4 Hari Sebelum 21/06/2010

June 24, 2010


Salam geng2 Bloq...


Khamis 17/06/2010..

Pulang Dari kerja Sekitar Jam 6 petang..aku layan dulu citer Hindi kegemaran aku tu...Hari ni aku tak masak sbb malam nnt ada kenduri doa Selamat Di rumah kawan aku..Anak tunggal dia dapat melanjutkan Pelajaran ke Uitm Penang..Tahniah Intan..belajar bersunguh-sungguh yer...Sekitar Jam 10 mlm anak aku yg sulung dapat panggilan phone dari kakak sulung aku..berita yg memeranjatkan...anak buah ku kemalangan motor...

Perjalanan Dari Saujana Utama ke Hospitak Sg. Buloh ku rasakan begitu lama..Airmata ku turun mencurah saat ini...Ya Allah Selamatkan lah anak buah ku...

Aku Sampai di Wad kecemasan Hospital Sg. Buloh sekitar Jam 10.45 mlm..Abg Iparku dan anak buah ku yg sulong telah pon berada disana...Abg Chik cedera teruk Nee...aku lihat abg iparku menangis...aku meluru kedlam wad kecemasan..ku lihat kak Ngah ku berdiri disudut bilik menunngu...Anak teruk Nee..anak teruk...itu saja yg keluar dari mulutnya...Ku Lihat Doktor bertungkus lumus disisi Abg Chik...

Hampir 5 jam abg chik diwad kecemasan..aku suruh angah tanyakan situasi abg chik..angah tak mampu....kukuat hati bertanyakan doktor yg bertugas..doktor ckp kecederaan abg chik serius..mereka masih belum dpat menhentikan pendarahan di tengkorok abg chik....

Kami tak benarkan mak dtg kehospital masa tu..kak long kerap menelefon menanyakan khabar Abg Chik....Kami cuba sedaya upaya menyorokkan situasi Abg Chik dari pengetahuan Mak..Namun mak berdegil jugak mahu dtg ke hospital..Mak terpaksa abg ku papah..lemah seluruh anggotanya tatkala tiba di wad kecemasan...Mak mmg seorg yg tabah..tatkala airmata mak gugur..aku tak boleh menahan kesedihan lagi....Mak kita doakan semoga Abg Chik selamat yer...

Sekitar jam 6 pagi Ketua Doktor dtg menghampiri kak Ngah Ku...katanya kecederaan Abg Chik Serius...terutamanya dibahagian kepala....kami kemudian dibenarkan melihat Abg Chik..Ya Allah Ya Tuhan Ku..teruknya kecederaan Abg Chik Dimuka..Muka Abg Chik Membengkak...Gigi abg chik tercabut hampir keseluruhannya..Rahang abg Chik Atas dan bawah patah...Ya Allah sakitnya anak Ku....

Jumaat 18/06/2010

Aku Pulang kerumah sekitar jam 7.30 pagi dari hospital...setelah Abg Chik Dibawa ke wad ICU..Dlm pukul 10 pg Kak Nagh Ku telefon Kakak....Peluang Tuk Abg Chik Hidup Tipis...Abg Chik mengalami pendarahan dlam otak...Abggggg Chikkkk...Mak Su belum bersedia tuk kehilangan Abg Chik...Mak Su sayangkan Abg Chik...

Kami bergegas semula ke wad ICU..melihat Abg Chik yg telah pon koma..tidak lagi membuka matanya..cuma denyutan nadi dari mesin oksigen tu penyambung hayatnya...Abg Chikkkk..kuatkan semangat Nak...Abg Chik kene kuat..Abg Chik kan Anak lelaki..Abg Chik tak boleh kalah yer...

Sesampainya kami diwad ICU aku bergegas masuk kebilik Abg Chik..Kak Ngah menangis...Abg Chik Tak der harapan lagi Nee....Aku sebak bila Kak Ngah ku bisikan ketelinga Abg Chik...Abg Chik Mak Halalkan air susu mak yg Bang Chik Minum..Bang Chik Tak der dosa dgn Mak..Tabahkan hati ko Ngah...Dugaan Allah tak siapa tahu apa hikmah yg terdpt diesebalik semua ini...

