Meniaga lah penuh keikhlasan kak..bukan untung semata-mata..

June 19, 2012

Assalamualaikum ya gengs

makin lama makin sepi
makin lama makin tiada
makin lama korang semua pun makin bosan
makin lama makin menyampah dah kan
Sori gengs aku pun tak tahu mengapa
makin hari makin malas menulis
Cerita ada...menaip tu yg malas

Aku Ke Utara minggu lepas gengs
Cuti-cuti sefamili
Singgah makan disebuah kedai Kakak Melayu ni
Mestilah kedai Melayukan gengs
tak kan makan kat kedai Cina pulak
Bukan lah nak mengata kaum kita ni
Namun itulah ironinya
bukan semua
Ada yg beri layanan tiptop kan
Tapi yang aku hadapi kali ni
menyirap kan darah aku lah pulak
Ada menu nasi ayam
Ayam dah siap tergantung dah
Bila aku order
pelayan tu kata nasi ayam belum masak
ok lah
Kemudian En HB order nasik putih
berlaukan ayam dari menu nasi ayam tu
Yg sipelayan pompuan ni dok berlengah-lengah lah pulak
 siap pi buat ayaq dulu
Aku tgk muka en HB dah lain mcm dah
bila dia hantaq ayaq
dia buleh pi tanya kat En HB semula
"Jadi  ke nak makan Nasik putih dgn Ayam tu"
Dik Non....mmg lah nak...En HB akk td ckp Melayu jer dgn ko masa nak order kan
Stat lah lain mcm muka aku ni kan
Tp yg tidak syoknya gengs
Kesian En HB aku....nasik yg dia makan pun belum habis lagi
Pakchik duk sebelah meja boleh pulak dapat makan nasik Ayam
Lepas tu ada seorg mamat dtg bungkus nasik ayam 3...
Ni Apa kes??...
Aku rasa kan gengs..Sbb lauk pauk dan nasik putih dia masih banyak lagi
Sebab tu dia tak jual nasi ayam dulu
Cuma yg tak patutnya...sebelah meja boleh pulak dapat
Barangkali pelanggan tetap...
 Sekali ni jer lah kami singgah kat kedai kau KAkak Melayu....
 Kami bayar kemudian berlalu tanpa kata
Berhajat juga nak berikan dia kata2 yg cukup "MOLEK" ...ahhhhh.....
Lupakan jer lah.....



PEMBERITAHU:Apa pun alasan jgnlah keuntungan saja yg difikirkan...




40 geng komen :

eMMe said...

kak eye Nee lebih kurang cite kita..huhuh.. frust kan kak bile diingat2 kan balik..takpe la, Allah maha kaya... kadang ko kat atas kadang ko kat bwh...

Eye_nee said...

emme..
yer kan yang..bila bab2 makan ni hati cukup geram lah bila peniaga berikan pelbagai alasan...kalau tak ada biarlah semuanya tak dapatkan..kamu nnt boleh saja pegi cari kat mana2 POPIA yg lagi sedap tau....

kasihibu said...

sentap dan kecewa kan? terus di senaraihitamkan

ieda said...

x perlah kak .. nanti dia akan fikir kembali kenapa pelanggan kurang makan di tempat dia .. tapi agak2nya dia perasan atau tidak , dia layan kita je macam tuu , org lain ok je kan .. huhuh kejam ! ..

x perlahh , biarlah kak ... untung2 allah tunjukkan sesuatu nanti kepada dia huhuh

ainnoraini said...

ada kaa macam tuu..
menyusahkan orang jer ,pas tu buat org doakan kedai dia tak maju..sebab layan pelangan mcm tuu punya la teruk..

Kakzakie said...

Peniaga macam ini tak ada marketing strategik Eyenee. Sehari hilang satu pelanggan kena satu tahun balik-balik berharap pelanggan tetap dia... nama nak tambah tak adalah. Kalau pelanggan tetap satu pindah hilanglah satu pelanggan. Lama-lama tutup kedai kata rugi... sedih:(

kakcik said...

