Cekodok dlm Kebun Sayur mak

July 13, 2010

Salam geng2 Blog...
Salam juga buat pembaca senyap...sori geng senyap selama ni terlupakan korang....

Ni citer Petang rabu lepas..rutin aku.. la ni balik jer keje..letak beg ..terus pi umah mak..nak tanya kat mak cam ner kak ngah...sekarang ni dia dah ok berbanding ari tu..dia dah stat keje...kenangan tu mmg tak akan penah padam la dari hati kami...namun kehidupan kene diteruskan jua kan geng..

Masuk umah mak..aku panggil2 mak.. tak der jawapan..satu umah aku tawaf cari mak..mana pulak mak ni...masuk umah kak ngah aku pulak...sorang pon tak der...mana org umah ni pegi ni....aku kuar balik...tgk mak aku kat kebun sayur dia...Hati tenang kat sini kata mak...Ye la mak..

Aku tgh lepak2 ngan mak..tetiba abg aku dtg..bawak dulang...dah macam budak penagah umah pegantin abg aku ..bawak dulang bagai....tgk2 bawak ccekodok bawang abg aku..cecah kuah nagka masak lomak cili api....Air kopi ngan Nescafe...timaksih la "Wa"(panggilan ank+ank buah aku kat abg aku)...perut tgh lapar pulak...rezeki niiii...


Ni la GG anak bongsu kak ngah aku..dia lah yg tinggal sekarang kat umah..Abg Long dah ke JB...hmmmm...

Mmg tenag pon kat sini...tengok2 sayur2 yg mak tanam...seharian mak akan kat sini...dari pagi mebawaklah ke petang disini la dia....Tgk petola dia.....

Kacang bendi....sampai tua tak der org sunting..sian bendi ni....nmpak mak ngan abg aku tgh layan cekodok tu....

Kacang Panjang...dah boleh buat benih dah kacang ni...tu pon mak dah amik kasi kat org..masih byk lagi...


Berbudi kat tanah kata org tak akan rugi kan...

16 geng komen :

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

cam cita ahmad albab la..e2 pelatok..opppsss silap petola...brendi pun ada..wah macam2 ada la..best la....mak mintak skit..hauhauhauhauha :P

A.I said...

hui...mmg syiok la dpt peken cekodok + neskepe, makan lak dlm kebun. fuh! feeling abis...

Eye_nee said...

Ahlan wasahlan Ya Ungu...
Ya benar la Ungu..masyaAllah kenape ana tiada perasan ini citer...ana buleh kene tankap ke..masuk penjare ke..ciplak citer p.lamlee...

Eye_nee said...

Ai Ting tong..
cekodok time tu panas2 pulak tu..tak leh nak ckp la..na tepon WA jap..suh buat cekodok...

dotblogspotdotkom said...

baru semalam pekene cekodok...huhuhu

Eye_nee said...

Pak Chik . . .
Cekodok sahabat yg terbaek..mudah dibuat..sedap dimakan....

ice♥ice said...

bes nye mjamu selera dgn alam semulajadi sekeliling..hehe..kacang botol ade? :P

Eye_nee said...

Budak Sejuk..
Windu Banget sama kamu la budak sejuk..
Kacang Botol Lum berbuah lagi..nnt bila dah buah akk kasi interprem kacang tu yer...nak kalu ..kene dtg umah..hihihi...
p/s:peti ais akk tiga pintu hang toksah takut msalah tmpt tinggal yer..
Tq Ice masih sudi singgah menyinggah lagi kat sini yer..

D.O.U.B.L.E...S said...

bestnya kak..kalau aku ade tanah mcm nie aku pun suka cucuk tanam kak..heheheheh aku dah tanam pokok kari,pokok kunyit hehehhehehe

Eye_nee said...

Duk kg T..biasa lah... tanah mak tu 3 ekar...mak jer yg rajin T..akk ko ni hampeh T oii...bunga kat umah tu pon cilok mak punyer..

kak ina mail said...

eye neaa terima kasih follow akak.bestkan nampak sayur petola.akak suka suasana cam tuselalu singgah tempat akak ye.

Eye_nee said...

kak ina mail..
Tq jugak kak follow saya..
mak jer yg rajin tanam2 ni kak..
InsyaAllah saya kan kunjungi akk lagi yer..

Dee said...

bestnyer sis..jimat belanja..xyah nk susah2 beli kt kedai..mmg berbaloi berbudi kt tanah ni..

Eye_nee said...

Dee.
MMg sis..hasil tgn mak tu Yang oii..harap akk ko ni..daun kunyit pon aku beli kat kodai...hehehe..

ieda said...

salam perkenalan..
adoiiii...bestnyer lah hai lepak dlm kebun mcm ni...

Eye_nee said...

ieda..
Tq Ieda dtg kat sini....mmg best yang oi..ni mak tgh sibuk tanam terung pulak dah...