Dak Dik Duk..Di Dalam Hati...

September 15, 2011

Salam gengs semua

Korang semua macamana hari ni... semoga Ceria gengs...Jgn berduka sgt..Kehidupan WAJIB ada Kepelbagaian perasaan...kemampuan menanganinya satu bonus buat kita meneruskan kehidupan

Tetiba Tajuk terkeluar lagu dangdut dah ni gengs...Dak Dik Duk jantung aku ptg semalam gengs...

Rahmat Allah tak mengira waktu sekarang ni kan gengs...

Adakala kita sangka kan Panas sampai kepetang

Rupanya hujan mencurah di tengah hari dan terkadang membawa sampai kepetang silap2 boleh membawa ke malam.

Syukur Alhamdulillah..pemberianNYA...siapa kita nak membantah kemahuanNYA...

Petang Semalam hujan mencurah lebat kan gengs...dalam hati aku...Alhamdulillah..Segar sayur2 yg mak tanam...namun bila nak pulang dari kerja semalam..seorg rakan aku telefon...Akk dah sampai rumah belum tanyanya...Belum lagi...kenapa....Kat Sg Buloh Banjir kak...Ah Sudahhhhh...namun jika itu yg terjadi apa daya ku...

Sampai dirumah sekitar jam 6.20 ptg..hujan masih lebat mencurah....jalan jem masuk kerumah aku....mak beritahu sungai dibelakang rumah jiran dah pecah dan rumah jiran tu dah dibanjiri air sehingga ke pinggang...

Takutkan Air akan naik membanjiri rumah ku maka inilah yg aku dan en HaB lakukan petang

semalam...tak sanggup gengs bila rumah dah dimasuki air nnt...macam yg pernah terjadi pada dec 2009 dahulu..aku tak sanggup bergelumang begini....

Syukur rumah aku tidak dimasuki air....tuk 2-3 hari ni biarkan sahaja keaadaan nya begini



Bilik Zati...Habis aku keluarkan kain baju dalam almari letak dekat atas katil

Bilik kakak pon sama jugak..

Bilik aku pon tak terkecuali

Sofa bertambah kakinya..

Abaikan kain yg tidak kulipat dah 2 hari tu...

Karpet duk atas meja dah..

Tambah kaki Peti ais juga...

Terpaksa gantung periuk dan kuali malam tadi..semua aku letak kan atas table top..



PEMBERITAHU:Banjir tak jadi..tapi rumah bersepah macam dah kena banjir....

27 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

xpe.kemas awal utk persiapan..

Hanis Azla said...

bersiap sedia adalah yg sebaiknya.. rmh mak mertua saya pun pernah kena banjir.. sejak tu bila hujan lebat daripada biasa mmg kami semua bersiap sedia.. mcm tu jugalah rupanya kak..

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Betul sis..sbb air tu dtg cepat sgt..kalau tak buat awal..maknanya............

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Betul kan sis..biar lah mcm ni dulu...asal kerja nnt tak susah...

ainnoraini said...

sekarang ni musim hujan...kene la bersiap sedia...

belum pernah lagi rumah kene banjir...
cume pernah banjir kat dapur jer sebab mesin basuh punya pasal...getah tempat buang airnye tu tergantung jer...

Mommy Fara said...

Mak aihh! Sy tgk pun rs yg rs letih. Tapi tak pe....persiapan nie. Baik kerja keras skg dr keje keras bile dha terkena...

Semoga semuanya dlm keadaan yg baik2 saja ok?

Encik MamaT said...

rajin btol.. hahaha.. nak buat mcm mana.. sabo je la... haha

ratusiput said...

aduh geng mmg pnt kalau camni kan walau tak jd...persiapan awal kena kalau tak lg teruk tp ratu leh bayangla camne penatnye...ble admit wad semula ratu :)

Bigdaddyz said...

cukup tinggi ke tu ...letaklah 3 biji batu bata...baru selamat...hehe

Papa Mifz said...

wah sgt2 alert yer geng...bagus2...mencegah sebelum terjadi kan...

shameel Iskandar said...

baca entry ni teringat zaman kanak2 dan waktu musim tengkujuh melanda kg saya kt kelantan. seronak sgt sebab dapat main air dan boleh berenang kt atas jalan raya.

gedek! said...

lepas ni duduk dalam rumah raikt....

amacam?

