Bersilat Di Atas Katil

September 05, 2012

Assalamualaikum gengs

Awak ni kenapa??
Hey..kenapa ni??
Terdengar teriakan suami
Si Isteri yg sedang mamai terus memukul-mukul
Sesuatu di atas tilam

Apa yg awak pukul tu??
Isteri diam terus mencapai lampu suluh
Menyuluh kesemua sudut tilam
Awak suluh apa ni??
Cicak..
Mana ada cicak..
Menyuluh lagi
Bersama bantal peluk ditangan dan memukul
Matikah cicak dgn pukulan menggunakan bantal peluk
Bengong makin menjadi-jadi
Tindakan spontan
Apa sahaja yg ada ditangan
Itu yg digunakan

Kenapalah awak ni
Semalam dah menerajang cermin tingkap
Hari ni bersilat pulak

Bini awak dah semakin tua
banyak benda yg dibuat
Akal selalu menyusul kemudian
Proses nyanyuk semakin menghampiri
Uban pun dah mencelahkan diri
Memori pun selalu heng
Data banyak dah hilang

Biar pun begitu
Tidurku masih menggegam tangannya
Aku rasa selamat
Nyenyak sampai kepagi.....


PEMBERITAHU:Selalu dgr cerita bila umur semakin meningkat..tidur jd singkat....mata susah sgt nak dirapat...banyak fikir atau mmg sebuah hakikat...hikayat hidup yg diriwayat...betul ker???...

36 geng komen :

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

tu bukan nyanyuk..

tu saje je tektik nak tidur berpelukan..... huhuhuhuhuh

Eye_nee said...

Pakchik dot..
Tidur berpelukan itu memanjangkan hayat pakchik....jgn buat tak tau yer..hehehehe..

:: Mrs.Eady :: said...

kehkehkeh...terkegal baca komen pakchik...baru nak tulis gitu gak tapi malu..hehehehe...

Eye_nee said...

Mrs. eady..
Belum tahap makchik2 lagi jgn komen mcm tu..hehehehe...hanya yg sama baya tahu apa perasaan bila kapel dah tua punya rasa....

kakcik said...

Kakcik sekarang pun dah susah nak lena sampai ke pagi...

Eye_nee said...

kakcik..
Bila terlalu letih sgt jer baru nak lena cepat..kalau tak masuk bilik..terkebil-kebil lah sampai kul 2-3 pagi baru lena...

Saleha said...

Saya yang belum mencapai umur 30 an ni pun selalujer terjaga.. tak lena tdor? umur makin singkat kot no

akak, t.kasih sudi jenguk blog picisan saya dan komen juga.. sangat membina dan turut memotivasikan.. tapi saya masih keliru..

tapi saya suka ke blog akak, sebab dari gaya penulisan akak, nampak akak sagat hepi go lucky.. kalaulah say boleh seperti akak

Afasz said...

mmg kalau dah tua mmg susah nk tido ek>?

faraherda. razalan said...

BEtul. Ada makcik kat opis sy, pyh betul nak tido mlm. Hari2 mengadu. Siang pulak jadik lesu. Mcm ne tu?

Huhuhuu!

Eye_nee said...

Saleha..
kehidupan ni sis bagaikan melihat sebuah lukisan abstrak...cantik dimata belum tentu menarik dihati...org lain memandangnya terpikat..tp hakikatnya belum tentu menjanjikan kebahagiaan..ada yg memandangnya cuma tertarik dgn kepelbagaian warnanya tanpa memahami apa yg dilukiskan...kamu harus menjadi org yg melukis abstark itu bukan org yg melihat dan menilainya..kerana hanya kamu yg tahu apa yg kamu lukiskan..warnakan dan lakarkan...terkdg kita haruskan korbankan sedikit kebahagian dan warna kehidupan kita demi kebahagian org lain..namun tidak pula sampai membiarkan hati dan persaaan dihurungi kemurungan sehingga memudaratkan perasaan sendiri..Allah sentiasa disisi kita kan sis..kamu tau kan....

Eye_nee said...

Afasz..
Ntah lah sis..byk dgr cerita mcm tu...susah nak tido..kalau tido awal..nnt pukul 3-4 pagi dah terjaga..

Eye_nee said...

Fara...
banyak sgt faktor kut menyumbang pd sukarnya mahu melelapkan mata ni...

Rinna said...

Memang kdg2 kalau ada masanya mmg susah nak tido..lebih2 lagi kalau dah beralih bantal..Sama gak ler..memori pun kdg2 heng jugak laa.. :)

atuk said...

Assalamualaikum Eye

kurang tidur...tanda suruh beramal lebih....he he

Eye_nee said...

Rinna..
memori heng jugak yer Rinna..heheh..selalu anak2 gelakkan sbb suka sgt tersasul apa yg nak dicakap...

Eye_nee said...

ATUK..
Waalaikumsalam TUK..benar ckp ATUK ni..drpada terkebil2 memandang siling rumah ada lebih baik bangun sembahyang kan TUK..Sembahyang dipertiga malam ni besarrr fadilatnya...Jgn pulak sibuk nak mengira kambing biri-biri pulak kan ikut cara Mr bean baru lelap tido...

Hantu Kak Limah said...

Tetibe cam tacing menacing NIH.....Huhuhuhuhu....cicak sbgai prop utama...hahahaha

Gen2Merah said...

beza tidur ketika bujang dan selepas berkahwin memang jauh bezanya.. seronok kan bila alam rumah tangga... segala2nya dapat dikongsikan berduaan... hehe

Eye_nee said...

