Masih Ku Ingat Tangan Mu Ku genggam Erat

June 27, 2012

Assalamualaikum gengs

Sakratul Maut
Datangnya tidak pernah kita ketahui
Singgahnya barangkali hari ini...esok atau mungkin sekejap nanti
Mengimbau kembali 19 tahun dahulu
Saat sakratul maut menghampirinya
Seluruh ahli keluarga ada disisi

Jauh perjalanannya malam itu
Barangkali itu doanya
Mahu Mati dirumah
Mahu mati disisi anak-anak

Ajar ayah mengucap
Ajar Ayah mengucap
Itu pesan seorg pakchik
Bila lihat Ayah sudah nazak

Aku Menghampiri Ayah
Menghampiri sisi kanannya
Tangan Ayah ku genggam erat
"Yah..ikut aku yer
AshaduAllaillahaillallah
Waashaduannamuhammadarasulullah
Tiga kali kuucapkan ditelinganya
Ayah nazak...
Nazak sgt....
Seketika kemudian
dalam hembusan nafas yg terakhir
Ayah genggam kuat tangan ku
Ya-Allah.....
Adakah ini kali yg terakhir...
Benar..
Itulah kali terakhir tarik dan hembus nafasnya
Itulah juga bakti terakhir ku
Yang cukup bermakna dapat ku berikan

Kalimah Syahadah yg kubisikan ditelinganya
Itulah dahulu semasa hayat nya
Sering sangat di ajarkannya kepada ku

Ayah...
Kalau kematian itu boleh ku pinta
Aku mahu mati sepertimu
Mati disamping anak-anak
Dibisikkan kalimah syahadah ketelingaku oleh anak-anak
Dan didoakan sehinggalah tiba ke hari pembalasan

Khususon ila ruhi Almarhum
OMAR BIN ABU BAKAR

Al-Fatihah.....



PEMBERITAHU:Rindu dtg bertamu tiba-tiba.....



29 geng komen :

pok amai-amai said...

Kak ade pengalaman mcm ni? Bukan calang2 dpt pengalaman ni kak...

Al-Fatihah buat allahyarham....

Eye_nee said...

Fara...
Terpahat dalam ingatan biarpun sudah 19 thn dia tiada disisi..Genggaman tgnnya yg cukup kuat itu mengingatkan akk betapa sakitnya tatkala nyawa tercabut dari badan...

Al-Fatihah...

:: Mrs.Eady :: said...

Al-fatihah ~ sedih nyer akak..izwa tak tahu biler tiba waktu itu izwa bersedia atau tidak menghadapi nyer sb skrg ini tgk abah tido pun boleh buat izwa tersedu sedan...

Eye_nee said...

Mrs. Eady...
Masa akk bisikkan kalimah Syahadah tu kan sis...tidak setitik pun airmata akk gugur..akk mcm bingung..betul ker ayah dah tak der..sbb akk masih terasa-rasa genggaman tangannya yg kuat sebelum tu...Dah subuh tu baru akk terasa...Aku sudah jd anak Yatim rupanya....

anitadiana said...

AL-fatihah buat arwah ayah...bahagia rasanya meningai mcm ne..dikeliling anak-anak...family ita arwah ayah dan abang tak sempat ..sampai hospital dah meninggak..tak sempat nak bisikan kalimh...

Eye_nee said...

anitadiana..
Tak mengapa sis..asal saja doa selepas tu tidak putus buat mereka...

eMMe said...

Al Fatihah buat arwah ayah Kak Eye Nee...

Kak, kalo saya pun pinta begitu, kite tak tahu masa kite nnt dlm keadaan yg bagaimana...

Bersedia atau tak kite hadapi kematian itu? tetap juga sampai masa kita kan kak...

Eye_nee said...

eMMe...
Sampai masa nya kan sis..tiada upaya mengelaknya...cuma tdahlah tangan kita mohon Allah mati kan kita dlm keadaan yg cukup baik....

Ati Masrif said...

al-fatihah

kita belum melaluinya lagi
tak tahulah bagaimana nanti
harap yg baik2 saja..

Eye_nee said...

Ati Masrif...
Pasti akan melaluinya T..
Bila teleh melaluinya nnt baru kita tahu.....

Hanis Azla said...

sebak.. semoga rohnya tenang di sana meninggalkan anak-anak yg soleh dan selalu mendoakannya.. semoga kematian kita juga sepertinya.. sempat menyebut nama Allah.. Ya Allah, perkenankanlah..

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Hrmmmm...sempat juga akak menyeka airmata saat menuliskan n3 ni sis...Akk ank yg bongsu..yg selalu memberontak..yg selalu saja mengundang rasa marah arwah ayah...yg selalu merajuk dan mengatakan arwah ayah sygkan kakngah akk lebih dari akk...tp kerana semua itu adalah tidak benar..Allah berikan akk kesempatan mengajar arwah ayah mengucap disaat akhir hidupnya sesungguhnya perancangan Allah itu amat indah kan......

Dee said...

Al-Fatihah utk arwah ayah akak..juga utk arwah ayah saya..tetiba sebak ;(

Eye_nee said...

Dee..
kita sama rupanya...dah tiada ayah kan DEE..hanya doa kita sahaja yg mampu membantunya disana...

Rinna said...

Aduhai sebak laa plak bila membacanya.. Al-Fatihah utk arwah ayah..

Deru Ombak said...

Assalamualaikum sahabatku..

Sebak Dan terharu. Alfatihah buat arwah ayah sahabat!

ieda said...

sebakk kak
tetiba rindu ngan arwah atuk saya ..
dah sejengkal umah dari saya x dpt nak mengadap dia .. rasa sgt2 terkilan waktu tuu huhuhu

Eye_nee said...

Rinna...
Kehilangan yg tidak akan berganti sis...

Eye_nee said...

Deru ombak..
waalakumsalam sahabat..

terimakasih atas Af-Fatihah yg disedekah kan...

Eye_nee said...

ieda...
Kene Redha sis...bkan semua hajat termakbul kan...

atuk said...

Assalamualaikum Eye

Al Fatihah
moga rohnya ditempatkan orang2 yg soleh

ozzy said...

Al-fatihah buat arwah moga rohnya dicucuri rahmat yg maha esa

Eye_nee said...

Waalaikumsalam ATUK..
InsyaAllah TUK...hanya kita yg hidup ni lah satu-satunya harapan bg mendoakan insan tersayg yg telah pergi...

Eye_nee said...

ozzy...
Terimakasih....Aminnn...

WuMing said...

Sedih sangat ketika meratapi pemergian mereka...

Wuming juga pernah kehilangan ayah..

Kakzakie said...

Insya-allah anak-anak akan ikut apa didikan yg diterima. Syukurlah eye-nee.

Khususon ila ruhi almarhum Omar bin Abu bakar al-fatihah...

Papa Mifz said...

al-fatihah utk arwah...

semoga roh arwah dicucuri rahmat...amin...

aizamia3 said...

moga roh arwah ditempatkan dikalangan orang yang soleh..

rATu kEBaYA said...
This comment has been removed by the author.