Cik Ina Do Do Cheng said...

teringat plak masa banjir kat sini siap main kaut kaut air pakai cebok. geng kat situ selalu banjir ke? tak pelah bersedia, nanti tak de lah terkocoh kacah kalau tetiba banjir.sekarang ni cam musim hujan.

Rinna said...

Alhamdullillah rumah tak kena banjir yer.. rumah bersepah tak per jgn rosak kena banjir lepas nie leh kemas plan2 kan..

WuMing said...

Kesian betul mansa banjir... Di Thaland ada yang dah 3 bulan ditengelami air

ieda said...

ye lah kak .. beringat sebelum kena.. kalau dah banjir lagi susah kuar duit banyak nak ganti itu dan ini ..

ini sekurang2nya akak x rugi kan , cuma letih sikit lahh :)

Kakzakie said...

Ya Allah Eye_nee sampai macam tu sekali persediaan. Barang2 dah tidur atas katil ye. hihi... kesiannya tuan rumah tidur atas tikarlah gamaknya ye.... Tapi kakak puji cara ini sebab beringat sebelum kena daripada dah datang bencana apa pun tak sempat...

Sabarlah Eye_nee...

rATu kEBaYA said...

kak.. saya pernah alami keadaan macam ni.. tiap2 tahun harung banjir.. sampai dalam rumah terpaksa buat pangkin sebab nak elak banjir.. adui.. tak sangup nak ingat bila tang nak mengemas balik tu.. penatnya tak tau nak cakap.

eMMe said...

kesian sis.....kalo ujan lebat mesti susah hati kan...umah masuk air n banjir, abis harta mende...mmg nak menangis la rasanya...

Amy Syaquena said...

x pe at least persediaan awal , barang rumah pun x rosak..


http://www.sinarraudah.com/2011/09/kisah-adik-nur-alia-nabilah-dari.html

fazrulnoor said...

wahhh..operasi banjir ni..hehhehe..xpenah rase banjir..syukur..selamat beraya

So Shy Lady said...

klau dh kna mmng fobia...hrp2 hujan t.lebat ye, kak

kak, sy pndah duk sg buloh nxt year, nanti sy wat mi kari utk akak orait ;P

Pepel BoNda AmaNi said...

teringat masa zaman sekolah menengah dulu..umah lama tue selalu kena naik banjir...huhuhuhuhuhu

NM02 said...

pengalaman ini pernah ku rasa semasa menetap dikeramat dulu

air naik sampai dada beb

kesian kami semua, aku nangis bengkak mate

dotblogspotdotkom said...

teringa tzaman dolu... masa rumah makcik banjir... blh bawak masuk perahu dalam rumah..... boleh makcik buat lawak..

"bukan senang nak bawak perahu dalam rumah nih.... ini le masanye... " huhuhuh

dhiera said...

tak pe yang penting dia bersedia..
kan ada pepatah 'sediakan payung sebelum hujan'
kalau betul2 banjir nanti susah barang2 tu semua~

Eye_nee said...

AINORAINI...MOMMY FARA...ENCIK MAMAT..RATU SIPUT...BIG DADDY...PAPA MIFZ...SHAMEEL ISKANDAR...GEDEK...DODOCHENG...RINNA...WU MING...IEDA...KAKZAKIE...RATU KEBAYA...EMME...AMY SYAQUENA...FAZRUL NOOR...SO SHY LADY..PEPEL...NM02..PAKCHIK DOT...DAN DHIERA..

MAAF...BUAT PERTAMA KALI GENG AKU COMBINEKAN KOMEN KAMU....

ALHAMDULILLAH...BANJIR TIDAK JADI....PENAT AWAL BEGINI TIDAK MENGAPA....PENAT SELEPAS TERKENA BANJIR...ALLAH SAJA YG TAHU....