Kak Nagh Ku Bisikan Lagi...Bangun Chik..bangun sayang..siapa nak jaga mak..Abg Chik kan dah janji nak Jaga maka...jaga nenek....Ngah sudahlah Ngah....

Kami bermlm di kaki lima wad ICU mlm ni...tidur beralaskan kotak..Sikecik ku Yana menangis bila mak suruh kami balik..dia tak mahu..dia nak temankan Bang Chik...semua mahu berada disisi Abg Chik..Semua mahu menemani Abg Chik...Abg Chikkk...Kami semua sygkan Abg Chik....BP Abg Chik sekejap stabil sekejap tidak....Bacaan Yassin tak pernah berhenti di bilik Abg Chik...

Kawan-kawan dan saudara mara tak penah henti-henti menziarahi Bang Chik..Tgk Ni bang Chik..Semua org sygkan Bang Chik Nak...Buka mata Nak..Buka mata Bang Chikkk...

Sabtu 19/06/2010....

Aku Balik kerumah....mandi...rehatkan diri sebentar...pukul 2 ptg kembali semula kehospital....keadan Abg Chik masih mcm tu juga..tidak menunjukan sebrg tanda positif....

Risaukan pula kesihatan mak...mak tak mahu makan....bila kami paksa kami dimarahi..mak tak mahu..bagaimana mak boleh menelan makanan sedangkan cucunya terlantar kesakitan...mak..jamahlah sedikit....Kita mmg pandai memujuk org lain...sedangkan aku sendiri tak menjamah apa2 makanan dari pagi..aku tak mampu...

Mak Suruh aku balik kerumah mlm ni..tak perlu tidur dihospital kerana esok aku akan ke Arau menghantar Si Kakak Ke Poli...Ya Allah berat dugaan mu ini....Biarpon kami redha namun kami insan biasa Ya Allah..hati ku berat tuk pergi....

Pukul 11 mlm aku masuk kebilik Abg Chik dgn suami ku..Suamiku membacakan Yassin sambil mengengam tangan Abg Chik..seketika kemudian aku dgr esakkan suami ku....Aku pegang tgan Abg Chik aku usap rambut Abg Chik...Aku letakkan kepalaku disebelah kepala Abg Chik...Aku peluk Abg Chik..Ku cium dahi Abng Chik...airmataku membasahi pipi Bang Chik....Abg Chikkk..Mak Su tak der dua hari ni tau...Mak Su nak Anta Iqa ke perlis...Abg Chik Janji Ngan Mak Su yer...Abg Chik kene tunngu Mak Su Balik yer...Janji Bang Chik..Mak Su nak tgk Bang Chik..Bang Chik Jgn Tinggalkan Mak su yer...Janji yer Chik..Ak

Ahad 20/06/2010...

Aku bertolak dari rumah ke Arau sekitar jam 9 pagi..menunggu mak pulang dari hospital...Airmata begitu murah saat ini...disaat mak memeluk kakak sewaktu kakak nak pergi..tak pernah kulihat mak begitu sedih..mak mmg seorg yg tabah..namun kali ini gugur jua ketabahan nye...seorg cucu akan menyambung pelajaran dan yg seorg lagi sedang bertarung dgn maut....deras airmata mak mengalir....

Dlm perjalanan Kak Long ku call...beritahu BP Abg Chik jatuh mendadak....Bang Chikkkk..bertahan nak bertahan syg..mak su jauh ni....

Hati rasa tak sedap...tiap kali melihat keluar tingkap Hotel..setiap kali menyelak kain langsir Hotel..aku hanya terlihatkan Abg Chik...Setiap setengah jam aku akan call Kak Long Aku....ptg tu Kak Long ku ckp BP anak kembali stabil..Alhamdullilah...

Isnin 21/06/2010

Selepas bfast pukul 7.30 aku bergegas ke Politek untk mendaftarkan kakak...Baru jam 8.30 jalan masuk ke Politek telahpon sesak....hari mendung..semendung hati ku...

ketika Kakak beratur untuk mendaftar Kak Ngah ku telefon...terdengar suara mak.."Ani..ko sygkan anak kan...ko syg Abg Chik kan...mengucap bawak bertenang.....Abg Chik Dah tak ada..Abg Chik dah tinggalkan Kita"....Ya Allah... Mak..Mak..Betul ker ni..Abg Chikkkk...kenapa tak tunggu Mak su..Kita kan dah janji..Aku hilang pedoman seketika...sekejap itu aku tenangkan diri...Ya Allah ko pinjamkan dia hanya sedetik waktu cuma......15 thn masanya Ya Allah telah kau ambil dia semula....

