Sambal dan Minang Berpisah Tiada...

October 29, 2015

As-salam Gengs..Semoga Rahmat ALlah sentiasa mengiringi kehidupan kamu sehari-hari geng

Aku ni kejap ada...kejap hilang
Nak menulis sejak kebelakangan ini punyalah malas gengs
Hari-hari buka bloq..
Ada juga datang komen ke bloq kamu gengs
Tapi nak menulis tu alahai malasnya...


Ini lah rumah budak minang gengs
Sambal wajib ada
tiada sambal bagai
Ada lagu tapi pitching lari
Ada Taman tapi hanya bunga tahi ayam
Ada henpon tapi tiada internet
Kosong....

Ini lauk aku masak waktu tengah hari 2 minggu lepas








Lauk ni bagaikan wajib ada didalam rumah minang setiap bulan
Sambal tokok bersama pasangan pucuk ubi






Sambal telur puyuh feberet sikecik minang aku tu gengs.






Sambal cili api ikan bilis letak daun kunyit.
Sambal ni makan dengan nasik panas-panas gengs kan
Meletoppp kebabom gengs








PEMBERITAHU: Masak dgn kasih syg utk mereka yg aku syg..namun setiap kali mereka abis makan, air mata akan jatuh berlinangan.......kepedasan.....kalau tak pedas bukan budak minang namanya...

16 geng komen :

Kakzakie said...

Meleleh-leleh airmata bukan dek kesedihan inilah dia Eye_nee
Masing-masing lap hidung dan mata tapi bibir tersenyum:)
Sambal cili padi ikan bilis letak daun kunyit tu kalau tak meleleh airmata tak percayalah kakak hihi...

Eye_nee said...

Kakzakie..

Kak..tkasih masih sudi dtg ke teratak saya yg idup segan mati tak mau ni...hihi...bukan air mata jer kang...air hidung pun kuar juga..tp tu lah dia..makin bertambah2 pulak mereka makan....

idzwa kamaruddin said...

alahaiii kak...sedap nyer lauk..! kak separuh dari ni semua kegemaran saya kak! nyumssss sgt!~

Eye_nee said...

idzwa..

Yer ker...Moh ler dtg umah kite....masak2 mcm ni akk bolehlah....masak2 berat2 punya akk tak reti....

kakyon said...

berselera tengok pucuk ubi..sambal bilis. memang ngam. lama dah tak makan.

Eye_nee said...

kakyon..

kannnnn kakyon...sesekali pekene bilis dan pucuk ubi ni hilang habis terbang kelaut diet...tak sedar dah menambah nasi ke pinggan...

Kakcik Nur said...

Aduhai....tertelan-telan airliur kakcik ni menatap kecantikan gambar hidangan kat atas tu...

AllahhuAkbar!

Eye_nee said...

Kakcik Nur..

Allahhuakbar kak....kalau akk sebelah umah.. saya hantar semangkuk kakcik...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

sambal puyuh tu memang menambat hati betoi la....

kita makan pedas..tapi bapak mertua dan suami kita lagi kuat pedas.... kalah dengan kepedasan depa...

makchaq said...

Tengok gambar dah rasa lapar... sambal bilis & sambal bilis daun kunyit... ermmm terbau2 harumnya...
Nak kena singgah makan tengahari ni...

Eye_nee said...

GKSB..

Kesian dgr kamu ckp mcm tu...meh dtg umah kita mkn2 sambal telur puyuh tu...berkilo-kilo lah guna cili sebulan yer...hehe..

Eye_nee said...

Mak Chaq...

Marilah Mak Chaq umah kita....kalau lauk2 mcm ni pejam mata boleh masak...jgn mintak lauk lain...terpaksa google dulu....

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Begitulah org minang kan Aini..
Sambal minang di pisah tiada..
Jadi menu wajib disetiap hidangan..
Huhuhu aku tak boleh lagi makan sambal tokok tu Aini..
Hilang sudah nikmat pedas buat aku ni..
Namun bersyukur masih diberi nikmat yg lain.. Alhamdulillah

Kesuma Angsana said...

Salam n happy Monday. mak ai yang ni semua sodap2 ni. tgk pun dah meleleh air liur den

Sanisah eeiyss said...

wah... sedapnya tengok (^___^) is folo sini na (^___^)

Zana said...

Geng.. camno nak follow blog ko ni.. aku dah lupa daaa.. lama tak berbelog..