Tempoyak

July 10, 2014

As-Salam gengs
Lama nya lah tak update cerita baru kat bloq suam suam air suam aku ni gengs
Malasnya Ya amat amat
Bukan setakat malas nak menulis
Nak snap2 foto buat bahan N3 pun malas jugak
Berakhir juga riwayat bloq aku ni jugak nnt gengs

Kajian menunjukkan tempoyak yang dihasilkan melalui proses penapaian adalah makanan yang baik untuk kesihatan. Rupa-rupanya tempoyak mempunyai nilai probiotik (miliki mikrooorganisma baik) di dalamnya. bakteria berkenaaan boleh hidup dalam persekitaran usus dengan keadaan asid pada pH2 dan selesa dalam persekitaran pH4.[1] Tempoyak didapati mempunyai kandungan bakteria asid laktik (Lactic acid bacteria -LAB) yang tinggi. Dalam kajian kepelbagaian, tiga pengasingan tidak dapat dikenal pasti dengan menggunakan SDS-PAGE protin sel penuh. atau API 50 CH. [2] Tetapi kajian yang dijalankan Noorhisham telah mengasingkan dan mengenalpasti LAB.
 (Credit to:Wikipedia Bahasa Melayu)

Korang suka makan sambal tempoyak tak gengs
Aku suka sgt gengs...suka sangat
Dalm sebulan tu adalah 4 - 5 kali jugak aku buat sambal tempoyak ni
Sambal Tempoyak ikan bilis cili api ...sedapppnya
Ada pula rebus pucuk ubi
Bergulung gulung suapan aku gengs
Tu yg bila timbang berat badan
MasyaAllah..cam tak percaya berat macam tu sekali

Mak aku pun suka
Suka sangat
Orang baik Allah akan bantu gengs kan
Mak aku ni baik gengs...bukan sbb dia mak aku aku nak puji
Tapi itulah hakikatnya
Anak angkat keliling pinggang
dari yg keje buruh kasar sampailah yg berjawatan

Baru jer mak aku borak2 dgn kakak sulung aku gengs..ckp tempoyak dia dah habis
Tup tap datang 9 bakul durian..one of anak angkat dia penjual durian hantarkan kerumah
Ayah suruh hantar rumah nenek kata anaknya..
Alhamdulillah..Alhamdulillah..kata mak aku
Mak aku nampak durian yg nak buat tempoyak tu mengalahkan nampak emas berlian
bersinar-sinar matanya...bagai biru mata hitamnya...

 Tak sabar-sabar dia gengs..sempat pakai sekop kepala jer masa ni tu yg gamba separuh jer aku ambik
Malam dah masa ni gengs..
Kami kata pagi esok lah buat...tak sabar dia gengs terus jer kopek durian mlm2 ni
Berkobar-kobar tul semangat dia
Mak..Makkk..Tempoyak jer pun makkkkk....

 
 
Masih ada yg elok2 lagi ni gengs...tapi kebanyakkan dah terbelah buahnya.
 Berjenuh malam tu aku kami anak beranak mengopek durian ni.
Dah habis dikikisnya termasuk lah aku sekali mengikisnya utk dijadikan tempoyak gengs
Rasa cam nak patah pinggang aku duduk berjam-jam mengikis

Aku siap ckp kat mak
Macamana mak..puas hati dah
Ni sampai raya 2015 pun belum tentu habis tempoyak mak ni
Dapat dalam 15 balang lebih ni gengs.

Suka sgt  hati mak aku gengs.

 



 PEMBERITAHU:Kegembiraan itu bukan hanya duit semata-mata.Dapat Tempoyak pun rupa-rupanya boleh buat hati gembira yer gengs.

 

24 geng komen :

Kakzakie said...

Kalau suka makan mestilah dapat banyak macam ini suka tak terkata Eye_nee. Kakak kena belajar makan tempoyak kalaulah macam ini...

Eye_nee said...

Mak saya suka sgt kak..Arwah mak mertua saya pun suka...Ada yg tak pandai makan kan kak...selera masing2..Yana kalau saya masakkan Sambal Tempoyak Udang...Hrmmm...3 kali menambah nasik kak...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Perghhhh tak menahan tu sampai 15 balang tempoyak dapat tu.. ko jual kat aku satu balang boleh.. umah aku dah kehabisan stok tempoyak ni..
Mak aku pun lebih kurang mak ko juga Nee.. suka sangat tempoyak .. tu hari anak angkat dia ada bagi sebalang besar kat dia tempoyak.. tengok dah tinggal separuh jer...

Kena cari jugak durian ni buat tempoyak..

sukaxplo said...

Assalammualaikum gengs
saya org pahang memang minat la tempoyok nih...selalu juga buat ikan patin masak tempoyok. Disebabkan entry gengs nih, terpaksalah cari tempoyok nak dibuat sambal bukak poser nih....huhuhuhu

Daddy Ziyyad said...

- TQ kongsi info kelebihan tempoyak! :) Ilmu tu...