Aku segera berjumpa pegawai bertugas untuk mempercepatkan urusan pendaftaran kakak...ambil kunci asrama kakak..ku masukan semua brg2 kakak dalm almari dan berjumpa pegawai yg bertugas tuk proses membawa kakak pulang semula ke KL....

Ku telefon sahabat baik ku..Salmah..ku pesankan padanya agar segera kerumah ku tolong Kak Long ku sediakan apa yg patut dirumah.....Salmah la yg sentiasa aku hubungi tuk mengetahui apa perkembangan dirumah...aku pasti Kak Long sibuk nnt....menurut Salmah..ramai betul org dtg menzirah Bang Chik...hinggakan Sekolah berikan prlepasan awal tuk kelas Bang Chik agar rakan2 dpt menziarahi Bang Chik..menurut Salmah lagi tak putus-putus org membacakan Surah Yasin disisi Bang Chik....Syukur Alhamdulillah....

Perjalanan Dari Arau ke Sg. Buloh mengambil masa sekitar 5-6 jam...aku tahu aku tak kan sempat utk berjumpa Bang Chik....Aku telefon Kak Long..minta tunngu sehingga aku sampai..mak tak benarkan..mak kata tak baik jenazah lama sgt dirumah...menyiksakan arwah tu..MAkkkkk...tunggulah dulu..aku nak tgk Bang Chik..Aku nak peluk Anak..Aku Nak Cium dia....mak tak benarkan...

Kami sampai Di Sg. Buloh pukul 4 ptg..Suamiku drive tak berhenti...Hujan pula turun dgn lebat bermula dari Arau sehinngalah ke Perak...Begitu juga derasnya airmataku turun....Ya Allah mmg tidak kau izin tuk aku melihat Anak Lelaki ku Ya Allah...Aku redha....Kau yg Maha mengetahui Ya Allah....

V
V
V
V
V
V
V




(Permata Hati ku....Abg Chik, Zati,Kakak,Yana,Ahmad Zizi)

Hilang sudah pasangan Zati...Kak Ngah ku ada 3 anak lelaki aku 3 anak perempuan..mereka berpasangan....Saling jaga menjaga..saling bantu membantu...merekalah racun merekalah penawar hati ku..Hilang satu dari mereka umpama Hilang separuh nyawa ku....

Bang Chik..Semoga Abg Chik tenang disana ye Nak...disisi Allah Yang Esa....Biarpon Abg Chik telah tinggalkan Dunia ini...Abg Chik Tak kan pernah mati dari ingatan kami...Kenangan dgn Abg Chik tak kan pernah hilang dari jiwa kami...tak kan pernah akan terkubur Abg Chik dari Naluri kami..Abg Chik akan sentiasa ada dlam memori hidup kami..

Nenek..Ayah..Mak..Mak Long..Wa..Pak su dan Mak Su..sentiasa akan menyayangi Bang Chik..
Abg Long..Kakak..Zati..Azizi dan Yana...tinggallah kamu 5 beradik..Abg Chik pergi tak akan kembali lagi..sedekahkan lah Al-Fatihah setaip kali selesai solat Kalian yer..Jangan pernah melupakan Abg Chik...Sbb Abg Chik sentiasa akan ingatkan Kita biar pon dia telah tiada disisi kita..

Dan Dari Nya Kita Datang..KepadaNya jua kita pulang


ALFATIHAH....




19 geng komen :

Dee said...

Ya Allah sis..laju airmata mengalir..takziah buat sis sekeluarga..Al-Fatihah utk arwah Abg Chik..moga dia damai di sana..dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman..amin..

A.I said...