Mungkin betul masa EyeNee minta tu, nasi ayam dia belum betul2 masak kot...

:: Mrs.Eady :: said...

hurm..dugaan ditempat org..

etiey.com said...

kaya dengan rezeki yang hari hari org marah, memang tak berkat juga kan>

wanauzubillah!

Rinna said...

Lepas nie tak rezeki laa pompuan tuh nak dpt duit sis lagik kan ..byk lagi kedai lain.. sabo je laa..

pok amai-amai said...

Klu sy kak...klu sy kaaaaaaaaaakkkkk! Dah lame daaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh!

>=(

Eye_nee said...

kasihibu..
kita tgh laparkan...dan kami pun bukan jenis mendesak-desak nak itu dan ini..cumanya jgnlah mcm tu kan..cuba letak kan diri sendiri pd tempat kami...

Eye_nee said...

ieda...
kalau tak pun kan sis..tunggulah kami beredar dari situ dahulukan..ini selang 5-10 minit dari apa yg en HB minta..org sebelah dah makan nasi ayam tu...Akk tidak mendoakan yg buruk buat dia..cumanya tidak akan singgahlah lg kesitu...

Eye_nee said...

ainoraini...
mmg lah masa beredar tu En HB merungut lah jugak kan...harap2 kalau dia nak maju lagi jgn lah buat mcm tu kan...

Eye_nee said...

kakzakie...
Muka pelayan pun masam semcm jer...itu saya tak kisah kak...penat dan panas brgkali...kami hanya minta sesuatu yg mmg ada tp tidak diberikan...itu yg pelik..betul kata akk...Marketing Strategik tiada...kene byk belajar lg ni...

Eye_nee said...

kakcik...
Munkin juga...cumanya...nasik suami saya masih berbaki beberapa suapan lagi dan pelanggan di meja bersebelahan dah pun menikmati nasik ayam tu..mungkin mereka boleh kata...nasik tgk masak dlm 5-10 minit..ni tak kakcik...jawapan mereka..Nasik Ayam belum masak lagi....Saya tidak mendoakan yg buruk atas rezeki meniaga dia..cuma jgn terkena pd pelanggan yg panas baran..susah dia nnt...

Eye_nee said...

Mrs. eady...
bukan rezeki En. HB nak makan nasik ayam hari tu kan sis....

anitadiana said...

kalu ita pangkah terus kedai mcm tu..tak hinggin datang lagi dah...

Eye_nee said...

etiey...
bg akk kan sis..bila nak buka kedai mkn ni..mulut kene ramah....sbb perniagaan ni sumber rezekinya adalah dari org yg dtg makan ke kedainya..kalau dah ambil order pun nak tak nak...senduk kan nasi pun tak senyum..lauk yg sedap pun jd tawar jer bila masuk ke mulut....

Eye_nee said...

Rinna...
Pengalaman kan sis...tak nak dah singgah lagi ke situ...

Eye_nee said...

pok amai-amai..
hihihi....mungkin faktor umur dan ada anak2 bersama..kene tunjukkan cool...dlm hati akk mmg panas jer..sbb tu masa En. HB masih lg makan..akk pi Solat Zohor dulu di surau sebelah kedai tu sis...

Eye_nee said...

anitadiana..
mmg lah sis..kalau ke utara lagi tak mau dah singgah kat situ...

rATu kEBaYA said...

mungkin tak masak lagi agaknya.. sepatutnya dia cakaplah yang nasi tu mungkin lagi 5 minit lagi baru masak ke... sedap gak dengarkan.

