Layak Kah aku jika Aku Panggil Kau Keparat

November 27, 2012

Assalamulaikum gengs
Semoga kalian semua berada sentiasa didalam rahmatNYA...

Tajuk aku nampak sangat marah kan gengs
Memang Aku marah
Marah dengan perangai
Yang mementingkan diri sendiri
Yang tidak memikirkan orang lain
Yang tidak mahu bertanggungjawab

Dasar Keparat......

Kejadian Jumaat Lepas

Biasalah kan geng
korang sendiri maklum kan
Aku dan suami menaiki motorsikal
Berulang alik ketempat kerja
Dalam perjalanan pulang
Selepas stesen komuter Sungai Buluh
Ada sebuah motorsikal jenis LC mengekori belakang kami
yang tidak sabar-sabar mahu memotong
kalau bahasa merempit dipanggil "pancung"
menunggang motor dlam keadaan melulu
entah apa yg dikejar
semua orang pun nak balik rumah jugak bro
bukan lu seorang saja
Lepas dia overtake kami dan dua motorsikal lagi dihadapan
Aku lihat ada kemalangan
Ada mamat motor terjatuh betul2 hadapan motor
dua motorsikal .. termasuk motor kami yg di overtake tadi
sangka ku gengs,  mamat motor LC tu yg jatuh
rupanya mamat motor tu nak pancung satu lagi motor
Tapi tidak lepas dan terus melanggar seorg penunggang motor yg lain

Mamat pancung tu tak pulak jatuh
Hanya menoleh kebelakang dan terus memecut laju motorsikal dia
Kasihan gengs tengok mamat yg jatuh tu
Jatuh terguling gengs...Nasib baik jalan jam gengs
sempatlah beberapa kereta mengelak dari melanggar dia

Aku..suami dan mamat2 motor yg lain berhenti memberikan bantuan gengs
mengangkat dia ketepi jalan..
saat suami aku membuka helmet dia
berdarah dlam mulut dan atas bibir dia geng
Yg buat aku sayu tu geng..ada kopiah nipis membalut kepalanya
dengan muka dia yg kelihatan tenang dan sabar tu

Sewaktu terbaring ditepi jalan
Dia mengatakan bahu,,,pinggang dan lutut dia sakit
Kebarangkalian patah dibahagian bahu
Bila Ambulan tiba...aku katakan pada dia
"Ambulan dah sampai..akk balik dulu"
"TERIMAKASIH KAK SBB TOLONG SAYA

Dalam keadaan sakit begitu
masih sempat utk mengucapkan terimakasih
Semoga ALLAH akan sentiasa melindungi kamu
Dari musibah dan bencana.....


PEMBERITAHU:Dan seorang kamu yg telah  melanggarnya lari begitu sahaja...tidak mengapa...puluhan orang pula tampil menghulurkan bantuan... pengecutnya kamu sebagai seorg lelaki...


22 geng komen :

SYANI said...

Memag layak kena maki je mamat pancung tu...

Eye_nee said...

SYANI...
Atleast berhenti lah..tgklah org yg dah ko langgar tu kan sis..dia ingat langgar anak ayam ker ...

atuk said...

Assalamualaikum Eye

kita doakan agar mat pancung tu akan bertaubat dan insaf
moga dia akan bertakwa di masa akan datang

mamt yg jatuh tu...moga cepat sembuh

Dee said...

mamat pancung tu kita pancung je dia kak..kurang asam betul..dia lupa kot tentang karma..tak kena kat dia..kena kt orang yg dia sayang..

apapun tahniah atas keprihatinan akak pada yg kemalangan tu..

Eye_nee said...

Waalaikumsalam TUK...

Semoga dia ambil iktibar dan pengajaran dari kemalangan ni dimasa akan datang....lebih rasa prihatin dan bertanggungjawab....

Eye_nee said...

Dee..
tu lah pasalnya DEE...bawak motor melulu sampai membahayakan nyawa org lain pula...

Hanis Azla said...

kesiannya org yg dilanggar tu.. semoga tida kecederaan yg berat hendaknya.. selalu rasa sakit hati dgn org yg mementingkan diri sebegitu.. semoga dia kana sedar akan kesilapannya dan tidak akan menyusahkan org lain di lain kali..

Kakzakie said...

Mungkin dia terlepas masa ini Eye_nee tapi pasti tidak kelak. Kadang balasan juga tak tunggu di akhirat. Allah itu adil.

:: Mrs.Eady :: said...

Allah kesian nyer beliau...

Eye_nee said...

Hanis Azla..
Tu lah kan sis...sikap ni cerminan peribadi insan...bersikap baik sesama insan In shaa Allah kamu juga akan diperlakukan yg sama...Jika sebaliknya sikap kita...yg tidak baik MUNGKIN akan kita terima...

Eye_nee said...

Kakzakie..
Yer kan kan...what u did u get back..ini sgt pasti kan..bukan lah pula mendoakan kecelakaan buat dia..harap2 dia buanglah sikap menunggang motorsikal dgn cara merbahaya begitu....

Eye_nee said...

Mrs. Eady..
Mmg betul2 kesian akk tgk dia sis...jarak beberapa meter jer dari motor akk...

Rinna said...

Eeii mmg patut kena pancung jer org yg cam tuh.. Pentingkan diri sendiri jerk.. geram laa plak..

Eye_nee said...

Rinna...
rambut pun dah lain-lain warna sekarang ni sis..hati apatah lagi...langsung dah hilang rasa bertanggungjawab...

Papa Mifz said...

hmmm...memang dasar penakut la tuh kak...patut kene belasah jer tuh...:)

ieda said...

subhanallah .. konon berani pancung org .. sekali penakut rupenya ..
hurmmm kesiannn penunggang yg bertuah menemui akak dan org2 yg membantu .. syukur ..

dan kpd si penakut itu , semoga dia sedar , dan semoga allah memberikan kesedaran kepadanya .. dugaan dan balasan dari allah dalam pelbagai bentuk ..

untuk diri kita , kita ambil semua ini sbgai pengajaran dan renungan kan akak .. itulah dinamakan manusia ..

makchaq said...

Kadang2 memang geram tengok cara sesetengah penunggang motor, menyelit2 memotong2, kalau tak bahayakan orang lain tak pa la.. Makchaq pun besa tengok penunggang lain jatuh dilanggar, yg sirempit terus blah.. Orang lain yang tolong..

Marya Yusof said...

As salam Kak Eye Nee,

Saya baca pun terasa sakit hati! Mungkin si 'pemancung' tu sakit erut nak terbeark agaknye...

Moga hamba ALLAH yg dilanggar tu mendapat rahmat & kasih sayang ALLAH...kafarah dosa2 :)

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

sebab tu la ALLAH tk bg kita nih kuasa macam superman.....

baru je pandai tunggang moto... dah bawak tunggang langgang....

moga beliau insaf dengan perbuatan nye....

anitadiana said...

salam..lama nya tak boleh buka blog akak...

kasihan baca kisah mcm tu..hubby ita pun dah jatuh 2 kali..tapi nasib baik tak teruk...agak bahaya motor di kl ne..ita pun agak takut bila naik motor dengan hubby..ita gi keja naik kereta,hubby bawa motor,risau gak..

Kakzakie said...

Terima kasih tinggal komen di entri kakak atas pemergian bibik kakak.

NM03 said...

esok lusa atau bila2, perkara yang sama dia buat kat org akan terjadi pada diri dia sendiri.

dunia ni berputar geng, kot mana berpusing, kot situ gak dia jatuh

sabar ye geng