Limah Hantu..
Aku kompom mmg ada cicak Limah...sbb tu aku kuarkan silat sendeng cicak menjeling....ko kalau nak berguru dgn aku silat ni boleh ajer..sebagai pendinding buat ko supaya Cik "HANIMA" baca kebelakang... tak boleh jerit2 kan ko lagi...hehehe..i know what happen after Kebaya mini open house..hahahahaha

Eye_nee said...

GEN2..
Tempat berkongsi suka duka cikgu..teman rakan geng kawan sepanjang hayat...

Kakzakie said...

Kakak kalau dah terjaga tengah-malam lambat baru boleh lelap balik...

wahida said...

saya pulak suka tidur dan senang tidur...adakah itu tandanya saya masih muda?

hahahaha....

ieda said...

betul kak
saya teringat kat nenek saya
bila baca tulisan akk
tgh2 mlm bangun kejutkan kami nak semayang ..

dia x ingat dahh
tidur mlm dia juga x berapa nak nyenyak .. selalu terganggu ..
hurmmm begitulah bila dah berusia kak .. kita pula menyuusul nanti .. cuma x tahu bagaimana rupe bentuknya huhuh

Eye_nee said...

kakzakie..
Sbb tu kan kakzakie..saya tak mau masuk tido awal2...nnt kalau terjaga...susah nak lelap..selalunya dlm kul 1-2 saya tido melainkan kalau kepenatan sgt...

Eye_nee said...

wahida..
hehehe...muda la tuuuuu..tgk lah 7-8 thn lagi..kompom ko teringat N3 akk ni nnt...

Marya Yusof said...

As salam Sis,

2-3 menjak ni mcm kurang sikit nikmat tdo malam sb tak seberapa sihat & anak pulak kdg2 meragam...huhuu... Sepatutnya makin berusia makin terlerai segala kusutankan sis...barulah boleh 'tidur' dgn aman... errrmmmm....

Eye_nee said...

ieda..
mcm mak akk sekarang ni lah sis..tido dlm kul 12..kul 3 pagi dah terbangun sampailah subuh...pas tu mak akan cover balik tido waktu siang dari lepas zohor sampailah ke pukul 4 ptg...mcam mak tak kerja tak per lah kan sis..mcm kita ni...sangap ntah berapa puluh kali kalau kat office ni...

Eye_nee said...

Waalaikumsalam Marya..
Selalu akk fikir mcm tu..bila dah berusia anak2 pun dah besar2..sepatutnya kita ada tidur yg berkualiti kan..tp sebaliknya pula...apa2 pun tetap bersyukur biar pun tido kurang lena...nikmat kesihatan masih baik Allah kurniakan...

ckLah @xiiinam said...

Assalamualaikum sahabat...
Ada ustaz kata, kalau kita terjaga waktu malam dan tak boleh tidur, itu teguran dari Dia, suruh kita bertahajud. CkLah pun begitu kadang kadang mutakhir ni....terutama lepas Ramadhan ni. Bulan lepas banyak berjaga malam, bulan ni dah terbiasa. Agaknyalah...

Eye_nee said...

ckLah...
Waalaikumsalam Ya-Sahabat..
Betul kata sahabat ni...Disiangnya cuma mengerjakan 5 waktu itu sahaja kan..apalah salahnya DIA berikan sedikit teguran di sepertiga malam itu..untuk kita lebih kusyuk dan tawaduk ketika bersujud kepadaNYA...

Gen2Merah said...

mat petang kak eye nee... harap malam ni dapat la mimpi2 indah plak ye.. hehe

Cik Ina Do Do Cheng said...

wa tidur semakin singkat tidur lambat bangun cepat adakah wa semakin tua geng. bolehkah jiwa wa muda muka wa tua, geng wa tengah pening kepala ni pagi tadi bangun pukul 3 terus tak boleh tidur, bangun wat brownise cheese untuk kawan.

eMMe said...

kih kih kih!

Salam Kak
nak gelak dulu
hehehe...
cam2 hal kak eye nee ni
ape pun..kuceria
tapi kan kak..
rajin2 la baca quran
itu penawar dari jadi nyanyuk...
uban? muda2 lagi kak...
kalo camtu akak jgn cabot nnt tumbuh lagi banyak, hehehe...
pas ni ape pula kak?
hihihihi...

Eye_nee said...

Gen2 Red..
Mimpi heng pulak malam ni..CPU rosak daaaaa......

Eye_nee said...

Dodocheng..
Itulah tanda2 nyer DDcheng...usia dah nak jd emas 916...tp kan DDcheng..emas makin lama makin mahal..mcm tu jugaklah otai2 mcm kita..makin lama makin tinggi harga diri..selagi kita tak sadurkan emas tu dgn logam ker...besi ker..aluminium ker...nnt lama2 kita akan lali dgn proses tido yg tak menentu ni...

Eye_nee said...

eMMe..
Tu lah kita ni kan sis..abis jer Ramadhan..sedikit demi sedikit tertinggal amalan yg mulia masa bulan puasa tu..Quran pun jeling2 jer..Yassin pun dah duk diam tak berbuka..duk sibuk open house sana sini...Uban tu tak cabut..potongkan jer...tp tiap kali nak sikat rambut..tiap kali tu lah ternampaknya uban...dlm hati kata dah tua dah aku...kena byk amalan ni..bila dah pakai tudung..uban pun tak nampak lg..amalan pun tak sengaja diringan2kan pembuatannya...Allah..ampuni dosa2 ku...Banyak dosa ku...