- Banyak betul durian..untungggggg laaa..anak angkat penjual durian....ada tak yg anak angkat penjual emas? ekekekekekekeke..

banyak macam tu, dah boleh bisnes tempoyak...hahaha

ct cucubi said...

ni bukan durian runtuh.. ni tempoyak runtuh namanya.. =P buat gulai tempoyak cili api pon sedap

Wak Gelas said...

wak kureng sikit psl tempoyak ni makk., uHUuu

Nor Azimah said...

wah bagusnya..takyahla beli sustagen ke, yakult ke..makan tempoyak jerr

baru ni pun saya buat tempoyak, beli sebakul rm15,jenuh buat sorang-sorang.

Eye_nee said...

Cahaya HidupKu..
nanti aku tanyakan Queen aku dulu...lain2 benda tak kedekut dia nak jual..kalau tempoyak ni...kemain menyorok lagi...hahahaha...

Eye_nee said...

hepiXplo..
Waalaikumsalam geng...Dua hari lepas mak akk masak sembilang ciliapi tempoyak..perghhhh kuah kemain pekat geng...mabeles gitu...kalau umah kita berjiranan..akk seludup bagi ko satu balang...

Eye_nee said...

DZ..
Info pun ambik dlm tenet jer Doc..

Hrmmm anak angkat penjual emas...ada doc..tp emas Zhullian tu Doc...hehehe...

Akk bukan tak nak jual doc..takut meletop masa buat proses pengeposan pos laju nnt...naya posmen nnt doc...hahahaha

Eye_nee said...

ct cucubi..
Ko adik badik sesupak ker sis....hehehe..

Sedap beb gulai tempoyak ciliapi..cicah lempeng ker cokodok ker lagi sedapppp...

Tq sis..singgah dan dropkan komen disini..

Eye_nee said...

Wak gelas..
tak ngopo wak..lain org lain selero...

Eye_nee said...

Nor Azimah..
Makan sedap kan geng..nak mengikis tu..adoi hai..mak akk gigih betul geng..berlima org ari tu kami kikis durian ni...tu pun kemain nak patah rasa pinggang akk...

Khairul Bariah said...

ya allah belambak durian...meh sini satu balang. suka jugak makan tempoyak ni! hehe

Eye_nee said...

KB..
KB selalu juga dtg umah akk ni kan...akk try masuk umah KB tapi tak boleh la...nak komen2 pun tak boleh..naper agak nyer yer...rasa bersalah pulak org ziarah kita..kita tak ziarah semula...

SAkit pinggang akk mengikisnya dikkk nonn oii..melambak kan doreyan nya...rezeki baik dgn org kannnn...

eMMe said...

Salam Kak Eye Nee, sempat hari ni jenguk blog kak Eye nee, selamat berpuasa kak, bak tempoyak sebalang kak, heeee~ saya pun suke tempoyak, tapi tak la buruk makan sgt kak, heeee~ leh control lagi.. tapi saya suke tgk mak akak yg sonok sgt2 dpt tempoyak, cam dpt sebakul emas yea. hehehe....

Eye_nee said...

Waalaikumsalam eMMe..

Selamat berpuasa juga utk kamu...
mahu satu balang yer...sila dtg ambil sendiri boleh tak..no delivery no post laju..atas faktor keselamatan..heheh..

Rinna said...

Suka jgk buat sambal tempoyak.. nyum2 sedapnyaa..

uncle gedek said...

geng... uncle keturunan mat salleh... tak makan durian....

(orang melayu marah betol kalau dengar orang cakap macam ni kan...?)

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

tempoyak.. emm tu mmg feveret pakcik.... kalau balik kg musim derian... emmm mesti da bekalan tempoyak dalam botol horlick kaca yang besar gedabak tu.... tak pun paling tidak botol nescafe je..... ape2 pun... mknn dari hasil kg nih mmg banyak kebaikan nye.. idok le mcm sekarang nih..... makanan kat bandar dah tercemar....

faraherda.razalan said...

Aduhai....sodapnyo! Sy ni hantu tempoyak gak kak tp klu byk tulah dpt tempoyaknya, mau pening gak tu.....

lieyalatif said...

lieya suke gile kak!!!! kalo dpt tempoyak mmg makan nasi bertambah2.... serius kak lieya mmg hantu tempoyak...tapi org rumah tak makan ...tapi ape dehal..layan sorang2 pun syok heheheeh..dlm peti ais mmg takleh putus stok tempoyak nieh....

kak byk nye durian yg nak di tempoyakkan...mau letih sakit pinggang nieh...tapi puas bile tgk berbotol2 hasilnye kan kak....

Acik Erna said...

assalam EN..acik pun sukaaa sangat tempoyak..buat goreng bilis cili api..letak tempoyak..udang masal lemak..boh tempoyak..sambal sootong pun bertempoyak..bila ada bahan2 rajin sikit buat pulak sambal tempoyak daun kayu..memang tempoyak sesaje bila ada tempoyak