Allahuakhbar! :(

Salam takziah kak..semoga roh Abg Chik akan tenang di sana..AL-FATIHAH..

cik pink said...

salam takziah...Al-fatihah..


rindu anty..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

al fatihah...sesungguhnya bila kita kehilangan seseorang dan kita xsempat nak tatap wajah dia buat kali terakhir adalah sesuatu yang sangat menyakitkan...akak...airmata aku dah xhenti2 mengalir dah nie..teringat dekat arwah kakak aku kak...sama la..aku pun xsempat nak tengok wajah dia buat kali terakhir...semoga roh abg chik tenang dan aman di sana..amin..al-fatihah tuk arwah...aku tau macam mana perasaan ko kak..sebab aku pun penah mengalami situasi yang sama...

dotblogspotdotkom said...

takziah utk kamu sekeluarga...

jgn terlalu bersedih... ingat lah.... yang hidup pastinye mati...

dan apa yg ada ini adalah pnjman dari ALLAH.. bila² masa ALLAH akan ambik....

kesihatan.... kekayaan... kegembiraan... segala nikmat nih hanyalah sementara....

byk bersabar yee...

Eye_nee said...

Dee..
Timakasih Dee...Air mata ini masih ttp mengalir Dee...Abg Chik kesayangan kami..Abg Chik yg nakal..yg suka mengusik adik2nye..semua kini tinggal kenangan..

Ai...
Tq Ai...

Su..
Timakasih...

Eye_nee said...

Purple...
Mmg menyakitkan Ungu..tak dapat melihat wajah Bang Chik kali terakhir..tak dapat memeluk..mencium Bang Chik..semoga Abg Chik ditempatkan dikalagan insan2 yg beriman..Mak Su sygkan bang Chik...

Pak Chik...
timakasih Pak Chik...Kita akur mati itu benar..namun insan biasa ....kesedihan itu tak kan penah lari saat ini...

D.O.U.B.L.E...S said...

semuga roh abg chik dicucuri rahmat.AMIN..Kemalangan kat mana kak?mcm mana boleh jadi cam gitu?

Eye_nee said...

Ct..
Aminnn..Kemalangan Di Main Road nak menghala Ke Sg. Buloh tu T...Mlm Khamis..Koma 4 hari...Tak der saksi..setengah org ckap Avanza tu yg salah..setengah ckp Bang Chik yg Salah..tak taulah...Hanya Doa saja tuk Bang Chik Sekarang ni..semoga roh nya dicucuri rahmat...

blueCITY® said...

salam ...

salam takziah buat kamu sekeluarga
terharu membaca nya...

sesuatu yg tak mampu kugambarkan bila akan tiba waktu org2 tersayang n terdekat pergi...

rieekin said...

salam takziah....buat akak....tabah kan hati k.. moga2 ALLAH tempat kan dia...di kalangan org2 yg beriman...AMIN...

akak jgn sedih sgt...kin pun sdih jugak...terharu sgt2...sedih

Eye_nee said...

Blue..
W'salam...
Hidup harus diteruskan betul tak Blue..sampai disitu shaja rezeki bang Chik Di Dunia Ni...

Ikin..
Kami semua sedang usahakan Ni Kin...sudah tentu2nya akan mengambil masa untuk pulih...Semoga Abg Chik tenang disana..disisi Allah yg Esa...

D.O.U.B.L.E...S said...

salam..kak nie aku nak jemput nie kak dtg umah aku hari sabtu nie 3/7/2010 aku nak buat besday anak jantan aku tu amirul aiman..lepas asar..dialamat no 10 jalan nuri 7/10b sek 7 kota damansara..dtg tau jgn tak dtg..nie no tepon aku kak 013-3190780 apa2 cal tau...

D.O.U.B.L.E...S said...

kak silap bukan no 10 kak no 22 jalan nuri 7/10b silap taip la ..sorry na..

Eye_nee said...

CT..
InsyaAllah T..kalau tak der pe2 akk dtg yer..timaksih menjemput....pe2 akk call dulu K...

Lovely Moment said...

br ari ni saya ada masa nak bc blog sket2...mengalir laju air mata ku kak membaca N3 ni...takziah buat akak sekeluarga...semoga rohnya ditempatkan di kalangan org yg beriman...amin.

aRoL said...

Innalillahwainnalillaihirajiun..sedih baca kisah abang cik moga cik kak sekeluarga tabah..

Melati Qistyna's Mummy said...

AlFatihah buat akk sekeluarga... smg rohnya dicucuri rahmat... Amin

Mimie said...

Al Fatihah...

menangis sy bce entry nih...dpt sy rasekan kesedihan dlm entry nih