Eye_nee said...

ratu keBaya..
Ko bygkan kebaya...meje pakchik yg dapat nasik ayam tu sebelah meja akk jer...dan suami akk masih berbaki suapan beberapa kali lagi...bukan minta dilayan mcm somebody pun atleast tanyalah kan.."akk nak tunggu 5-10 minit tak"..ni bila dah hantar nasi tu kat meje sebelah kat kita dia buat do no jer..mmg tak ada budi bahasa langsung...

Gen2Merah said...

memang macam tu... kalau saya, rasanya dah hangin satu badan kalau nak dapatkan layanan dari restoran orang melayu kita ni.. ada je bikin sakit hati... sabo je la...

Cik Ina Do Do Cheng said...

geng aku yang baca terlebih geram dari kau. susahlah kang kita kutuk lebih -lebih dorang kata kita tak sokong org melayu, tapi bila kejadian cam ni berlaku kita fed up ngan peniaga melayu.

So Shy Lady (SSL) said...

salam kak, rindu kat akk. sy pulak bmasalah dgn kontraktor yg wat rmh saya neh! kita nk tolong bangsa kita tp bila dh beri kprcayaan buat kj cincai plak.

bila suami sy hambur kata2 MOLEK barulah thegeh2

Eye_nee said...

Gen2 Merah..
NTah lah cikgu..nak di boikot sgt kat peniaga kita ni mcm tak sampai hati...tp ni lah dia hakikatnya...BUKAN SEMUA..namun segelinitr peniaga ni lah yg buatkan kita rasa tak selesa...

Eye_nee said...

dodocheng...
hari dah lah mmg panas masa tu..hati jd lagi panas..nak bising2 aku rasa cam tak berbaloi lah pulak kan....cumanya pada peniaga2 kedai makan..khususnya kaum MELAYU kita ni....beramah tamah dan berbudi bahasa lah...

Eye_nee said...

ShyShy Ladygaga...
ombak rindu juga....susah kan sis..nak tolong kaum kita...SEGELINTIR nya pula suka ambil kesempatan...bg kat kaum lain..mereka kata kita tak mahu tolong bangsa sendiri pula...nok tunggu bg kecek MOLEK sikit..susah lah cam tu......

Hanis Azla said...

boleh pulak macam tu yer.. aduhai.. mmg rasa tak best betul..

Ati Masrif said...

haru juga kalau jadi lagu tu..

awat tak snap jek pic kedai tu
tempek kat sini ..senang kami semua tau :)

Eye_nee said...

Hanis Azla...
Mmg hilang selera mkn dah masa tu..

Eye_nee said...

Ati Masrif..
Hati dah panas T...semua tak ingat nak buat..gambaq pun tak terlintas nak snap..taunya nak blah cepat dari kedai tu

Deru Ombak said...

Assalamualaikum sahabatku Eye...

Hurmmm..sabar jer la bila jumpa kedai mkn ginih..

Bukan hilang satu pelanggan saja kalau cerita tidak puas hati atas layanan tersebar luas.

Sahabat agak kurang menulis sekarang ni...

Dee said...

nak jumpa peniaga mcm ni? tunggulah nti bulan ramadhan..tumbuh melata..

Eye_nee said...

Deru Ombak...
Waalaikumsalam sahabat..
bila berusia ni sahabat..kesabaran itu bertambah...biarpun hati panas...saya tidak tergamak mengaibkan dia dgn meletakkan gambar2 kedainya disini..cukuplah sekadar saya luahkan apa ug tidak molek berlaku sewaktu mengunjungi kedai beliau...

Maaf sahabat..saya seperti tiada mood utk menulis...

Eye_nee said...

Dee..
meniaga sekadar nak untung..mmg akan ramai sewaktu ramadhan nnt DEE...belilah juadah pd peniaga2 yg kita sudah biasa beli...lg selamat dan tak membazair...

Papa Mifz said...

takpo la kak...lopas nih kasi blacklist samo itu kedai...

Eye_nee said...

Papa Mifz..
mmg sah tak kan den poie laie dor...tobat den...