Satu Cerita Sekeping Hati

December 26, 2012

Assalamualaikum gengs

Redha Allah itu perlu
Kebahagian hati juga penting
Tersepit diantara dua pilihan
Bagai meracuni ibu jika hilang Redha Allah
Dan Hati??...Bagaimana dengan hati
Dan kerana memilih utk Redha Allah
Hati bagai tertusuk duri
Pedih dan terluka setiap hari

Seorang kawan meluahkan
Betapa sejak bertahun lalu
Dia adalah seorang isteri tanpa kehadrian suami setiap hari
Sejak bertahun itu juga
Dia cuma isteri seorg suami empat hari  dalam sebulan

Habis mendengar ceritanya
Aku diam termanggu , lama aku termenung
Betapa tidak bersyukurnya aku
Punya seorang suami yg sentiasa disisi
Tempat berkongsi segala masalah

Namun aku cukup hormat kata-katanya
"Dan kerana dia pilihan ku...Aku redha semua yg berlaku"
Tak sanggup rasanya ingin kucunkil segala cerita
Cukup aku fahami bahawa suaminya "anak emak"
Lain-lain hari semua dihabiskan dirumah ibunya
Tanya ku..
Barangkali dia tidak betah tinggal dirumah mertua
Jawab sahabat ku..
Pindah kerumah yg lain juga pernah kucadangkan..dia tidak mahu..

Aku tidak tahu apakah ibu suami sahabat ku sudah uzur
Atau brgkali sahabat ku bukan menantu pilihan
Serkap jarang juga boleh menimbulkan fitnah kata hati ku
Diakhir perbualan pesan ku padanya

Aku boleh mendengar apa saja yg kau ingin luahkan
Jika kau perlukan teman
Tapi yg paling utama kata ku
Jangan sampai terlampau ramai dari sahabat
Yang tahu masalah rumahtangga kita
Kerana terkdg apa yg terluah tidak terjaga baik
Apa yg dikongsikan terkdg dikongsikan pula dgn yg lain
Mengadulah dgn Allah..kerana DIA pasti menyimpan segala rahsia kita
dan InsyaAllah..tidak mustahil andai redha mu terhadap situasi ini ikhlas
Suatu hari nanti kamu pasti mendapatkan hak mu sebagai seorg wanita..
WANITA YG PUNYA SUAMI DISISI.....


PEMBERITAHU:Mensyukuri dia yg ada hari ini disisi kerana esok biarpun mendatangi belum pasti dia disisi menemani......



23 geng komen :

:: Mrs.Eady :: said...

besar nyer dugaan beliau....perlu bersabar selagi mak mertua di kandung bdn?oh besar nyer hikmah bersabar itu...

Kakcik Nur said...

Kufikir beliau bermadu. Kiranya 'madu'nya itu mertua sendiri!

Kakzakie said...

Besarnya ujian buat isteri itu. Tapi bagai kata Eye_nee tak sepatutnya dia bercerita pada teman... Tapi harap mungkin hanya pada Eye-nee saja.

Eye_nee said...

Mrs Eady...
Hanya sabar mampu dilakukan..

Eye_nee said...

Kakcik...
Tkdg ni kan kak...hati seorg ibu itu terbawa-bawa..biarpun anak sudah ada kehidupan sendiri..masih merasakan yg anak itu masih tidak berupaya utk hidup sendiri...niat baik cara brgkali salah...

Eye_nee said...

kakzakie..
Saya tahu kisah dia dah lama kak dari seorg sahabat....sahabat itu pula tahu dari sahabat yg lain pula..itu yg saya katakan pd dia..tak perlu bercerita pada ramai sahabat...maksud saya "sahabat" itu adalah insan yg kita kenali dan mengenali kita...Saya bercerita disini cuma nak dgr pandangan dan nasihat sahabat maya tanpa sahabat maya mengenali siapa sahabat saya ini....

Rinna said...

Kdg2.. ada masalah ni perlu diceritakan atau diluahkan tapi mesti laa kena pada orgnya jgn pi citer kat org yang suka menjaja citer..nie..

Iye laa org yang menanggungnyaa kan.. kita cuma dpt menasihatinya aje..

Bersyukur.. dengan apa yg dikurniakan oleh Allah..

Moga teman Eyenee itu dpt bersabar dengan apa yg berlaku..dan berdoakan kepada Allah..

Hanis Azla said...

mungkin dia ada sebab yg cukup kuat untuk terus bersabar.. semoga ada hikmah yang besar di atas kesabaran dan pengorbanannya selama ini..

Eye_nee said...

Rinana..
Itu sebanrnya apa yg saya katakan pada dia sis..berkongsilah supaya dapat melegakan hati namun jgn berkongsi dgn terlalu ramai sehinggakan terjaja pula cerita kita nnt....

Eye_nee said...

Hanis Azla....
Anak...ini sebab utama sabar dan redha itu masih menjadi miliknya hingga hari ini sis...

Eye_nee said...
This comment has been removed by the author.
norhanaisa said...

syukur saya jauh bernasib baik dari dia kak...

ieda said...

aduhh , yelah kakak .. besar dugaan dia .. memang dia kena banyak mengadu dengan allah dari mengadu dengan yg bergelar sahabat .. kerana x semua sahabat apa erti sahabat ..

risau segala yg diceritakan disalah ertikan org lain , persepsi orang x akan sama .. pada saya semua masalah nie haruslah kita kongsikan bersama family terdekat sahaja ..

org luar nie , adakalanya paham adakalanya tidak .. tetapi ada juga yg terjadi sebaliknya ..
semoga dia kuat dan tabah kan kak ..

Dee said...

4 hari? mmg sahabat sis eyenee tu sgt penyabar..tapi bersyukurlah sekurang-kurangnya masa suaminya bukan dengan perempuan lain tetapi ibunya..teruslah berdoa moga hati suaminya terbuka dan sedar akan kesilapannya..

Eye_nee said...

norhanaisa..
Alhamdulillah...semoga kita terus2 bersyukur dgn apa yg telah Allah beri dlm perhubungan bersuami isteri...

Eye_nee said...

ieda...
itulah kelemahan kita sebagai seorg wanita kan sis....terlalu byk yg harus kita simpan dan meluahkan memberikan satu kelegaan hingga kita terlupa kita telah pun bercerita dgn detail perihal rumahtangga kita pada lebih dari seorg sahabat yg mengenali siapa kita dan suami kita...kerana tokoh tambah dlam menyedapkan cerita itu sgtlah mudah dilakukan...maka terjaja seluruh kepincangan prhbgn suami isteri....

Eye_nee said...

Dee...
Tabah dan kental....betapa sejak berthn lama dia mengharungi keaadaan sperti ini...dia redha terima semuanya..semoga dia terus tabah menunggu masa...

makchaq said...

Macam-macam dugaan dalam perkahwinan..
tapi rasanya kawan eye_nee dah dapat menerima hakikat.. tu yg dia kata dia redha tu..

Eye_nee said...

Makchaq..
betul makchaq....betapa kdg saya rasa saya lah yg paling teruk diuji..rupanya ada yg lebih dari saya...tak bersyukurnya saya ni kan....

wahida said...

besar dugaan dia...jadi isteri cuma 4 hari sebulan..dia dah bincang ke dgn suami dan mak mertua dia tu...


semoga ada jln penyelesaian...

NM03 said...

ye, jgnlah becerita dengan semua yang kita rasa boleh faham akan masalah kita sebab takut nnt kita sendiri yang menanggung malu

Knor said...

salam kenal ye sudah follow

Kesuma Angsana said...

so, bersyukurlah dengan apa yg kita ada sekarang kan