said...

ckLah..
Sama kita rupanya yer...Alhamdulillah....

Hanis Azla said...

Alhamdulillah kak.. satu peningkatan diri yg baik.. duit yg tak dilabur untuk pembaziran tu boleh boleh jg kita tambah2 buat sedekah sebagai pelaburan akhirat nnt, insyaAllah.. Semoga kita dapat penuhkan lagi amalan2 yg baik utk 17 hari ramadhan yg tggl utk tahun ini tu..

Hanis Azla said...

Alhamdulillah kak.. satu peningkatan diri yg baik.. duit yg tak dilabur untuk pembaziran tu boleh boleh jg kita tambah2 buat sedekah sebagai pelaburan akhirat nnt, insyaAllah.. Semoga kita dapat penuhkan lagi amalan2 yg baik utk 17 hari ramadhan yg tggl utk tahun ini tu..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Alhamdulillah sis...betul tu...dah lah thn ni akk dapat satu anak lelaki ifftar bersama sejak 2 Ramadhan...anak buah suami akk..baru bekerja disini...ada rezekinya dirumah akk dan ada rezeki akk berikan utk dia yg dah tiada ayah...

atuk said...

Salam Ramadhan Aye

Alhamdulillah
Syukur
tidak membazir


Semoga Allah terima ibadah puasa kita

Maiyah said...

akak pun x jejakkan kaki
sbb kaki mmg x jejak pun :D
lauk pun yg simple je

Cik Ina Do Do Cheng said...

Alhamdulillah jelesnya ko masak time berbuka.termalu ngan geng. nampak gayanyalepas ni aku kena rajin masak juadah berbuka .betul tu aku beli tapi tak makan pun selalu aku bagi kat rumah pengasuh firdaus tak pun somi aku yang habiskan.tak lawan masak sendirikan walaupun simple tapi sedap.

ieda said...

bagus lahh akk
akk rajin masak , air tangan ibu x yah ke bazar punn x per kan akk ;)

anak2 saya lakk , walau ibu masak mereka nak juga ke PARAM sbb beli kuih kesukaan mereka
sbb saya x pandai buat kuih ekeke

eMMe said...

Wahh.. Kak Eye Nee caya la.. tak jejak bazaar Ramadhan lagi ek, hehehe... Sis, semalam my hubby beli kuih lopis, tak sempat jamah, dah basi, huhuu... camner la bleh basikan, sedih betol... kan dah membazir...

Eye_nee said...

ATUK...
Waalaikumsalam TUK..

Alhamdulillah TUK...kurang pembaziran...

Eye_nee said...

Maiyah..
Ada2 jer Maiyah ni...simple tp sedap..yg penting ada keinginan nak masak...

Eye_nee said...

Aku masak campak2 jer dodocheng...tu la pasal aku malas nak gi bazar..nnt jari telunjuk aku tu cepat jer nak tunjuk itu ini...lastnya terlepuk ketanah jugak...

Eye_nee said...

ieda..
tak per lah kalau anak2 request nak makan sis...mcm akk..berbuka 3 org jer kat rumah tu...cukuplah dgn apa yg akk masak...

Eye_nee said...

eMMe..
Kuih lopis tu cepat basi bila dicampukan dgn kelapa sekali sis...pulut kan...tak per lain kali kalau beli suruh asingkan kelapa dia...tak pun terus masuk peti ais dulu...masa nak buka baru kuarkan...kesian mak buyung...

anitadiana said...

alhamdulilah...sepatutnya bergitu..ita pun mcm tu juga...tapi kekadang bising juga bila adik ipar suka beli mcm -macam tapi tak makan...

Marya Yusof said...

Kak,

Pertama kali buat tahun ni kami tak ke bazaar... mmg tak mungkin utk ke bazaar... mungkin tahun depan juga... ;)